POWERLIFTING Maastaveto

Hall on huomattavasti pystymmässä irrotuksessa. Hän on myös melkoisesti lyhyempi ja polven kulma on suunnattoman paljon optimaalisempi. Silti selän kulma on n. 45 astetta. Yleisesti ottaen maastanostossa tarvitaan selkää.

1609025221518.png

1609025191806.png
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Hyvät huomiot. Figure 8 remmit tuo pari senttiä etua kun pystyy roikottaa enemmän sormilla.

Selän asennolla meinasin kulman lisäksi sitä että perseen alas heittämällä saan alaselän "kaarelle". Jolloin tuntuu että se pitää paremmin ja takareisistä saa enemmän voimaa vetoon.
 
Hyvät huomiot. Figure 8 remmit tuo pari senttiä etua kun pystyy roikottaa enemmän sormilla.

Selän asennolla meinasin kulman lisäksi sitä että perseen alas heittämällä saan alaselän "kaarelle". Jolloin tuntuu että se pitää paremmin ja takareisistä saa enemmän voimaa vetoon.
Alkuperäinen kysyjä tiedusteli, miten saada hanuria taaemmas, selkää pystympään ja painoa kantapäille. Otin lähinnä siihen kantaa noihin videoihin rinnastaen. Remmit optimoivat irrotusasentoa.

Yksi huomio lisää. Hall katsoo ihan eteen lattiaan (niska köyryssä), Kokly seinään (niska kaarella).

Jos haluaa nostaa oman maksimin, pitää löytää optimaalisin oma tyyli kaikki nyanssit huomoiden. Aloittajan tavoitetyyli ei välttämättä ole maastanostossa isoimman raudan tyyli. Onko kyseessä lihastavoitteet, loukkaantumisen välttäminen tai jokin muu, ehkä selviää myöhemmin?
 
Kiitoksia vinkeistä. Pointtina tosiaan miksi lähdin kysymään oli se, että selkä pysyisi ehjänä jatkossakin, koska tavoitteena on maksimivoima pitkäjänteisellä treenillä. Ja kun raudat kasvavat tulisi löytyä turvallinen ja vahva asento nostamiseen. Kun aika ajoin olen huomannut nostossani, että isommilla raudoilla on haastetta saada alaselkää oikeaan asentoon noston alkuvaiheessa. Ajattelin aluksi itse, että voisiko olla kyse liikkuvuudesta, mutta syitä varmaan lienee myös välitykset ja voiman puute reisissä/kekivartalossa. Tekniikassa itsessäänkin varmaan parannettavaa, tuota Hallin kikkaa voisi koittaa. Hyvä reagoida puutteisiin ajoissa, jotta pysytään ehjänä ja kehitys olisi jatkuvaa.

Edit. ja video onnistuu kyllä myös kuvata. Onko mahdollista upata niin, että vain jäsenet näkevät?
 
Kiitoksia vinkeistä. Pointtina tosiaan miksi lähdin kysymään oli se, että selkä pysyisi ehjänä jatkossakin, koska tavoitteena on maksimivoima pitkäjänteisellä treenillä. Ja kun raudat kasvavat tulisi löytyä turvallinen ja vahva asento nostamiseen. Kun aika ajoin olen huomannut nostossani, että isommilla raudoilla on haastetta saada alaselkää oikeaan asentoon noston alkuvaiheessa. Ajattelin aluksi itse, että voisiko olla kyse liikkuvuudesta, mutta syitä varmaan lienee myös välitykset ja voiman puute reisissä/kekivartalossa. Tekniikassa itsessäänkin varmaan parannettavaa, tuota Hallin kikkaa voisi koittaa. Hyvä reagoida puutteisiin ajoissa, jotta pysytään ehjänä ja kehitys olisi jatkuvaa.

Edit. ja video onnistuu kyllä myös kuvata. Onko mahdollista upata niin, että vain jäsenet näkevät?
Oon vähän pätkissä lukenut mutta mites sumo? Kummallakaan tyylillä ei pidä väkisin vääntää itseään tiettyyn oppikirjan asentoon. Jos haluaa katsoa mallia niin kannattaa etsiä joku jolla on suunnilleen samat mittasuhteet, Hallia harvemman kannattaa koittaa jäljentää.

Mullakin välitykset on vähän sellaset että perinteisellä on hankala saada olkapäitä edes tangon päälle tai olen liian kyykyssä. Eli paljon on selästä ja keskikropasta kiinni, ei se tapa mutta ei vaan ole kovin tehokasta. Ristiote ei auta asiaa yhtään, myötäotteella(remmit tai peukalolukko) saa helpommin yläselän oikeaan asentoon. Lantio taipuu sumoon joten se sopii paremmin.
 
Oon vähän pätkissä lukenut mutta mites sumo? Kummallakaan tyylillä ei pidä väkisin vääntää itseään tiettyyn oppikirjan asentoon. Jos haluaa katsoa mallia niin kannattaa etsiä joku jolla on suunnilleen samat mittasuhteet, Hallia harvemman kannattaa koittaa jäljentää.

Mullakin välitykset on vähän sellaset että perinteisellä on hankala saada olkapäitä edes tangon päälle tai olen liian kyykyssä. Eli paljon on selästä ja keskikropasta kiinni, ei se tapa mutta ei vaan ole kovin tehokasta. Ristiote ei auta asiaa yhtään, myötäotteella(remmit tai peukalolukko) saa helpommin yläselän oikeaan asentoon. Lantio taipuu sumoon joten se sopii paremmin.
Mä vedin aina aika korkealta irroittaen ja kapealta("perinteinen hevarinosto". Kattoin käymättä salilla samaan aikaan lainkaan 20v ASC/WSM kaikki mitä löysin niin perkele vaan rupes lähtemään mavet syväkyykistä... Tuntuu heikommalta, toki on pienemmät painot, muttei käy samoin selkään!
(mm. mun tapauksessa sillä on väliä kun ei tiedä milloin selkä vetää ihan kävelystä -> rullatuolilla sairaalaan...)
 
Muuten yllättävän vähän näkee näitä aasian maiden "vinosilmä" rotuisia ihmisiä noin absoluuttisesti kovien rautojen kimpussa. Onkohan joku geneettinen juttu, vai eikö perus voimanosto / vahvamies hommat ole noissa maissa niin kovin suosiossa? Ilmeisesti painonnostossa kuitenkin kovaa sakkia.
 
Muuten yllättävän vähän näkee näitä aasian maiden "vinosilmä" rotuisia ihmisiä noin absoluuttisesti kovien rautojen kimpussa. Onkohan joku geneettinen juttu, vai eikö perus voimanosto / vahvamies hommat ole noissa maissa niin kovin suosiossa? Ilmeisesti painonnostossa kuitenkin kovaa sakkia.
Penkkipunnerruksessa on ollut kovia japseja ainakin matalissa painoluokissa, eritoten ipf-varustepuolella. Monella kylläkin menestys on perustunut valtavaan kaareen ja lyhyisiin välityksiin - > liikerata minimaalinen. Tuon takia taisi jossain vaiheessa olla mahalle/pallealle lasku kielletty, koska akrobaattikaarella ei tietenkään penkata rintakehältä.
 
Muuten yllättävän vähän näkee näitä aasian maiden "vinosilmä" rotuisia ihmisiä noin absoluuttisesti kovien rautojen kimpussa. Onkohan joku geneettinen juttu, vai eikö perus voimanosto / vahvamies hommat ole noissa maissa niin kovin suosiossa? Ilmeisesti painonnostossa kuitenkin kovaa sakkia.
Länsimaiset somet on kans bannattu Kiinassa, en tiiä onko missään muualla. Mut siellä tosiaan ladataan kaikki kontentti wechattiin, weiboon, tencenttiin ja mitä näitä oli.
 
Eikö niillä oo ohuemmat ja ehkä pidemmät lihakset, täten eri kiinnityskohdat(esim. heidän hermopistetemput ei monesti toimi muihin,
kun siinä kohtaa on lihasta eikä hermo mihin tähtäävät). Meillä taas potentiaalisesti neandertaaligeeniä joka vaikuttaa positiivisesti hitaaseen voimantuottoon.
 
Vähän kaukaa haetulta kuulostaa nuo geenihommat. Aasiassa kuitenkin asuu suurin osa maailman väestöstä, joten kyllä sinne mahtuu vaikka minkälaista seppoa joukkoon. Painonnostossahan sieltä suunnalta tulee ihan maailmankärkeä.
Veikkaan että paljon riippuu voimanoston arvostuksesta ja tunnettavuudesta sekä yleisestä salikulttuurista.

Kaveri asui japanissa reilun vuoden ja tuumaili ettei nähnyt yhtään vahvaa ihmistä ja ettei oikein kukaan ollut perillä edes ihan perusjutuista treenaamiseen liittyen.
Vertaili varsinkin suomeen jossa perus salikävijälläkin yleensä edes kohtalainen voimataso esim tyyliin 100kg penkkitulos.
Joten voisi mutuilla että hyvin paljon kulttuurisidonnaista. Olisihan sielläkin varmasti jossain ollut se voimanostosali mistä olisi löytynyt kovia nostajia mutta tämä otanta ihan perus ketjusaleilta.
 
Kiitoksia vinkeistä. Pointtina tosiaan miksi lähdin kysymään oli se, että selkä pysyisi ehjänä jatkossakin, koska tavoitteena on maksimivoima pitkäjänteisellä treenillä. Ja kun raudat kasvavat tulisi löytyä turvallinen ja vahva asento nostamiseen. Kun aika ajoin olen huomannut nostossani, että isommilla raudoilla on haastetta saada alaselkää oikeaan asentoon noston alkuvaiheessa. Ajattelin aluksi itse, että voisiko olla kyse liikkuvuudesta, mutta syitä varmaan lienee myös välitykset ja voiman puute reisissä/kekivartalossa. Tekniikassa itsessäänkin varmaan parannettavaa, tuota Hallin kikkaa voisi koittaa. Hyvä reagoida puutteisiin ajoissa, jotta pysytään ehjänä ja kehitys olisi jatkuvaa.

Edit. ja video onnistuu kyllä myös kuvata. Onko mahdollista upata niin, että vain jäsenet näkevät?
Maastavedon asentoon vaikuttaa omat mittasuhteet. Voit mennä enemmän kyykkyyn tai pistää selkää suoremmaksi, mutta lopulta tanko lähtee liikkumaan suoraan ylös ja vipuvarret asettuu kohdilleen (kunhan tuki pitää).

Alla olevasta linkistä voit kerrata tekniikan ja samaisesta blogista löytyy myös biomekaniikan kertaus, josta selviää miksi jokainen ei voi vetää samalla aloitusasennolla.

Tuosta videolta näkee kuinka vetoasento muuttuu vaikka alussa yritettiin väkisin painaa persettä alas.

www.youtube.com/watch?v=NYN3UGCYisk&t=303s
 
Sanokaahan, mitkä tekniikkavirheet tai biomekaaniset ominaisuudet repivät takareidet? Olen nyt pari kertaa reväyttänyt vasemman takareiteni mavessa. Vedin kapealla mavella. Ekan kerran repesi ykköskokeilussa voimajakson jälkeen ja sen jälkeen repesi kevyessä työsarjassa.

Vaihdoin kapeahkoon sumoon, nk. ryssämaveen ja olen nyt yrittänyt rakentaa siitä uutta mavea. Tuntuu, että ei kuomittaisi niin paljon takareisiä, mutta tutkimusdataa luettuani, takareisiin kohdistuu yhtä suuri rasitus molemmissa tyyleissä. Menenkö perse edellä puuhun? Pitäisikö vaan keskittyä kapeaan maveen ja pyrkiä parantamaan liikkuvuutta. Repesikö takareisi vaan ykkösmaksimissa ja on nyt lopun elämää heikompi?
 
Sanokaahan, mitkä tekniikkavirheet tai biomekaaniset ominaisuudet repivät takareidet? Olen nyt pari kertaa reväyttänyt vasemman takareiteni mavessa. Vedin kapealla mavella. Ekan kerran repesi ykköskokeilussa voimajakson jälkeen ja sen jälkeen repesi kevyessä työsarjassa.

Vaihdoin kapeahkoon sumoon, nk. ryssämaveen ja olen nyt yrittänyt rakentaa siitä uutta mavea. Tuntuu, että ei kuomittaisi niin paljon takareisiä, mutta tutkimusdataa luettuani, takareisiin kohdistuu yhtä suuri rasitus molemmissa tyyleissä. Menenkö perse edellä puuhun? Pitäisikö vaan keskittyä kapeaan maveen ja pyrkiä parantamaan liikkuvuutta. Repesikö takareisi vaan ykkösmaksimissa ja on nyt lopun elämää heikompi?

Ootko lukenu tän vanhan artikkelin.

 
Yksilöipäs nyt se vammautunut lihas ensin. Takareisi on laaja alue ja siellä näkyy myös iso lähentäjä, vaikkei takareisilihaksistoon kuulukaan.
 
Back
Ylös Bottom