Maastavetotulos ilman siteitä ja ristiotetta

Meta title: 💥 Maastavetotulos ilman siteitä ja ristiotetta – kun otevoima ratkaisee kaiken eikä mikään tule ilmaiseksi

Meta description: Keskustelua hook gripistä, raakavedoista ja otevoiman vaikutuksesta tuloksiin – mitä nousee oikeasti ilman apuvälineitä?**

Kyllä roikkuminen (ja roikottaminen) maven grippiin korreloi oikein hyvin. Sama otetyyppi, mikä on tärkeetä siirtovaikutusta ajatellen. Otevoimatreenissä yleensäkin se otetyyppi merkkaa paljon ja siirto yhdestä toiseen ei ole kovin hyvä. Perusjuttuja staattisen voiman treeneissä. Jos alkaa liika iso levymäärä nivusissa haittaamaan, sit progressiota vaikka yhdellä kädellä, sileessä tangossa, lapanen kädessä :) Naisissa tiedän 65kg neidin pitäneen n. 10 sekkaa 150kg lisäpainolla. Mavessa ei sormet auennu koskaan, vaikkei mitkään pitkät sormet olekaan.

Kyllä roikkuminen (ja roikottaminen) maven grippiin korreloi oikein hyvin. Sama otetyyppi, mikä on tärkeetä siirtovaikutusta ajatellen. Otevoimatreenissä yleensäkin se otetyyppi merkkaa paljon ja siirto yhdestä toiseen ei ole kovin hyvä. Perusjuttuja staattisen voiman treeneissä. Jos alkaa liika iso levymäärä nivusissa haittaamaan, sit progressiota vaikka yhdellä kädellä, sileessä tangossa, lapanen kädessä :) Naisissa tiedän 65kg neidin pitäneen n. 10 sekkaa 150kg lisäpainolla. Mavessa ei sormet auennu koskaan, vaikkei mitkään pitkät sormet olekaan.
Täytyy alkaa roikkumaan itekin niin alkaa farkut ja kehikot pysymään näpeissä. Gripissä on myös jännä juttu, ehkä osin psykologinen vaikutus, että isotkin painot tuntuu kevyiltä jos grippi pitää. Raskaskin kulmasoutu tuntuu paljon kevyemmältä remmeillä kuin ilman.

Joo näin se menee. Mulla on parikin kovaa nostajaa, kelle on varta vasten mummot virkannu roikkumislapaset. Nätit tietysti pitää olla! On siinä kuulemma salilla ollu leukoja lattialla ja silmiä ammosellaan. Mutta sit, ku ovat kokeilleet sileellä tangolla lapasilla, alko lisäpainot tippumaan murto-osiin :)

Normi laakeritangon ku sais ripustettua esim. hihnoilla korkeelle niistä paksuista osista, mihin levyt tulee, on myös aika kova variaatio. Saa/joutuu vääntään laakerointia vastaan suht tujusti. Näistä nyt sitten on fiksua opetella avokäsiversiot myös eli mcp-nivel (rystynen) suorana.

Ku näpit pitää, on semmonen komentofiilis enempi tottakai. Ja tietenki jos ne vähä lipsuu vetäessä, voimaa vuotaa väärään suuntaan. Sormilukko kannattaa opetella ehdottomasti, mutta otevoimaa on fiksua erikseenkin treenata kyllä. Siitä ei sais koskaan tulokset olla kiinni.

Mikäs teidän maastavetotulos on ilman siteitä ja ristiotetta eli perusotteella tangosta vian kämmenet itseä päin?
Itse nyt sain tänään 155kg.
Tein tänään 177.5kg maastavedon edelleen ilman siteitä ja ilman ristiotetta.
Olen treenanut otevoimaa roikkumala tangosta nyt neljänä kertana viikossa ja 2 max sarjaa kullakin kerralla. Toki otevoima treenaantuu monessa liikkeessäkin muutenkin.

Mitäs sanotte tähän 177.5kg vetoon että eikö ole jo ihan hyvä otevoima ei niin kokeneelle miehelle?
Onkohan tälläsiellä naturaali miehellä enää tässä vaiheessa ja iässä mitään mahollista kehittää otevoimaa niin että saisin 200kg maastavedon noin eli tosiaan ei mitään ristiotteita jne.

Jos ei sormilukkoa oo käytössä, toi on oikein hyvä otevoimatulos jo. Kisoissa vaan vertaillaan, joten enempi kannattaa keskittyä siihen omaan kehitykseen.

Jos ei sormilukkoa oo käytössä, toi on oikein hyvä otevoimatulos jo. Kisoissa vaan vertaillaan, joten enempi kannattaa keskittyä siihen omaan kehitykseen.
Ei ole sormiukkoa käytössä. Joo mutta onhan se kiva tietää missä porukka menee ja mietin että onko yhtää nrealistista jos pistän taovitteen 200kg vetoon vaikka 2 vuoden päästä jos jatkan otevoiman treenaamista jne.

Mä sain viime viikolla treeneissä ekan kerran 200kg vedettyä tuplamyötäotteella ilman remmejä. Koitin tällä viikolla uudelleen tangolla, minkä laakerointi oli parempi ja ei toivoakaan. Toi on tosi tankokohtaistakin näköjään

Joo tangoissa isoja eroja. Painonnostotangoissa paremmat laakeroinnit ja huonompi karhennus. Nää on näitä.

Joo tangoissa isoja eroja. Painonnostotangoissa paremmat laakeroinnit ja huonompi karhennus. Nää on näitä.

3*105 kg mutta mä oonkin heikko kaikinpuolin...

Normaalisti maastavedän penkkipunnerrustangolla joka on mallia olympia eli paksumpi eikä kummoisia karhennuksia ja on laakerointi hyvä. Mutta minulla tuo laakerointi ei vaikut otevoman. Ainaotaan tuo paksuus vaikuttaa eli mitä paksumpi iin sitä huonompi otevoima etenkin kun on lyhyet sormet. Toki karhennus vaikuttaa myös mutta voi käyttää salihanskoja.

Normaalisti maastavedän penkkipunnerrustangolla joka on mallia olympia eli paksumpi eikä kummoisia karhennuksia ja on laakerointi hyvä. Mutta minulla tuo laakerointi ei vaikut otevoman. Ainaotaan tuo paksuus vaikuttaa eli mitä paksumpi iin sitä huonompi otevoima etenkin kun on lyhyet sormet. Toki karhennus vaikuttaa myös mutta voi käyttää salihanskoja.
Menee nyt vähän ohi aiheen mutta eikös olympic ole aavistuksen ohuempi kuin voimanostotanko.

Menee nyt vähän ohi aiheen mutta eikös olympic ole aavistuksen ohuempi kuin voimanostotanko.
"Penkkipunnerruksessa käytettävä olympiatanko on paksumpi kuin maastavetotanko.

Tarkat mitat

• Maastavetotanko: yleensä 27 mm
  • Olympiatanko / voimanostotanko (penkki, kyykky): yleensä 28–29 mm
    • Usein penkissä käytetään 29 mm power baria

Miksi näin?

• Maastavetotanko (27 mm)
    • Ohuempi → parempi ote
    • Joustaa enemmän (“whip”) → auttaa raskaissa vedoissa
  • Penkkitanko (28–29 mm)
    • Paksumpi → jäykempi ja vakaampi
    • Parempi kontrolli penkissä ja kyykyssä

Yhteenveto

• ✅ Paksumpi: penkkipunnerrus-/powerlifting-tanko
  • ✅ Ohuempi: maastavetotanko
Jos salilla on vain “yleistanko”, se on useimmiten 28 mm, eli siltä väliltä."

Onkohan tuossa nyt joku käännösvirhe kyseessä. Mielestäni nimenomaan painonnostotangon (olympianostot) paksuus on 28mm ja voimanostotanko (kyykky, penkki ja MAASTAVETO) on hieman paksumpi. Tämä siis mitä käytetään IPF:n alaisissa kilpailuissa.

Penkkipunnerruksessa käytettävä olympiatanko
Mitähän tuolla tarkoitetaan? Yleensähän olympiatangosta puhuttaessa tarkoitetaan juuri painonnostotankoa. Penkkipunnerruksessa käytetään taas voimanostotankoa. Nämähän erottaa myös niiden tangossa olevien rinkuloiden etäisyydestä.

Onkohan tuo 27mm maastavetotanko näiden nykyisten erikoistankojen paksuus? Ei kai sellaisia IPF:n kisoissa edelleenkään käytetä vai onko maailma muuttunut?

Peukalolukolla aiemmin voimaillessa myötäotteella 280kg ykkönen.
Samalla lipsui ote ja kämmenestä lähti nahat rullalle 😅

Toki painoakin oli silloin 125kg ja mulla on keskivertoa pidemmät sormet niin grippi on aina ollut tosi hyvä.

En ikinä ole käyttänyt vetoremmejä esim. selkäliikkeissä, sjmv tai bulgarialaisissa vaikka pitkiä sarjoja on tullut 70kg kässäreillä tehtyä.

Siksi mun on vaikea ymmärtää kun porukka aina sanoo että laita remmit ja saat lisää kuormaa selkäliikkeisiin kun henkilökohtaisesti itsellä aina ensin hyytyy se kohdelihas eikä puristusvoima 😅

Jos vaikka tekisin nytkyttämällä 160kg kulmasoudut niin voisin selän hyydyttyä pitää sitä kuormaa ~30sek käsissä

Peukalolukolla aiemmin voimaillessa myötäotteella 280kg ykkönen.
Samalla lipsui ote ja kämmenestä lähti nahat rullalle 😅

Toki painoakin oli silloin 125kg ja mulla on keskivertoa pidemmät sormet niin grippi on aina ollut tosi hyvä.

En ikinä ole käyttänyt vetoremmejä esim. selkäliikkeissä, sjmv tai bulgarialaisissa vaikka pitkiä sarjoja on tullut 70kg kässäreillä tehtyä.

Siksi mun on vaikea ymmärtää kun porukka aina sanoo että laita remmit ja saat lisää kuormaa selkäliikkeisiin kun henkilökohtaisesti itsellä aina ensin hyytyy se kohdelihas eikä puristusvoima 😅

Jos vaikka tekisin nytkyttämällä 160kg kulmasoudut niin voisin selän hyydyttyä pitää sitä kuormaa ~30sek käsissä
Tässä nimenomaan sanottiin, että ei peukkulukkoa

Olen mäkin peukkulukolla vetäny 300 ja nostanut aitojen dinnie-kivien painot niillä rinkuloilla.

Siltikään perus tuplamyötäotteella ilman peukkulukkoa ei yli 200 pysy näpeissä

Back
Ylös Bottom