Maastaveto!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja arni
  • Aloitettu Aloitettu

GOOD MORNING

BCAA, EAA, MSM, GLUTAMIINI, VIHERJAUHEET

-40%
Ikä
38
tuli tuossa hieman faq:ia lukastua mut silti oli pakko aloittaa uusi threadi...kuitenkin on kuningas-liike kyseessä :worship:

eli olen tuossa vahvistellut alaselkää ihan perinteisten selänojennusten ja SJMV:n avulla ja nyt olisi aika aloittaa ihan kunnon mave-treenit! kokeilin tuossa pari viikkoa sitten eka kertaa mavea ja nousi 170kg kapealla otteella...heitin ronskisti tavoitteeksi vetää 200kg kesään mennessä! sen verran ihastuin tähän raskaaseen ja "paineita-päähän-keräävään-liikkeeseen).

ja sitten asiaan...olen käsittänyt että kyseisessä liikkeessä kannattaisi tehdä lyhyitä sarjoja (voimaa ajatellen)...huomasin tuossa mavea kokeillessani että sarjoja oli suorastaan vittumainen tehdä, tuntui kun oli vetänyt itsensä suoraksi että painot pitäisi pudottaa alas hirveällä kolinalla! eli alaslaskuvaihe oli lähes tuskallisempi kuin itse vetovaihe. mitäs tehdään; laskenko painot hillitysti vai kolinalla alas?

itse hahmottelin tuossa pientä ohjelmaa ja se olisi jotain seuraavanlaista...

- huolelliset lämmittelyt
- 1*6x100kg
- 1*4x120kg
- 1*3x150kg
- 1*1x160kg
- 1*1x170kg

ajattelin lisätä malmia 5kg joka toinen viikko/viikottain lisää...utopistista? luulen että vasta-alkajana maven suhteen raudat saattavat nousta kivasti alkuvaiheessa...

kokeilen jatkossa myös vetää sumolla, mielestäni minulla on paljon vahvemmat pakarat/takareidet kuin etureidet joten sumo-ote voisi olla suotuisampi tulosten suhteen...kyykkään suht' leveällä asennollakin, jalat aika paljon sivulle päin osoittaen...

ja tavoitteena on siis vetää isot raudat, ei mitään pumpin tavoittelua alaselkään! vedon jälkeen otetaan vielä normaalit yläselkä harjoitteet (kulmasoutu tulee luultavasti jättää pois alaselän rasituksen takia).

kommentoikaa edes ohjelmaa, ihan itse olen väsäillyt ja siltä se saattaa näyttääkin
:D

tuolla metodilla pitäisi tulla 200kg kesään mennessä mikäli aina jaksaa vetää sen 5kg enemmän vähintään joka toinen viikko. tämä "ohjelma" siis kerran viikossa suoritettavaksi.

kaikki kommentit sallittuja...jos on joitain hyväksi havaittuja veto-ohjelmia mielessä niin älkää epäilkö kierrättää niitä!

Kuulostaa tuhoon tuomitulta vetää joka viikko maksimeja ja joka toinen viikko iskeä vielä 5kg lisää rautaa. Vaihtoehtoja on tuhottoman monta, mutta itse suosittelen harkitsemaan Saken ABC ohjelmaa. Yksi vaihtoehto on perinteinen progressiivisesti nouseva kuormitus -periodi, mikä toimii varmasti aloittelijalla hyvin, vaikkakin Westsiden äijät sitä niin kovasti haukkuvat. Itsekkin aloitan kahden viikon päästä 8 viikon hermotusperiodin joka nostomuotoon.

Maastanosto ABC

Jos nyt aloitat, niin tällaisella ohjelmalla voisi mave heilahtaa hyvin nousuun.
Viikoittain, merkkaan vain kovat sarjat, lämmittely näytti olevan ok

1. 4*6-8*100kg
2. 5*5*120
3. 3*3*140
4. 1*1*max
5. 10*1*120 45 s. palautuksilla

Kierto alusta, 5-10 kg lisää romua tankoon.

Jos kyykkäät samalla, tee pitkiä sarjoja tai nopeusvoimaa.

En viitsinyt tehdä uutta threadiä kysymyksestä, koska kysymykseni sopii tähän threadiin kohtuullisen hyvin. Kysymys on, että miten oleellista mavessa on selän lihojen treenaamisen kannalta, että paino lasketaan alas asti kuten voimannostossa. Lähinnä kiinnostaisi tietää, mitä eroa selkälihasten kehittymisen kannalta on sillä, että tekeekö mavea polvien korkeudelta (tai hieman alle) vs. alhaalta asti vedetty tavanomainen mave. Ylempää lähtevästä vedossa saa liikuteltua isompia rautoja.

Olen nyt muutamia treenejä vetänyt mavea hieman polvien alapuolelta ja selkä on ihan yhtä romuna kuin jos olisi vetänyt voimannosto mavea. Myös takareidet tuntuvat olevan hieman jumissa, mutta eivät niin paljon kuin tavallisessa mavessa. Jos noilla tekniikoilla ei ole eroa selän lihojen kannalta, korkeampaa lähtevä veto tuntuisi turvallisemmalta alaselän kannalta kuin alhaalta lähtevä veto.

Originally posted by skeema
En viitsinyt tehdä uutta threadiä kysymyksestä, koska kysymykseni sopii tähän threadiin kohtuullisen hyvin. Kysymys on, että miten oleellista mavessa on selän lihojen treenaamisen kannalta, että paino lasketaan alas asti kuten voimannostossa. Lähinnä kiinnostaisi tietää, mitä eroa selkälihasten kehittymisen kannalta on sillä, että tekeekö mavea polvien korkeudelta (tai hieman alle) vs. alhaalta asti vedetty tavanomainen mave. Ylempää lähtevästä vedossa saa liikuteltua isompia rautoja.

Olen nyt muutamia treenejä vetänyt mavea hieman polvien alapuolelta ja selkä on ihan yhtä romuna kuin jos olisi vetänyt voimannosto mavea. Myös takareidet tuntuvat olevan hieman jumissa, mutta eivät niin paljon kuin tavallisessa mavessa. Jos noilla tekniikoilla ei ole eroa selän lihojen kannalta, korkeampaa lähtevä veto tuntuisi turvallisemmalta alaselän kannalta kuin alhaalta lähtevä veto.

Mulla ainakin vetää noi mainitsemasi "vajaat" mavet alaselän huomattavasti huonompaan jamaan, en uskalla useasti tehdä. Eiköhän siihenkin tottuisi. Joillekin on lukemani perusteella ilmentynyt välilevyongelmia noitten pinnoilta vetojen seurauksena. Että turvallisempi se ei (välttämättä) ole. Kannattaa tosiaan kokeilla eri tyylejä ja vaihdella niitä.

Kokeile jos tuntuu hyvältä:
Joka toinen vko sumoveto ja joka toinen norm.

Itse treeni:
2*lämmittelysarjaa tangolla ( 1*sumo ja 1*norm. )
1*5*50*
2*4*60%
3*3*70%
4*2*80%
5*1*90%

Lopuksi keskivartalolle kohtalaisen raskas treeni (julle tai reverse hypers, selänojennuksia, vatsavääntöjä=sit-uppeja, vatsa taljalla)

"paineita-päähän-keräävään-liikkeeseen"

Tänään juuri sain kanssa uuden ykkösen mavessa, 170 kg, mutta ei siitä sen enempää.

Tuli vaan noston aikana esille toi, kun veri meni päähän, suonet pullistu ihan älyttömästi jne. En ollut ennen kokenut moista. Vähän sillain huippas pari minuuttia noston jälkeen. Onko toi mitenkään vaarallista, voi suoni ratketa päästä tai jtn?

Mä en kyllä kauheasti vetelisi mitään ykkösiä, meinaan voi olla paikat kolmen viikon kuluttua aika tukossa. Muutenkin kannattaisi pyrkiä pienempiin sarjamääriin, niin ei ylikuormita hermostoa ja lihaksia liikaa. Mulla on ainakin vedossa riittänyt aina pari kovaa 4-6 toiston sarjaa per treeni. Lyhyempiä sarjoja ei tule vedettyä kuin pari kertaa vuodessa. Yhden tai kahden kovan sarjan lisäksi teen muutaman lämmittelysarjan progressiivisella mutta silti aika kevyillä raudoilla. Lämmittelyitä en laske treeniin kuuluviksi.

Vetopäivän paikkaa kannattaa myös vaihdella sekä sitä, tekeekö sen ekana liikkeenä tai vaikka selkäpäivänä viimeisenä. Itsellä toimii parhaiten vedon ottaminen yläselkätreenin päätteeksi.

Ja sitten yksi melko tärkeä juttu aloitteleville vetäjille: Älkää pompauttako sitä rautaa maasta toistojen välissä, vaan pysäyttäkää se vähäksi aikaa. Säästää selkävammoilta ja palkitsee pidemmän päälle suuremmilla raudoilla.

Tee vitosen sarjoja 4-6 viikkoa ja sitten kolme viikkoa kolmosia ja aloita alusta. Kun et kerran ole ennen vetoa oikeastaan treenannut niin ei tarvitse edes treenata mitenkään "täysillä" että tuo veto kehittyy nopeasti. Eli jätä sarjoihin varaa reippaasti mutta lisää joka kerta rautoja tai volyymiä. Jos haluat kehittää tekniikkää vielä enemmän niin tee toinen treeni viikossa vaikka kymmenen ykköstä 50-60% maksimista.

Tuohon voisin todeta etä itse sain reilun 2kk aikana hilattua enkkaa pitkästi päälle 2markkaa nimenomaan tosi lyhyellä sarjalla.

Aikaisemmin painot junnasivat 180kg kieppeillä pari vuotta ja ykösiin ei voima/tekniikka sitten sarjojen jälkeen enää riittänyt 105% vetoon.

Nykyään teen lämmittelyn jälkeen suurinpiirtein 10x10%, 2x50%, 1x70%, 1x n. 105% sarjan jossa viimeinen siis enkkayritys. Ennätys on noussut JOKA kerta! Vetoreeni 2vk välein, massaa löytyy 81kg jos sillä on merkitystä.

En tiedä onko terveellistä, toistaiseksi kaikki pelannut hyvin. Kannattaa kuitenkin kokeilla jos muukaan ei auta. :jahas:

Anabolic Overdrive

2 kg, Orange

-30%

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom