Mac-aiheisia kysymyksiä ja vastauksia

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja slc
  • Aloitettu Aloitettu
Dollarin vajottua kannattanee harkita esim. tätä. Ainakin Hompun jengi on ollut tyytyväistä tuon palveluun. Ja esim. muistien hinnat on aikas kohdallaan :)

Edit: itse sain muistot jämyltä niin huokealla että ei kannattanut testata edellä mainittua.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tää nyt ei varsinaisesti ole mikään Mac-aiheinen kysymys, mutta mikähän mun selainta vaivaa kun tää ei nykyään meinaa merkata luetuks threadeja vaikka luen niiden viimiset sivut? Käytössä on siis OS X:lle käännetty Firefox. Lienee kuitenkin joku selaimen ongelma kun en ole huomannut muidenkaan mitään valittavan niin foorumi varmaan toimii ihan ok. Pitäiskö koittaa tyhjentää välimuisti tai jotain? Ne threadit saa luetuiks vaan painamalla tuolta ylhäältä sitä "mark this forum read".

Mulla on sama vika...

Tää nyt ei varsinaisesti ole mikään Mac-aiheinen kysymys, mutta mikähän mun selainta vaivaa kun tää ei nykyään meinaa merkata luetuks threadeja vaikka luen niiden viimiset sivut? Käytössä on siis OS X:lle käännetty Firefox. Lienee kuitenkin joku selaimen ongelma kun en ole huomannut muidenkaan mitään valittavan niin foorumi varmaan toimii ihan ok. Pitäiskö koittaa tyhjentää välimuisti tai jotain? Ne threadit saa luetuiks vaan painamalla tuolta ylhäältä sitä "mark this forum read".

Mulla ei ole kyseistä vikaa ja yhdistelmä on sama.
Firefoxissahan on edistyksellinen välimuistin ja salasanojen ym. tyhjennys.
Pari napin painallusta ja homma ok.
Kannattaa tehdä vähintään kerran viikossa.

Mulla on Power Point tässä koneessa, ja luin jostain (olikohan Mac maailma tjsp.) että siihen sais diojen siirtymiset samalla tavalla kuin esitys olisi nopassa. Eli esitys olis kuuden dian mittainen ja jokainen dia olis yks nopan sivu. Mutta en saa homma toimimaan. Löysin sen palkin missä ko. toiminta on, mutta en saa sitä päälle. Auttakee.

Mikäs vittu tässä MagSafe-virtaplugissa nyt mättää? On alkanut tuottaa homona lämpöä itse magneettimokkula ja muutama sentti piuhaa siitä alkaen. Sulaako tämä paska käsiin? Taidan ostaa Ferrari-Acerin:D

Moro,

olis tarkoitus ostaa mäcci kesällä, koneen pääkäyttötarkoitus on kuvien käsittely ja selaus, kenties leffaakin voisin katella. Vaihtoehtoina imac tai mbp, budjetti max. 2000e? Olen vähän kallistumassa macbook pron puoleen, mutta riittääkö sen tehot pyörittämään cs3 ja lightroomin hyvin? Vierelle pitäisi ilmeisesti myös ostaa erillinen näyttö, jotta kuvien muokkaus onnistuisi paremmin? Kannettavuus ei ole pakko, mutta suuri etu.

Kokemuksia?

Moro,

olis tarkoitus ostaa mäcci kesällä, koneen pääkäyttötarkoitus on kuvien käsittely ja selaus, kenties leffaakin voisin katella. Vaihtoehtoina imac tai mbp, budjetti max. 2000e? Olen vähän kallistumassa macbook pron puoleen, mutta riittääkö sen tehot pyörittämään cs3 ja lightroomin hyvin? Vierelle pitäisi ilmeisesti myös ostaa erillinen näyttö, jotta kuvien muokkaus onnistuisi paremmin? Kannettavuus ei ole pakko, mutta suuri etu.

Kokemuksia?

Jos kannettavuus on suuri etu niin osta se MBP. Tehot kyllä riittävät, muista vain ostaa lisää muistia esim. Verkkokaupasta. Apple Storesta ei kannata kun siellä se on jopa neljä kertaa kalliimpaa (vrt. 4 gigaa 80e Verkkokaupassa ja 320e Apple Storessa).

Moro,

Kokemuksia?

Mä pyöritäin 100% kuvistani tällä hetkellä MBP 15" 2,4GHz ja 4G kombolla.
Ehkä hankin vielä tämän vuoden aikana MacPron, mutta ei mikään varmuus ole tuo asia.

Ihan hyvin kerkiää, jos et mitään H3D-39:n 16bit tiff-filuja tee 100 layerin paketeissa :D

Jos kannettavuus on suuri etu niin osta se MBP. Tehot kyllä riittävät, muista vain ostaa lisää muistia esim. Verkkokaupasta. Apple Storesta ei kannata kun siellä se on jopa neljä kertaa kalliimpaa (vrt. 4 gigaa 80e Verkkokaupassa ja 320e Apple Storessa).

Voipi kuulua tyhmien kysymysten ketjuun, mutta kirjoitetaan nyt tänne silti. Eli siis, onko noilla mbp:n 2,4 ja 2,5 malleilla suurtakin eroa? Vaikuttaako 0,1 GHz ero mitenkään hirveästi? En viitsisi nimittäin turhasta maksaa 400e. Entäs onko tosta näytönohjaimen puolet suuremmalla muistista hyötyä ja vaikutaako se mun tarpeisiin (kuvankäsittely)?

Ja sitten vielä tuosta erikseen ostettavasta muistista: noi verkkokaupan tiedot oli vähän hepreaa meikälle, mikä muistituote mun pitäisi noista kaikista valita? Sanotaan että haluan nyt esmes tuon 4gb. Verkkokaupassa puhuttiin yhteensopivuudesta imacin ja mac pron kanssa, mutta mb tai mbp ei ollut tiedoissa mukana. Apuva kiitos :)

Mites muuten tuon erillisen muistin asentaminen koneeseen tapahtuu? Voinko laittaa sen ite vaan jostain reiästä sisään vai pitääkö turvautua ammattilaiseen?

Voipi kuulua tyhmien kysymysten ketjuun, mutta kirjoitetaan nyt tänne silti. Eli siis, onko noilla mbp:n 2,4 ja 2,5 malleilla suurtakin eroa? Vaikuttaako 0,1 GHz ero mitenkään hirveästi? En viitsisi nimittäin turhasta maksaa 400e. Entäs onko tosta näytönohjaimen puolet suuremmalla muistista hyötyä ja vaikutaako se mun tarpeisiin (kuvankäsittely)?

Lyhyesti: Ei.

Ja sitten vielä tuosta erikseen ostettavasta muistista: noi verkkokaupan tiedot oli vähän hepreaa meikälle, mikä muistituote mun pitäisi noista kaikista valita? Sanotaan että haluan nyt esmes tuon 4gb. Verkkokaupassa puhuttiin yhteensopivuudesta imacin ja mac pron kanssa, mutta mb tai mbp ei ollut tiedoissa mukana. Apuva kiitos :)

http://www.verkkokauppa.com/popups/prodinfo.php?id=0425

Mites muuten tuon erillisen muistin asentaminen koneeseen tapahtuu? Voinko laittaa sen ite vaan jostain reiästä sisään vai pitääkö turvautua ammattilaiseen?

Helposti, tässä ohjeet: http://support.apple.com/kb/HT1270

Elgato EyeTV for DTT - saako sillä mitenkään YLE:n tekstityksen toimimaan? Uusimman softaversion se haki automaattisesti, mutta tekstitys ei edelleenkään toimi. Vaatiiko jonkun firmwarepäivityksen vai löytyykö jostain joku asetus, jolla tekstitys toimii? Elgaton sivuilta ei löydy moista päivitystä.

Elgato EyeTV for DTT - saako sillä mitenkään YLE:n tekstityksen toimimaan?

Minulla ainakin toimii mainiosti, kun vain ottaa tekstityksen käyttöön (View -> Subtitles -> Show). Muuta ei tarvitse tehdä kuin korkeintaan valita samaisesta valikosta tekstityskieli.

Vastaanottimena on vanhempi Terratecin usb-purkki, mutta softasta tekstitys kai kiinni on ja se on minullakin EyeTV. Versio on kyllä vanhempi (2.5.2). Toivottavasti uudemmat versiot eivät mene rikkomaan toimivia ominaisuuksia...

OK, hjuva.

Toinen kysymys:

Jos nyt marssin kauppaan ja nappaan kainalooni MacBookin, onko niissä kaikissa oletuksena suomenkielinen MacOSX vai täytyykö englanninkielinen käyttis tilata erikseen? Vai olisivatko olleet jopa niin fiksuja, että olisivat ympänneet koneeseen eri kieliversiot ja kielen voi käyttäjä itse valita?

OK, hjuva.

Toinen kysymys:

Jos nyt marssin kauppaan ja nappaan kainalooni MacBookin, onko niissä kaikissa oletuksena suomenkielinen MacOSX vai täytyykö englanninkielinen käyttis tilata erikseen? Vai olisivatko olleet jopa niin fiksuja, että olisivat ympänneet koneeseen eri kieliversiot ja kielen voi käyttäjä itse valita?
Voit valita itse kielen.

OK, hjuva.

Toinen kysymys:

Voit valita itse kielen.

Hieman selvennystä Miken vastaukseen...

Kun kone ensimmäisen kerran käynnistetään ensimmäisenä kone kysyy millä kielellä haluat konetta käyttää. Tämän jälkeen kielinvaihto onnistuu vaihtamalla oletuskieli ja kirjautumalla koneesta ulos ja takaisin sisään. Myöskin eri käyttäjillä voi olla eri kielivalinta.

Moro,

Kokemuksia?

Pahin pullonkaula tuossa mbp:ssa pöytäkoneeseen verrattuna on hidas kovalevy. Tosin jos kuvankäsittelyä meinaat enemmän harrastaa tulee myös tilasta äkkiä puute. Kannattaakin ostaa heti fw 800 liitännällä oleva ulkoinen levy, auttaa kummasti molempiin vaivoihin, kun pitää kuvat sillä ulkoiselle levyllä.

En tiedä meneekö oikeaan ketjuun, mutta ainakin sivuaa aihetta. Olin hilpeänä menossa ostamaan macbookia humacista, mutta koko homma kaatui opiskelija-alennukseen, tai sen saamisen kriteereihin, joita ei ainakaan netistä käynyt ilmi.

[avautuminen]Ei siis riitä, että on kirjoilla korkeakoulussa vaan pitäisi olla läsnäoleva sillä hetkellä kun koneen ostaa. Itse siis kirjoitin viime keväänä ja menin TKK:lle, mutta kävin intin tässä välissä, joten olen luonnollisesti ilmoittautunut poissaolevaksi 07 syyslukukaudelle ja 08 kevätlukukaudelle, eikä opiskelijakorttia vielä ole. Todiste opiskelupaikasta oli mukana, mutta se ei tosiaan riittänyt. Vielä lisähuomiona se, että myöskään opiskelupaikan saamisen todistavalla lapulla ei alennusta saa, koska siitä ei käy ilmi onko ottanut kyseisen opiskelupaikan vastaan, ja näin ollen onko opiskelija.

Ottaa hieman päähän täysin turha reissu Helsinkiin tällaisen kikkailun takia. Pitäkää tunkkinne! :thumbs::dance:[/avautuminen]

Tietääkö kukaan että millä laadulla toi MTV-widget oikein suoltaa ulos tota musaa?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom