Mac-aiheisia kysymyksiä ja vastauksia

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja slc
  • Aloitettu Aloitettu
Tietääkö kukaan että millä laadulla toi MTV-widget oikein suoltaa ulos tota musaa?

Kokeillaan...
Hetki, pieni.

Edit. Laatu on yllättävän hyvä. Vertaa esim. maikkarin netti-tv. On ehkä jopa parempi kuva.

Se vaan näyttää pyörivän koko ajan taustalla. Vaikka suljen dashboardin, niin musiikki kuuluu. Eikä sitä saa sammumaan...?
Poistan tuon, koska musiikki on pas....!

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
En tiedä meneekö oikeaan ketjuun, mutta ainakin sivuaa aihetta. Olin hilpeänä menossa ostamaan macbookia humacista, mutta koko homma kaatui opiskelija-alennukseen, tai sen saamisen kriteereihin, joita ei ainakaan netistä käynyt ilmi.
Jos nuo Humacin sivuilla olevat edu hinnat pitävät paikkansa niin alennuksella olisi säästänyt vain 40 € - 50 €, mikä on tonnin koneessa jo mielestäni melkein yhtä tyhjän kanssa?

Itseäni on poltellut 20" iMacin osto kun PC koneen päivitys on tänä kesänä ajankohtainen. Epäselvää on vain lähinnä kuinka otan Time Machinen käyttöön; Time Capsule on kallis (varsinkin kun levytilaa ei voi lisätä), eikä USB kovoa Airport Extremessä virallisesti edes Time Machinessa tueta vaikka se ilmeisesti toimii. Tarkoitus olisi laittaa muutenkin vanha PC tiedosto-serveriksi (leffat) kun sisäiset kovalevyt ovat niin halpoja, mutta Time Machine ei ilmeisesti tälläistä systeemiä ymmärrä?

EDIT: typo

Jos nuo Humacin sivuilla olevat edu hinnat pitävät paikkansa niin alennuksella olisi säästänyt vain 40 € - 50 €, mikä on tonnin koneessa jo mielestäni melkein yhtä tyhjän kanssa?

Totta ettei toi 50€ kovin merkittävästi ole edes köyhälle opiskelijalle. Matkasta kun ei koitunut kuluja eikä koneen hankinnalla ole erityisen kova kiire niin jäi vehje kauppaan. Periaatteessa vaan alkoi ärsyttämään tuollainen kikkailu ton opiskelija-alennuksen kanssa...

Mun mielestä toi on ihan päivänselvä asia, että se opiskelijakortti vaaditaan. Mitään virallisia opiskelija-alennuksia ei saa ilman, että esittää kyseisen kortin. Ja itseasiassa edes se pelkkä kortti ei riitä vaan siitä pitää olla voimassa oleva lukuvuositarra. En itsekään oleta saavani mitään opiskelija-alennuksia vaikka olen koululla kirjoilla ja mulla on toi kortti, koska oon poissaolevana eli mulla ei ole tän lukukauden tarraa.

Totta ettei toi 50€ kovin merkittävästi ole edes köyhälle opiskelijalle. Matkasta kun ei koitunut kuluja eikä koneen hankinnalla ole erityisen kova kiire niin jäi vehje kauppaan. Periaatteessa vaan alkoi ärsyttämään tuollainen kikkailu ton opiskelija-alennuksen kanssa...

Valitettavasti Apple määrittelee tuon opiskelija-alennus politiikan. Ja Apple tekee satunnaistarkastuksia, jolloin opiskelijatodistus pitää voida toimittaa Applelle. Yhtä hölmöähän on se että opiskelijan tulee olla 18 vuotta täyttänyt saadakseen tuon alennuksen. Edelleen Apple määrittelee ehdot.

50 euroa tuhannesta eurosta on 5 %... Eihän se hirvittävän iso ole alennuksena, mutta raudan katteet on jämyille perseestä. Mielelläänhän niitä halvemmallakin möisi.

Harmi että näin ylimalkaan pääsi käymään.

voihan sen alennuksesta jäävän rahan laittaa vaikka lisä-muistiin.

Ja todella typerää sanoa ylipäätään ettei tuollaisista alennuksista mitään hyötyä ole, onhan sekin rahaa mitä säästää! Kyllä minä ainakin keksin monta asiaa mihin tuon 50€ voisin käyttää..

Jos hankinnalla ei ole kiire, kannattaa selvittää myös ADC opiskelijajäsenyydellä saatava alennus.
Voi tulla halvemmaksi kuin normaali opiskelija-alennus. ADC alennuksen saa storesta tilaamalla.

No niin, kävin tänään hakemassa 2:s akun MacBook Pro:hon ja muutama kysymys heräsi.

1) tuo uusi akku kestää about 40% pidempään kuin se 1. akku, joka tuli koneen mukana vajaa 2kk sitten. Lämpenee ladatessa huomattavasti vähemmän ja pitää koneen tosiaan käynnissä normikäytössä (netti + pienet photoshoppailut) yli 3h. Nykyinen akku, jota on säännöllisin väliajoin purettu unitilaan asti, ei siis kestä kuin rapiat n. 2h. Onko tuossa alkuperäisessä akussa joku vika ?

2) Onko kukaan löytänyt MBP:n akulle erillistä laturia, millä sen saisi täyteen vaikkapa tupakansytyttimestä, tai seinävirrasta irrallaan koneesta. ?

3) voinko vaihtaa seinään kytketyn MBP:n akun 'lennosta' vai pitääkö sammuttaa ?

4) voinko vaihtaa unitilaan menneen MBP:n akun 'lennosta', vai pitääkö sammuttaa ?

No niin, kävin tänään hakemassa 2:s akun MacBook Pro:hon ja muutama kysymys heräsi.

1) tuo uusi akku kestää about 40% pidempään kuin se 1. akku, joka tuli koneen mukana vajaa 2kk sitten. Lämpenee ladatessa huomattavasti vähemmän ja pitää koneen tosiaan käynnissä normikäytössä (netti + pienet photoshoppailut) yli 3h. Nykyinen akku, jota on säännöllisin väliajoin purettu unitilaan asti, ei siis kestä kuin rapiat n. 2h. Onko tuossa alkuperäisessä akussa joku vika ?

Todennäköisesti on. Applehan on joutunut vaihtamaan akkuja lähes kaikkiin vanhoihin mbp koneisiin. Ei yllättäisi vaikka uudemmissakin olisi ongelmia.

3) voinko vaihtaa seinään kytketyn MBP:n akun 'lennosta' vai pitääkö sammuttaa ?
Voit vaihtaa.

4) voinko vaihtaa unitilaan menneen MBP:n akun 'lennosta', vai pitääkö sammuttaa ?
Voit vaihtaa, jos kone on kiinni laturissa, muuten sammuu kokonaan.

[avautuminen]Ei siis riitä, että on kirjoilla korkeakoulussa vaan pitäisi olla läsnäoleva sillä hetkellä kun koneen ostaa. Itse siis kirjoitin viime keväänä ja menin TKK:lle, mutta kävin intin tässä välissä, joten olen luonnollisesti ilmoittautunut poissaolevaksi 07 syyslukukaudelle ja 08 kevätlukukaudelle, eikä opiskelijakorttia vielä ole. Todiste opiskelupaikasta oli mukana, mutta se ei tosiaan riittänyt. Vielä lisähuomiona se, että myöskään opiskelupaikan saamisen todistavalla lapulla ei alennusta saa, koska siitä ei käy ilmi onko ottanut kyseisen opiskelupaikan vastaan, ja näin ollen onko opiskelija.[/avautuminen]

:hyvä: Avaudutko tässä itsellesi vai kenelle? Eihän sitä opiskelija alennusta saa ellei ole päätoiminen opiskelija. Ja sitä ei ole ellei opiskele päätoimisesti. Ethän saa VR:rältäkään opiskelija-alennuksia jos et ole opiskelija.

Moro..
Osaiskos joku viisaampi neuvoa että miten saan nämä webbi kamerat näkymään tällä mäkillä.
koitettu on safarilla ja firefoxilla,firefoxiin ei löydy mitään liitännäisiä mitkä auttais näkymään.
auttakaahan nyt taas tyhmää..

http://www.alanya.bel.tr/kamera.asp?camID=130977515

Moro..
Osaiskos joku viisaampi neuvoa että miten saan nämä webbi kamerat näkymään tällä mäkillä.
koitettu on safarilla ja firefoxilla,firefoxiin ei löydy mitään liitännäisiä mitkä auttais näkymään.
auttakaahan nyt taas tyhmää..

http://www.alanya.bel.tr/kamera.asp?camID=130977515

1) Sivuston videot ovat Windows Mediaa, joten koneellesi pitää asentaa Flip4Mac-plugin. Kirjoita Spotlight-hakuun "flip4mac" ja jos osumia tulee, tuo on tod.näk. asennettu koneellesi. Jos osumia ei tule, mene osoitteeseen http://www.flip4mac.com/wmv_download.htm ja lataa ja asenna tuo plugin.

2) Avaa QuickTime Player. Klikkaa auki File-valikosta kohta Open URL... ja liitä riville tämä (jaahas, foorumisofta tekee näköjään tuosta linkin. Älä klikkaa, vaan kopioi-liitä):

http://91.191.162.102/kamera1

Vaihtamalla kamera2, kamera3, kamera4 näkyy lisää...

(Miksi näin monimutkaista? alanya.bel.tr -saitin html-koodissa embed- ja object-elementeissä on jotain pielessä. Saattaa ehkä toimia IE:ssä, muttei näköjään Firefoxissa tai Safarissa.)

Mitenköhän Macbookin saa pysymään päällä jatkuvasti?
Nyt kone ainakin kirjaa käyttäjän ulos ja sammuttaa ohjelmat, kun on käyttämättömänä tarpeeksi pitkään (tunteja?).

Mitenköhän Macbookin saa pysymään päällä jatkuvasti?
Nyt kone ainakin kirjaa käyttäjän ulos ja sammuttaa ohjelmat, kun on käyttämättömänä tarpeeksi pitkään (tunteja?).

Mene koneen järjestelmäasetuksiin, valitse energiansäästäjä. Täältä voit muuttaa nukkumis.. yms jutut.

Järjestelmäasetusten, turvallisuus kohdassa tarkista, että "vaadi salasana, kun kone poistuu unitilasta/näytönsäästäjästä(tai jotain)" ei ole rastittu.

Juu kiitosta vaan neuvoista,nyt näkyy kamerat..
Ääntä ei kyllä kuulu mutta auttaa se ilmankin.Kokeillu oon noita IE:lläkin mutta aika heikoila tuloksila.

Ongelmia parallelsin kanssa. Kun parallels hyppää PC tilaan ja alkaa boottaamaan windowssia CDltä, inisee vaan että ei oo oikeanlainen levy ja jatkaa vaan sitä samaa valitusta, koittaa myös käynnistellä muilta asemilta. Windows levy ihan perus XPn asennuslevy.

Ratkaisu?

Olis nyt pari kysymystä:

1) Olen liittänyt ulkoisen näytön Macbookiin. Haluaisin tämän ulkoisen näytön olevan aina pääasiallinen näyttö, kun se on plugattu koneen kylkeen. Tällä hetkellä dock on tämän ulkoisen näytön alareunassa ja se ylävalikko Macbookin yläreunassa. Saako tuon Macbookin oman näytön mitenkään ns. tyhjäksi tilaksi, ettei työpöytä olisi venytetty näiden kahden näytön läpi? Siis se ylävalikkokin tähän ulkoiseen näyttöön ja Macbookin näyttö kaikelle kaikille toissijaisille ohjelmille?

2) Windows-koneesta olisin nyt tekemässä tiedostopalvelinta. Windowsissahan yleensä avataan verkkolevyllä oleva jako tyyliin kenoviiva kenoviiva (miten helvetissä tästä näppiksestä saa kenoviivan???)koneen nimi ja sitten taas kenoviiva ja jaon nimi. Samba pitäisi arvatenkin asentaa MacOSXään, mutta löytyykö jostain ihan yksinkertainen asennuspaketti Samballe? Applen sivuilta löytyy linkki Samban sivuille, mutta sieltä löytyy vain sourcet ja binäärit eri Linux distroille, mutta en vaan löydä mitään Macille. Pitääkö tuo sourceista asentaa vähän niin kuin Linuxissa? Ja sitten kun olen Samban saanut koneelle, miten pääsen käsiksi siihen verkkolevyyn, kun koneet ovat samassa workgroupissa ja permissionit Windowsin päässä kohillaan?

2) Windows-koneesta olisin nyt tekemässä tiedostopalvelinta. Windowsissahan yleensä avataan verkkolevyllä oleva jako tyyliin kenoviiva kenoviiva (miten helvetissä tästä näppiksestä saa kenoviivan???)koneen nimi ja sitten taas kenoviiva ja jaon nimi. Samba pitäisi arvatenkin asentaa MacOSXään, mutta löytyykö jostain ihan yksinkertainen asennuspaketti Samballe? Applen sivuilta löytyy linkki Samban sivuille, mutta sieltä löytyy vain sourcet ja binäärit eri Linux distroille, mutta en vaan löydä mitään Macille. Pitääkö tuo sourceista asentaa vähän niin kuin Linuxissa? Ja sitten kun olen Samban saanut koneelle, miten pääsen käsiksi siihen verkkolevyyn, kun koneet ovat samassa workgroupissa ja permissionit Windowsin päässä kohillaan?

Et tietenkään löydä mäkille Samba-binäärejä sillä Sambatuki löytyy Leopardista jo valmiina. :) Verkolevyyn pitäisi päästä käsiksi kun menet Finder-palkista Siirry -> Yhdistä palvelimeen ja sinne syötät smb:// ja ip-osoite.

Kenoviiva: Shift+Alt+7

Olis nyt pari kysymystä:

1) Olen liittänyt ulkoisen näytön Macbookiin. Saako tuon Macbookin oman näytön mitenkään ns. tyhjäksi tilaksi, ettei työpöytä olisi venytetty näiden kahden näytön läpi? Siis se ylävalikkokin tähän ulkoiseen näyttöön ja Macbookin näyttö kaikelle kaikille toissijaisille ohjelmille?

Näyttöasetuksissa (System Preferences -> Displays) nappaset vain kiinni siitä valikkoriviä esittävästä pienestä valkoisesta viirusta ja vedät sen toisen näytön puolelle. Sillä hoituu.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom