Mac-aiheisia kysymyksiä ja vastauksia

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja slc
  • Aloitettu Aloitettu
Eli siis kone tulee ensisijaisesti kotikäyttöön sillä varauksella, että kouluhommia voisi tehdä kuitenkin myös muualla. Siksi lähinnä kannettava, eikä iMac. Ainut huoli on vain tosiaan se, että riittääkö MB:ssa rauta verrattuna MBP? Suurin asia, mikä mua tietokoneissa on tähän asti kyllästyttänyt, ja oikeastaan ainut (Windowsin huonouden lisäksi), on se, että koneesta loppuu tehot kesken. Onko siis MB:lla ja MBP:lla merkittävää eroa sen suhteen? Vai johtuuko noiden hintaero juuri näyttiksestä ja muista sekoista, jotka eivät tässä suhteessa paina niin paljon? En jaksaisi päivittää konetta uuteen vuoden välein, vaan mieluummin ostan vähän kalliimmalla parempaa, ja nautin siitä esim kolme vuotta.
Mä en todellakaan ole mikään ammattilainen näissä jutuissa, ja mua ei niin edes kiinnosta tekninen puoli, vaan enemmänkin käyttöön ja käyttöjärjestelmään liittyvät seikat ja ulkonäkö. Olen tässä viimeiset puoli vuotta käyttänyt tyttöystävän 17" MBP:ta, eikä Macbookista ole oikeastaan kokemuksia.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Niin, mulla taas yksi pro:ta puoltava seikka olisi just toi näytön koko. Kun ainoaksi koneeksi tuota hankin, niin olisi ihan kiva jos sillä näytöllä olisi vähän enemmän kokoa kuin tuo 13".

Nämä on vähän makuasioita, itse ostin aikanaan Powerbookin iBookin sijaan siksi että sain 15" näytön ja alumiinikuorisen koneen.

Elcaco sanoi:
Eli siis kone tulee ensisijaisesti kotikäyttöön sillä varauksella, että kouluhommia voisi tehdä kuitenkin myös muualla. Siksi lähinnä kannettava, eikä iMac. Ainut huoli on vain tosiaan se, että riittääkö MB:ssa rauta verrattuna MBP? Suurin asia, mikä mua tietokoneissa on tähän asti kyllästyttänyt, ja oikeastaan ainut (Windowsin huonouden lisäksi), on se, että koneesta loppuu tehot kesken....

Nyt pitää kyllä kysyä että mitä koti- ja kouluhommia koneella teet jos tehot loppuu kesken?

Onko siis MB:lla ja MBP:lla merkittävää eroa sen suhteen? Vai johtuuko noiden hintaero juuri näyttiksestä ja muista sekoista, jotka eivät tässä suhteessa paina niin paljon? En jaksaisi päivittää konetta uuteen vuoden välein, vaan mieluummin ostan vähän kalliimmalla parempaa, ja nautin siitä esim kolme vuotta.

MBP on prossutehoissa mitattuna (2.1 vs 2.5 Ghz) 20% ärhäkämpi, eli ei kovin suurta eroa. Ainoa isompi ero tosiaan on se näyttis, eikä sillä kauheana ole hyötykäytössä merkitystä. Uskoisin että MB kestää ainakin sen kolme vuotta, itselläni on vuoden verran ollut eikä mitään tarvetta vaihtaa lähivuosina. MB on kyllä ihan täysverinen läppäri itsessään eikä mikään halpisversio, Pro on sitten se deluxe-malli jos haluaa parasta mitä on tarjolla.

Bonarina vielä, MacOS on ihmeellistä kyllä ollut aina uuden version tullessa jopa kevyempi kuin edellinen, joten käyttis ei kauheana rajoita vaikka sen vaihtaisi uuteen versioon parin vuoden päästä.

Miksei mun iPhoto näe kameraa joka kerta, usbissa kulkee virrat mutta ei tule uutta "tapahtumaa"? Tuo yhdistä nappikin on harmaana. Tyhmää ettei photariinkaan voi importoida vaan pitää openoida "kuvista".

Ainakin MB:n voi välimuistia lisätä ostamalla vaikka just verkkokaupasta esim. Kingstonin muistikammat. Vaihtoon mulla meni joku 10 min.

Niin ja osta second skin siihen. Suosittelen.

