Mac-aiheisia kysymyksiä ja vastauksia

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja slc
  • Aloitettu Aloitettu
Meinasin vaihtaa pääpuolisesti Mac-leiriin.

Alla oleviin kysymyksiin löytäisi itsekin vastaukset ja osasta on vahva haju itselläkin, mutta kun täällä tuota tietoa on, niin kertokaas vastaukset seuraaviin:

-kun olen pakotettu käyttämään Nokia-merkkistä puhelinta ja tämän hetkinen datapläni on sidottu tuohon olemassa olevaan liittymään, niin miten Noksun käyttö modeemina onnistuu Macin kanssa?

-joudunko sijoittamaan mihin ohjelmistoihin, jos tahdon, että kaikki normaalit MS Office-tiedostot rokkaa ilman minkäänlaista ihmettelyä?

-Saanko Outlookista siirrettyä xxxxx kpl meilejä Mäkkiin miten?

-mahdollisten muiden Windows-maailmasta tuttujen juttujen toimivuus, mitä mä nyt saattaisin jäädä kaipaamaan?

Kertokaa nyt samalla, että minkä (kannettavan) omena-logolla varustetun lintan ja mahdolliset oheissysteemit mä kaupasta haen, jos koneella teen duunia täysii (lähinnä exceliä ym. pyörittelen ja meiliä toki), surffaan vidusdi, käsittelen mahdollisesti kasvavassa määrin kuvia ym. ja kaikkea edellistä toki vahvasti multi-taskaten. edit: Pitäis vielä jaksaa raahata toimiston/kodin väliä sekä reissuillansa mukana pitää.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO

Alla oleviin kysymyksiin löytäisi itsekin vastaukset ja osasta on vahva haju itselläkin, mutta kun täällä tuota tietoa on, niin kertokaas vastaukset seuraaviin:

Open Officella toimii kaikki Office-tiedostot ja x määrä muitakin. Ja on ilmainen

Open Officella toimii kaikki Office-tiedostot ja x määrä muitakin. Ja on ilmainen

Yhteensopivuus MS Officen kanssa on sitten vähän sitä sun tätä. Omien kokemusten mukaan Excelin kaavat ja Wordin muotoilut. Harmi sinäänsä.

Mäkkiin saa kyllä rahalla MS Officen.

Windowsille on myös se todella hauska koira kun painaa sitä searchia ja menee kattoo salkkarit siks aikaa kun haku tapahtuu. :D
En nyt halua suuremmin alkaa väitellä, kun itsekin mäkistä pidän. Pakko kuitenkin tarttua, kun monesti Windowsia dissataan aina sen huonoimman skenaarion pohjalta.

Jos on indeksointi käytössä vaikkapa Vistassa, niin tiedostot kyllä löytyvät hetkessä (pl. nuhapumput). Itse en indeksointia pidä päällä, koska kone on sen verran järjestyksessä, että muistan tarkalleen, missä mikäkin on. Jos pitää jotain hakea ilman indeksointia, niin menee kyllä puoli minuuttia.

MBP siirtyy uudelle omistajalle.
Onko muita vaihtoehtoja, kuin asentaa Blanco asennus uusiksi, poistaakseen kaikki datat ?

Jos tarkkoja ollaan, pelkkä uudelleenasentaminen ei poista kaikkia tietoja kovalevyltä. Vaikka levyn formatoisi, vanhoja tiedostoja on mahdollista palauttaa siihen erikoistuneiden ohjelmien avulla. Tietojen poistaminen edellyttää levyn ylikirjoittamista.

Disk Utility (suomeksi Levytyökalu) sisältää toiminnon jolla levyn voi ylikirjoittaa. Kun olet siirtänyt läppärisi levyltä kaikki omat tiedostosi pois, boottaa kone OS X:n asennuslevyllä, avaa Disk Utility -työkalu (ennen asennuksen aloitusta Disk Utilityn voi avata ylävalikon kautta), poista kaikki nykyiset partitiot ja käynnistä tuo ylikirjoitustoiminto.

Ylikirjoitukseen on kolme vaihtoehtoa: zero-out yhden kerran, 7-kertainen ja 35-kertainen ylikirjoitus. 35-kertainen on liioittelua ja prosessi kestää ehkä about viikon, 7-kertainen kestää helposti vuorokauden ajan. Itselleni riittäisi pelkkä zero-out, ja jos koneellasi on jotain ydinaseiden laukaisutunnuksia tallennettuna, voit harkita 7-kertaista.

Täältä lisätietoja: http://support.apple.com/kb/HT1820

Yhteensopivuus MS Officen kanssa on sitten vähän sitä sun tätä. Omien kokemusten mukaan Excelin kaavat ja Wordin muotoilut. Harmi sinäänsä.

Mäkkiin saa kyllä rahalla MS Officen.

Omalla satunnaisella käytöllä ei ole vielä tullut onglemia vastaan, ihan mahdollista, että työkäytössä tökkii.

-kun olen pakotettu käyttämään Nokia-merkkistä puhelinta ja tämän hetkinen datapläni on sidottu tuohon olemassa olevaan liittymään, niin miten Noksun käyttö modeemina onnistuu Macin kanssa?

-joudunko sijoittamaan mihin ohjelmistoihin, jos tahdon, että kaikki normaalit MS Office-tiedostot rokkaa ilman minkäänlaista ihmettelyä?

-Saanko Outlookista siirrettyä xxxxx kpl meilejä Mäkkiin miten?

-mahdollisten muiden Windows-maailmasta tuttujen juttujen toimivuus, mitä mä nyt saattaisin jäädä kaipaamaan?

Kertokaa nyt samalla, että minkä (kannettavan) omena-logolla varustetun lintan ja mahdolliset oheissysteemit mä kaupasta haen, jos koneella teen duunia täysii (lähinnä exceliä ym. pyörittelen ja meiliä toki), surffaan vidusdi, käsittelen mahdollisesti kasvavassa määrin kuvia ym. ja kaikkea edellistä toki vahvasti multi-taskaten. edit: Pitäis vielä jaksaa raahata toimiston/kodin väliä sekä reissuillansa mukana pitää.

Ei mulla noihin kaikkiin ole vastauksia, koska en omaa kyseisistä hommista kokemusta.
Muttamutta....

- Mikä nokia sulla on käytössä? Mitä siitä sanotaan applen tai nokian sivuilla?
Toimii, mutta riipppuu puhelimesta.

- Jos käytät paljon officea, niin suosittelen ostamaan officepaketin kaupasta reilulla satasella.

- Outlookkisiirrosta ei ole kokemusta. Google osaa ehkä auttaa. Mututuntumalla veikkaisin jonkinmoisia ongelmia esimerkiksi liitetiedostojen siirrossa tai lähinnä siinä että siirtyy oikein.
Onnistuiskohan jos ne näkyis jossain veppimailissa ja synkkaisit sitten mailin sen veppimailin laatikon kanssa.
Tuskin tarvii mitään kikkailla, mutta nuo oli mietteitä kokemattomalta.

- Ei tule ikävä mitään windows-tuttujajuttuja. Kaikki perushommat ja vähän päälle löytyy toki macistakin. Jos ei samaa, niin vastaava tai parempikin voi löytyä. Tapauskohtaista.

- Kävele esimerkiksi verkkokauppaan. Pyydät sieltä myyjältä mukaan macbookin tai halvimman macbook pron, pääasia, että on sellanen alumiininen. Kysyt myyjältä paljonko siihen saa muistia ja pyydät sen myyjän hakemaan sen maksimimäärän. Sitten pyydät siihen neopreenisen suojapussin, sellaisen sukan. Sitten vielä officepaketti ja tiskille. Nopeaa ja vaivatonta.
Hiirtä tuskin tuut kaipaamaan, jos konetta liikuttelet paljon. Jos et liikuttele, niin katso siihen joku langaton, sellanen missä ei tarvi tökkiä mitään lähettimiä usb-porttiin.

Periaatteessa sun käyttöön kelpaa mikä tahansa mäkki, mutta ehdottomasti suosittelen tällasta unibody alumiinista.
Kertamaksun suuruus saattaa tuntua kovalta, mutta kone maksaa itsensä nopeasti takas käytössä. Koneen mukana tulee lähes kaikki tarpeellinen ohjemisto peruskäyttöön. Samoin kone kestää käytössä pitkään, eikä ala tahmaamaan muutaman vuoden päästä vaan toimiii edelleen jouheasti.

Mun uusi iPod nano ei ragoi mihinkään. Ruutu on lähes musta (himmennetyssä tilassa) ja siellä näkyy että akku on ladattu. Onko mitään kikkaa millä tuon sais taas toimimaan?
Ja lukko ei ole päällä ;)

Jos olisi jaksanut lukea manuaalia olisi tuostakin ongelmasta selvitty nopeammin.
Nollaus auttoi ja nano toimii taas

Toi opiskelija-alennus juttu mietityttää edelleen.
Tarkistaako Apple noita mitenkään?
Mulla ainakin onnistui tilata opiskelija-alennuksella ilman mitään ongelmia ja missään vaiheessa ei millään tavalla kyselty, että missä opiskelen tms...

Kävin tosin just varmuuden vuoksi hakemassa opiskelijakortin, jos vaikka jossain vaiheessa jotain kysellään, mutta tuli vaan mieleen, että onhan tuossa melko iso väärinkäytön mahdollisuus, jos koskaan ei mitään tarkistella :D

No nyt sitten iski Mac mini kuume. Ainut pulma vaan, että oon noviisi näissä asioissa, joten voisiko joku avata asiaa enemmän. Eli ajattelin sijoittaa minin olohuoneeseen ja pääasiallinen käyttö olisi musiikki, elokuvat jne.. Television virkaa toimittaa 37" hd-ready Samsung(LE37R86), myös kotiteatteri löytyy. Ennestään omistan myös Macbookin ja iPhonen. Mulla on lähinnä tuo kokonaisuuden hahmottaminen kateissa, eli mitä kaikkea tarvitaan minin lisäksi, että saisi paketin kasaan ja minkälaisia muita mahdollisuuksia tuo tarjoaa.

Toivottavasti joku saa selvää tekstistä ja pystyy auttamaan.

No nyt sitten iski Mac mini kuume. Ainut pulma vaan, että oon noviisi näissä asioissa, joten voisiko joku avata asiaa enemmän. Eli ajattelin sijoittaa minin olohuoneeseen ja pääasiallinen käyttö olisi musiikki, elokuvat jne.. Television virkaa toimittaa 37" hd-ready Samsung(LE37R86), myös kotiteatteri löytyy. Ennestään omistan myös Macbookin ja iPhonen. Mulla on lähinnä tuo kokonaisuuden hahmottaminen kateissa, eli mitä kaikkea tarvitaan minin lisäksi, että saisi paketin kasaan ja minkälaisia muita mahdollisuuksia tuo tarjoaa.

Toivottavasti joku saa selvää tekstistä ja pystyy auttamaan.
No ihan ensialkuun tarvitset tarvitset DVI->HDMI-piuhan, jolla vetää Mac Minin Mini-DVI->DVI-adapterista kuvan telkkariin. Sitten tarvitset optisen piuhan, jolla vetää äänet telkkarille/vahvistimelle.

Langaton näppis ja hiiri kannattaa hankkia myös, ellei löydy jo ennestään. Ja iPhoneen Remote.

Joo okei mitä helvettiä... Nyt on dockiin palanu mm. skypen ja firefoxin kuvakkeet VÄREJÄ MYÖTEN. Ollu varmaan tässä nyt just zägällä kolme tuntii näyttö päällä korkeintaan. iMase alkaa lahota?

Onko macin käyttäjillä kokemusta tästä hiirestä ?http://www.logitech.com/index.cfm/mice_pointers/mice/devices/5747&cl=roeu,en

Oon ite katellu tuota ja tuossakaan ei vissiin tarvi semmosta bluetooth-vastaanotinta. Ja raipatin varmaan kannattaa viedä huoltoon, etenki jos takuuta on.

Varmaan ihan jees hiiri. Samanlainen kuin mahtihiiri, mutta nappien välissä on paskansyöjäura ja rulla ei pyöri sivuttaissuunnassa tai muissa suunnissa kuin ylös ja alas. Tosin sivuille voi näköjään nakuttaa tuota rullaa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom