Mac-aiheisia kysymyksiä ja vastauksia

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja slc
  • Aloitettu Aloitettu
Löysin noi vinkit täältä ;)
http://reviews.cnet.com/8301-13727_7-10330725-263.html?tag=mfiredir

Eipä toi palomuuri pitäisi normi käytössä mitään haitata, napataan sitten pois, jos haittaa.
Admin tunnusta taas ei tartte normikäytössä, sitten jos oikeuksia tarvitaan, niin voi antaa admin tunnarin + salasanan, eli siitäkään ei isompaa haittaa ole.

Voi olla, että toi on tarpeetonta, mutta eipä siitä nyt haittaakaan ole, kun tuli noi pari juttua jo tehtyä ;)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Laitetaas taas yksi kysymys.
Onko kenelläkään ollut tälläistä ongelmaa, että langaton yhteys katoaa hetkeksi ja sitten taas palautuu?
Mulla tää kone tekee välillä tuota, että hukkaa sen yhteyden hetkeksi, sitten taas löytää.
Vika ei pitäisi olla ADSL boxissa, kun mulla ei muiden koneiden kanssa tuota ongelmaa ole ollut.

Ei tuo nyt isosti häiritse, mutta mukava olisi, jos siihen joku ratkaisu löytyisi.

edit:
Niin ja ennenkuin joku ehdottaa, niin ei johdu siitä palomuurista :D
Teki tuota jo ennen palomuurin päälle laittoa.

Kannattaako näillä spekseillä ostää mäcbuukki: hinta 525€, superdrive, x3100, 2,2ghz, core2 duo, 4gigaa muistia, 120gt, 92% akku, suojasleeve ja ulkoinen dvi adapteri, just uusittu näppis sisäkuori ja hiiri, ikää 24kk?

Laitetaas taas yksi kysymys.
Onko kenelläkään ollut tälläistä ongelmaa, että langaton yhteys katoaa hetkeksi ja sitten taas palautuu?
Mulla tää kone tekee välillä tuota, että hukkaa sen yhteyden hetkeksi, sitten taas löytää.
Vika ei pitäisi olla ADSL boxissa, kun mulla ei muiden koneiden kanssa tuota ongelmaa ole ollut.

Ei tuo nyt isosti häiritse, mutta mukava olisi, jos siihen joku ratkaisu löytyisi.

edit:
Niin ja ennenkuin joku ehdottaa, niin ei johdu siitä palomuurista :D
Teki tuota jo ennen palomuurin päälle laittoa.

Voi olla, että keksin tähän ratkaisun.
Tuo yhteys tuntui katkeavan sen takia, että jostain syystä katosi IP osoite.
Laitoin nyt manuaalisen IP osoitteen (ennen oli automaattisesti hakeva) ja ainakin toistaiseksi pysyy yhteys päällä. Pitää seurata tilannetta :)

Täälläkin on moneen kertaan ollut juttua, että macin kanssa ei niinkään tarvitse välittää tietoturva-asioista, mutta pitkäaikaisena windows käyttäjänä sitä väkisinkin on vähän epäileväinen ;)

Mä olen nyt tehnyt kaksi juttua. Ensinnäkin loin itselleni käyttäjätunnuksen ilman admin oikeuksia, tuota käytän siis normaalisti, admin tunnusta ainoastaan tarvittaessa.
Toisekseen kytkin OSX:n palomuurin päälle.

Kannattaako jotain muuta tehdä vai riittääkö tuo?

Ihan oikein. Itselläni on joka koneessa admin ja peruskäyttäjä erikseen. Tämä on helppo, vaivaton ja oikeasti toimiva lisäturva. Tällä hetkellä ne pari tunnettua exploittia jäävät tuon ansiosta toimimatta (kunhat et sitä salasanaa tietenkään syötä). Esim. puskurin ylivuoto java-exploitti ei saa kuin loggautuneen käyttäjän oikeudet ja häviää muistista seuraavan bootin jälkeen. Jos olisit admin se voisi lisätä itsensä autostart-softiin ilman tunnarin kyselyä. Sama pätee troijalaisiin. non-admin käyttäjä tili asettaa yhden ison esteen kaappauksen väliin.

Mä osaan vastata tohon mailien siirtoon.

Kopioi mailit IMAP-protokollaa käyttäen palvelimelle ja lataa ne toisella koneella sieltä pois. Helppoa kuin heinänteko.
Roger, kiitos.

Siis viidellä satasella?

Home/Student version saa reilulla satasella. Sen ostin itse, kun mulla tämä mac on koti/opiskelukäytössä.
Toi versio vaan ei taida olla työkäyttöön sallittu vaan siihen pitää sitten hommailla se viiden sadan versio...
Joo, kelasin itekin, että ed. vastaaja puhui tuosta student-versiosta.

Mutta mites tuo iWork? Ainakin pintapuolisella vilkaisulla vaikutti, että on kevennetty versio Officesta, eli jääkö tuossa nyt sitten kaipaamaan jotain? Ja vielä tärkeämpänä, joutuuko tuossa arpomaan, että onko win-versiota käyttävällä tyypillä excel-taulukossa viivan alla pilkun paikka varmasti samassa kohtaa kuin itsellä?

Mulla kosahti Applen BT-pikkunäppis ja tilasin tilalle Hobby Hallista Logitechin DiNovo Minin 49 eurolla. Onko jollain omakohtaisia kokemuksia toiminnasta Mac Minin kanssa?

Onko OSX:ään jotain parempaa terminaalia, tai keinoa miten tuossa Terminal-sovelluksessa saisi toimimaan pastet paremmin?

Tarkoitan tilannetta, kun menee esim. sivulle http://sourceforge.net/projects/iterm/files/iTerm.app/0.10/iTerm_0.10.zip/download ja valitsee select all, copy (command-a, command-c), en pysty pasteemaan tuota Terminaliin. TextEdit ottaa pasten kuitenkin kiltisti vastaan.

Tämä on tällä hetkellä riivaavin asia OSXissa :) Terminal versio on 2.0.1 (240)

Onko OSX:ään jotain parempaa terminaalia, tai keinoa miten tuossa Terminal-sovelluksessa saisi toimimaan pastet paremmin?

Tarkoitan tilannetta, kun menee esim. sivulle http://sourceforge.net/projects/iterm/files/iTerm.app/0.10/iTerm_0.10.zip/download ja valitsee select all, copy (command-a, command-c), en pysty pasteemaan tuota Terminaliin. TextEdit ottaa pasten kuitenkin kiltisti vastaan.

Tämä on tällä hetkellä riivaavin asia OSXissa :) Terminal versio on 2.0.1 (240)

Kyllä mä pystyn kopypasteemaan ihan hyvin, esim. nanoon. Mitä meinaat tarkalleen? Eikö tapahdu mitään kun painat Cmd + V?

Esimerkkini oli iTermin download-sivu :)

Näin iTerm-käyttäjänä osanet sitten vinkata vähän miten tuossa saisi kuntoon
- Transparencyn - se on "päällä" mutta ilmeisesti opacity 100%. Tahtoisin noin 80%
- UTF8 - skandit näyttää nyt aika villeiltä
- Värit - Vihreää mustalla oldskool tyyliin. Harmaa mustalla on siedettävissä kyllä, mutta
- Fontin haluan vaihtaa Andale mono 12pts:ään

Onnistuuko nämä? Skandien saaminen kuntoon on taas blocker-tason ongelma, ei sitä voi irkata jos ne ei toimi.

Jos mulla on iTunes space nro. kolmosessa niin välillä kun vippaan musan pauselle, ruutu hyppää 1/2 -> 3. Onko tossa jokin logiikka, kun ei kuitenkaa tapahdu ees joka kerta?

Kaverilla on maccinsä kanssa seuraava "ongelma": esim. koulunsa spostia lukiessa, kun avaa liitetiedoston, niin safari aukaisee uuden tyhjän välilehden ja liitetiedosto paukahtaa tiedostohaut-kansioon. Saako jotenkin sen aukaisemaan sen liitteen suoraan? Safarin asetuksista en sellaista kohtaa löytänyt ainakaan.

Kiitos jo etukäteen, jos jelppiä löytyy.

: ... kun avaa liitetiedoston, niin safari aukaisee uuden tyhjän välilehden ja liitetiedosto paukahtaa tiedostohaut-kansioon. Saako jotenkin sen aukaisemaan sen liitteen suoraan? Safarin asetuksista en sellaista kohtaa löytänyt ainakaan.

Kiitos jo etukäteen, jos jelppiä löytyy.

En tiiä auttaako, mutta kokeile
Safariotsikon alta preferences> save downloaded files to: valitse haluamasi paikka,
ruksaa kohta open "safe" files after downloading

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom