POWERLIFTING Maastaveto

 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ottihan Freddikin keskiviikkona kovemman touch and go -raudan ku lauantaina kisassa. Joku tekee vipan kovan vedon 3 vkoo ennen kisaa, joku maanantaina. Jos toimii, miksei. Tuomaksellakin on jo pian pari vuotta treeniä alla ja joku taju ittestä lienee. Eiköhän siel kisassa rauta lennä.
 
Viikkoa ennen kisaa? Olen mielelläni väärässä, mutta eihän tuossa ole mitään järkeä.

Minä kyllä kadehdin vilpittömästi tuollaista itseluottamusta, että kehtaa Hautalaa lähteä neuvomaan maastavedossa että miten sinne kisaan kannattaa valmistautua 😂
 
Minä kyllä kadehdin vilpittömästi tuollaista itseluottamusta, että kehtaa Hautalaa lähteä neuvomaan maastavedossa että miten sinne kisaan kannattaa valmistautua 😂
Niin minäkin kadehdin, sillä en neuvo, vaan kysyn. Tuomas on maailman parhaimmistoa.

Silti en tiedä ketään, jonka mielestä paras valmistava vetotreeni viikkoa ennen kisaa on failure. Touch and go penassa ei ole millään mittarilla edes lähelläkään samaa asiaa. Kuten sanottua, olen mielelläni väärässä.

Saa perustella, mutta ei ole pakko.
 
Niin minäkin kadehdin, sillä en neuvo, vaan kysyn. Tuomas on maailman parhaimmistoa.

Silti en tiedä ketään, jonka mielestä paras valmistava vetotreeni viikkoa ennen kisaa on failure. Touch and go penassa ei ole millään mittarilla edes lähelläkään samaa asiaa. Kuten sanottua, olen mielelläni väärässä.

Saa perustella, mutta ei ole pakko.
En minäkään tuota sen paremmin osaa perustella, miksi kova veto viikkoa ennen on parempi kuin kolme viikkoa ennen. Ehkä siksi, ettei se ole mahdollista, kun asia on niin kovin yksilöllinen. Toisaalta tasapuolisuuden nimissä et sinäkään yhtään perustelua esittänyt, ainoastaan väitteen että Tuomaksen tyylissä ei ole mitään järkeä.

Itsellä kilpailukokemusta ainoastaan penkkipunnerruksessa ja leuanvedossa, ja jos jommassa kummassa niistä tekisin viimeisen kovan maksimitreenin yli viikkoa ennen kisoja, voisin yhtä hyvin jättää menemättä kisoihin.

Tuomas on melkoisen kokenut kisaaja ja haluaisin uskoa, että hänkin on kokeillut montaa erilaista valmistautumista kisoihin ja havainnut nykyisen tyylin parhaaksi itselleen.
 
En minäkään tuota sen paremmin osaa perustella, miksi kova veto viikkoa ennen on parempi kuin kolme viikkoa ennen.
Kova veto ja failure eivät ole millään mittarilla sama asia. 99,99 % ei pysty edes kovan vedon jälkeen viikon päästä maksimiin. Failure taitaa olla vielä kovempi kuin kova veto.
Ehkä siksi, ettei se ole mahdollista, kun asia on niin kovin yksilöllinen.
Kaikki on yksilöllistä. Kuten sanoin, olen mielelläni väärässä (kirjoitan tämän kolmatta kertaa). En edelleenkään arvostele, vaan ihmettelen.

Toisaalta tasapuolisuuden nimissä et sinäkään yhtään perustelua esittänyt, ainoastaan väitteen että Tuomaksen tyylissä ei ole mitään järkeä.
Kysyin, mikä järki on vetää yli tappiin. Perusteluni (oletan, että vetäneet tietävät) on yksinkertaisesti se, että kukaan ei tee niin. Mikäli puolestaan Tuomaksen perustelu on se, että silloin tulee hänen paras tuloksensa, niin eipä minulla ole sen suhteen mitään mutisemista. Olisi kiva kuulla esim. "että hei runkkari, monista yrittämistäni tavoista minä vain saan tällä tavalla parhaan tuloksen". Olisin vastauksen kanssa sinut.
Itsellä kilpailukokemusta ainoastaan penkkipunnerruksessa ja leuanvedossa, ja jos jommassa kummassa niistä tekisin viimeisen kovan maksimitreenin yli viikkoa ennen kisoja, voisin yhtä hyvin jättää menemättä kisoihin.
Miksi otat kantaa lajiin, jota et ole kokeillut?
Tuomas on melkoisen kokenut kisaaja ja haluaisin uskoa, että hänkin on kokeillut montaa erilaista valmistautumista kisoihin ja havainnut nykyisen tyylin parhaaksi itselleen.
Senpä takia juuri esitinkin kysymyksen, mitä järkeä tuossa on, koska siinä ei _minun mielestäni ja näkemäni ja kokemani perusteella_ ole järkeä. Kuulisin mielelläni maailman parhaan perustelut. Ehkä oppisin lisää.
 
Viimeksi muokattu:
Mun kisavalmistautuminen on aika simppeliä. Treenataan ykköseen tähdäten nousujohteisesti niin kauan kuin aikaa riittää ja sitten levätään sen verran, että kisapäivänä varmasti saa kehosta kaiken irti mitä sillä hetkellä vaan voi ottaa. Mä pystyn edelleen näilläkin kilomäärillä ottaa vedossa sarjaenkkoja parin päivän välein, joten viikko riittää kyllä palautumaan ihan mistä vaan normaalista treenistä. Mun ei tarvitse tuota failurea pelätä mitenkään, mutta kipeäksi tulin tänään ja se vähän jännittää kun kisa on neljän päivän päästä. :LOL:
 
Asko karu tais laittaa, että 10 päivän välein kova veto. Eli hänellä lienee se 10 päivää palautumisaika. Itsellä varmaan kovasta vedosta jotain viikon luokkaa. En ole törmännyt itsekään vetäjään, joka ottais tommosia rautoja ennen kisaa. Tässä tapauksessa näkyy selittyvän poikkeuksellisen hyvällä palautumiskyvyllä. Mikäs siinä, sillä mennään mikä toimii.
 
Mun kisavalmistautuminen on aika simppeliä. Treenataan ykköseen tähdäten nousujohteisesti niin kauan kuin aikaa riittää ja sitten levätään sen verran, että kisapäivänä varmasti saa kehosta kaiken irti mitä sillä hetkellä vaan voi ottaa. Mä pystyn edelleen näilläkin kilomäärillä ottaa vedossa sarjaenkkoja parin päivän välein, joten viikko riittää kyllä palautumaan ihan mistä vaan normaalista treenistä. Mun ei tarvitse tuota failurea pelätä mitenkään, mutta kipeäksi tulin tänään ja se vähän jännittää kun kisa on neljän päivän päästä. :LOL:
Pieneneekö voluumit kisoja edellisillä viikoilla? Toistomäärät varmasti tippuu, mutta mites sarjamäärät?
 
Pieneneekö voluumit kisoja edellisillä viikoilla? Toistomäärät varmasti tippuu, mutta mites sarjamäärät?
Yleensä joo, mutta nyt ei kun ovat valmiiksi jo niin alhaalla. 3x2 nousevasti 25kg korotuksilla ja viikon toisessa treenissä 1x4. Sellaiset on ollut mun vedot jo pidemmän aikaa. Mun treenit on ollut periaatteessa yhtä piikkausta tammikuusta lähtien. Tähän se nyt loppuu ja tämän jälkeen nostan sarjavolyymit takaisin ylös.
 
Aika hienoo että tolla tasollakin voi piikkailla pitempään. Itsekkin kokeilin maksimeita kolme viikkoa putkeen ja kyllä se näin ikämiehenäkin vielä toimi vaikka ei puhuta lähellekkään samasta tasosta tai rasituksesta. Kokeilemallahan se oma palautuminen selviää.
 
Mä en ole mikään kilpaileva voimanostaja, mutta piikkailuja on tullut tehtyä monen monta kertaa ihan omaksi iloksi. Mulla se menee niin, että mavessa viimeinen kova veto saa olla ihan maksimissaan viikko ennen maksimitestiä. Jos yhtään pitenee, niin alkaa äijä pehmenemään. Mun kohdalla se selittyy kyllä aika pitkälti sillä, että olen heikko. Tuo kun tuppaa menemään niin nyrkkisääntönä, että mitä suuremmat on absoluuttiset painot, sitä kuormittavampaa se on kropalle ja sitä kauemmin siitä kestää palautua. Yksilökohtaiset erot on kuitenkin suuria.

Volyymia pystyn vähentämään huomattavasti ja vähennänkin, mutta tatsi isoihin painoihin pitää säilyä, tai muuten hommasta ei tule yhtään mitään.
 
Itellä se riippuu piikkauksen pituudesta miten paljon vaatii palautumista. Eli jos on vetänyt +90% kuormia liian kauan että alkaa jo suorituskyky lähteä laskuun niin sitten pidempi palautuminen ja jos on onnistunut piikkaus niin että kunto menossa ylöspäin niin about viikko riittää ja räjähtävyystreenit siinä viikon aikana kokenut hyväksi.
 
NäissäKIN se yksilöllisyys merkkaa paljon. Perustreenit voi olla jopa aika samanoloisiakin, mutta se kisaan valmistava jakso eroaa melko paljon. Useita esimerkkejä olis heti muistissa omastakin porukasta.

Liikkeet on kyllä ihan vertailukelpoisia, joten taatusti leukailija/penkkailija pystyy varsin tiukasti kommentoimaan vedon treenejä. Varsinki, ku liikutaan tuolla @Jeesus tasolla.

Touch and go ON varsin sopivasti verrannollinen sillä ja tällä mittarilla feiluvetoonkin. Eipäs ny dramatisoida liikoja. Kummassakin liikutaan palautumiskapasiteetin rajoilla, mikä on huippukunnon esiin saamisessa usein kriittistä pelailua. Mainitussa Tuomaksen vedossa tehdään kisaliikettä suoraan tiukka sarja ja Smulterin penassa stressataan usein kriittistä noston ongelmakohtaa jopa.
Yleisesti ajatellen kumpikaan ei kyllä oo kovin peruskamaa kisapreppinä. Hyvinpä tässä @Thompzon on omia tekemisiään avannu.

Yksilön sisällä voi eri liikkeiden piikkaus erota paljonkin. Näitä on tullut tässä vuosien varrella vastaan paljonkin. Case esimerkkejä näistäkin olis vino pino
 
Viimeksi muokattu:
Back
Ylös Bottom