Maastavedon vaikutus ryhtiin?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja sisilis
  • Aloitettu Aloitettu

BCAA-valmisjuoma

Pineapple Lemonade, 24 tlk

-40%
Olen kuullut että maastaveto on yksi parhaista liikkeistä parantamaan ryhtiä. Onko näin?

Miten sitten olisi paras maastavetoa tehdä jotta vaikutus ryhtiin olisi mahdollisimman positiivinen? Kuinka pitkät sarjat?, käsien asento?, remmit vai ei? suorin jaloin vai normaalisti? yms. Tähän asti olen tehnyt 6-10 toiston sarjoja, ilman remmejä, vastakkaisote (kämmenet vastakkain), tavallinen ja sjmv.

Myös muut ryhtiin vaikuttavat treeniohjeet ovat tervetulleita. Ohjelmassa on mm. leuanveto, pystypunnerrus yms.

vastakkaisote (kämmenet vastakkain)
Tämä tarkoittanee sitä että ote ei ole samanpuoleinen käsillä? Minulle kerrottiin että jos tekee pidempiä sarjoja niin olisi parasta pitää sama ote molemmilla käsillä. Jos on vastakkaisote niin toinen selkäpuolisko kehittyy paremmin. Tosin voi tehdä vastakkaisottella mutta vaihtaa sitte otetta sarjojen välissä.

Joo, ei sitä oikein jaksa pitää kiinni ilman vastaotetta, mutta sitä kannattanee sit vaihdella eri päin sarjojen välillä. Tai sit käyttää remmejä, niin kuin mä teen, jolloin ne näppivoimat ei ikuna kehitykään.

En tekis vastaotteella. Ite tein sen virheen aikoinaan kun aloin kunnolla reenaan ja vieläkin on latseissa eroa (tein siis aina samalla otteella). Hyvä ohjelma maveen on esim. selkäinahon maastanoston abc (Kantsii lukea!).

Siis yleisesti ottaen vastaotteella tarkoitetaan ns."hauiskääntöotetta", eli niin että kämmenet on ylöspäin.

Ristikkäisote taasen on se missä toinen käsi on myötä- (kämmen alas) ja toinen vastaotteella.

Niin ja ristikkäisotteella (aka peitsiote) voi mielestäni aika huoletta vedellä, kunhan sitä vaihtelee tasaisesti, eli vaikkapa joka toiseen sarjaan.

Edit: Ja vielä itse kysymykseen liittyen kannattaa tehdä mave niin että lopussa vetää lavat yhteen. Näin rasitus saadaan osumaan myös yläselkään ja tämän jos minkä pitäisi kohentaa ryhtiä.

Joo, ei sitä oikein jaksa pitää kiinni ilman vastaotetta, mutta sitä kannattanee sit vaihdella eri päin sarjojen välillä. Tai sit käyttää remmejä, niin kuin mä teen, jolloin ne näppivoimat ei ikuna kehitykään.

Remmejä minäkin suosittelen ja myötäotetta. Ja voihan niille forkuille tehdä paljon muutakin ja puristella ties mitä, niin ne näppivoimat kehittyy.

Onko se oikeasti niin justiinsa jollekkin, jos joutuu remmejä käyttämään, kun ei olla voimanostolavoille menossa? :offtopic:

Itse ainakin luulen ryhtini parantuneen kun alotin vetämään myötäotteella ja tekemään joka toistolle kunnon rutistuksen eli noston lopussa lapoja yhteen vieden. Tottakai siinä joutuu käyttämään remmejä (muka syö puristusvoimaa), että pystyy keskittyy liikkeesee paremmin, mut se nyt on mulle iha 1 ja 2 pystynkö pitää 300kg näpeissä kunha liikkeen vaa saa perille.

myötäote ja remmit jos ei kisaile. pysyy ainakin se ranka suorassa sivuttais suunnissa. aivan turha leikkiä mitään voimanostajaa mavessakaan jos ei kilpaile vaan jumppailee omaksi iloksi tai jos vaikka podailee. ryhdinparantajana en kyllä maastavetoa pidä tippaakaan. yläselkää ja takaolkapäitä niin jospa se ryhti sillä oikenisi jos on oietakseen. silti ehottomasti maastaveto mukana selkäreeneissä jos ei mikään estä sitä tekemästä.

Kyllä maastavdeolla on varsin hyvä vaikutus ryhtiin kun sen esim. kuten neutraalin sen tuossa yllä jo ilmaisi, eli myötä otteella, ranka suorassa ja keskivartalo korsetti tiukkana niin opettaa hyvin sitä lantion ja keskivartalon hallintaa ja varmasti autta ryhtiin positiivisesti. Kun se yläkroppakin tekee liikkeen loppuun, niin hyvin tarttuu voimaa niihin lapoja lähentäviin lihoihinkin.

Vaikka yläselän ja hartiarenkaan alue onkin tärkeä ryhtiä korjatessa, niin kuitenkin hyvä ryhti lähtee AINA sieltä lantion ja keskivartalon hallinnasta. Yleensä kun lantion asento korjataan niin se loppu ruoto seuraa melko hyvin sitä perässä kohti parempaa ryhtiä. Loppu onkin hyvin pitkälti sitten "hienosäätöä" siinä ryhdin kohentamisessa.

Suositut

Back
Ylös Bottom