Maastaveto ote?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja RikHard
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Tuossa mavea kiskoessani tulin miettineeksi, että onko tarpeellista ristiotetta käytettäessä vaihtaa otetta? Siis eka sarja vasenkäsi myötäotteella ja oikea vastaotteella ja seuraavassa päinvastoin?

Itse olen vaihtanut otetta, kun jotenkin tuntuu, että menee jotenkin toispuoleiseksi jos aina samalla otteella kiskoo.

Ehdottomasti! Muuten tulee epäsymmetrinen kroppa. Itte tein joskus vaan yhdellä tavalla sit rupesin tekee molemmin päin niin ei noussut aluks niin kovat raudat kun sillä tavalla jolla olin tottunut.

Voit käyttää myös vetoremmejä tai ns. peukalolukkoa otteena niin voit pitää molemmat kädet myötäotteisena.

Ei vetoremmejä maastavedossa sen jälkeen, kun vuosia sitten niksahti selkä. Silloin pystyi remmien kanssa kiskomaan "liikaa" ylös, kun ote piti niin tuli vaan nostettua yli voimien kun ei näpit pettäneet.

Ristiote vs. vastaote?

Aloittelevana maastavetäjänä olen pähkäillyt tuota ristiotteen merkitystä. Jotenkin se tuntuu epäluontevalta, kuten myös sumotyyli. Niinpä olen vedellyt jalat kapeana ja myötäotteella.

Parantaako ristiote näppien pitoa sitten jos oivaltaa oikean tekniikan?

Tällä hetkellä suurin ongelma tuntuu olevan se että selässä piisaisi voimaa mutta näpeistä loppuu pito kesken kaiken. Vetoremmit olis tietysti yksi ratkaisu, mutta olen yrittänyt treenata ilman sillä periaatteella että treenataan ny sitä puristusvoimaa näppeihin kans. Lyhytsormisella toi peukalolukko voi olla vähän tavoittamaton... no, täytyypä testata.

Re: Ristiote vs. vastaote?

Originally posted by reino
Aloittelevana maastavetäjänä olen pähkäillyt tuota ristiotteen merkitystä. Jotenkin se tuntuu epäluontevalta, kuten myös sumotyyli
jos haluaa viimeisen päälle tyylikkäästi nostaa niin silloin myötäote ja kapea asento. mutta jos romut kiiltää silmissä niin silloin itselle sopiva tyyli. siihen kuuluu ainakin ristiote

Itse vasta pari kertaa tehnyt mavea. Eikös tuo kapealla askelella tehty kyykky ota huomattavasti enemmän jalkoihin. Mulla on usein takareidet jumissa vielä selkäpäivänä, ja tuntuu mahdottomalta tehdä kapealla asennolla. Onko tuo leveä asento ns sumotyyli?

Originally posted by Jones
Itse vasta pari kertaa tehnyt mavea. Eikös tuo kapealla askelella tehty kyykky ota huomattavasti enemmän jalkoihin. Mulla on usein takareidet jumissa vielä selkäpäivänä, ja tuntuu mahdottomalta tehdä kapealla asennolla. Onko tuo leveä asento ns sumotyyli?

Siis kyykky ottaa enemmän jalkoihin kuin mave! vai mitä oikein tarkoitat?
Ja jos on takareidet mave päivänä kipeät kyykystä, niin kannattaa miettiä jos saisit järjestettyä ohjelmaa niin, että tulisi enemmän päiviä näiden kahden väliin!
ja leveä asento on sumo, eli kädet jalkojen välissä!

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
joo...sorry, mavea tosiaan tarkoitin enkä kyykkyä. Tässähän pitäs kohta siirtyä 10 päivän kiertoon, että sais paikat tarpeeksi lepoa!

ite teen aina kapeella asennolla, kädet myötäotteessa ja isommilla rojuilla lenkit käyttöön.

sumotyyli ottaa melko paljon perseeseen ja etureisiin kun kapea veto enemmän takareisiin ja perseeseen. molemmat tietysti alaselkään ja näppeihin ja yläselkään ja pohkeisiin ja...

Täytyypä sitten vielä koittaa kehitellä tota ristiotetta, jos sitä kautta löytyis parempi pito näppeihin.

Tähän mennessä ristiotekokeilut on johtaneet siihen että tanko alkaa soutaa vaakasuunnassa otteen mukaan. Ilmeisesti siis liian vähän rautaa tangossa!

Kapea vs. leveä jalkojen asento tuntuu ottavan aivan eri lihaksiin. Jalat kapealla (ja kädet jalkojen ulkopuolella) maastanosto tuntuu mulla eniten selässä (ja yleensä keskivartalon tukilihaksissa), eli siellä mihin tarpeisiin ajattelin sitä ottavani. Leveä jalkojen asento eli sumo (käden jalkojen sisäpuolella kapealla otteella) taas tuntuu eniten lantionseudun lihaksissa (ja jaloissa). Nytkin hyvin kevyiden sumokokeilujen jälkeen haaroväli huutaa tyrävyötä ja hoosiannaa!

Eli kaikenkaikkiaan tekniikka on vielä aivan hakusessa. Mutta jatketaan harjoituksia ja vinkkejä vastaanotetaan kiitollisuudella.

Kannattaa kokeilla kumpaakin otetta. Mulla oli sellanen tilanne, että ensin vetelin sillä otteella, mikä tuntui luonnollisemmalta, eli sama, kuin lätkämailasta kiinni(left). Oli vitusti selän kanssa ongelmia, koska on vähän huono selkä ja vino äijä joka kohdasta.

Sitten kun aloin vetää toisella otteella, ei oo ollut mitään ongelmia. Eli Tää toinen ote jotenkin kompensoi muuten epäsymmetristä kroppaa.

Sumo-otteella ja ristiote kääntäen aina toisinpäin nostosarjojen välillä. Uskon, että harrastelijasarjassa, (siellä itse) sumo on turvallisempi tyyli, selän kanssa ei kannata paljoa lähteä "urheilemaan", jollei ole aivan pakko. Selkävaivat uusiutuvat helposti, tämähan tiedetään.

Kuinka kuntosaliohjaajat ohjaavat maastavedon pariin ?

Perinteinen tyyli ja peukalolukko. Leveältä nousi testinä pari viikkoa sitten kymmeniä kiloja enemmän, mutta olen aina telonu toisen polveni ku olen leveältä vetäny, ja se ottaa muutenki ihan ihme paikkoihin :) joten kapealla treenailen.

Vedän vuoroviikoin normaalisti ja sumona. Ihan hyvin tuntuu "toimivan". Sumossa isommilla raudoilla, normaalissa pienemmillä, ja tarkkaillen tekniikkaa.

Originally posted by Maza
Perinteinen tyyli ja peukalolukko. Leveältä nousi testinä pari viikkoa sitten kymmeniä kiloja enemmän, mutta olen aina telonu toisen polveni ku olen leveältä vetäny, ja se ottaa muutenki ihan ihme paikkoihin :) joten kapealla treenailen.

Ootko muuten löytänyt jonkun tekniikan, mikä ottaa vähiten juuri polviin..? Itseltä on leikattu vasen polvi 4kk takaperin, niin ei uskalla ottaa mavea ollenkaan ja olis kyllä mukava taas aloittaa kunnon treenaus.
Eli minkälainen nosto rasittaa vähiten polvia?

Originally posted by Hynkkä
Ootko muuten löytänyt jonkun tekniikan, mikä ottaa vähiten juuri polviin..? Itseltä on leikattu vasen polvi 4kk takaperin, niin ei uskalla ottaa mavea ollenkaan ja olis kyllä mukava taas aloittaa kunnon treenaus.
Eli minkälainen nosto rasittaa vähiten polvia?

Kai se on yksinkertasesti niin että mitä suorempana jalat, sen vähemmän rasitusta polville. Mutta teet miten teet, ole kuitenki varovainen. Ite jou'un pitkäjalkasena sällinä vetämään melko suorin jaloin, muuten tulis polvet pahasti tielle.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom