Maastavedosta

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
En voi tuota maastaveto videota katsoa. mutta kumpi on niin kun voimailuun kuuluva maastaveto vai maastanosto. Jos oikein olen kuvista ymmärtänyt tuossa maastanostossa on jalat älytsin leveällä. mutta sitä on näkynyt myös esim. voimailuun liittyvissä nettisivuilla.

Ja olen ymmärtänyt, että se maastaveto kuuluu siihen voimailuun. :eek:

Zone-sarja -42%
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
ihanahelena sanoi:
En voi tuota maastaveto videota katsoa. mutta kumpi on niin kun voimailuun kuuluva maastaveto vai maastanosto. Jos oikein olen kuvista ymmärtänyt tuossa maastanostossa on jalat älytsin leveällä. mutta sitä on näkynyt myös esim. voimailuun liittyvissä nettisivuilla.

Ja olen ymmärtänyt, että se maastaveto kuuluu siihen voimailuun. :eek:

Heh, saas nähdä ymmärsinkö oikein...Eli:jalat kapealla on ns.perinteinen maastanosto ja sitä käytetään yleisemmin bodauksessa..tosin monet kilpavoimanostajatkin käyttävät sitä(yleisesti isot miehet).
Jalat leveällä (sumo) on yleisesti voimanostajien käyttämä, siinä saa jalat nostoon paremmin mukaan ja näin isommat romut ylös.Tätä kumminkin ei kannata käyttää jos kehonmittasuhteet ei mahdollista hyvää aloitusasentoa...
Ja toisekseen, mitä kaikkea sinä lasket "voimailuun"?
Ja jos se video mitä et voi katsoa on toi jossa se jamppa rykii selkä kaarella rautaa niin älä helvetissä sitä ikinä katsokkaan(tekee pahaa).

hunter killer sanoi:
Heh, saas nähdä ymmärsinkö oikein...Eli:jalat kapealla on ns.perinteinen maastanosto ja sitä käytetään yleisemmin bodauksessa..tosin monet kilpavoimanostajatkin käyttävät sitä(yleisesti isot miehet).
Jalat leveällä (sumo) on yleisesti voimanostajien käyttämä, siinä saa jalat nostoon paremmin mukaan ja näin isommat romut ylös.Tätä kumminkin ei kannata käyttää jos kehonmittasuhteet ei mahdollista hyvää aloitusasentoa...
Ja toisekseen, mitä kaikkea sinä lasket "voimailuun"?

Niin tajusin, että se on vaan 2 eri tapaa tehdä sama liike ts. molemmat tavat oikein tehtyinä hyväksytään kilpailuissa.

Kumpi parempi tyyli, jos pitkät (suhteessa vahvat) jalat? No en minä nyt tarkoittanu sillä, että voimailua pitäs erikseen ruveta määrittelemään (kai kaikki missä voimaa käytetään on voimailua?!). Viestissäni tarkoitin voimannostoa... harrastuksena, kun on siinäkin eri luokkia käsittääkseni (RAW jne...)

Ihanahelena, pelkän jalkojen pituuden perusteella on aika vaikea sanoa, kumpi tyyli sopii sinulle paremmin - esim. liikkuvuudella ja ymmärtääkseni myös lantion leveydellä on suuri merkitys ko. asiassa. Vahvat jalat kyllä ovat hyväksi sumotyylin vedossa...

Ja kyllä, molemmat tavat ovat kisoissa yhtä hyväksyttäviä, kunhan nosto vain tapahtuu sääntöjen mukaisesti.

Gillyanne sanoi:
Ihanahelena, pelkän jalkojen pituuden perusteella on aika vaikea sanoa, kumpi tyyli sopii sinulle paremmin - esim. liikkuvuudella ja ymmärtääkseni myös lantion leveydellä on suuri merkitys ko. asiassa. Vahvat jalat kyllä ovat hyväksi sumotyylin vedossa...

Ja kyllä, molemmat tavat ovat kisoissa yhtä hyväksyttäviä, kunhan nosto vain tapahtuu sääntöjen mukaisesti.

Kummalla tavalla itse teet maastavetoa? Varmaan suositteleisit sitä "perinteistä" siis ei sumo tapaa aloittelijalle? (tai kun en ole kun yhden kerran tehnyt (eilen kokeilin liikkeen ja en muistanu laittaa toista kättä toisin päin ). Ei ne mun jalkavoimat niin kauhiat kuitenkaan ole... VAin vahvin osa tällä hetkellä vartalostani, mutta muut ovatkin sitten heikkoja...

Niin enhän minä pieni ole, mutta mittasuhteisiini nähden lantioni ei ole kauhean leveä...

ihanahelena sanoi:
(eilen kokeilin liikkeen ja en muistanu laittaa toista kättä toisin päin ).

sitä käsien otetta hyvä alussa pitää myötä otteena niin vahvistuu sormi voimat! jos ja kun tonnia yrität vetää niin tanko pysyy näpeissä! myös olkapäiden asennot pysyy samanlaisena käsien ollessa samon päin= kehittyy tasaisesti! isommin romuis vaihtelee sit otetta!

ihanahelena sanoi:
(eilen kokeilin liikkeen ja en muistanu laittaa toista kättä toisin päin )
Jos sulla pysyy tanko käsissä niin, että kädet on samoin päin niin ei sitä toista ole mitään syytä kääntää. Eipähän tule epäsymmetriaa lihaksiin. Sitten käännät sen toisen käden (tai otat vetoremmit mukaan), kun ei muuten pidä ote.

edit: hidas

ihanahelena sanoi:
Kummalla tavalla itse teet maastavetoa?

Sumolla.

ihanahelena sanoi:
Varmaan suositteleisit sitä "perinteistä" siis ei sumo tapaa aloittelijalle?

En mitenkään välttämättä, kuinka niin? Kokeile itse, kumpi tapa sopii sinulle paremmin. Ei todellakaan ole mikään pakko aloittaa perinteisestä tyylistä vain siksi, että se nyt sattuu olemaan se perinteinen ;)

Vaikeaa, ellei mahdotonta, on näin netin välityksellä sanoa, kumpi tapa on sinulle "se oikea", vain kokeilemalla se selviää.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
ihanahelena sanoi:
Niin tajusin, että se on vaan 2 eri tapaa tehdä sama liike ts. molemmat tavat oikein tehtyinä hyväksytään kilpailuissa.

Kumpi parempi tyyli, jos pitkät (suhteessa vahvat) jalat? No en minä nyt tarkoittanu sillä, että voimailua pitäs erikseen ruveta määrittelemään (kai kaikki missä voimaa käytetään on voimailua?!). Viestissäni tarkoitin voimannostoa... harrastuksena, kun on siinäkin eri luokkia käsittääkseni (RAW jne...)

Oikeastaan lantion liikkuvuus ja liikkuvuus yleensäkin on hyvä edellytys sumotyylille. Sivulta päin katsottuna tanko ei saisi lähteä kaukaa kehosta, eli juuri liikkuvuudella voi parantaa tuota(persaus,lantio,sisäreidet). On vaikeaa sanoa pelkän "mulla on suhteessa vahvat jalat" perusteella, että sopiiko tyyli sinulle.Mikäli paikkakunnallasi on voimanostajia, niin kannattaa kysyä heiltä (neuvoisin toki mielellään itekkin,kröhöm) :rolleyes:
Käytä tosiaan vasta raskaissa painoissa ns.vuoro-otetta(syyt jo joku luettelikin).

Gillyanne sanoi:
En mitenkään välttämättä, kuinka niin? Kokeile itse, kumpi tapa sopii sinulle paremmin. Ei todellakaan ole mikään pakko aloittaa perinteisestä tyylistä vain siksi, että se nyt sattuu olemaan se perinteinen ;)

Vaikeaa, ellei mahdotonta, on näin netin välityksellä sanoa, kumpi tapa on sinulle "se oikea", vain kokeilemalla se selviää.

Joo, paljon se on välityksistä kiinni.. mutta kumminkin itse katson hyödylliseks treenailla vähän molempia vuoron perään, tietenkin "päälajia" painottaen aina.

"Perinteisellä tyylillä jalat ovat noin hartioiden levyisessä asennossa ja tangosta otetaan kiinni jalkojen ulkopuolelta. Sumo-tyylillä, eli välistävetotyylillä jalat ovat leveässä asennossa ja tangosta otetaan kiinni jalkojen sisäpuolelta"

Kuinka leveällä jalkojen pitää olla sumotyylissä? Kannattaisko tuon maksimia kokeilla ennen kun rupee tekee ohjelmaa? Minä kokeilin maksimia myötäotteella se varmaan riittänee ohjelmaa varten...

ihanahelena sanoi:
Kuinka leveällä jalkojen pitää olla sumotyylissä? Kannattaisko tuon maksimia kokeilla ennen kun rupee tekee ohjelmaa? Minä kokeilin maksimia myötäotteella se varmaan riittänee ohjelmaa varten...

Kokeile, mikä leveys on sinulle paras. Tämä vaihtelee hyvinkin paljon nostajasta riippuen. Toki mitä leveämpi on asento, sitä lyhempi on nostomatka ;)

Kyllä sen maksimin voi kokeilla, muttei se ole mielestäni mitenkään pakollista. Esim. itse en kokeillut maastavetomaksimiani nykyistä ohjelmaa aloittaessani, vaan arvioin sen. Käsiotteella ei ole merkitystä maksimia kokeillessa - siis siinä mielessä, että ymmärtääkseni kisoissa saa käyttää mitä otetta haluaa. Toki kannattaa käyttää vahvinta otetta, joka useimmilla lienee ristiote.

Gillyanne sanoi:
Sumolla.

Kokeilin uutta maksimia ja sain sen sUmolla. Jätin maksimin kokeilun kesken eli en kokeillut yhtään sellaisia painoilla, jotka olisivat jääneet alas. Luulen, että olisin saanut saman tavallisella tyylilläkin(koska sain 2 1/2 kg vähemmän tavallisella tyylillä). Sumolla vain tuntuu raudat paljon kevyemmältä.

Sitä minä halusin sinulta ja muiltakin kysyä, että kehittääkö tavallinen tyyli paremmin yläselän lihaksistoa kuin SUmo. ajattelin näin aluksi, että ne vaatisivat kehitystä.

On mulla kyllä suorat selkälihakset vieläkin kipeät, vaikka Sumolla launtaina(5*5) mavetin.

Yläselän kehittämiseen on kyllä paljon tehokkaampiakin liikkeitä kuin maastanosto, esim. leuanveto ja kulmasoutu. Joten en kyllä lähtisi valitsemaan maastanostotyyliä yläselän kehitystä ajatellen, vaan nostaisin sillä tyylillä, joka tuntuu itselleni parhaalta ja sopivimmalta.

Ja kyllä minä ainakin olen myös yläselän lihakset saanut kipeäksi sumomavettamalla ;)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom