POWERLIFTING Maastaveto

Voisitko perustella tuota ensimmäistä kohtaa jotenkin. Miten se soveltuu siis paremmin kun jäykkä tanko?

E: toki jos soveltuvuus = saa enemmän rautaa, sillon ymmärrän. Lähinnä kiinnostaa onko siihen joku vielä isompi syy miksi soveltuu vetoon paremmin. Nuo kenkä hommat nyt vähän eri IMO kun nuo nyt poistaa esim vammoja todella tehokkaasti ja pn-kenkä mahdollistaa kyykyssä syvyyteen pääsyn jos nilkan liikkuvuus ongelma. Myös turvallisuus lisääntyy kun tasainen ja tukeva pohja pn kengässä
Saa emempi rautaa kai se syy ja saa myydä ylimääräisiä tankoja voimanostajille.

Monella se ohuempi ja agressiivisemmalla kuviolla oleva tanko myös pysyy sormilukolla paremmin näpissä

Ois saanu jäädä silti keksimättä koko tanko miun mielestä. Ois selkeempää
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Voisitko perustella tuota ensimmäistä kohtaa jotenkin. Miten se soveltuu siis paremmin kun jäykkä tanko?

E: toki jos soveltuvuus = saa enemmän rautaa, sillon ymmärrän. Lähinnä kiinnostaa onko siihen joku vielä isompi syy miksi soveltuu vetoon paremmin. Nuo kenkä hommat nyt vähän eri IMO kun nuo nyt poistaa esim vammoja todella tehokkaasti ja pn-kenkä mahdollistaa kyykyssä syvyyteen pääsyn jos nilkan liikkuvuus ongelma
Karkeampi, ohuempi ja pidempi. Eli helpompi tarttua, taipuu enemmän ja sumolla pääsee leveämmälle. Riippuu tekijästä että miten paljon siitä on hyötyä jos on ollenkaan. Kyykkytanko sopii paremmin kyykkäämiseen kun on paksumpi eikä vispaa ja isommat/kankeemmat nostajat saa kädet leveämmälle. Eli joka lajiin oma tanko, kai tavallinen 29 millinen on sitten penkkitanko.
 
Saa emempi rautaa kai se syy ja saa myydä ylimääräisiä tankoja voimanostajille.

Monella se ohuempi ja agressiivisemmalla kuviolla oleva tanko myös pysyy sormilukolla paremmin näpissä

Ois saanu jäädä silti keksimättä koko tanko miun mielestä. Ois selkeempää

Joo, tuon ymmärrän. Varmasti esim pienen käden omaaville tuommoinen tanko on parempi (luonnollisesti).

Bisnestähän voimailukin tietyllä tapaa on, joten erillaisille tangoille jne on aina markkinarakoa. Osa erikoisemmista tangoista on erittäin hyvä lisä ja pystyy esim vammojen ympärillä treenaamaan. Osa sitten älytöntä huuhaata.

Vetotangosta miula ei kummoisempaa mielipidettä ole. Kuitenkin enemmän kiinnostaa jäykällä tangolla tehdyt vedot.
 
Karkeampi, ohuempi ja pidempi. Eli helpompi tarttua, taipuu enemmän ja sumolla pääsee leveämmälle. Riippuu tekijästä että miten paljon siitä on hyötyä jos on ollenkaan. Kyykkytanko sopii paremmin kyykkäämiseen kun on paksumpi eikä vispaa ja isommat/kankeemmat nostajat saa kädet leveämmälle. Eli joka lajiin oma tanko, kai tavallinen 29 millinen on sitten penkkitanko.

Kyykkytangon ymmärrän taas oikein hyvin. Sanoisin että se lissää ihan tuntuvasti turvallisuutta (puhdasta mutua, en ole tankoon tutustunut).

Vetotanko menee sitten enempi siihen "kunhan saadaan vaan enempi kiloja ylös"-kategoriaan.
 
Kyykkytangot ja lisäravinteetkin tulee kieltää kreatiinia myöten, pakkiksen nakuliitto kunniaan!

Ei vaan ymmärrä tota meininkiä että pitää muuttaa voimanostoa välineillä pelkästään isompien painojen takia. Bisnes taitaa olla myös takana että saadaan myytyä tankoja ja tienattua rahaa. Kyykkytangossa sentään on jotain muutakin ideaa takana kuin isommat painot. Sama kuin ruettais vetää pukeilta. Tai keksittäis mavelava missä seisotaan montussa. Tai keksittäis että muutetaan 45cm levyt 60cm levyiksi ja kutsutaan niitä maastavetolevypainoiksi, nii lähtee veto ylempää.
 
Ei vaan ymmärrä tota meininkiä että pitää muuttaa voimanostoa välineillä pelkästään isompien painojen takia. Bisnes taitaa olla myös takana että saadaan myytyä tankoja ja tienattua rahaa. Kyykkytangossa sentään on jotain muutakin ideaa takana kuin isommat painot. Sama kuin ruettais vetää pukeilta. Tai keksittäis mavelava missä seisotaan montussa. Tai keksittäis että muutetaan 45cm levyt 60cm levyiksi ja kutsutaan niitä maastavetolevypainoiksi, nii lähtee veto ylempää.
Samaa meininkiä on joka lajissa, jos se on niin väärin niin liittoja riittää kaikille. Yhtenäisyys toki helpottasi jos joka ikisessä kisassa olisi samat välineet ja sännöt mutta voimanosto on vähän tämmönen omituisten otusten oma kerho.
 
Vetotankoa(Buddy Caps:n Texas deadlift bar) on valmistettu ja käytetty kilpailuissa 39 vuotta, on aika monelle ollut de-facto standardi kisaväline melko pitkään. Ei sitä käsittääkseni ole noin vaan keksitty kilojen takia, tuli 2 vuotta originaalin powerbar:n jälkeen markkinoille eikä silloin vedetty näitä kiloja mitä tänä päivänä. Auttaahan vyökin tosi monia nostamaan enemmän, en ihan käsitä miksi se on sitten eri asia kuin tanko.

Ja kyllä Williams tai Sumner kyykkäisi enemmän kyykkytangolla, letkutankohan ipf tanko on noiden selässä. Sumner ainakin sanonut että whip:n hallinta ipf-tangossa on vaikeempaa nostossa kuin itse +500kg kyykkääminen.
 
Lisään vielä että "maastavedon" maailmanennätys on yleisesti ison yleison silmissä tänä päivänä vetotanko+vetopuku+figure8remmit reisikannatuksella tarpeen mukaan, lisäksi tietty vyö ja kalsaritkin saa olla kompressio trikoot.
 
Samaa meininkiä on joka lajissa, jos se on niin väärin niin liittoja riittää kaikille. Yhtenäisyys toki helpottasi jos joka ikisessä kisassa olisi samat välineet ja sännöt mutta voimanosto on vähän tämmönen omituisten otusten oma kerho.

No se on totta kyllä. Ihan hyvin voisi olla liitto missä käytetään Buffalo Baria, Safety Squat Baria, Yoke baria, Cambered baria tai Spider Baria kyykyssä. Penkissä football baria ja vedossa trap baria. Lajin nimi voisi vaan olla mielellään joku muu kuin voimanosto. Ite oon suunnitellu lajia missä ois alakropan voimatestinä trap bar veto, yläkropan punnerrusvoimatestinä vauhtipunnerrus tanko telineistä ottaen. Ja yläkropan vetävien voimaa testaamaan lisäpainoleuanveto.

edit: kysymys on oikeestaan vaan siitä että niin erilaisilla säännöillä olevia kisoja kutsutaan samalla nimellä "voimanosto". Jos se on liiton säännöissä sallittu niin sillon se on ok.
 
Viimeksi muokattu:
Ite oon suunnitellu lajia missä ois alakropan voimatestinä trap bar veto, yläkropan punnerrusvoimatestinä vauhtipunnerrus tanko telineistä ottaen. Ja yläkropan vetävien voimaa testaamaan lisäpainoleuanveto.
Crossfit taitaa olla jo keksitty 😁
 
Crossfit taitaa olla jo keksitty 😁

Siinä aina vaihtuu lajit tuhannen eri lajin joukosta niinku voimamieskisoissakin. Mutta ois voimanoston tyylinen kisa missä aina vuosisadasta toiseen samat välineet ja nostomuodot. Vaikka Forcelifting nimeltään. Ja viralliset hyväksytyt suoritusvälineet saisi tottakai ostettua kalliiseen hintaan.

Toinen laji mikä suunnitelmissa on nimeltään Egolifting.
Nostomuodot;
1. Pinnoista tangon irrotus kyykkyräkissä
2. Pinnoista tangon irrotus penkissä
3. Pinnoista tangon irrotus vedossa.

+2000 kg totaleja.
 
Viimeksi muokattu:
Mun maksimi ristiotteella on 270. Ehdottomasti heikoin lenkki mulla hartiat. Painuu lyttyyn ihan hulluna. Ja näissä maksimi kokeiluissa minä sitten viimeistelinkin kaularangan kaksi välilevyn pullistumaa jotka

Maksiveto mulla, ja se oli ristiotteella, on 270kg. Mutta mun kehonpainoon verratuna olen surkea vetäjä, vaikka tosi pitkät kädet mulla onkin, että sen puolesta voisi onnistua hyvinkin. Heikoin lenkki mulla ehdottomasti yläselkä/hartiat. Näissä maksikokeiluissa onnistuinkin lopulta viimeistelemään kaksi välilevynpullistumaa niskaan (y) Vastaotteen puolella oleva hartia/niska ei tykännyt siitä yhtään, mutta tyhmänä tuli vedeltyä vain, vaikka olis pitänyt ottaa remmit ja käyttää myötäotetta. Tai ainakin pitää taukoa vedoista.
270kg n. 120kg painosena ei kyllä ole surkee veto. Ei ainakaan mun mielestä. Tietty jos kyykky on 300 kg huitteilla tai penkki jonkin matkaa yli 200kg voimanostajalla niin se on vähän alakanttiin. Voi vaikka seurailla svnl tuloksia. Ihan hyvin sijottuu 270 vedolla varsinkin masters puolella. Mulla kyykky ja veto samaa luokkaa, siis raakana. Yksilöllisiä juttuja ja mittasuhteista paljon kiinni. Löytyy 200 penkkaavia jotka vetää 250 ja 150 penkkaavia jotka vetää kolmesataa. Apinalla 3x242.5 on kyllä hirmunen suoritus. Kertoo paljon miten gripperitreeni eroo staattisesta näppivoimailusta jos noin paljon tulee myötäotteella mutta gripperit jää alle CoC2.
 
270kg n. 120kg painosena ei kyllä ole surkee veto. Ei ainakaan mun mielestä. Tietty jos kyykky on 300 kg huitteilla tai penkki jonkin matkaa yli 200kg voimanostajalla niin se on vähän alakanttiin. Voi vaikka seurailla svnl tuloksia. Ihan hyvin sijottuu 270 vedolla varsinkin masters puolella. Mulla kyykky ja veto samaa luokkaa, siis raakana. Yksilöllisiä juttuja ja mittasuhteista paljon kiinni. Löytyy 200 penkkaavia jotka vetää 250 ja 150 penkkaavia jotka vetää kolmesataa. Apinalla 3x242.5 on kyllä hirmunen suoritus. Kertoo paljon miten gripperitreeni eroo staattisesta näppivoimailusta jos noin paljon tulee myötäotteella mutta gripperit jää alle CoC2.
No jos kiloja katsoo niin veto mulla ylivoimaisesti paras noista kolmesta. Vertasin vain muiden vetoihin kun täälläkin 109 kiloinen nuori mies irrottaa maasta pitkälti yli 400 😃 Itsellä paras penkki 182,5 ja kyykky 270 sekä rannesiteet ja vyöt mulla ollu varusteina. Mutta muuten en kelpaa mihinkään kisoihin, kun on tuota vapaaehtoista trt-hoitoa taustalla 🙂
 
No jos kiloja katsoo niin veto mulla ylivoimaisesti paras noista kolmesta. Vertasin vain muiden vetoihin kun täälläkin 109 kiloinen nuori mies irrottaa maasta pitkälti yli 400 😃 Itsellä paras penkki 182,5 ja kyykky 270 sekä rannesiteet ja vyöt mulla ollu varusteina. Mutta muuten en kelpaa mihinkään kisoihin, kun on tuota vapaaehtoista trt-hoitoa taustalla 🙂
Jaa no väitänkin nyt että kyykky on noista paras helposti jos syvyyttä piisaa niinku oletan👍. Tietty jos vertaa ukkoon joka vetelee pitkälti yli ME:n niin sitten jää uupuun. Suomen tasolla tommonen jonkin matkaa yli 700 on hyvä tulos. Itellä hyvin samankaltasta YT:tä adt:n tehneenä ja tavotteet korkeella. Masters puolella siis ipf ja Suomen rajoissa toki.
 
Jaa no väitänkin nyt että kyykky on noista paras helposti jos syvyyttä piisaa niinku oletan👍. Tietty jos vertaa ukkoon joka vetelee pitkälti yli ME:n niin sitten jää uupuun. Suomen tasolla tommonen jonkin matkaa yli 700 on hyvä tulos. Itellä hyvin samankaltasta YT:tä adt:n tehneenä ja tavotteet korkeella. Masters puolella siis ipf ja Suomen rajoissa toki.
Itselläkään ei kemian takia posketonta etumatkaa ole, puol millii viidessä päivässä menny. Mutta tämän johdosta en ikinä tule testikisoihin pääsystä edes haaveilemaan 🙂 Omaksi iloksi voisi yhteistulosta kokeilla vielä, jos saa tuon niskan kuntoon. Ikääkin mulla jo sen verran että isoimmat raudat kyllä nähty.
 
Itselläkään ei kemian takia posketonta etumatkaa ole, puol millii viidessä päivässä menny. Mutta tämän johdosta en ikinä tule testikisoihin pääsystä edes haaveilemaan 🙂 Omaksi iloksi voisi yhteistulosta kokeilla vielä, jos saa tuon niskan kuntoon. Ikääkin mulla jo sen verran että isoimmat raudat kyllä nähty.
Jättää kemian pois niin eikö sitten voisi mennä kisoihin? Ei se tietenkään välttämättä reilua ole lifetime natuille mutta ihan sallittua kaiketi.
 
Itselläkään ei kemian takia posketonta etumatkaa ole, puol millii viidessä päivässä menny. Mutta tämän johdosta en ikinä tule testikisoihin pääsystä edes haaveilemaan 🙂 Omaksi iloksi voisi yhteistulosta kokeilla vielä, jos saa tuon niskan kuntoon. Ikääkin mulla jo sen verran että isoimmat raudat kyllä nähty.
Jättää kemian pois niin eikö sitten voisi mennä kisoihin? Ei se tietenkään välttämättä reilua ole lifetime natuille mutta ihan sallittua kaiketi.
Sitä varten on testaamattomat liitot jos ei kehtaa korvausannoksella testattuun kisaan mennä.
 
Sitä varten on testaamattomat liitot jos ei kehtaa korvausannoksella testattuun kisaan mennä.

No en nyt tiiä onko tuo "kehtaamisesta" kiinni. Käryhän siinä käy jos kiinni jää, eli ehodottomasti testaamattomaan liittoon. Turha alkaa korvaushoitoa lopettamaan jonkun voimanostokisan takia.
 
No en nyt tiiä onko tuo "kehtaamisesta" kiinni. Käryhän siinä käy jos kiinni jää, eli ehodottomasti testaamattomaan liittoon. Turha alkaa korvaushoitoa lopettamaan jonkun voimanostokisan takia.
Jos edes käry käy, melkonen vitsi taitaa se testaaminen olla ja korvausannos tuskin vielä näkyy muutenkaan. Mutta niih, samahan se on mennä sellaiseen paikkaan jossa saa käyttää ihan luvan kanssa.
 
Back
Ylös Bottom