Maastaveto Smithissä !?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Nitsku
  • Aloitettu Aloitettu

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Huomasin tuossa jokin aika sitten erään salikävijän tekevän maastavetoa (polvenkorkeudelta) Smithissä. Siis ei suorin jaloin eikä kulmasoutua vaan nimenomaan maastavetoa. Tuo oli ainakin minulle ihan tuntematon sovellus ko. liikkeestä enkä searchillakaan löytänyt mitään aiheesta.

Onko tuossa tavassa tehdä maastavetoa mitään järkeä tai hyötyä ?

Tämähän on taas iäisyyskysymys; vapaat painot-vai koneen liikerata.
JTO tietää paremmin,mutta olisiko jonkun verran turvallisempi selälle
tehdä smith-koneessa.
Se on ainakin varma,jotta lihakset kasvaa molemmilla tavoilla. :)

Ei kuulostais olevan mitään järkeä, muuta kuin se että jos salilla ei ole muuta keinoa saada painoja korkeampaan lähtöasentoon niin sitten voi käyttää smithiäkin tuohon.

Olikohan joku Davidin laite jolla pystyi tekemään penkkiä ja pystypunnerrusta niin sen ohjeissa oli myös maastaveto. No sitten kerran kokeilin ja se oli ihan hyvä tehdä sillä. Tein sitä joskus 94-97 vuosina aina sillointällöin ja oli mielestäni ihan ok. Ja homma meni juuri kuten tuossa kerroit. Siinä tosiaan tuntui että selkä säästyi hieman sellaiselta "riskiltä" hajota.

Tuo kyseinen liike on tavallaan vain alaselälle, ei ota takareisiin kuten perinteinen tai suorin jaloin maastaveto. Itsekin tulee tehtyä selkätreenin yhteydessä, kun taas sjmv:n teen takareisien yhteydessä. Muistaakseni joku ulkolainen supermies B&K:n jutussa kertoi tästä liikkeestä, sieltä idea varmaan on peräisin.

Hyvä idea

Nitsku sanoi:
Huomasin tuossa jokin aika sitten erään salikävijän tekevän maastavetoa (polvenkorkeudelta) Smithissä. Siis ei suorin jaloin eikä kulmasoutua vaan nimenomaan maastavetoa. Tuo oli ainakin minulle ihan tuntematon sovellus ko. liikkeestä enkä searchillakaan löytänyt mitään aiheesta.

Onko tuossa tavassa tehdä maastavetoa mitään järkeä tai hyötyä ?

Kts. voimailulajit: "Suurin ilmaan nostamanne paino ?"

Vastaavaa kommentointia löytyy ko. threadista. Kyllä telineestä / smith-räkistä tms. kannattaa välillä vetää isoja rautoja. Itse sain kädet paksummiksi kun voi vetää tuplamäärillä normaaliin maveen nähden ilman että tarvitsee pelätä selän hajoamista. Mikä tahansa romujen nostelu kehittää jotakin lihasta, ja vaihteluhan on vaan terveellistä kun elimistö vähän säikähtää.
Salilla jolla käyn, ei ole smith-räkkiä, mutta kyykkytelineeseen saa välikapulat halutulle korkeudelle. Siihen sitten lyhyt liikerata ja tanko ja painot päälle. Eikun nostelemaan !

No ainakin Smithissä menee liikerata aika hassuksi, olen kerran kokeillut vetää ihan alhaalta asti ja polvet vaan kolisee tankoon!

protsku sanoi:
No ainakin Smithissä menee liikerata aika hassuksi, olen kerran kokeillut vetää ihan alhaalta asti ja polvet vaan kolisee tankoon!

Kokeilin tuota hommaa viime salireissulla tyhjällä tangolla ja kyllähän se polviin kolisi mutta tuntui toisaalta myös siltä että voisi nostella isompia painoja ilman pelkoa alaselän hajoamisesta.

Mainitaan nyt vielä sekin että tyyppi jonka tuota alunperin näin tekevän ei näyttänyt ihan aloittelijalta ja sain vaikutelman että hän tietää mitä tekee.

ifbb pro Tom Prince kertoi selkätreeniartikkelissaan tekevänsä joskus maastavetoa smith-koneessa. En olle liikettä kokeillut mut luulis sen jo olevan hankala tehä.

Itse tunnustan olevani jonkun verran vääntäneeksi smithissä tätä, lähinnä sen takia kun salilla ei ole häkkiä/vast. (jotta saisi tangon lähdön/lepotason tarpeeksi ylös) ja ihan vaihtelun vuoksi. Musta se on ihan ok systeemi, tosin vapailla painoilla esim.häkissä tehtynä touhu on mielekkäämpää. Muutenkin kun alkaa tuntua että tuo smithi alkaa huutaa jossakin vaiheessa hoosi-annaa, ei oikein aina viitsi lähteä pinoamaan romua ihan ylettömästi.

Vapaisiin painoihin nähden tällä tavoin tehtynä tuntemukset on hiukan huonommat, esim. ei saa yhtään nojattua todellisesti taakse noston aikana, eli syvyyssuunnassa kaikki liikkeelle luonnollinen elo on pois. Mutta kyllä sillä alaselän ja trapsi saa puudoksiin ihan hyvin. Ja tosiaan kun kaikki variointi ja versiointi on kehityksen edellytys, niin tämäkin tuo osallaan ruisketta touhuun.

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
Hyvin monet kokeneet kehonrakentjat tekevät liikettä smitissä, myös koko liikeradalta. Polvista vetohan on erinomainen liike kehonrakentajille selän paksuuden kehittämiseen, ja sen voi aivan hyvin tehdä myös smitissä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom