maastavedosta

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja pertza
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Ikä
47
kertokaapa että teettekö maastavedon selkätreenin ensimmäisenä vaiko viimeisenä liikkeenä.oon ottamassa maastavedon mukaan selkätreeniin aattelin että ensimmäisenä liikkeenä ja sitte ns. apuliikkeitä perään :confused:

öh

Mä teen eka kulmasoudun, että paikat vähän lämpenee. Joskus jonkun ylätaljankin. Tosin mulle sopii vedossa tosi lyhyet sarjat (siis 1-3 toistoa) ja oon huomannut että kun tuo kulmasoutu rankasee alaselkää niin se voi vaikuttaa paljonkin tuohon maastavetoon varsinkin pidemmissä sarjoissa. Tää nyt saattaa olla henkilökohtanen homma. Joka tapauksessa, kun ei tule mitään kuntopyöriä sotkettua, en uskalla ihan kylmiltään alkaa repimään maasta.

itse tein leuanvedon ja ylätaljan ensiksi ja sitten maven kautta kulmasoutuun

Paitsi että jätin maven selkäpäivältä kokonaan pois pari kuukautta sitten. Ongelma oli kahdenlainen:
1)
Käytän nelijakoista ohjelmaa joka kiertää noin viikossa läpi. No koska jalkatreenistä (kyykky tai prässi) oli aikaa vain pari kolme päivää niin ei maveen oikein riittänyt paukkuja. Kokeilin että teen maven joka toinen viikko mutta ei sekään oikein toiminut.

2)
Maven jälkeen kulmasoudut ja alataljat jäi aina kesken, koska alaselästä loppui ennen puhti kuin treenaattavista yläselän lihaksista.

Mietin ratkaisua ja päädyin seuraavaan:

Teen maven jalkapäivänä! Ja vuoroviikkoina jalkapäivä keskittyy maveen ja vuoroviikkoina kyykkyyn/prässiin. Mutta molemmat teen joka kerta. Hyvin on toiminut ja mave ja yläselkäkin on kehittynyt todella hyvää vauhtia. Jalat ovat kehittyneet ihan entiseen malliin.

jatkatreenini siis:
viikko1:
- mave 2*4-8 (sumo)
- mave suorin jaloin 2*8-12
- prässi 3*8-12
- pohkeet koneessa seisten 2 sarjaa (pitkiä 15-25)ja
- pohkeet omalla painolla yhdellä jalalla
(loppuun saakka*2/jalka)

viikko2:
- kyykky/prässi 3*8-15
- mave suorin jaloin 3*10-15 (mitä jaksaa painot KEVYET)
- takareisikone 2*8-12
- etureisikone 2*8-12
- pohkeet koneessa istuen 2*8-12
- pohkeet omalla painolla yh. jalalla
(loppuun saakka*2)

ja todella hyvin on toiminut!

riippuu tavoitteesta, että tekeekö selkäpäivänä vedon ekana vaiko esim. viimeisenä.

moni "kehonsa rakentaja" tekee apuliikkeet (lauanveto, taljat, soutu) ekana, jonka jälkeen siirtyy vetoon saaden näin raskaimmassa liikkeessä parhaan tuntuman selkään.

jos ykköstä haluaa kasvattaa, niin suosittelisin vedolla aloittamista.

:rock:

Jos reenaat voimatyyliin niin vedä ekana ja 1-3 toiston setteinä maksimiin. Body-pump reenissä voit vetää viimesenä, ettei tarvi pudotaa kulmasoutupainoja kun on alaselkä jumissa vedon jälkeen. Kunnon vetoreeni on parempi ku huono :blow:

Veto on hyvä tehdä ensimmäisenä. En suosi samana päivänä kulmasoutua. Esim. ensin veto, sitten ylätalja, niin saa alaselkä lepoa, ehkä alataljaa lopuksi.

Yksinkertainen on kaunista :)

kulmasoutu?

Kaveri väittää kivenkovaa että kulmasoutu on syvältä poikittain, että sillä saa vain rikottua selän. Minusta taas kulmasoutu tangolla on jees liike. Mutta onko muilla kokemuksia? onko tullu rikottua selkä kulmasoudussa?

Jos haluut massaa selkään niin kulmasoutu tangolla on kuningasliike. Kunnolla romua mutta tekniikka kannattaa pitää kunnossa. Hyvällä tekniikalla ei oo sen vaarallisempi selälle kuin muutkaan.

Re: kulmasoutu?

Originally posted by veijo esso
Kaveri väittää kivenkovaa että kulmasoutu on syvältä poikittain, että sillä saa vain rikottua selän. Minusta taas kulmasoutu tangolla on jees liike. Mutta onko muilla kokemuksia? onko tullu rikottua selkä kulmasoudussa?

Kaverisi on väärässä ja oikeassa. Kulmasoutu ei ole syvältä poikittain mutta sillä saa rikottua selän. Jos sitä tekee liian isoilla painoilla tai sitten vetää sen "liian kovaa" ylös jolloin osuu kovaa vatsaan niin selkä ei tykkää. Rikkoo asennon -> rikkoo selän.

Liikkeen pitää olla koko ajan hallittua, rauhallinen nosto ja hidas lasku. Ja tuli vähän egoiltua kulmasoudussa, selkä suuttui. Onneksi varoitti vaan joten levolla ja omatoimisella kuntoutuksella takaisin puuhassa.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Suosittelisin, et tekisit maastavedon ensin, sit vasta kulmasoudut, ylätaljat, leuanvedot yms.
Synä se, että jos esim. väännät leukaa tiukkoja sarjoja, se ottaa väkisinkin hauikseen, jolloin kun alat sen jälkeen vetämään kovaa maasta, kädet oikenee suoraksi eikä leuanvedossa kiristynyt/supistunut hauis välttämättä tykkää hyvää.

BTW. Kyykky on se kuningasliike, siihen ottaa koko kroppa osaa

Vedän yleensä viimeisenä silloin tosin tarvitsee vetoremmit (tarviisin varmaan muutenkin koska vedän sillei että mulla on molemmat kämmenet kroppaan päin...)
Treenaan massahakuisesti, voimailijat on sitten erikseen.;)

Re: kulmasoutu?

Originally posted by veijo esso
Kulmasoutu on niitä liikkeitä, joita on likipitäen mahdotonta treenata puhtaasti kovaa. Jos painoja on vähänkin yläkanttiin niin tekniikka hajoaa ja alle sen liike tuntuu kevyeltä. Siinä rajalla mennessä tuntuu kun ajais autoa kaasu ja jarru pohjassa.

Tykkään enemmän liikkeistä, joissa voi paremmin keskittyä nostossa käytettyihin lihaksiin. Souduista tämä onnistuu tuetuissa soutukoneissa ja käsipainosoudussa, mikä onkin tosi kuningasliike. Käsipainosoudun ainoa vika on monien salien alimitoitetut hanttelit, jotka loppuu johonkin 50 kiloon.

Kulmasoudun varianteista Yatesin versio, missä tanko vedetään selkä 45 asteen kulmassa vastaotteella alavatsaan, tuntuu vähiten epäluonnolliselta.

Re: Re: kulmasoutu?

Originally posted by Dopey
Kulmasoudun varianteista Yatesin versio, missä tanko vedetään selkä 45 asteen kulmassa vastaotteella alavatsaan, tuntuu vähiten epäluonnolliselta.
Oon tehnyt juuri tuollain kulmasoutua hetken aikaa. Tekniikkakin on löytynyt todella hyväksi, ja liike tuntuu mahtavasti koko yläselässä. Pelkällä kulmasoudulla ja leuanvedolla olen saanut lyhyessä ajassa selkään todella selvää kehitystä.

Teen otteella, jossa rystyset ikään kuin osoittavat päätä kohti. Onko tämä nyt mikä ote? :confused: Mielestäni se on myötäote, mutta joka tapauksessa tämä ote pelaa mulle parhaiten.

Oon kokeillu tehdä liikettä ~ 90 asteen kulmassa, mutta siitä ei tullut mitään. Nykyinen tyyli ei rasita ainakaan alaselkää, mutta yläselkääkin sen edestä. Tähän astisen "punttiurani" ehdottomasti paras päätös oli se, kun päätin lopettaa taljapelleilyt ja opettelin kulmasoudun. :D

off topic hieman

mitä liikkeitä jengi tekee pääpiirteittän ku treenaatte selkää, esim 3 vai 4 liikettä.....:confused:

Re: off topic hieman

Originally posted by Sami78
mitä liikkeitä jengi tekee pääpiirteittän ku treenaatte selkää, esim 3 vai 4 liikettä.....:confused:

Yleensä teen keskimäärin 2 ylhäältävetoliikettä ja 2 soutuliikettä.
Esimerkki viime viikolta:

leuanveto myötäott.eteen - 2 sarjaa
kulmasoutu tangolla - 2 sarjaa
ylätalja kapealla kahvalla rinnalle - 2 sarjaa
vipuvarsisoutu 1 käsi kerrallaan - 1 sarja

päälle vielä pari sarjaa selänojennuksia ja takaolkapäitä

ja liikkeet siis tietenkin vaihtuu jatkuvasti - tai ainakin muutaman viikon välein ainakin pari liikettä vaihtuu ja järjestys vaihtuu jne jne jne.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom