Maastavetotulos ilman siteitä ja ristiotetta

Meta title: 💥 Maastavetotulos ilman siteitä ja ristiotetta – kun otevoima ratkaisee kaiken eikä mikään tule ilmaiseksi

Meta description: Keskustelua hook gripistä, raakavedoista ja otevoiman vaikutuksesta tuloksiin – mitä nousee oikeasti ilman apuvälineitä?**

Paljonkohan normaalilla treenaamattomalla joka kokeilisi maastavetoa myötäotteella menisi keksimäärin?
Mietin vain että kuinka paljon täällä on porukalla parempi otevoima tuossa. Olen melko varma että aika selkeästi alempi olisi täysin treenaamattoman otevoima.

Paljonkohan normaalilla treenaamattomalla joka kokeilisi maastavetoa myötäotteella menisi keksimäärin?
Mietin vain että kuinka paljon täällä on porukalla parempi otevoima tuossa. Olen melko varma että aika selkeästi alempi olisi täysin treenaamattoman otevoima.
AI sanoo "Täysin treenaamattoman miehen, joka käyttää myötäotetta ilman remmejä, arvioitu maastavetotulos on yleensä noin 60–80 kg. Tämä riippuu henkilön luonnollisesta voimasta, kehon painosta ja otevoimasta. Treenaamattomilla otevoima voi olla merkittävä rajoittava tekijä, koska myötäote ei ole yhtä vahva kuin ristiote tai koukkuote.".

Täysin yksilöllistä. Löytyy ihan varmasti sekin punttia treenaamaton joka myötiksellä vetää yli 200. Toki on täytynyt jotain fyysistä tehdä mutta silti. Ei ne jutut vahvoista miehistä ole pelkkää satua vaikka legendaakin liikkuu. Toinen juttu on sitten enempi tekniikkaa vaativat suoritteet. Näppivoimaa sekä maveen tarvittavaa voimaa kun kehittää niin moni raskaampi työ ja ylipäätään tollasta voimaa voi olla luontaisesti, toisin kuin joku penkkipunnerrus jota kyllä täytyy tehdä. Itse vedin ekaa kertaa maasta ja olin 80 kiloinen. Nousi 220, ristiotteella toki. En ollu myöskään kyykännyt, enkä tehnyt mitään prässiä tai muutenkaan jalkoja, mutta olin tehnyt punttia muutoin vuosia, ja selkään kohdistettu taljojen lisäksi kulmasoutuu tosissaan.

Jos kattoo kaupallista perussalia, harvalla pysyy edes 100+ kiloa myötäotteella sarjoissa. Tietysti ykkösnosto on hieman eri asia, mutta 120kg myötäotteella sarjoissa näyttää olevan jo harvinaisuus. Siis vaikka tekisivät mavea muuten. Siinä vaiheessa on aina joko remmit/ristiote.

Ite en oo juuri mavettanut, mutta pelkästään vaihtamalla myötäotteesta ristiotteeseen painot kevenee 30kg sarjoissa. En tiedä miten se on mahdollista mutta näin se on.

No ihan normaalia laakeroinnin vaikutustahan se kilohäviö on. Ristiotteella (tai sormilukolla) tanko ei pääse pyörimään. Harva tekee normisaleilla noususarjoja gripin ohjaamana, vaikka se hyvää lajivoimatreeniä oliskin. Vaihtavat ajoissa ristiotteelle/ sormilukolle/ remmeille.

Lämmin suositus maastavedon ottamiselle treeneihin mukaan. Erinomainen perusliike.

Joo tarkoitus ois vähän harjoitella sitä ristiotteella. Jotenki myötäotteella tuntuu että saa pystymmän asennon ja vähän suoremman selän. Mutta en tiedä onko se ongelma kun netissä näkyy opetusvideoita missä alaselkä näyttää sivustapäin hieman jopa pyöreältä.

Esim mitä JTO sanot tästä videolla harjoittelijan uudesta tekniikasta, onko siinä alaselkä liian pyöreänä?

View: https://www.youtube.com/watch?v=TM1mpvglJq4

Ei ollenkaan. Yliojennusta ei haeta, vaan sellanen semineutraali on hyvä. Lapojen tulis myös olla auki eli älä vedä niitä yhteen/ hartioita taakse alussa.

Ei ollenkaan. Yliojennusta ei haeta, vaan sellanen semineutraali on hyvä. Lapojen tulis myös olla auki eli älä vedä niitä yhteen/ hartioita taakse alussa.
Mä olen luullut että nimenomaan lavat yhteen ja hartiat hieman taakse/alas ennen kuin aletaan vetämään :O

Okei kiitos hyvä tietää. Tuo on itseä arvellutanut, mutta jotta selän saisi oikein suoraksi se ehkä muuttuu vähä kyykyksi silloin.

@Aloittelija1982 No ei. Toi olis enempi rinnallevedon alkuasento. Mavessa yläselän kuuluu ns. roikkua köyryssä ja latseilla pidetään hartiat alhaalla. Tällai parannetaan vipuja ja lyhennetään nostomatkaa.

@fntdee Lonkkanivelessä tulis olla lähdössä pienempi kulma kuin polvessa. Ojennus pääsääntösesti yhtäaikaa, mutta riippuu hieman reiden pituudesta.

Myötäotevedolle pitänee tässä laittaa kriteeriksi "ilman sormilukkoa". 400kg on tullut nähtyä myötäotteella sormilukon kanssa. Se on ihan eri laji ja monet voimanostajista on siirtyneet ristiotteesta sormilukolliseen myötäotteeseen. Ei tuu niin kovaa painetta hauikselle.
Colton Engelbrecht on vetänyt kisoissa 480 raakana peukkulukolla tuossa muutama viikko sitten. 500 jäi vähän polven yläpuolelle, kun peukkulukko aukesi

Edit: itse ketjun asiaan liittyen tässä on kanssa melkoinen vaikutus vetääkö jäykällä voimanostotangolla vai maastavetotangolla. Mavetangot on ohuempia ja niillä tuo myötäoteveto ainakin itellä on jonkun verran parempi. Jäykällä voimanostotangolla oon vetänyt 190kg tuplamyötäotteella, vetotangolla ei oo tullut pitkään aikaan testattua mut tuon 200 sai joskus pari vuotta sitten

Juu toki enemmän, ku 400 vedetään ja jo tosi monet on sormilukkoon siirtyneet. Toi 400 on vaan se, minkä ite oon livenä nähnyt ja jo vuosia sitten.

Perusteettoman löysien vetotankojen etu tulee erityisesti sumovedossa esiin, missä se alku on juuri se juttu suurimmalle osalle. Pois mokomat.

Aikanaan tuli tehtyä pitkän aikaa niin, että nousin 180-200kg asti myötäotteella ja sitten vaihdettiin ristiotteelle. 200 kg enempää en ole muistaakseni koskaan kokeillut.

Mitä nyt olen mavea muutamat kerrat tehnyt 7 vuoden tauon jälkeen niin 5x165 kg olen myötäotteella ihan normi tangolla vetänyt. En käytä missään liikkeessä vyötä.

Peukalolukkoa en ole koskaan edes yrittäny. Myötäotteella ilman mankkua on muistaakseni tullu tehtyä jossain siinä 200-220kg paikkeilla 4 sarja. Ja mä teen apinaotteella aina kaiken. 😅
Se tanko missä seistään sisällä, en muista nimeä. Sillä menee vieläki päälle 200kg pidemmätki sarjat, mut se on teknisesti ottaen vasaraote tjs. Ristiotteella muistaakseni 300-330kg. Remmeillä pitäny sitten ton yli. Nykysin toki en tee vetoliikkeitä ku pienillä muodon vuoks. Tai no romanialaista 160-220kg päivästä ja kivuista riippuen.
Noi yli 230kg:n vedot on si pukeilta ollu, ei jalat antanu myöden isommilla maasta vammojen vuoks.

Hei loistavaa.
Näin ton ylläolevan videon jo aiemmin ja jäin miettimään?
Kuinka kauan pitää olla jalat ilmassa että tulos hyväksytään?

Onko noilla roikunta ja muilla otehommilla jotain virallisia sivuja mistä vois katsoa sääntöjä ja enkkoja?

Back
Ylös Bottom