Maastaveto

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kaamoz
  • Aloitettu Aloitettu

GOOD MORNING

BCAA, EAA, MSM, GLUTAMIINI, VIHERJAUHEET

-40%
Ikä
38
Niin että kuinka turvallinen tuo liike on selälle ja muille.
Yritin vain eilen ja painoa ei ollut paljoa (110), mutta uskaltaako tota tehdä ilman pelkopa, että selkä poksahtaa poikki tai jokin muu osa? Ja mihin lihasryhmään tuo ottaa eniten. Mulla ainakin jalat oli hellänä sarjojen jälkeen.
Kiitos

Eikös se mennyt niin, että jos liike on täysin turvallinen, niin se on myös täysin tehoton. Pääsinpäs lainaamaan Louie Simmonssia ennen Forcea... ;)

Eli kun nostotekniikka on itselle sopivalla tavalla kunnossa, niin ei se nyt erityisen vaarallinen liike ole. Perusasioita on se, että alaselkä ei saisi pahemmin pyöristyä. Tässä auttaa kunnon paineiden otto, jolloin selkä saa pneumaattista tukea. Väittäisin jopa, että kun se selkä vahvistuu siinä vetäessä, niin se ehkäisee vammoja. Vahva selkä on terve selkä.

Minulla maastaveto rassaa eniten alaselkää, kun olen enemmän sellaista selällä vetävää tyyppiä. Kyllähän siinä koko kropan takaosa ja myös etureidet saavat kyytiä.

Kyllä se tekniika kannattaa opetella ensialkuun kunnolla. Itellä silloin joskus mavea aloitellessa tuntu kipeytyvän koko ruoto. Mutta kun sain tekniikan paremmaksi niin ei kipeydy muutakun lihakset :) Ja se vasta herkkua onkin...

Mä oon miettiny sitä riskiä välillä, että kun maveykkösessä nyt varsinkin veri pakkaantuu päähän älyttömästi. Oikein säikähdin viimeksi, kun katoin itteeni peilistä. Kaulan verisuonet pullistu niin tajuttomasti ja päässä hieman jopa huippasi noston jälkeen. Eli onko tossa jotain vaaraa, että verisuonta ratkee tms.?

Manuel sanoi:
Mä oon miettiny sitä riskiä välillä, että kun maveykkösessä nyt varsinkin veri pakkaantuu päähän älyttömästi. Oikein säikähdin viimeksi, kun katoin itteeni peilistä. Kaulan verisuonet pullistu niin tajuttomasti ja päässä hieman jopa huippasi noston jälkeen. Eli onko tossa jotain vaaraa, että verisuonta ratkee tms.?

Eikös se pieni vaara ole aina olemassa kun tehdään maksimaalista ponnistusta. Ja jos se suoni on katketakseen niin se menee, vaikka paskalla istuessa... :rolleyes:
Ei muutaku rautaa tankoon... :evil:

azzyyr sanoi:
Eikös se pieni vaara ole aina olemassa kun tehdään maksimaalista ponnistusta....
Joo, eikä se aina edes vaadi sen kummempaa ponnistusta. Avokin mummilta poksahti kävellessä. Eli tosiaan jos on mennäkseen niin sit menee.

Eli manuel jos oot kerran tehnyt sen maksimaalisen ponnistuksen eikä poksahtanut, niin ei se nyt todennäköisesti poksahda seuraavalla kerrallakaan.

Kaikessa on aina vaaransa ja jokainen vanhenee ja kuolee kuitenkin aikanaan. Jos tykkää vetoa tehdä ja tuntee siitä saavansa elämäänsä sisältöä niin sitten tekee niin! Neuvoisin kuitenkin että jos ei ole mitään "tarvetta" tehdä maastavetoa (siis kisaamista tai muuten mave tuloksen parantamista) niin se kannattaa ehdottomasti jättää tekemättä useammastakin syystä.
1. Oikea tekniikka ja suoritus on vaikeaa kun tekee kovilla painoilla. Helposti löysähtää vähän jostakin ja kun sitä sitten tekee joka kertaa niin alamäki on alkanut.
2. Kaikki mave:ssa rasittuvat lihasryhmät saa treenattua muillakin liikkeillä tehokkaammin, paremmin, turvallisemmin ja helpommin.
3. Maastavedossa ei ole ollenkaan negatiivistä vaihetta ja lihakset joutuvat nollakuormitustilasta hetkessä maksimaaliseen ponnistustilaan.

Itsellä ei ole ollut ongelmia selän kanssa maastavedosta johtuen, kiitos siitä "jullelle" ja koville vatsatreeneille, mutta lähipiiristäni löytyy tuttu joka on viimeisen vuoden aikana valittanut kipeätä selkäänsä. Syy taitaa piileä k.o. henkilön huonossa tekniikassa sekä hänen taipumuksessaan vähätellä vatsan, alaselän, pakaroiden ja takareisien treenaamista. Onneksi se ei edes yritä kisailla, repisi itsensä varmaan invaliidiksi! :(

Aloittelin tuota maastavedon tekemistä ensi kertaa vasta reilu vuosi sitten ja mietin liikkeen turvallisuutta myös. Jaloista löytyy voimaa mutta alaselkä oli ja on edelleenkin heikko, parannusta sentään tullut asiaan. Päätin kuitenkin ottaa liikkeen mukaan ohjelmaan ja olen tällä hetkellä hyvin tyytyväinen päätöksestä. Aloitin tekemään todella pienillä rautamäärillä, muistaakseni ensimmäisen treenin vedin 60 kilolla ja keskityin tekniikkaan. Siitä sitten lisäsin 2,5 kiloa viikottain, aina keskittyen tekniikkaan. Vaikka enemmän olisikin noussut niin maltoin noudattaa tuota viikottaista lisäystä, olipahan ainakin ilonaihetta kun joka viikko nosti uuden ennätyksensä :)
Tuolla tavoin päädyin lopulta nykyisiin harjoituspainoihin, selkä on edelleen heikoin lenkki mutta kehittyy vauhdilla. Myös kyykyssä selkä on ollut se heikoin kohta ja parantuneet kyykkytulokset ovat kovasti lämmittäneet mieltä kun paketti alkaakin pysymään pikkuhiljaa kasassa. En pidä liikettä muita vaarallisempana kunhan on varovainen. Jos löydät jonkun joka pystyy opettamaan tekniikan niin käytä tuota mahdollisuutta hyväksesi.

Ittellä on ainakin sellanen pikku ongelma vedossa että naama on seuraavana päivänä punasia pisteitä täynnä... Ilmeisesti pinta suonet poksuu :curs:

Ja tähtiäkin on näkyny...

ei-hiertymistä-johtuvat pienet punaiset pisteet esim. maastavedon tai prässin jälkeen johtuvat ihan viskositeettihommista. pintasuonet päästää läpi...ei puhkeile. :)

Willieheikoin lenkki mutta kehittyy vauhdilla. Myös kyykyssä selkä on ollut se heikoin kohta ja parantuneet kyykkytulokset ovat kovasti lämmittäneet mieltä kun paketti alkaakin pysymään pikkuhiljaa kasassa. En pidä liikettä muita vaarallisempana kunhan on varovainen. Jos löydät jonkun joka pystyy opettamaan tekniikan niin käytä tuota mahdollisuutta hyväksesi.[/QUOTE sanoi:
ettei vain olis keskiroppa heikoin lenkki?

Anabolic Overdrive

2 kg, Orange

-30%
Samppo sanoi:
1. Oikea tekniikka ja suoritus on vaikeaa kun tekee kovilla painoilla. Helposti löysähtää vähän jostakin ja kun sitä sitten tekee joka kertaa niin alamäki on alkanut.

Tuo koskee melkein kaikkia liikkeitä. Ei ole olemassa sinänsä vaarallisia liikkeitä, on vain vaarallisia tapoja tehdä liikeitä.

Samppo sanoi:
2. Kaikki mave:ssa rasittuvat lihasryhmät saa treenattua muillakin liikkeillä tehokkaammin, paremmin, turvallisemmin ja helpommin.

Mutta ei samaan aikaan. Eli maastaveto on aika kärjessä, kun etsitään liikettä, joka tarjoaa eniten vastinetta siihen panostettuun aikaan ja energiaan nähden.

Samppo sanoi:
3. Maastavedossa ei ole ollenkaan negatiivistä vaihetta ja lihakset joutuvat nollakuormitustilasta hetkessä maksimaaliseen ponnistustilaan.

Ja miksi tämä on huono asia? Minusta on erittäin hyödyllistä, että keho pystyy siirtymään nollasta sataan nopeasti ja tehokkaasti.

Minusta ei ole mitään syytä vältellä sitä maastavetoa, jos sen kokee itselleen hyödylliseksi ja ei ole mitään terveydellistä estettä sen tekemiseen.

Tahvo Tohveli sanoi:
Minusta ei ole mitään syytä vältellä sitä maastavetoa, jos sen kokee itselleen hyödylliseksi ja ei ole mitään terveydellistä estettä sen tekemiseen.

Samaa mieltä olen minä. Maastaveto on erittäin tehokas harjoite. Ja eikun vetämään. ;)

Samppo sanoi:

Olisikohan kehoilijan kannalta parempi aloittaa liike siten, että ottaa painon telineestä? Se ei tosin ole erityisen katu-uskottavaa. Aloittelijan kyllä kannattaa opetella tekemään liike "oikein".

Edit: oho, tsori. Tää olikin voimanosto-puolella. :david:

joo kiitti vastanneille, uskaltaa totakin alkaa sitten treenaamaan kunnolla.-

Tahvo Tohveli sanoi:
Näinhän mä sanoinkin!

Ei siis ollut tarkoitus vähätellä liikettä, mielestäni maastanostot kruunaa kisan kuin kisan. Siinä ei tarvi enää ajatella, senkun vaan menee kyykyn ja penkin jäljiltä eufoorisessa tilassa olevan kroppansa kanssa sinne tangon äärelle ja repii niin että paska haisee ja korvissa soi!

Mielestäni "harrastelijan" ei ole paljoa järkeä treenata sitä vetoa ollenkaan, nimenomaan sen takia että samat lihakset saa treenattua toisaallakin ja negatiivinen vaihe puuttuu. Tätä sovellan myös itsekin sillä en tee maastanostoja harjoituskaudella vaan maksimoin ne vedot ennen kisoja. Kuitenkin maastavedon tulokset on aina pysynyt kyykyn kanssa vähintään rinta rinnan ja kehitystä tullut hyvin ja jatkuvasti kummassakin lajissa. Toisaalta onhan tämä yksilöllistä!

Täällä pakkiksella oli joskus postattuna jenkiläinen artikkeli nimenomaan maastavedosta ja sen sanoma oli lähinnä se että vedossa rasittuvat lihakset kannattaa ennemmin treenata toisella tavalla.

No, tässä nyt ilmeisesti kaksi koulukuntaa väittelee keskenään joten eipähän päästä puusta pitkälle. Minä ainakin otan avosylin vastaan jokaisen treenipäivän mitä saan ylimääräistä KYYKYN harjoitteluun, sen sijaan että omistaisin joka toisen niistä maastavedolle.

Tahvolle kyssäri: Millainen on muuten sun maastavetopäivä yleensä? Millaiset sarjat ja mitä apuliikkeitä? :kippis1:

Kyllähän se negatiivisen osan voi tehdä maastavedossakin. Varsinkin jarrutusvedoissa lähelle lattian pintaa ja siitä täysillä ylös. Itselläni ainakaan ei ole tapana rykästä painoa lattiasta vaan ottaaa asento rauhallisesti ja vetää tasaseen tahtiin lähdöstä loppuun. Mulla ainakin rykäsemällä hajoaa vaan asento ja ei pysty rennosti vetää ja sitä kautta paikkojen hajoamis riskit vaan lisääntyy.

Samppo sanoi:
Näinhän mä sanoinkin!

Joo, meikäläinen taas postaili pahemmin ajattelematta. :piis:

Samppo sanoi:
Tahvolle kyssäri: Millainen on muuten sun maastavetopäivä yleensä? Millaiset sarjat ja mitä apuliikkeitä? :kippis1:

No, tässä sunnuntaivoimailijan harjoittelua: Tällä hetkellä sarjoja tulee 6-7, nostoja siinä 20. Tuollaisia 2-4 toiston sarjoja, eli koko treenin intensiteetti on jossain 80% korvilla. Vedon jälkeen etukyykky tai step-up ja vatsat. Alaselkä ja takareidet tehdään kyykyn päälle. That's it.

Minulla taas veto ei nouse kuin vetämällä, johtuisiko siitä, että olen melko puhdas alaselkävetäjä. Tiedä häntä. :nolo:

:offtopic: ...sanotaan, että ei saisi vetää selkä pyöreänä...kuitenkin selkä pakosta hieman pyöristyy kovemmissa vedoissa (vaarallista?)...eikös kuitenkin selkä saa olla hieman pyöreä mikäli se ei muuta asentoaan nostovaiheessa (selkä on jännittyneenä eikä notkahtele suuntaan tai toiseen).

voisi kuvitella aika vaaralliseksi kun selkä on vedon alkuvaiheessa tikkusuorana ja vedon puolivälissä voimat pettää ja selkä rumahtaa pallon muotoiseksi.

jos selkä pyöristyy, välilevypaine kasvaa erittäin paljon (jopa kolminkertaseksi) ja mikä pahinta, kohdistuen välilevyyn epätasaisesti. kyllä alaselän tulee pysyä normaalikaarella mahdollisimman tarkasti.

mä perustelen tota selän suorana pitämistä hölmöille hunchback- treenaajille sillä, että se auttaa pitkällä tähtäimellä enempi kiloja tankoon. selkä suorana pystyy käyttään takareisiä ja pakaroita paljon paremmin hyväksi kuin köyryselkäsenä. :)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom