Maastavetosarjojen järkevä pituus?

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Nyt olen kuukauden pari vetänyt 3x10 ja nousujohteisesti menee painojen kanssa. 2 x viikossa vedän koko kropan läpi.

Jotenkin tuntuu, että takaosasto (perse +alaselkä) käy vähän liian lujilla.

Olisiko järkevämpää tehä mavessa lyhempää sarjaa? Tänään tein 3x8 ja tuntui jo huomattavasti miellyttävämmältä ja tekniikkakin pysyi paremmin kasassa ja jäi vielä vähän virtaa muihinkin liikkeisiin.

Myös mavessa on pitkille sarjoille aikansa ja paikkansa, mut kannattaa tsiigata ylipäätänsä et kuinka paljon sulle tulee sinne takaosastoon rasitusta mavesta ja muista liikkeistä. Toisaalta, vahva posterior chain on todella tärkee kaikessa painoharjottelussa :)

Mä vetelen ite lyhyet mavet ite mavepäivänä ja sit kyykkypäivään otin SJMV:n mukaan 5x15 sarjoilla. Kyllähän toi alaselkä ja perse vähän väsyny on sen 5x15 satsin jälkeen. Mut ei se ainakaan mitään ylivoimasta ole.

Yleinen suositus nimenomaan maastavetoa varten on max. kuuden toiston sarjat. Mun mielestäni ihan hyvä suositus, koska porukalla tuppaa alaselkä jumiutumaan ja tukkoilemaan herkästi ja lisäksi pidemmissä sarjoissa keskivartalon pito on koetuksella ja kun keskivartalo väsyy, kasvaa myös vammautumisriski. Jossain kympin sarjoissa mavessa helposti pari viimeistä toistoa tulee jo pyöreällä selällä, vaikka muuten jaksais viellä montakin. Kutosiin tietysti saa ja pitää laittaa reilusti enemmän painoa.

Niin tai sit se selän pyöristyminen niissä pitkissä sarjoissa kertoo yksinkertasesti heikosta coresta, joka voimakestävyyden puutteen takia pettää. Tällä hetkellä kun tolla Wendlerin ohjelmalla menen itse ja toistoja tehdään vikassa sarjassa se max määrä niin ei mulla ainakaan ole ongelmaa ollut tuon keskivartalon pettämisen kanssa. Katellaan sit ku isommat raudat tulee kyseeseen.

Itse vetelen mavepäivinä viisi kuuden toiston sarjaa. Mut tossa ylempänä Elu sano et maastavedossa max ois just toi kuusi toistoa niin olisiko sitten tehokkaampi, jos laittaisin rautaa lisää ja vetäisin nelosia tai viitosia?

Kaippa tässäkin on tyylejä yhtä monta kuin tekijääkin, mutta itse teen maven tyyliin 5*5 ja joka sarjaan lisää painoa. Eli vasta viiminen vitonen on se raskas.

Tämän siis silloin, jos kiertoon kuuluu myös takakyykky ja sjmv. SJMavessa itse suosin taas sitten pidempää sarjaa kunnon tuntumalla persiiseen ja takaosastoon :D

olisiko sitten tehokkaampi, jos laittaisin rautaa lisää ja vetäisin nelosia tai viitosia?

Toistoalueet nyt pitkälti määräytyy senhetkisen ohjelman tavoitteiden mukaan. Jos mulla on bodyohjelma menossa, niin mavessa tulee 4-6 toiston sarjoja tehtyä ja jos taas perusvoimaohjelma, niin pääasiassa 3-5. Tossa 1-6 toiston alueessahan ei nyt hirveesti oo liikkumavaraa, mutta sarjojen määrässä taas on. Massaa hankkiessa mulla on tapana tehdä esim. 3 sarjaa ihan piippuun ja perusvoimaa rakentaessa 4-6 sarjaa niin, että viimeinen on kohtalaisen tiukka (täytyy ottaa huomioon myös se, että mä teen bodyohjelmat yleensä 2-4-jakosina ja voimaohjelmat 1-2-jakosina).

Ite teen mavessa jopa 12 toiston sarjoja. Ja muutaman kerran oon kokeillu painolla x toistomaksimia eli parhaimmillaan on jopa 19 toiston sarja tullu tehtyä, se kyllä meni loppua kohden jo vähä rumaksi. Pitää ne painot omille voimilleen sopivana nii pysyy keskivartalo kasassa.

Ite näkisin ongelmana tuossa ennemminki sen että vedät maasta 2x viikossa. Minä en ainakaa siihen pystyis. Kerta viikossa on meikäläisellä ehdoton maksimi, kerta kahdessa viikossa on ehkä jopa parempi ku tulee lisäksi kyykkäiltyä.

Kyllähän niitä pitkiä sarjoja voi tietysti tehdä jos pudottaa painoja sen verran. Kysymys kuuluukin: onko sitten enää tarpeeksi vastusta muille lihaksille? Keskivartalo kun väsyy suhteessa nopeemmin, koska se tekee staattista työtä. Eri asia sitten jos nimenomaan haluaa kehittää keskivartalon kestävyyttä eikä niinkään voimaa.

1-10. Pitäisin toistot kummiskin 5-6 korvilla body treenissä, ja sitten ihan 1-4 voimatreenissä. Pidemmillä sarjoilla sain hyvää kehitystä jonkun aikaa, mutta painojen isontuessa ei enää pidemmissä sarjoissa tekniikka pysynyt kasassa.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Ite teen mavessa jopa 12 toiston sarjoja. Ja muutaman kerran oon kokeillu painolla x toistomaksimia eli parhaimmillaan on jopa 19 toiston sarja tullu tehtyä, se kyllä meni loppua kohden jo vähä rumaksi. Pitää ne painot omille voimilleen sopivana nii pysyy keskivartalo kasassa.

Ite näkisin ongelmana tuossa ennemminki sen että vedät maasta 2x viikossa. Minä en ainakaa siihen pystyis. Kerta viikossa on meikäläisellä ehdoton maksimi, kerta kahdessa viikossa on ehkä jopa parempi ku tulee lisäksi kyykkäiltyä.

Kyllähän sen vedon ja kyykyn voi kahteen kertaan viikossakin tehdä jos haluaa, sillon pitää vaan miettiä et minkä verran yhdessä treenissä on fiksua kyykkäillä ja vetää. Tonhan voi tehdä esim. niin et ottaa yhtenä päivänä vetoa lyhyemmillä sarjoilla ja toisena sit pidemmillä ja pienemmillä painoilla. Ite meen alakroppa/yläkroppa jaolla tällä hetkellä treeneissä, ei mulla ainakaan tosiaan pahalta tunnu selässä vaikka tulee kyykky ja sjmv yhelle päivälle ja mave & julle toiselle treenipäivälle. Välissä noilla treeneillä on yleensä 2-3 päivää. Sjmv:n ja jullen teen "kevennettynä" lähinnä vahvistamaan tota heikkoa posterior chainia jotta tuo kyykky ja mave kehittyis paremmin, kun niissä pääpaino mun treeneissä on.

1-6

Itse olen myös kuullut ja saanut kokeneimmilta salilla ihan opastusta maastavedossa, että ei yli kuuduen toistoja kannata tehdä. Itsellä ainakin tekniikka alkaa siinä 6 toiston kohdalla olemaan jo siinä ja siinä, että tykkääkö selkä enää pidemmälle, vaikka voimaa vielä löytyisi. Painoa lisää ja puhtaat x6 niin tulee sitä voimaa ja lihasmassankin kannalta passeli määrä

Kyllähän pidempiäkin sarjoja voi tehdä jos haluaa tosissaan kurittaa selkää, voi vaan tosiaan helposti vetästä aivan tukkoon selän. Painot kannattaa pitäää maltillisina että tekniikka pysyy aivan varmasti hyvänä koko sarjan ajan.

Mä oon kyllä huoletta vetänyt mavessa 12 toiston sarjojakin. Mave on itselleni sellainen liike, jossa en koskaan vedä sarjoja hamaan loppuun asti, koska arvostan selkääni sen verran. Painoissa pääsee kyllä hyvin ylöspäin, vaikka vetääkin sarjat tekniikan ehdoilla. Jos mulla rupee tekniikka karkaamaan, niin lopetan suosiolla tekemisen siihen. Silti oon sarjapainoissa päässyt sellaiseen 6x140 kg:aan ja matkaa on tarkoitus jatkaa vielä ylöspäin.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom