Mac-aiheisia kysymyksiä ja vastauksia

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja slc
  • Aloitettu Aloitettu
Mistä saa mailiin Lähtevän Postin Palvelimen?
Mulla on nyt pakkis & gmail tossa kiinni ja gmaililla on joku oma härdelli, eli se menee automaattisesti.

Pakkiksen laatikosta ei voi lähettää viestejä ollenkaan.

Palveluntarjoajan sivuilla luki tällänen: smtp.seutuposti.fi -- mutta se ei toimi.

Ainakin nettioperaattorit toimittavat usein SMTP-palvelimen asiakkailleen. Viestintävirastonkin suositus on että sitä käytettäisiin. Tässä nyt muutama jos osuisi joku kohdalle:

* Nebula: smtp.nebula.fi
* Elisa: smtp.kolumbus.fi
* Sonera: mail.inet.fi
* DNA: smtp.dnainternet.net
* Welho: smtp.welho.com
* Saunalahti: posti.saunalahti.fi
* Song Networks: smtp.song.fi

Portti siis 25.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Eiköhän läppärin kanssa kannata käyttää tuota GMailin lähtevän postin palvelinta? Nuo operaattoreiden postipalvelimet kun eivät yleensä toimi kuin omissa verkoissaan.

Mistä saa mailiin Lähtevän Postin Palvelimen?
Mulla on nyt pakkis & gmail tossa kiinni ja gmaililla on joku oma härdelli, eli se menee automaattisesti.

Pakkiksen laatikosta ei voi lähettää viestejä ollenkaan.

Palveluntarjoajan sivuilla luki tällänen: smtp.seutuposti.fi -- mutta se ei toimi.

Eli Gmailin SMTP sulla toimii?

Uuden SMTP-palvelimen lisääminen: Mail > Preferences... > Accounts-välilehti > valitse account vasemmasta listasta > Outgoing Mail Server (SMTP) -valikosta kohta Edit Server List...

Eli Gmail sulla on jo olemassa, ja asetukset tähän tyyliin: Server Name: smtp.gmail.com, Use default ports, Use Secure Sockets Layer (SSL), Authentication Password, User Name tunnuksesi_at_gmail.com, ja Password.

Ja plussalla tekemään uutta. HOX: Normaalisti operaattorin tarjoamassa SMTP-palvelimessa EI käytetä salasanaa – eli Authentication None. Operaattorista riippuen SSL joko toimii tai ei toimi, joten pitää kokeilla... pelkästään tuo SSL-ruksi väärin päin ja SMTP lakkaa toimimasta.

Jos/kun lisäät uuden SMTP-palvelimen, New Message -ikkunassa tulee näkyviin kohta josta valitaan tuo käytettävä SMTP-palvelin.

Mulla on SSP:n lähtevän postin palvelinosoite hukassa.

SSP:llä näyttää vaihtoehtoja riittävän... pari vaihtoehtoa vielä lisää:
smtp.ebaana.net
smtp.lumonetti.fi

Ed. postini pointti on, että oikea palvelinosoite yksin ei riitä – asetusten pitää olla oikein, ja siinä riittääkin kokeilemista kun ohjeet on Finnet-tyyliin perseestä.

Osaisiko kukaan sanoa mikä on Applen politiikka nuiden kuolleiden pikseleiden suhteen. Näyttää vähä siltä että niitä on ilmestynyt about 4 kpl. Tosin pieniä kun ovat nii voi olla että on ollut alusta asti.

Osaisiko kukaan sanoa mikä on Applen politiikka nuiden kuolleiden pikseleiden suhteen. Näyttää vähä siltä että niitä on ilmestynyt about 4 kpl. Tosin pieniä kun ovat nii voi olla että on ollut alusta asti.

Tämä on vähän vanha mutta voi antaa jotain osviittaa:
http://www.appleinsider.com/article...delines_for_handling_lcd_pixel_anomalies.html

Tässä uudempi mutta saattaa masentaa enemmän:
http://support.apple.com/kb/HT1721

Käytännössä olen kuullut huollolta että Applella ei varsinaisesti ole pikselitakuuta edes uudelle tuotteelle.

Tuon alemman kävinki lukemassa. Näyttäs vähä siltä että kaks pikseliä on epänormaalin värisiä tuossa näytöllä, ovat vaan niin pieniä että ei saa selvää ovatko kuolleita vai vain jumittuneita jolloin saattavat palautua normaaleiksi. Ei hirviästi haittaa ole, mutta ku nyt tietää että ne tuossa ovat nii aina välillä tulee tarkastettua että ovat vielä tallessa. Muuten oon kyllä macciin ollu tyytyväinen ja mieluummin käyttää ku windowssia, mutta onha tuo vähä perseestä että tämän hintaluokan laitteissaki on näitä ongelmia vielä.

Mullakin oli kuulemma noita kuolleita pikseleitä tässä mun 24" iMacissa jo uutena kun sen joskus hommasin. Itse en niitä vielä ole löytänyt, koska olen varmaan sokea? Kai ne on niin pieniä, että pitäisi tosi tarkasti tutkia jos haluaa löytää. Ehkä parempi etten ole löytänyt, koska sen jälkeen ne varmaan näkee aina ja rupeaa häiritsemään. Tarkasti kun katsoo niin löydän vaan jotain räkäpisaroita.

Täytyy vaan macista riippuen olla oikeanlainen adapteri.

...ja näitä adaptereja on puoli tusinaa erilaista... kaikissa uusissa koneissa on nyt Mini DisplayPort -liittimet, jotka voidaan Applen omilla adaptereilla muuttaa 1) DVI:ksi, 2) VGA:ksi, 3) videoksi, ja 3-osapuolen adapterilla 4) HDMI:ksi (ilman audiota).

Käytän linux-järjestelmää Macilla (WinNX) ssh-putken kautta ja linux-järjestelmässä tarvitsisin pc/linux/unix-maailman alt näppäintä (oikeastaan yhdistelmää alt-w). Olen kokeillut suurinpiirtein kaikki mieleentulevat variaatiot, mutta en onnistu toteuttamaan tuota.

Vinkkiä miten macin näppiksesta saisi altin ulos?

Mun mielestä alt-näppäin on se missä lukee Alt + siinä on sellanen kaksihaaranen viiva.

Tohon liittyen: meitsillä on vanha PC VNC:n päässä ja pitäis päästä käymään siellä, mutta jotenkin siinä on jumittunut caps lock / shift pohjaan -> en pysty kirjoittamaan salasanaa kun kirjaimet tulee isolla. Koneessa ei ole näppäimistöä kiinni, niin miten tuo on edes teknisesti mahdollista?

Tohon liittyen: meitsillä on vanha PC VNC:n päässä ja pitäis päästä käymään siellä, mutta jotenkin siinä on jumittunut caps lock / shift pohjaan -> en pysty kirjoittamaan salasanaa kun kirjaimet tulee isolla. Koneessa ei ole näppäimistöä kiinni, niin miten tuo on edes teknisesti mahdollista?

VNC:llä ja muillakin etäyhteyssoftilla tuollaiseen törmää aina välillä varsinkin jos etäyhteysikkunasta on hypännyt ulos alt-tabilla tai vastaavalla näppisoikotiellä. Etäkone huomaa, että alt painettiin pohjaan mutta ei enää sitä että nappi vapautui, kun siinä vaiheessa fokus on jo ihan muissa softissa... Siitä yleensä selviää kalkuttelemalla pari kertaa näppiksen ctrl/shift/alt-nappeja kun seuraavan kerran palaa vnc-ikkunaan.

Miten saa winukan ja macin välillä siirreltyä dataa?

Miten saa winukan ja macin välillä siirreltyä dataa?

Vaikka ftp:llä. Toiselle koneelle serveri ja toiselle client. Tuossa on se hyvä puoli, että tiedostoihin pääsee sitten käsiksi kaikkialta. Jos on tarvetta siirtää tiedostoja vain kotiverkossa voi käytää ihan vain windowsin levyjakoa. Halutut hakemistot jakoon ihan normaalisti. Os X osaa niitä käyttää, kunhan sille vaan kertoo osoitteen. Toisinpäin en ole testannut, mutta ei pitäisi olla mikään ongelma senkään.

Mun mielestä alt-näppäin on se missä lukee Alt + siinä on sellanen kaksihaaranen viiva.

Joo niin se Macin mielestä on, ja joidenkin softienkin mielestä, mutta vaan joidenkin. Alteissa on eroja.
Eli edelleen kysymys macin altista avoinna...? Kellään kokemusta jostain keyboard mäppäyksistä tjms..

Joo niin se Macin mielestä on, ja joidenkin softienkin mielestä, mutta vaan joidenkin. Alteissa on eroja.
Eli edelleen kysymys macin altista avoinna...? Kellään kokemusta jostain keyboard mäppäyksistä tjms..

Onko se toisen pään softa merkkipohjainen vai X11-sovellus? Voisit katsoa onko Terminalin tai Macin X:n näppismäärityksissä jotain hassua.

Back
Ylös Bottom