Mac-aiheisia kysymyksiä ja vastauksia

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja slc
  • Aloitettu Aloitettu
Kansikuvan lisääminen automaattisesti onnistuu nykyisillä iTunesin versioilla vain, jos olet rekisteröitynyt iTunesin kauppaan. Tämä vaatii taas luottokortin. Itse onnistuin kuitenkin luottokorttivammaisena kikkailemaan toimivan tilin tämän ohjeen avulla.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Optinen vissiin tunkee ulos suoraan bittidataa purettuna PCM:ksi, eikä sen äänenvoimakkuutta vissiin voi suoraan muuttaa. Optisesta saa ulos myös Dolbya ja DTS:ää, jos vaikka DVD:tä pyörittelet. Se puretaan sitten vasta vahvarilla. Voi olla että jollain softakikkareella onnistuu äänenvoimakkuuden säätely, tai sitten pitää vain kaukosäätimellä naksutella vahvistimelta ääntä kovemmalle, kunnes naapurin tappelu peittyy. En ole vielä omaani päässyt kokeilemaan, kun tuo pitkä optinen piuha on puoli vuotta ollut hankinnassa. Vielä joskus saan aikaan pyöräillä Verkkokauppaan ja ostettua sellaisen.

Porukat osti iMacin ja lupasin mennä viikonloppuna kattelemaan niiden konetta ja korjailemaan ongelmia. Macistä itsellä ei ole niin paljoa kokemusta, että osaisin suoralta kädeltä puhelimitse ratkaista niitä, mutta kysyn nyt valmiiksi täältä, josko löytyisi apu jo valmiiksi.

Eli ongelmat:

YLE Areena - Kun yrittävät Safarilla kattella videoita, kuva näkyy, mutta ääni ei kuulu. Myöskään nettiradiolähetyksistä ei ääni kuulu. Pitääkö Safariin asentaa joku lisäkilke, että nuo saisi toimimaan?

HP 2355 PSC -monitoimitulostin - Olivat asentaneet tulostimen mukana tulleet ajurit Macille, mutta levyllä olleet ajurit lienevät liian vanhat, eikä toimi Leopardin kanssa. HP:n sivuilta ei löydy Mac-ajureita kyseiselle laitteelle. Miten nuo aikaisemmin asennetut ajurit saa poistettua ja mistä löytyy Leopardille yhteensopivat ajurit? Onko ne jollain koneen mukana tulleella CD:llä/DVD:llä?

Ja sitten Sonyn digikameran (malli ei tiedossa) kuvien siirtäminen koneelle. Riittääkö vain, että heittää kameran kiinni USB-porttiin ja OSX avaa näyttöön sitten kansionäkymän, jossa kuvat on kopioitavissa vai miten homma toimii?

Sonyn kameran kun lyö usbi porttiin ja kamerasta virrat päälle niin iPhoto aukeaa varmaan automaattisesti.
Hetken mietiskelyn jälkeen iPhoto kysyy että tuodaanko kohteesta kaikki kuvat?
Sitten kun klikkaa ok niin lähtee kuvat valumaan suoraan sinne iPhotoon.
Tosin kamera ilmestyy myös työpöydälle massamuistilaitteena josta ne kuvat voipi raahata minne huvittaa.
Jos HP:n sivuilta ei löydy ajureita macille/leopardille niin aika kusessa olet sen tulostimen kanssa.

Sen videon ääniongelmaan en osaa sanoa. Flipformac voi tosin auttaa jos sen asentaa.
http://www.flip4mac.com/

Porukat osti iMacin ja lupasin mennä viikonloppuna kattelemaan niiden konetta ja korjailemaan ongelmia. Macistä itsellä ei ole niin paljoa kokemusta, että osaisin suoralta kädeltä puhelimitse ratkaista niitä, mutta kysyn nyt valmiiksi täältä, josko löytyisi apu jo valmiiksi.

Eli ongelmat:

YLE Areena - Kun yrittävät Safarilla kattella videoita, kuva näkyy, mutta ääni ei kuulu. Myöskään nettiradiolähetyksistä ei ääni kuulu. Pitääkö Safariin asentaa joku lisäkilke, että nuo saisi toimimaan?

HP 2355 PSC -monitoimitulostin - Olivat asentaneet tulostimen mukana tulleet ajurit Macille, mutta levyllä olleet ajurit lienevät liian vanhat, eikä toimi Leopardin kanssa. HP:n sivuilta ei löydy Mac-ajureita kyseiselle laitteelle. Miten nuo aikaisemmin asennetut ajurit saa poistettua ja mistä löytyy Leopardille yhteensopivat ajurit? Onko ne jollain koneen mukana tulleella CD:llä/DVD:llä?

Ja sitten Sonyn digikameran (malli ei tiedossa) kuvien siirtäminen koneelle. Riittääkö vain, että heittää kameran kiinni USB-porttiin ja OSX avaa näyttöön sitten kansionäkymän, jossa kuvat on kopioitavissa vai miten homma toimii?

Muista, että hommat toimii aikalailla erilailla macilla kuin peeceellä. Eli ei kannata yrittää tehdä saman kaavan mukaan ja yhtä hankalasti asioita. Toisaalta jos on tottunut tekee asiat tietyllä tavalla on pirun vaikeaa oppia pois tavoilta.

Sitten itse ongelmiin.
Viisaammat kertoo sitten oikeat vastaukset.

Tapaus a).
Yle Areenan pitäisi kuulua ihan normaalisti. Ovatko he kuunnelleet jotain muuta musiikkia tai ääntä koneella vielä tähän mennessä? Npääiksestä löytyy äänenvoimakkuusnamiskat. Oletuksena niiden pitäisi olla kyllä päällä. Tuntuu oudolta.

Tapaus b).
Lueppa tämä:
http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/document?docname=c01231085&lc=en&cc=us&dlc=&product=57671

tapaus c).
Kamera kiinni koneeseen ja homma toimii.
En muista tarkalleen tuliko siinä heti jotain vaihtoehtoa. Tyyliin iPhoto suosittelee kuvien kopiointia tms.
Itsellä aukee automaattisesti Lightroom joka janoaa kuvia ilman kikkailua.

Mutta tosiaan, viisaammat kertokoot paremmin.

Tapaus a).
Ovatko he kuunnelleet jotain muuta musiikkia tai ääntä koneella vielä tähän mennessä?

Lähinnä kai noita YLE Areenan juttuja ovat yrittäneet. Pitää kokeilla noita ääninamiskoita ja muita äänilähteitä, jahka koneen ääreen kerkiän.

Näin mä vähän ajattelinkin. Mutta mites noi nyt asennetut ajurit saa poistettua? Nyt siihen tulee joku virheilmoitus (eivät ottaneet ylös), joka haluaa lähettää Applelle jonkun virheraportin.

Lähinnä kai noita YLE Areenan juttuja ovat yrittäneet. Pitää kokeilla noita ääninamiskoita ja muita äänilähteitä, jahka koneen ääreen kerkiän.

Näin mä vähän ajattelinkin. Mutta mites noi nyt asennetut ajurit saa poistettua? Nyt siihen tulee joku virheilmoitus (eivät ottaneet ylös), joka haluaa lähettää Applelle jonkun virheraportin.

Ne ajurit on ilmeisesti "ohjelmat"-kansiossa. Menet ohjelmat kansioon. Otat ajurien kuvakkeesta kiinni ja raahaat sen roskakoriin. Tai otat HP:n mahdollisesta kansiosta kiinni ja raahaat sen roskakorin päälle. that's it.
Mitään shaissee eikä tietoja jää mihinkään niinkun peecee-maailmassa, jossa täytyy yleensä käyttää lisää/poista-sovellusta ja lisäksi joissakin tapauksissa vielä jotain ad-awarea tai recCleaneria tms.

Niin se toimii mac-maailmassa. Suurinpiirtein yhtä yksinkertaista on ohjelmien asentaminen. Purkaa tiedoston ja raahaa ohjelmat-kansioon. Aina ei tarvitse edes purkaa mitään.
Normaalisti ohjelma on yksi tiedosto, eikä kansiollinen jotain ihme tavaraa. Helppoa ja loogista.
Joskus jotkus ohjelmat pyytää kuitata, että ehdot ohjelman käytöstä on luettuna jne.

Dangerous Davelle.

Yle Areenaa kuuluu hyvin. Asennat vain tuon jo mainitun Flip4macin. Ei tarvitse muuta pähkäillä. Linkki pari viestiä ylempänä.

Asenna myös Perian. Kun nämä kaksi pluginia on asennettu, niin kaikki videot pyörii.

http://perian.org/

Ne ajurit on ilmeisesti "ohjelmat"-kansiossa. Menet ohjelmat kansioon. Otat ajurien kuvakkeesta kiinni ja raahaat sen roskakoriin. Tai otat HP:n mahdollisesta kansiosta kiinni ja raahaat sen roskakorin päälle. that's it. Mitään shaissee eikä tietoja jää mihinkään niinkun peecee-maailmassa, jossa täytyy yleensä käyttää lisää/poista-sovellusta ja lisäksi joissakin tapauksissa vielä jotain ad-awarea tai recCleaneria tms.

Valitettavasti em. väite ei ole täysin totta: jotkut ohjelmat vaativat installerin käyttöä ja ripottelevat komponenttejaan sinne ja tänne, yhtenä esimerkkinä Adoben softat. Sama pätee ajuripaketteihin, kernel extensioihin, jne jne jotka on koodattu/toteutettu huonosti tai Applen ohjeiden vastaisesti.

Valitettavasti em. väite ei ole täysin totta: jotkut ohjelmat vaativat installerin käyttöä ja ripottelevat komponenttejaan sinne ja tänne, yhtenä esimerkkinä Adoben softat. Sama pätee ajuripaketteihin, kernel extensioihin, jne jne jotka on koodattu/toteutettu huonosti tai Applen ohjeiden vastaisesti.
Jep, ite asensin kerran jotkut HP:n ajurit macbookiin ku lainasin tulostinta ja poistin ne myöhemmin jollain uninstallerilla mikä siinä mukana tuli. Oli jossain HP-hakemistossa siellä ohjelmat alla.

Jep, ite asensin kerran jotkut HP:n ajurit macbookiin ku lainasin tulostinta ja poistin ne myöhemmin jollain uninstallerilla mikä siinä mukana tuli. Oli jossain HP-hakemistossa siellä ohjelmat alla.

Joo, ei ollut auttanut roskikseen vienti. Löytyykö se uninstaller sieltä Ohjelmat-kansiosta? Oisko tiedoston nimi joku uninstall tai vastaava?

Joo, pitää tsekata asennuslevyltä. Onko muuten tää Flip4Mac maksullinen? Vai toimiiko ilmaiseksi playerinä, mutta exportit ym. on maksullisia?

EDIT: Äh, siellähän näytti olevan mikkisoftan sivuille linkki, josta voi ladata pelkän playerin.

Perun sanani. Niinpä onkin. Huomasin tän eilen illalla. Nyt aamulla tulin lukeen tänne postauksia ja täällähän olikin jo maininta tästä.
Jotkut valmistajat osaa perseillä.

Taustaa:
Ostin puolitoista vuotta sitten HP:n kannettavan. Kone oli käytössä about 6kk ja osoitti jo suuria hidastumisen merkkejä. No onneksi kaveri tiputti vehkeen lattialle ---> lunastukseen. Pohjola kiikutti uuden samanlaisen koneen, ja ehdinpä käyttää konetta melkein vuoden. Ihan puskista kone alkoi taas kenkkuilla, eikä enää vähän ajan päästä lähtenyt enää edes käyntiin. Se oli viimeinen tikki, mitä tulee pc-puolella pysymiseen.
Aloinkin siis suunnitella Macin ostoa. Tänään ajattelin käydä hakemassa koneen Verkkokaupasta. Nyt kysyisinkin, että kumpi "kannattaa" ostaa, macbook vai macbook pro? Tiedän, että kysymys on tyhmä ja merkityksetön, mutta antakaa mulle nyt jotain ostopäätöstä helpottavia mielipiteitä.
Olen siis kyllästynyt hidastuviin ja paskoihin peeceihin ja tarkoitus olisi ostaa kunnon kone. Hinnalla on tietty väliä, mutta ei poissulje esim tuota prota.
Käytän konetta ensisijaisesti surffailuun ja muuhun turhanpäiväiseen, h4X0r-jutuille ei ole käyttöä.

Kysymyksiä:
Voiko molempiin em. koneisiin lisätä muistia, voiko sen tehdä itse ja saako muistia esim Verkkokaupasta?
Kannattaako muistin lisäys?
Onko pron multi-touch pad vitun hieno juttu, vai kutakuinkin tarpeeton verrattuna macbookin normipadiin?
Alkaako mua harmittaa, jos ostan macbookin? Kasvaako nälkä syödessä?
Mitkäs muut jutut kannattaisi ottaa huomioon?

Sori, että kysyn tyhmiä, ja varmasti tästäkin threadista olisi löytynyt vastaukset kaikkiin kysymyksiin. Olen n00b ja myönnän sen.

Ainakin MB:n voi välimuistia lisätä ostamalla vaikka just verkkokaupasta esim. Kingstonin muistikammat. Vaihtoon mulla meni joku 10 min.

Itse tykkään tästä MB:n koosta. Pro on mulle vähän iso ja vaikka mulla on usein päällä samaan aikaan iCal, netti, iTunes, Thunderbird, mese ja exel tai word niin ei tää tahmaile. Ja mulla on vain 2.0 nuhis.. ;)

Niin ja osta second skin siihen. Suosittelen.

Ainakin MB:n voi välimuistia lisätä ostamalla vaikka just verkkokaupasta esim. Kingstonin muistikammat. Vaihtoon mulla meni joku 10 min.

Itse tykkään tästä MB:n koosta. Pro on mulle vähän iso ja vaikka mulla on usein päällä samaan aikaan iCal, netti, iTunes, Thunderbird, mese ja exel tai word niin ei tää tahmaile. Ja mulla on vain 2.0 nuhis.. ;)

Niin ja osta second skin siihen. Suosittelen.
Niin, mulla taas yksi pro:ta puoltava seikka olisi just toi näytön koko. Kun ainoaksi koneeksi tuota hankin, niin olisi ihan kiva jos sillä näytöllä olisi vähän enemmän kokoa kuin tuo 13". Second Skin? Joku suojalaukkukotelohärdelli?

Olen siis kyllästynyt hidastuviin ja paskoihin peeceihin ja tarkoitus olisi ostaa kunnon kone. Hinnalla on tietty väliä, mutta ei poissulje esim tuota prota. Käytän konetta ensisijaisesti surffailuun ja muuhun turhanpäiväiseen, h4X0r-jutuille ei ole käyttöä.

Riippuu miten paljon käytät läppäriä reissussa. Jos se lähinnä istuu työpöydällä, niin siihen on näppärä lisätä ulkoinen näyttö, näppis ja hiiri. Jos taas on runsaasti mobiilikäyttöä tai joudut työhommia tekemään reissussa, niin isompi näyttö ja multitouch voi olla mukava. Pro on vähän tehokkaampi, mutta ei siinä varsinaisesti ole suurta eroa peruskäyttöä ajatellen. Näyttis on ehkä suurin ero MB:n ja MBP:n välillä siinä mielessä.

Mulla on itselläni toiminut hyvin MB + ulkoinen näyttö ja muut härpäkkeet. Tehoja on ihan kivasti ja 13" tuuman koko on mukava kun läppäri kulkee mukana lähinnä satunnaisesti, mahtuu pienempään laukkuun. Suosittelisin siis kotikäyttöön MB:tä + ulkoista näyttöä hinnan takia, jos pro-ominaisuuksille ei ole ehdotonta tarvetta. Ehdottomasti kokonaisuutena (laatu+ulkonäkö+akku+tehot+MacOS X) markkinoiden paras läppäri joka irtoaa "alle tonnin" :)

Muistia ja kovalevytilaa pystyy itse lisäämään, itseasiassa MB:ssä ainakin on suunniteltu ihan käyttäjän vaihdettavaksi helppoudesta päätellen. Akku pois, suojaava metallisiivu irti kolmesta ruuvista ja saat palikat näkyville, tämän jälkeen muistikammat liukuvat ulos vivusta painamalla ja kovo vetämällä. Uudet tilalle tökkäämällä ne sisään. Kannattaa huomata että muistikammat ovat Apple-spesifisiä, siis että esim. Kingstonilla on oma muistikampa Applen koneita varten. Tämän tuotekoodi löytyy Kingstonin sivuilta, saa ihan normaalisti Verkkokauppa.comista jne.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom