maastaveto

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja teho_
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Ikä
38
eli kuinka monta sarjaa per treeni olisi hyvä tehdä?
pyrin saamaan voimaa niin kysyisin myös toisto määristä onko alle kuusi toistoa hyväi? :eek: :eek:

Uskaltaudunpa vastaamaan, vaikka olen vain tällainen kotikutoinen wannabevoimailija... :nolo: Teen viisi sarjaa mavea, toistot per sarja liikkuvat välillä 3-5. Viittä pitempiä sarjoja en tee kuin lämppäreissä joskus.

Olen antanut itseni ymmärtää, että mavessa kannattaisi ylipäätäänkin tehdä enemmän sarjoja ja vastaavasti vähemmän toistoja, treenityylistä riippumatta...? Sitä, miksi näin (mahdollisesti) on, en valitettavasti muista :nolo:

Gillyanne sanoi:
Sitä, miksi näin (mahdollisesti) on
No ainakin yks syy on siihen se että ne pikkuiset tukilihakset sielä keskivartalos ei kestä (väsyy) pitkiä sarjoja, ja sitäkautta loukkaantumisriski kasvaa.
Joo no ite teen joku 4-sarjaa 5-toistoolla.

abine sanoi:
No ainakin yks syy on siihen se että ne pikkuiset tukilihakset sielä keskivartalos ei kestä (väsyy) pitkiä sarjoja, ja sitäkautta loukkaantumisriski kasvaa.

Niin, ylipäätään se pitkissä sarjoissa tapahtuva "hyytyminen" voi aiheuttaa pahaa jälkeä maastavedon kaltaisissa liikkeissä, jos tekniikka pettää se takia.

Minäkään en tee vitosta pidempiä sarjoja vedossa, yleensä kolmosia ja sitten ihan ykkösiäkin.

teho_ sanoi:
eli kuinka monta sarjaa per treeni olisi hyvä tehdä?
pyrin saamaan voimaa niin kysyisin myös toisto määristä onko alle kuusi toistoa hyväi? :eek: :eek:
Vaihtelu on tossakin hommassa pääasia. Kannattaa kokeilla myös pelkkiä ykkösiä isoilla painoilla (noin 80-95% maksimista, ts. niin isoilla kuin tekniikka antaa myöden) lyhyillä alle minuutin palautuksilla. Vaikkapa 10 'sarjaa'. Mulla nousi mukavasti sarjapainot tällä tyylillä.

Jep, Abine, nyt kun tuon sanoit, niin kyllähän se kelloja soittaa meikäläisenkin harvassa päässä... ja olisihan tuo ollut ihan pääteltävissäkin, itse asiassa :nolo:

Itselläni on sellasia kokemuksia, että isommilla painoilla yli 5 toiston ei kannata mennä. Joskus tein pidemmän aikaa 6 - 8 toiston sarjoja hampaat irvessä ja alaselkä meni kohtalaisen paskaksi. Nyt on pysynyt kunnossa kun tekee toistoja 5 tai alle, eikä mitenkään loppuun asti, vaan sillai että aina jättää toiston tai pari varastoon. Enkä vedä joka viikko. Yleensä kun teen vetoa, niin kolme sellasta kovahkoa sarjaa tulee tehtyä. Mut ei tietenkään millekään löysäilylinjalle pidä lähtee, vaan yrittää lisätä painoja aina kun mahdollista. Mutta muista kuitenki maltti painojen lisäyksessä, ettei tekniikka pääse menee yhtään pieleen, muuten tulee ongelmia aika varmasti jossain vaiheessa.

Useita lyhyitä sarjoja vaihdellen vastusta. Jos pitempiä tekee niin varmasti saa pepun ja selän kipeeks, mutta eipä tahdo muuhun reeniin maven jälkeen riittää paukkuja. Josain vaiheesa kannattaa kokeilla jotain voimaohjelmaa, esim. saken abc.

Mitä jos soveltaa Miken 2*6 menetelmää maveen? Onko siitä mahdollisesti jotain haittaa? Itselleni tuntuu sopivan varsin hyvin, ja nostan sarjapainoja 5 kg/vk, jos edellisellä kerralla menee.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Mielestäni alaselkä vaatii kyllä sitten pari sarjaa tuon 2x6:n lisäksi... En vaan oikeen tiedä, että mitä siihen sitten "apuliikkeeksi" voisi suositella...

Olen tehnyt selänojennuksia lähinnä lämmittelynä.

Selkätreenini on jotakuinkin:

lämmittelyt + 2*6 mave
2*10 sjmv
3*15 kulmasoutu käsipainolla

Treenin jälkeen olen todella poikki. Mavet vievät kyllä kaikki mehut kropasta.

Ohjelmani on nelijakoinen, eli
1. rinta, hauis
2. jalat
lepo
3. ojentajat, olkapäät
4. selkä
lepo
alusta

Alunperin tein sjmv:n jalkatreeneissä kyykyn perään, mutta koska kyykytkin vievät kaikki mehut, niin siirsin sen selkäpäivälle. Ja sielläkin se tuntuu liian rankalta. :( Mikä neuvoksi? Mikä liike olisi hyvä vahvistamaan alaselkää? Treenaan kotona...

Tämä on oma kohtanen kokemus, mut mä on tehny maves vähintään 8 toistoa per sarja. Ensimmäisenä treeni vuotena maksimi rauta nous yli 200 kiloo, tätä on monet sanoneet hyväksi kehitykseksi(?). Ja nyt ei ollut tarkotus elvistellä, vaan et kyllä ne pidemmäkki sarjat toimii. Tai paha tätäkään on todistaa, olisko kehitys ollut sittenkin nopiampaa jos olis tehnyt lyhempiä sarjoja ja enenmän?
Nyt olen kuitenkin kokeillut tota 4*5 vaihteluksi.

edit. kannattaa kokeilla montaa eri tyyliä, kunnes löytää se parhaimman itselleen. Itse on tullut oltua vähän liiankin kapeakatseinen.

Mites ois tomppa85 jos laittasit lisäpainoja niskaan kun teet selänojennuksia? Rupee kyllä saamaan väsymystä sinne alaselkään ja ottaa se vähän tonne perseen ja takareiskojenki seudulle.

Kevyt maito sanoi:
Ensimmäisenä treeni vuotena maksimi rauta nous yli 200 kiloo, tätä on monet sanoneet hyväksi kehitykseksi(?). Ja nyt ei ollut tarkotus elvistellä, vaan et kyllä ne pidemmäkki sarjat toimii.

Kevyt maito sanoi:
eka kerra ku kävi salilla sain penkistä 60 kg ja maasta 140 kg

Jaa että sä oot ekana treenivuotena nostanu maasta yli 340kg???

Back
Ylös Bottom