Välimuistia ei voi lisätä mitenkään vaihtamtatta prosessoria. Välimuisti on sitä prosessorin sisäistä muistia.Prosessoria ei taas taida pystyä vaihtamaan noihin Applen kannettaviin. Keskusmuistia voi puolestaan lisätä helposti, kuten joku jo kertoikin, eri asia sitten onko siitä merkittävää hyötyä normi ohjelmia käyttäessä. Omaan mbp:n olen vaihtanut myös kovalevyn. Vaati monen ruuvin avaamisen ja hieman huolellisuutta kovalevyn pintaan liimattujen kaapelien kanssa, mutta oli kuitenkin kohtuu simppeli operaatio. Takuu tosin menee tuolla operaatiolla, jos on vielä voimassa.

Juuh, eipä toimi YLE Areenan viteot Safarilla. Siis ei näy edes kuva, tulee vaan herja: "Safari ei löydä internet-pluginia - Sivulla "Toista / Yle Areena / Yle.fi" on MIME-tyypin "appliaction/x-mplayer2 sisältöä. Sinulla ei ole tähän MIME-tyyppiin tarvittavaa pluginia, joten sisältöä ei voida näyttää". Koneelle on asennettu Flip4MaC ja Perian. Quicktimessa olen kaikki MIME-tyypin tiedostomuodot liittänyt Quicktimeen oletukseksi.

Huvikseni kysyn tällaista: Mitä veikkaatte, millon MacBook päivittyy seuraavan kerran? Eikös viimeisimmästä Macbook päivityksestä, jossa prosessorit uusittiin ole jonkin verran aikaa? Jotenkin tuntuu että Apple päivittelee laitteitaan kuitenkin melko tiheään tahtiin.

Syy miksi kysyn tätä on, että alkanut polttelemaan tuollainen MacBookin osto opiskeluiden takia. Enkä todellakaan haluaisi että juuri kun ostan MacBookin, niin tuleekin päivitetty malli :D

Huvikseni kysyn tällaista: Mitä veikkaatte, millon MacBook päivittyy seuraavan kerran? Eikös viimeisimmästä Macbook päivityksestä, jossa prosessorit uusittiin ole jonkin verran aikaa? Jotenkin tuntuu että Apple päivittelee laitteitaan kuitenkin melko tiheään tahtiin.

Syy miksi kysyn tätä on, että alkanut polttelemaan tuollainen MacBookin osto opiskeluiden takia. Enkä todellakaan haluaisi että juuri kun ostan MacBookin, niin tuleekin päivitetty malli :D
Aika turha tota on odotella. Se jaksaa kuitenkin pyörittä niin hyvin, että ei mee ihan heti vanhaksi. Etenkin kannettavissa se ei ole niin tarkkaa, koska ei oo pelien pyörittämiselle tarvetta.

Juuh, eipä toimi YLE Areenan viteot Safarilla. Siis ei näy edes kuva, tulee vaan herja: "Safari ei löydä internet-pluginia - Sivulla "Toista / Yle Areena / Yle.fi" on MIME-tyypin "appliaction/x-mplayer2 sisältöä. Sinulla ei ole tähän MIME-tyyppiin tarvittavaa pluginia, joten sisältöä ei voida näyttää". Koneelle on asennettu Flip4MaC ja Perian. Quicktimessa olen kaikki MIME-tyypin tiedostomuodot liittänyt Quicktimeen oletukseksi.

Joo'o. Täytyy kyllä sanoa, että väite siitä, ettäkö Maceissä toimii kaikki ihan heittämällä pakasta vedettynä ilman säätämistä on ihan täyttä paskaa. Ei nimittäin toimi, joten tässä taas:

Yle Areena-videot näkymään Safarissa - Juu, siis nyt viteot näkyy äänineen ainoastaan ulkoisessa playerissä, ei selaimessa. Pitäisi saada x-mplayer2-plugari selaimeen ja kun tuota googletan, tulee vastaukseksi aina se kaikkien mainostama flip4mac ja wmvplayer. Asennettu on, mutta ei vain toimi Safarissa. Firefoxissakin se avaa uuden playerin, eikä embeddaa sitä videoo sinne sivulle. Viäntäkee raoutalangasta, mitä mä teen?

Tulostin HP PSC 2355 - vanhat ajurit poistettu HP uninstallerilla ja sitten vaan avaamaan Järjestelmäasetukset -> Tulostus ja faksaus -> Lisää tulostin tai faksi ja +:aa tässä kohdassa klikataan koppakuoriaisen selästä (=suomeksi hiiren napista). Siellä on löytyneenä "HP PSC 2350 series", joten kaksoisklikkaan sitä. Ilmoitus: "Sopivaa ohjainta ei löytynyt. Hae ohjain Ohjelmiston päivityksellä, jos sellainen on saatavilla." Ohjelmiston päivityksellä ei uusia ohjelmia kuitenkaan löydy.

Jaa'ah. Tää mun ensimmäinen varsinainen Macin käyttökokemus on vähän sama kuin Linuxia konffaisi. Paitsi että Linux on helpompi. Komeehan tää on ulkonäöltään ja varmaan hommaan itsekin Macin, mutta ei tää nyt kaiken sen hehkutuksen arvoinen ole. En usko, että jos Jeesus palaisi maan päälle, ja kone pitäisi valita, hänen valintansa olisi Mac.

Yle Areena-videot näkymään Safarissa - Juu, siis nyt viteot näkyy äänineen ainoastaan ulkoisessa playerissä, ei selaimessa. Pitäisi saada x-mplayer2-plugari selaimeen ja kun tuota googletan, tulee vastaukseksi aina se kaikkien mainostama flip4mac ja wmvplayer. Asennettu on, mutta ei vain toimi Safarissa. Firefoxissakin se avaa uuden playerin, eikä embeddaa sitä videoo sinne sivulle. Viäntäkee raoutalangasta, mitä mä teen?

Tulostin HP PSC 2355 - vanhat ajurit poistettu HP uninstallerilla ja sitten vaan avaamaan Järjestelmäasetukset -> Tulostus ja faksaus -> Lisää tulostin tai faksi ja +:aa tässä kohdassa klikataan koppakuoriaisen selästä (=suomeksi hiiren napista). Siellä on löytyneenä "HP PSC 2350 series", joten kaksoisklikkaan sitä. Ilmoitus: "Sopivaa ohjainta ei löytynyt. Hae ohjain Ohjelmiston päivityksellä, jos sellainen on saatavilla." Ohjelmiston päivityksellä ei uusia ohjelmia kuitenkaan löydy.

Heh, ei se tietokone edelleenkään ole mikään taikalaatikko joka osaa lukea ajatuksia. Mäkilläkin joutuu välillä tekemään huoltotoimenpiteitä, joskin omani ovat parin vuoden mäkistin urallani olleet lähinnä mallia "imuta ja asenna", lähinnä noita Flip4Macceja sun muita.

Mulla ainakin embeddaa Ylen sivuilla videot Flip4Mac 2.2.0.49 Safarissa 3.1.1. Kokeileppa asentaa uusiksi, ja jos F4M on vanhaa mallia niin ohjauspaneelista pitäisi löytyä F4M:n asetuksista sen päivitysmahdollisuus.

Tulostimelle tietenkin joudut asentamaan uudet ajurit, jos kerta vanhat olet poistanut. Monet printteriajurit ovat kyllä olleet mäkillä valmiina ja printterit ovat menneet ihan tökkäämällä piuhan sisään, mutta ohjelmiston päivitys ei luonnollisestikaan kaikkia maailman ajureita koneelle imuttele. Pikagoogletuksella löytyi http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/softwareCategory?lc=en&cc=fi&dlc=fi&product=422000&lang=fi&

Heh, ei se tietokone edelleenkään ole mikään taikalaatikko joka osaa lukea ajatuksia. Mäkilläkin joutuu välillä tekemään huoltotoimenpiteitä, joskin omani ovat parin vuoden mäkistin urallani olleet lähinnä mallia "imuta ja asenna", lähinnä noita Flip4Macceja sun muita.

Mulla ainakin embeddaa Ylen sivuilla videot Flip4Mac 2.2.0.49 Safarissa 3.1.1. Kokeileppa asentaa uusiksi, ja jos F4M on vanhaa mallia niin ohjauspaneelista pitäisi löytyä F4M:n asetuksista sen päivitysmahdollisuus.

Tulostimelle tietenkin joudut asentamaan uudet ajurit, jos kerta vanhat olet poistanut. Monet printteriajurit ovat kyllä olleet mäkillä valmiina ja printterit ovat menneet ihan tökkäämällä piuhan sisään, mutta ohjelmiston päivitys ei luonnollisestikaan kaikkia maailman ajureita koneelle imuttele. Pikagoogletuksella löytyi http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/softwareCategory?lc=en&cc=fi&dlc=fi&product=422000&lang=fi&

Tämän palstan Mac-hehkutuksista sai juuri sen mielikuvan, että kaikki toimii, kun vaan pistää kiinni ja Macissä on kaikki ajurit valmiina. Olin tyhmä kun tällasta uskoin, joo! Ei muka tarvi säätöä, eikä mitään nörtteilyä, sillä kaikki vaan toimii!!! Sen takia minä vanhemmilleni iMacciä suosittelinkin. Kato kun Windowsille pitää muka hakea ajureita ja nysvätä niitä ihan touhutippa housussa ja viritellä ja kaikkee, mut ei Macissä. :jahas:

Pistän tuon linkin nyt porukoille, niin saavat nysvätä ne sinne koneelle perinteiseen PC-tyyliin. Toivottavasti osaavat, koska en minä ainakaan jaksa sinne joka päivä lähteä konetta virittelemään.

Flip4Macistä hain ihan uusimman version. Siis toki jos niiden sivuilla on tietenkin se uusin versio. Vaikea uskoa, että sinne pistäisivät vanhan version ja se uusin pitää ihan erikseen hakea milloin mistäkin madonkolosta.

Pistäkääs tähän rautalankamallinen ohje Ohjauspaneelin ja Flip4Macin asetusten väsäämiseksi semmoiselle 60-vuotiaalle, jolla on nelisen vuotta Windows-kokemusta pohjalla, mutta taitoa sen verran, että Winukan kanssa pärjää ihan normaaleissa asioissa (netti/skypetys/kuvien siirtäminen/ajureiden asennus). Voin sitten copy/pasteta sen niille sähköpostiin.

Niin ja onko olemassa etäyhteyssoftaa, jolla voisi XP-koneelta ottaa terminal server-yhteyden MacOSX-koneeseen? Vähän samaan tapaan kuin XP:n Remote Assistance.

Onko vanhemmillasi joku erityinen tietty syy, miksi videoiden pitää avautua just selaimessa? Kuten sanoit, niin esim. Quickitimez näyttää Areenan pätkät ihan ok...

Onko vanhemmillasi joku erityinen tietty syy, miksi videoiden pitää avautua just selaimessa? Kuten sanoit, niin esim. Quickitimez näyttää Areenan pätkät ihan ok...

No ei mitään erityistä syytä, muuten kuin käytettävyys. Kun yrität avata jonkun YLE Areena-videon tulee herja: "Safari ei löydä internet-pluginia - Sivulla "Toista / Yle Areena / Yle.fi" on MIME-tyypin "appliaction/x-mplayer2 sisältöä. Sinulla ei ole tähän MIME-tyyppiin tarvittavaa pluginia, joten sisältöä ei voida näyttää" Sitten siinä alapuolella on linkki, josta voi avata nimenomaisen videon soittimessa ja siitä se skulaa. Nyt vain tarvittaisiin plugari Safarille, joka pystyy toistamaan x-mplayer2-sisältöä. Ei muuta.

Tämä on muuten versioille 10.2.8, 10.3 ja 10.4. Toimiikohan 10.5:ssä sittenkään?

Voi olla että ei. Siinä on alempana uudempi tiedosto joka tukee myös Leopardia:

HP Photosmart Full Feature Software and Drivers - Mac OS X v10.3.9, v10.4 and v10.5

Oletko kokeillut tuota?

Voi olla että ei. Siinä on alempana uudempi tiedosto joka tukee myös Leopardia:

HP Photosmart Full Feature Software and Drivers - Mac OS X v10.3.9, v10.4 and v10.5

Oletko kokeillut tuota?

Enpä oo, mutta pistän niille linkin tuohon Full Feature Software and Drivers -juttuun, niin saavat tapella sen kanssa. Kitz, yeah!

No ei mitään erityistä syytä, muuten kuin käytettävyys. Kun yrität avata jonkun YLE Areena-videon tulee herja: "Safari ei löydä internet-pluginia - Sivulla "Toista / Yle Areena / Yle.fi" on MIME-tyypin "appliaction/x-mplayer2 sisältöä. Sinulla ei ole tähän MIME-tyyppiin tarvittavaa pluginia, joten sisältöä ei voida näyttää" Sitten siinä alapuolella on linkki, josta voi avata nimenomaisen videon soittimessa ja siitä se skulaa. Nyt vain tarvittaisiin plugari Safarille, joka pystyy toistamaan x-mplayer2-sisältöä. Ei muuta.

Nyt tähän hätään en pysty auttamaan, mutta Ylen suunnalta on tulossa hyviä uutisia:

Tulemme tarjoamaan sisältöjä jatkossa myös muissa kuin win media formaatissa ja siinä yhteydessä tulemme katsomaan paitsi videoiden laadun parantamismahdollisuuksia myös mobiilijakelua. – – – Tulemme tarjoamaan Areenan sisältöjä vuoden loppuun mennessä myös H.264-formaatissa, jonka jälkeen edes win media formaatti ei ole rajaava tekijä.

Lähde: http://blogit.yle.fi/node/2107

Eli tod.näk. Areenalle tulee Adoben Flash playerissä pyörivät videot.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom