Maastaveto

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja letku
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Ookei, 1,5 vuotta sitten rikoin selkäni, paikallisessa arvauskeskuksessa "ammattilaiset" sai vain selville että minulta rupesi rustottumaan kaksi nikamaa ala-selästä yhteen, syytä ei minulle kukaan kertonut/tiennyt. Olen todellakin ummikko maastavedon suhteen, en ole voinut aikaisemmin edes kokeilla ko. liikettä, ja nyt on kova burnikset aloitella mave reenit ja kasvaa mieheksi.

Olen nyt vuoden olen aktiivisesti treenannut vatsoja ja vartalon ojentajia selkäpenkissä, good morningilla ym. pienillä painoilla. Olen nyt aloitellut tekemään maastavetoa, mutta oma "maastavetoni" näyttää enemmänkin tältä:

Stiff leg dead lft

Kuin tältä:
deadlift

Niin mitä tuolta exrx.netistä olen lukenut/ymmärtänyt, tämä minun suosima vaihtoehto ei kuulemma ole hirveän turvallinen (siis yhtä turvallinen kuin perus maastaveto). Ongelmana on se, että tuntuu hieman vihlovan noihin rustottuneisiin nikamiin tuo "perinteinen" tyyli.

Kysymykseni:
Uskaltaako tuossa Stiff leg dead liftissä käyttää suuria painoja -> tehdä voima-sarjoja eli vaikka kuutosesta alaspäin? Ja vyöstä vielä, että missäs painoissa te olette ruvenneet sitä käyttelemään?

Ennen en siis ole maastavetoa tehnyt, en selkäni takia ole uskaltanut, vyötä en vielä ole käyttänyt tosiaan, tehnyt vaan pienillä painoilla sarjoja, en finaaliin, esim 12x90kg, 10x100kg, 8x110kg.

Olen etsinyt F.A.Q:ista vastauksia mietteisiini, mutta ei napannut. Porin karhu on sitten vastuussa kirjoitusvirheistä.

En kyllä sjmv:ssä suosittele lyhyitä kovia sarjoja, takareisiä venyttävä liikehän se on ja ehkä parhaimmillaan jalkatreenin viimeisenä liikkeenä esim reiden koukistuksen jälkeen. Vaikka liikkeen tekisi puhtaasti ja jättäisi vähän vajaaksi on selkärangan rasitus todella kovaa raivosarjoissa. Romanialaisessa mavessa voi jo vähän isompia painoja käyttää. Mutta epäilen voiko täällä kukaan varmaa ja järkevää kommenttia sulle antaa tuon selkäongelman takia. Kannattaisi hommata asiantunteva kommentti joltain hyvältä urheilulääkäriltä. Toki täällä voi olla joku/joitakin jolla/joilla on samanlainen/samankaltainen probleema kuin sulla mutta silti kävisin sinuna siellä urheilulääkärillä ennenkuin alkaisin tekemään mavessa voimatreeniä.

Jos bodausta harrastat ei mave tosiaankaan ole pakollinen, harva liike jos ainutkaan on pakollinen tai yksistään miestä tekee. Jos selkäprobleemasta huolimatta voit tehdä kyykkyä niin pidä sitä ylimmäisenä löylyliikkeenä ja jatka vain selänojennuksen tekemistä alaselän kasvattamiseen, se toimii siinä tarkoituksessa usein paremmin kuin mave, joka yleisliikkeenä tietysti on huippuliike.

Vyön käyttöä olen yleisesti vastaan mutta tästä on monia mielipiteitä. Ilman vyötä tukilihakset vahvistuvat, ja ne eivät petä sitten kovissakaan treeneissä. Jos käytät vyötä, voit huijata itsesi tekemään liian isoilla painoilla mitä tukilihakset eivät kestä ja silloin vammariski kasvaa; vaikka vyötä käyttäisikin. Maksimikokeiluissa vyön käyttö voi olla perusteltua. Tietenkin riippuu siitäkin miten tiukalla sitä vyötä pidät, ja miten se vyön käyttö vaikuttaa tuohon selkäprobleemaan. Selkäongelmasi nimittäin voi olla hyvä peruste vyön käytölle.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom