Mac-aiheisia kysymyksiä ja vastauksia

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja slc
  • Aloitettu Aloitettu
No ihan ensialkuun tarvitset tarvitset DVI->HDMI-piuhan, jolla vetää Mac Minin Mini-DVI->DVI-adapterista kuvan telkkariin. Sitten tarvitset optisen piuhan, jolla vetää äänet telkkarille/vahvistimelle.

Langaton näppis ja hiiri kannattaa hankkia myös, ellei löydy jo ennestään. Ja iPhoneen Remote.

Kiitos paljon! Näillä tiedoilla pääsee hyvin alkuun.

Tilaako muuten porukka Macit ja muut tarvikkeet suoraan storesta vai onko muita hyviä vaihtoehtoja?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Varmaan ihan jees hiiri. Samanlainen kuin mahtihiiri, mutta nappien välissä on paskansyöjäura ja rulla ei pyöri sivuttaissuunnassa tai muissa suunnissa kuin ylös ja alas. Tosin sivuille voi näköjään nakuttaa tuota rullaa.

Ohan tuo nyt huomattavasti ergonomisemman näkönen. Ja paskansyöjäurasta ei voi sanoa ainuttakaan huonoa asiaa, ku vertaa siihen että kuin paljon luotettavammin logitechin hiiret toimii verrattuna mighty mouseen. Onha se kiva käyttää sitä rullaa vielä kuukauden käytön jälkeenki. Eikä normaaliin hiiren käyttöön liity kaikenmaailman poppakonstit sen puhtaana pitämiseen.

Yhteensopivuus MS Officen kanssa on sitten vähän sitä sun tätä. Omien kokemusten mukaan Excelin kaavat ja Wordin muotoilut. Harmi sinäänsä.
Joo, tuohon ei todellakaan olisi varaa, kun joutuu tekemään asioita, joissa esim. em. excelin kaavojen kuseminen voisi aiheuttaa bauttiarallaa katastrofin. :D

Ei mulla noihin kaikkiin ole vastauksia, koska en omaa kyseisistä hommista kokemusta.
...
- Mikä nokia sulla on käytössä? Mitä siitä sanotaan applen tai nokian sivuilla?
Toimii, mutta riipppuu puhelimesta.
Luuri vaihtelee, mjutta malliston yläpäästä aina. Sen käsityksen sain Nokian sivuilta, että futaisi mutta uskoako sitten. :D Ovi suiten piti tulla Macille, tai jo yli vuosi siitä sitten siitä on puhuttu, vaan ei ole näkynyt
- Jos käytät paljon officea, niin suosittelen ostamaan officepaketin kaupasta reilulla satasella.
Siis viidellä satasella?

- Outlookkisiirrosta ei ole kokemusta. Google osaa ehkä auttaa. Mututuntumalla veikkaisin jonkinmoisia ongelmia esimerkiksi liitetiedostojen siirrossa tai lähinnä siinä että siirtyy oikein.
Onnistuiskohan jos ne näkyis jossain veppimailissa ja synkkaisit sitten mailin sen veppimailin laatikon kanssa.
Joo, periaatteessahan voin siirrellä noi vaikka webmailin kautta, mutta hetki vierähtää siinä hommassa. :D No ei ole kynnyskysymys.

- Kävele esimerkiksi verkkokauppaan. Pyydät sieltä myyjältä mukaan macbookin tai halvimman macbook pron, pääasia, että on sellanen alumiininen. Kysyt myyjältä paljonko siihen saa muistia ja pyydät sen myyjän hakemaan sen maksimimäärän. Sitten pyydät siihen neopreenisen suojapussin, sellaisen sukan. Sitten vielä officepaketti ja tiskille. Nopeaa ja vaivatonta.
Minkä takia halvin + lisämuistia eikä kalliimpi, mutta valmiiksi samalla muistimäärällä (ja maksimimäärässä optio tuplaan) ja muutenkin paremmilla spekseillä?

Varmaan joutuu tuon takuulaajennuksenkin kopasemaan kainaloon. :rolleyes:

Mä osaan vastata tohon mailien siirtoon.

Kopioi mailit IMAP-protokollaa käyttäen palvelimelle ja lataa ne toisella koneella sieltä pois. Helppoa kuin heinänteko.

Mahtaakohan muuten sm-liigaa näyttävän UrhoTV:n webtv toimia Macilla? Mitään erillistä mainintaa en sivuilta löytänyt. Osa sivun videoista toimii kyllä, mutta osan kohdalla herjaa ruotsiksi, ettei videota voida näyttää käyttöjärjestelmän vuoksi.

http://www.urhotv.fi/

En kyllä tiedä, miksei toimisi, mutta pieni epäilys kalvaa.

Home/Student version saa reilulla satasella. Sen ostin itse, kun mulla tämä mac on koti/opiskelukäytössä.

Toi versio vaan ei taida olla työkäyttöön sallittu vaan siihen pitää sitten hommailla se viiden sadan versio...

Home/Student version saa reilulla satasella. Sen ostin itse, kun mulla tämä mac on koti/opiskelukäytössä.

Toi versio vaan ei taida olla työkäyttöön sallittu vaan siihen pitää sitten hommailla se viiden sadan versio...

Isona miinuksena ei exchange tukea halvemmassa versiossa :/

Mahtaakohan muuten sm-liigaa näyttävän UrhoTV:n webtv toimia Macilla? Mitään erillistä mainintaa en sivuilta löytänyt. Osa sivun videoista toimii kyllä, mutta osan kohdalla herjaa ruotsiksi, ettei videota voida näyttää käyttöjärjestelmän vuoksi.

http://www.urhotv.fi/

En kyllä tiedä, miksei toimisi, mutta pieni epäilys kalvaa.

Testattu ja toimii. Ilmeisesti flashina tulee.

Täälläkin on moneen kertaan ollut juttua, että macin kanssa ei niinkään tarvitse välittää tietoturva-asioista, mutta pitkäaikaisena windows käyttäjänä sitä väkisinkin on vähän epäileväinen ;)

Mä olen nyt tehnyt kaksi juttua. Ensinnäkin loin itselleni käyttäjätunnuksen ilman admin oikeuksia, tuota käytän siis normaalisti, admin tunnusta ainoastaan tarvittaessa.
Toisekseen kytkin OSX:n palomuurin päälle.

Kannattaako jotain muuta tehdä vai riittääkö tuo?

Täälläkin on moneen kertaan ollut juttua, että macin kanssa ei niinkään tarvitse välittää tietoturva-asioista, mutta pitkäaikaisena windows käyttäjänä sitä väkisinkin on vähän epäileväinen ;)

Mä olen nyt tehnyt kaksi juttua. Ensinnäkin loin itselleni käyttäjätunnuksen ilman admin oikeuksia, tuota käytän siis normaalisti, admin tunnusta ainoastaan tarvittaessa.

Tossa oli jo liikaa!!!

Palomuuri ei ole päällä, tai en tiedä onko. Ei kyllä kiinnosta edes katsoa.
Koneella on vain yksi käyttäjä.
Ainoa mistä sinun pitää kantaa huoli on ettet asenna koneelle mitään ylimääräistä. Asennusvaiheessa sinulta kysytään aina adminsalasana. ET VOI SAADA koneellesi mitään, jos et itse niitä asenna.
;)

Edit. Tarkistin piruuttani. Ei ole palomuuri päällä.

Mun mielestä sun ei tarvitse edes tehdä toista käyttäjää, mitään erikoista ei voi kuitenkaan tehdä ilman salasanaa ja root-käyttäjä (jolla kaikki valta kaikkeen) on erikseen siellä taustalla.

Palomuurin toki voi kytkeä päälle jos siltä tuntuu.

Suositut

Back
Ylös Bottom