Mac-aiheisia kysymyksiä ja vastauksia

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja slc
  • Aloitettu Aloitettu
Käyttääkö porukka millaista usb-haaroitinta Macbookeissanne? Oletan että lähes joka jampalla sellainen on, koska nämä Macbookin usb-liittimet on syvältä.. Kaksi Applen usb-laitetta kyllä mahtuu yhtä aikaa kiinni koneeseen, mutta odotappas jos liittimet ovat hiukan isompia niin eipäs mahdukkaan kuin yksi kiinni..

sorry, mutta pakko kysyä. Mitä ihmeen hilavitkuttimia te oikein liitätte koneisiinne? En vain keksi miten läppäriin voi joutua oikeasti liittämään edes kahta usb-härpäkettä samaan aikaan? Pöytäkoneet on sitten erikseen.

Tämä ei siis ole hyökkäys Arttua kohtaa, mutta valaiskaa minua tyhmää?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kiitos. Kiitoksia togallekkin avusta, vaikka top sites-mysteeri ei vielä selvinnytkään.

Siis teit sen sillain, että ensin kirjotit jonku osotteen ---> osoiterivillä näkyy se pieni ikoni ennen ite osotetta --> raahaat sen ikonin sen show top sites napin päälle joka on vasemmassa reunassa niitten navigointinuolien alla?

sorry, mutta pakko kysyä. Mitä ihmeen hilavitkuttimia te oikein liitätte koneisiinne? En vain keksi miten läppäriin voi joutua oikeasti liittämään edes kahta usb-härpäkettä samaan aikaan? Pöytäkoneet on sitten erikseen.

No itsellä nettiyhteytenä iki-ihana Mokkula ja sen kun laittaa kiinni niin ei paljoa toista usb-paikkaa käytetä.. Jos sitten mahdollisesti tarvitsee käyttää nettiä ja vaikka esim. muistitikkua yhtäaikaa, niin ei onnaa, eli vaihtorulianssi on valmis.. Ja lisäksi mulla tämä läppäri toimittaa pöytäkoneen virkaa osan ajasta, ja pitäisi saada samaan aikaan kiinni myös ulkoinen kovalevy.

Pitää varmaan hommata ihan normaali laajakaista-liittymä niin pääsee tästäkin ongelmasta suurimmaksi osaksi :D Mutta silti, puolisenttiä jos olisivat erillään nuo kaksi usb-liitäntää niin ei olisi mitään ongelmaa..

Mulla ei yleensä läppärissä ole kuin ehkä hiiri ja joskus myös muistitikku USB-väylissä. Ulkoisessa kovalevyssäkin käytän yleensä firewireä. Pöytäkoneessa saattaakin sitten olla hiiri, näppis, ulkoinen kovo, muistitikku, iphone, ipod... Tosin ikinä en ole mitään hubeja tarvinnut. Ei niitä kaikkia tarvitse kuitenkaan samaan aikaan yleensä pitää kiinni. Läppärissä mulla on 2kpl USB-liitäntää ja pöytäkoneessa 3+1 näppäimistössä.

Hiiri, näppis, kalibraattori, ulkoisia kovoja ja kovalevykelkka (2kpl USB, 4kpl FW), BR-polttava, muistikortinlukija, skanneri, 2x tulostin (värilaser ja musteruisku). Netti on samarcardin päässä toistaiseksi.

Eli mulla ei ole pöytäkonetta ollenkaan, vaan läppäri toimii keskusyksikkönä myös kotona.

Hiiri, näppis, kalibraattori, ulkoisia kovoja ja kovalevykelkka (2kpl USB, 4kpl FW), BR-polttava, muistikortinlukija, skanneri, 2x tulostin (värilaser ja musteruisku). Netti on samarcardin päässä toistaiseksi.

Eli mulla ei ole pöytäkonetta ollenkaan, vaan läppäri toimii keskusyksikkönä myös kotona.

Jep, jep. Ihmetelinkin miksi läppäriin pitää iskeä yli kahta USB-härpäkettä. Eikö olisi jo aika hommata kotiin "oikea" keskusyksikkö, tarvetta ainakin näyttää olevan;)

Tarvitseeko Macilla tehdä jotain välimuistityhjennyksiä safarissa kuten pc:ssä. Tai levyn eheytyksiä?

Entä mikä komento vastaa pc:n del-näppäintä?

Eikö siinä langallisessa näppäimistössä ole del näppäin? muistan ainaki ite kun vaihdoin langattomaan niin sitä jäi kaipaamaan ..

Siis teit sen sillain, että ensin kirjotit jonku osotteen ---> osoiterivillä näkyy se pieni ikoni ennen ite osotetta --> raahaat sen ikonin sen show top sites napin päälle joka on vasemmassa reunassa niitten navigointinuolien alla?

Juurikin näin. Kun on ikonin kanssa top sites-napin päällä, ja päästää napista irti, osote hyökkää takaisin osoteriville ja mitään ei tapahdu. Ei näy sivut top sitesissä eikä mitn. :itku:

Mulla näköjään text editissä cmd backspace pyyhkii kaiken tekstin pois. fn backspacella tarkotin sitä, että sillä pyyhkii kursorin edessä olevaa tekstiä merkki kerrallaan. Alt pohjassa taas pyyhkii sanan kerrallaan.

No itsellä nettiyhteytenä iki-ihana Mokkula ja sen kun laittaa kiinni niin ei paljoa toista usb-paikkaa käytetä.. Jos sitten mahdollisesti tarvitsee käyttää nettiä ja vaikka esim. muistitikkua yhtäaikaa, niin ei onnaa, eli vaihtorulianssi on valmis.. Ja lisäksi mulla tämä läppäri toimittaa pöytäkoneen virkaa osan ajasta, ja pitäisi saada samaan aikaan kiinni myös ulkoinen kovalevy.

Pitää varmaan hommata ihan normaali laajakaista-liittymä niin pääsee tästäkin ongelmasta suurimmaksi osaksi :D Mutta silti, puolisenttiä jos olisivat erillään nuo kaksi usb-liitäntää niin ei olisi mitään ongelmaa..
Mulla oli sama ongelma kun ei oo ku läppäri. Mokkula on kiinni kans ja sen lisäksi tohon ei sitten muuta laitetakaan kun ne tuppaavat olemaan niin isoja kapineita. Ratkaisin ongelman ostamalla tämän: http://www.verkkokauppa.com/popups/prodinfo.php?id=32331.

Nyt mahtuu kamera, siirtokovo ja mokkulakin samaan aikaan koneeseen. Siinäpä ne ovatkin mitkä joskus tarvii saada yhtä aikaa kiinni USBiin.

Jep, jep. Ihmetelinkin miksi läppäriin pitää iskeä yli kahta USB-härpäkettä. Eikö olisi jo aika hommata kotiin "oikea" keskusyksikkö, tarvetta ainakin näyttää olevan;)

En mä ole kokenut mitään tarvetta millekään keskusyksikölle. Hankin aikoinaan Macin ihan sen takia, ettei tarvitsisi kahta konetta. MacBook Pro on käytännössä riittävän nopea siihen, mitä minä koneella teen, eli kuvankäsittelyä. Kotiin tultua vaan läppäri pöydälle ja usb:t kiinni jakajan kautta (2x8 jakaja yhdessä pistokkeessa, eli haarotuksen haarotus). Samoin tuikkaan kiinni ulkoisen näytön ja FW:t +virtaa myllylle ja SC-paikkaan kortti nettiä varten. Ainoa rajoite on, että BR-poltin pitää olla suoraan kytekettynä (ei siis jakajan kautta) jotta se toimii tasaisen varmasti. Kovalevyt yms. toimii jakajan takaa ihan hienosti.

Mulla sama homma, ei ole tarvetta pöytäkoneelle. Läppärit ovat riittävän tehokkaita ja erittäin hiljaisia. MBP:ssä vain ei ole noita USB-paikkoja oikein suunniteltu käytön kannalta vaan lähinnä ulkonäön, siitä miinus. Usbihubeilla asian voi kiertää.

Läppäreissä on vielä se hyvä puoli että ne kuluttavat ihan minimaalisen määrän virtaa verrattuna pöytäkoneisiin.

Ei se ero kovin iso nykyään ole. Oma pöytäkone vie pistorasiasta mitattuna työpöytäkäytössä muistaakseni n. 120W. Macbook pron virtalähde oli 85W ja koko tehoa ilmeisesti tarvitaan, koska kone tiputtaa kellotaajuutta, jos akun irrottaa. Kun tuohon 85 wattiin lisää vaikka nuo TLP:n luettelemat laitteet ollaan jo hyvin lähellä samaa kulutusta.

edit. laturin lukemat kohdalleen

Ei se ero kovin iso nykyään ole. Oma pöytäkone vie pistorasiasta mitattuna työpöytäkäytössä muistaakseni n. 120W. Macbook pron virtalähde oli 85W ja koko tehoa ilmeisesti tarvitaan, koska kone tiputtaa kellotaajuutta, jos akun irrottaa. Kun tuohon 85 wattiin lisää vaikka nuo TLP:n luettelemat laitteet ollaan jo hyvin lähellä samaa kulutusta.

edit. laturin lukemat kohdalleen
Nyt taitaa mennä virransyöttölaitteen teho ja koneen kulutus sekaisin. Kyllä kulutus on selkeästi pienempi. Idlena näyttö päällä 15" MBP:n kulutus on noin 15 watin luokkaa. Käyttö nostaa sitä tietysti jonkin verran.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom