Maastaveto

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tonza
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Ikä
45
Mitenkä porukka toteuttaa maastavetonsa? Joka toinen viikko jalkatreenin yhteydessä, 2-3 sarjaa, toistot 3-6, vai mikä olisi hyvä?

Jossain oli muistaakseni, ettei kannata tehdä maastavedossa kovin pitkiä sarjoja, etteivät tukilihakset väsy ennen isompia ja aiheuta loukkaantumisia. Mitä mieltä sarjapituuksista? Vai olisiko huima systeemi vetää toistot 15-20? :D

Onko tuo kerran kahessa viikossa-tiheys hyvä?

On tullut tehtyä tuota maastavetoa kyllä, mutta aivan turhan vähän. Nyt pitää taas ottaa se vakituiseen mukaan. Jos saisi sitä voimaa, vaikka koko kroppaan...

Mulla on ihan selkäpäivän yhteydessä pääliikkeenä. Sarjoja tulee joku 5-6 mutta siinä on lämmittelyt mukana. Toistot 1-6. 6 toistoa pidempiin sarjoihin en koskaan mene.
Vähän vaikea sanoa miten usein kannattaa vetää. Itse teen tuntumaan mukaan. Yleensä joka viikko, mutta jätän liikkeen kokonaan väliin, jos vähänkin on tunnetta että paikat on tukossa.

Jos on kova viikko vedossa, niin sitten vedetään vähän löysempi viikko jaloille. Ja toisin päin.
Kannattaa kuunnella sitä kroppaa.

Minä teen ton maastavedon joka toinen viikko ja joka toinen viikko sitten raskaan kyykyn! kevyillä jaksoilla joko en tee ollenkaan tai sitten molemmat..(eli kyykky+maastaveto)

sarjojen pituudet ovat aina alle 8, sillä en näe viisaana pidempiä sarjoja vedellä...

Tykkään tehdä suorin jaloin jalkatreenin päätteeksi 15-20 toiston sarjan niin, että ensimmäiset 10 putkeen ja siitä eteenpäin rest/pausetoistoja. Tulee mielenkiintoinen olo...

Originally posted by Hulkki
Tykkään tehdä suorin jaloin jalkatreenin päätteeksi 15-20 toiston sarjan niin, että ensimmäiset 10 putkeen ja siitä eteenpäin rest/pausetoistoja. Tulee mielenkiintoinen olo...

Kuinkas tavallisen kanssa, teetkö?

Kuinkas tavallisen kanssa, teetkö?

En. Tein joskus pari kuukautta ja huomasin perseen kasvavan enemmän kuin selän tai reisien. Ja kun mulla on muutenkin J-Lo ongelma, niin tiputin perinteisen vedon ja nykyisin teen kehonrakennusmaisesti vain

1) Suorin jaloin vetoa jaloille
2) Puolikasta vetoa selälle

Yhdyn Hulkkiin...puolittain. Heitin perinteisen maastavedon huitsin vittuun ja korvasin sen suorin jaloin maastavedolla. Takareidet saa kyytiä aivan erilailla, kun tein tuon muutoksen. Nyt tässä odotellaan ja ihmetellään josko sinne alkaisi ilmestymään jonkinlaista kaarta.

Mitenköhän muuten on...rasittaako suorin jaloin maastaveto yhtä paljon hermostoa, kuin perinteinen? Painot ovat kuitenkin vaan noin 75% perinteisestä.

Teen maastavedon kerran 2 viikossa kovaa. Parhaat tulokset oon saavuttanut tutulla volyymiperiaatteella, eli ensin oon tehny 1 max, jonka jälkeen laskenut 80% ja tehnyt sillä yleensä 4-5 sarjaa samalla painolla n.2-5 toistoo ja joka toinen kuukausi sen 1max.

Maastavedosta selkäkivut

En tiedä mikä vaivaa, mutta joka ainut kerta kun vedän maastavetoa saan alaselän aivan perhanan kipeäksi. Tekniikka on katottu kuntoon varmaan sata kertaa, mutta mistään ei tunnu olevan apua. Kokeneemmat treenaajat ovat sanoneet, että kannattaa suosiolla lopettaa maven treenaus kun se ei millään näytä sopivan minulle.

Kyllä kipu on aina merkki jostain ja ettei vakavampaa satu niin päätin suosiolla luovuttaa. Harmi sinänsä sillä pidän maastavedosta.

Muuten pystyn kyllä treenaamaan kovaa, teen alataljaa, kulmasoutua, ylätaljaa, selän ojennuksia, jaloille kunnon kyykkysarjoja, mutta missään muussa liikkeessä alaselkä ei kipeydy. Mieleen on vaan tullut, että saakohan selkäni nyt tarpeeksi treeniä.

Originally posted by Mika
Mitenköhän muuten on...rasittaako suorin jaloin maastaveto yhtä paljon hermostoa, kuin perinteinen? Painot ovat kuitenkin vaan noin 75% perinteisestä.

Vastasit jo oikeastaan itse kysymykseesi, eli ei rasita.
Vähemmän painoa, vähemmän aktivoituvia lihaksia-->vähemmän kokonaisrasitusta keholle.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Re: Maastavedosta selkäkivut

Originally posted by Juusto
En tiedä mikä vaivaa, mutta joka ainut kerta kun vedän maastavetoa saan alaselän aivan perhanan kipeäksi. Tekniikka on katottu kuntoon varmaan sata kertaa, mutta mistään ei tunnu olevan apua. Kokeneemmat treenaajat ovat sanoneet, että kannattaa suosiolla lopettaa maven treenaus kun se ei millään näytä sopivan minulle.

Kyllä kipu on aina merkki jostain ja ettei vakavampaa satu niin päätin suosiolla luovuttaa. Harmi sinänsä sillä pidän maastavedosta.

Muuten pystyn kyllä treenaamaan kovaa, teen alataljaa, kulmasoutua, ylätaljaa, selän ojennuksia, jaloille kunnon kyykkysarjoja, mutta missään muussa liikkeessä alaselkä ei kipeydy. Mieleen on vaan tullut, että saakohan selkäni nyt tarpeeksi treeniä.

Kyllähän se tuossa tapauksessa kannattaa jättää tekemättä.
Jos kyse on jostain liikkuvuusongelmasta tms, voi ongelmaan vaikuttaa, mutta jos noin moni on katsonut liikkeesi, luulisi jonkun heistä sellaisen havainneen. Joillekin liike ei sovi, arkkityyppinä lyhytkätinen ihminen.
Itselläni on lievästi samaa ongelma, siksi teen vain ajoittain.
Muutenkin ne raskaat vedot käy hermostolle rankoiksi, enkä näe sitä mitenkään korvaamattomana liikkeenä millekään lihasryhmälle.

Romanialaista sen sijaan teen tosiaan takareisille, mutta painotkin on max 60% tavallisesta.

Eli tuosta voi jo päätelläkin kantani: alaselkäsi saa riittävästi treeniä, ainakin noiden liikkeiden perusteella.

ma vedan maastavetoja kerran viikossa tyylilla 5/4/3/2/1 toistoo, koska maastavedossa kuitenkin vedetaan yksittaisia toistoja niin ei sita kannata kovin monilla toistoilla teha. Ainakin salilla nakee jatkien liikeradan hajoovan kun toistoja alkaa kasaantua.

Ite vedän yleensä SJMV:tä ja sit puolikkaita vetoja (korokkeelta).. Noi molemmat on mun mielestä helvetin hyviä liikkeitä, jotenkin mulle käy samalla lailla kuin hulkille, et normaali mave ottaa helvetisti perseeseen :confused:

Mut HST:ssä on tullu vedettyä molempia ja myös ne 15rep. sarjat. Ne kyllä kieltämättä tappoi ihan totaalisesti.. SJMV:tä tulee tehtyä normaalisti n.8-12 toistoa ja mavea max. 8 toistoa.. Eli oli helvetinmoinen totutteleminen tohon 15 toiston sarjaan. Oli ihan tukossa koko jätkä yhen sarjan jälkeen :david:

Tää on minullakin ongelmana. Kokeileppa vetää esim 20cm korokkeelta. Itsellä ainakin tuo ihan lattiasta veto on ongelmallisempi ja tällä olen saanut alaselän pysymään paremmin iskussa. Selkään saa kyllä poweria ilman maastavetoakin, mutta se on erinomainen yleisliike takaosastolle ja jaloille.
Tässäkin ongelmassa kannattaa turvautua johonkin "niksauttajaan" jotta mahdollinen liikkuvuus häiriö poistetaan. Olisi erittäin tärkeää pitää ranka auki ja minun mielestä se vaatii väh. 2 krt vuoteen käsittelyä. Meillä kaikilla on ongelma kohtamme rangassa ja tällä varmistaa ettei mitään pidempiaikaista vaivaa pääse syntymään.
KAIKKI LÄHTEE SELKÄRANGASTA! Se kannattaa muistaa...

lisätään tähän ettei tarvi uutta topiccia aloittaa:

mitä mieltä olette siitä tuleeko maastaveto aloittaa maasta vai pukeilta?

muut perusliikkeet alkavat negatiivisesta vaiheesta (siitä kun painot 'lasketaan' [penkissä lasketaan tanko rinnalle ja kyykyssä mennään kyykkyyn]) ja loppuvat positiiviseen (siihen että lihakset supistuvat ja paino nousee [penkissä punnerrettaan painot ylös rinnalta ja kyykyssä ojennetaan jalat suoriksi]).

tämän ajattelun pohjalta teen maastavedon aina pukeilta lähtien. jos lähden suoraan nostamaan maasta, menee selkä helpommin kaarelle. en myöskään pompauta painoja maasta joten siihen on turha vedota.

teen maastavedon 'suorin'jaloin koska se tuntuu luontevammalta ja tekniikka on helpompi.

Mä teen maastavetoni selkäpäivänä. Kolme lämppärisarjaa, sitten kovat kasi ja kaksi kutosta. Näin siis yleensä. Takareisitreeninä teen sitten tuota suorin jaloin -versiota, hieman normaalia kevyemmin. Mä kun olen aloittelija, ei mun harjoituspainot ole mitkään mahtavat: kutonen menee 115 kilolla ilman hanskoja tai siteitä, kovin paljon suurempia painoja ei vielä kämmenten nahka kestä.

JeesBox

Kokeilkaapa aloittaa rinnallevedolla. Sillä lämpenee selkä ja muut paikat Mavea varten.

Re: JeesBox

Originally posted by King
Kokeilkaapa aloittaa rinnallevedolla. Sillä lämpenee selkä ja muut paikat Mavea varten.
Mie teen aina mavepäivänä verryttelyvaiheessa rinnallevetoja. Painoina 50 - 60 kg.

En tiedä mikä vaivaa, mutta joka ainut kerta kun vedän maastavetoa saan alaselän aivan perhanan kipeäksi.

Vaikka kaveri katsoo vieressä niin se ei pääse selän sisälle esim. liikkeellelähdön aikana. Huomaan itsestäni että alaselkä pääsee tosi helposti vähän kaarelle silloin kun tanko lähtee liikkeelle. Tämä on kohdallani lonkkien liikkuvuusongelma kun ei saa lantiota niin alas että saisi täysin suoralla selällä tangosta voimakkaasti kiinni (tai sitten lyhyiden käsien vika niinkuin Sam sanoi).

Heti kun tanko on jossain puolensäären kohdalla, niin selkä on oikeassa asennossa eli rottingilla, mutta ilmeisesti ihan alussa on jotain vikaa ja selkä vähän vihoittelee maven jälkeen. Teenkin nykyisin vaan SJMV:ta. (Gluteukseni kasvavat muutenkin ulos puvunhousuistani, lisäkokoa niihin ei kaipaa.)

Tekniikkasi on varmasti parempi kuin salillani treenaavan kolmen kaverin "kissanselkä"-meininki. Tangossa sata ja selkä ihan C-kirjaimen mallisena.

Mä teen joka viikko maastavedon. Kolmosia ja kakkosia ja sarjoja 5-8 joista pari kovaa.

Ennen maastavetoa rinnallevetoa kyykkyyn jotain 90-110 kg. Kolmosia ja kakkosia, yleensä kakkosia.

Suositut

Back
Ylös Bottom