Maastavedon treenaus+kehitys

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Blake
  • Aloitettu Aloitettu

BCAA-valmisjuoma

Pineapple Lemonade, 24 tlk

-40%
Ikä
41
Tuli mieleen tällainen kysymys, kun tässä olen aloittelemassa maastavedon tekemistä. En ole voinut treenata alaselkää kunnolla koska se on ollut hajalla, mutta nyt se on täysin terve, ja ajattelin aloittaa ihan rehellisen kovan mavetuksen :) Tähän mennessä on tehty vain satunnaisesti selänojennuksia.

Kokeilin tänään maastavetoa, ja tuntu helvetin hyvältä. Kokeilin maximia, ja 200kg nousi x1. Olin perkeleen tyytyväinen koska tekniikka ei vielä hallussa, ja koskaan en ole maastavetoa treenannut.

Eli nyt siis kysymykseen. Miten monta, ja miten pitkiä sarjoja kannattaa tehdä maastavedossa?

Ja toinen seikka mikä kiinostaa, että miten nopeasti about jengillä on kehittynyt sarjapainot ja MaVe maximit n.6kk aikana hyvin treenattuna?

Tossa vuos sitte kun aloin treenaamaan, niin esim penkki nousi 8kk:ssa 110kg-160kg:n

Mehuissani mietin jo kovia maastaveto tuloksia ja ajattelin vaan huvikseni viisaammiltani kysyä että nouseeko mave suurinpiirtein samassa suhteessa kuin muutkin lihasryhmät?

Ensteks; Kokeilit maksimeja vaikka et ole varma onko suoritustekniikkasi oikea?! Vähän kannattaa sitä intoilua nyt rajoittaa. Kohta selkä napsahtaa samasta kohtaa paskaksi mistä alunperin olikin. :) Enää ei uskalla sanoa mitään noihin toistomääriin kun niistäkin alkaa tulemaan tavaraa naamalle. Itse teen palttiarallaa 8 toistoa per sarja ja itselläni se toimii.
Tohon painojen nousumäärään 6kk:ssa ei pysty antamaan mitään vakiota, koska sellaista ei ole, mutta joku konkari varmaan heittää sulle jonkun luvun kunhan jaksaa tulla vastailemaan. :)

Ensteks; Kokeilit maksimeja vaikka et ole varma onko suoritustekniikkasi oikea?! Vähän kannattaa sitä intoilua nyt rajoittaa. Kohta selkä napsahtaa samasta kohtaa paskaksi mistä alunperin olikin. :)

Varmasti olet täysin oikeassa tuon suhteen. Mutta sanotaan nyt sen verran että selkä ei koskaan ole varsinaisesti ole hajonnut treenatessa. Alaselkä kipeytyi/meni jumiin jalkapallo harrastuksen parissa, ja juuri tuon taki en ole viitsinyt maastavetoa tehdä. Hierojalla tuli juostua, ja kuntoutus karppinen teki ihmeitä selälle. Nyt vaan pitäis malttaa opetella rauhassa hyvä teknikka maveen, ja sit ei muuta ku kova reeni päälle:rock:

Saisko videoo nostoista? Tulokset meinaan kehittynyt sitä tahtia että myöhäisestä aloitusiästä huolimatta voisi olla kisa-ainesta. :rock:

Enpä oo aikasemmin kuullu että joku vetäisi kylmiltään 200 maasta. Itellä menee vielä hyvä tovi, varmaan ainakin puoli vuotta, että saan 200 vaikka oon jo yli puoli vuotta treenannut. :itku:

Itellä siis maveykkönen noussut n. satasesta -> 172kg vuoden alusta jolloin rupesin nostelemaan. Ilman mitään varusteita nostelen.

Eikai näihin voi tosissaan sanoa mitään "oikeata" sarja & toistomääriä, vaihtelu virkistää. Itse pitäytyisin lähinnä lyhyissä sarjoissa, myös siksi että paketin koossa pito on huomattavasti helpompaa kun pidemmissä sarjoissa, kun jaksaa vielä keskittyä (vaikka painot olisikin isommat).

No eihän tuo 110kg penkkikään ilman treeniä mikään huono tulos ole. No kuitenkin Itsellä nousi vuodessa maximi aloituksesta n. 60kg eli hyvin mahdollista se on nostaa. Itse teen poikkeuksellisesti(muista sarjapituuksista poiketen) lähes pelkästään alle 6 toiston sarjoja koska alaselkä on niistä ja kyykyistä jo tarpeeksi lukossa. Nyt kuitenkin vaihteluksi olen ottanut 10 toiston sarjoja maastavetoon ja voi kyllä sanoa että aluksi meinas lentää yrjö mutta nyt oikeastaan kivaa rääkkiä ollut :) Et kertonut mikä on tavoitteesi kehityksessä. Haluatko siis lihasmassaa vai maximivoimaa?

Ite oon ainaki saanu juuri sellasen käsityksen, että mavessa kannattaa pitää ne toistot suhteellisen pieninä. Hyväksi oon todennu 5x5 kymmenen kilon nostoilla kohti vikaa kovinta sarjaa.

Mavehan on siitä ihan vekkuli liike, että tekniikan kun osaa niin painot nousee siinä ihan mukavasti vaikka pitäis pitkiäkin taukoja sen tekemisestä. toisin kuin penkissä, jossa painot ei kyllä varmasti nouse jossei liikettä harjoita. (näin ainakin omalla kohdalla)

Erään tutkimuksen mukaan sekä pitkiä että lyhyitä sarjoja tehneet kehittyivät nopeammin kuin pelkästään jompaakumpaa toistoaluetta harjoittavat. Tosin en muista millä yksittäisellä liikkeellä tämä tutkimus oli suoritettu, mutta uskon saman pätevän hyvinpitkälti kaikkiin lihasryhmiin ja liikkeisiin.
Jos siis tekee vaihtelevasti kaikenpituisia sarjoja aina kovista kolmosista viidentoista toiston maratooneihin, niin tuskin voi mennä kovin pahasti metsään.

Erään tutkimuksen mukaan sekä pitkiä että lyhyitä sarjoja tehneet kehittyivät nopeammin kuin pelkästään jompaakumpaa toistoaluetta harjoittavat. Tosin en muista millä yksittäisellä liikkeellä tämä tutkimus oli suoritettu, mutta uskon saman pätevän hyvinpitkälti kaikkiin lihasryhmiin ja liikkeisiin.
Jos siis tekee vaihtelevasti kaikenpituisia sarjoja aina kovista kolmosista viidentoista toiston maratooneihin, niin tuskin voi mennä kovin pahasti metsään.

näinhän se on. Paras kehitys saadaan aikaiseksi vaihtelemalla volyymiä. Lihashan hakee hypertrofiaa myös sarjapainoja pudottaessa. Mavessa ehkä kannattaa tehdä yli 12 toiston sarjat jo melko pienillä painoilla notta tekniikka pysyis edes jotenkin kasassa. Mulla meinaa ainaki happi olla sen verran vähissä ettei kykene keskittymään tekniikkaan kunnolla.

Oma kokemus maven sarjojen pituudesta se, että ei kannata tehdä yli 7 toiston sarjoja, koska ainakin itsellä vetää jumiin silloin tosi helposti, ellei tee tosi minipainoilla. Sitä vaan tahtoo helposti lastata liikaa romuja pitkiinkin.. Ratkaisuna tähän teen mieluummin useita 5-7 toiston sarjoja, esim. 6x7, ja lyhyellä palautuksella, jolloin kokonaistoistomäärä kuitenkin nousee riittäväksi esim.pohjakuntoa ts.peruskaudella treenatessa. Ja on todellakin niin, että pitkissä sarjoissa tekniikka ei voi olla yhtä hyvä toistossa nro12 kuin se on ekassa Loogista(ko)? Näin minulla.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-40%
Tulikohan ny vähä netti lisää kiloihin? tai/
oot jo pakkiksella 2003 kyselly reenivinkkejä, olisko noin et oot jo vähä kauemman reenannu kuiteskin?
:eek:

Kävin joskus nuorempana reenailemassa, mutta en koskaan yli 6kk. Nyt kun aloitin taas touhut, oli totaalitaukoa noin 3 vuotta. Nyt on ensimmäistä kertaa reenattu yli vuos putkeen.

15 vuotiaana meni 70kg penkistä ku ekaa kertaa kokeili:david:

15 vuotiaana meni 70kg penkistä ku ekaa kertaa kokeili

Lähinnä varmaan kiinnostais tietää mikä oli ennen tota sun 3 vuoden taukoa paras maksimi? vanhat voimat kun on erittäin helppo saada takaisin verrattuna uuden hankkimiseen.

Lähinnä varmaan kiinnostais tietää mikä oli ennen tota sun 3 vuoden taukoa paras maksimi? vanhat voimat kun on erittäin helppo saada takaisin verrattuna uuden hankkimiseen.

Parhaillaan nostin 130kg penkistä. Mut takavuosinakaan en tehnyt koskaan maastavetoa, mikä nyt sattu olemaan tän topicin aihe:)

No ite alotin just suunnillee tos 6 kk sit tekee maastavetoa ja sillon se max tais olla se 70-80 kg nykyään on noussu 140 kg! ite reenailin aluks 3 x 7-8 sit siirryin tos vähän aikaa sit 3 x 4-5 ja hyvin näyttää toimivan!

Mavessa ykkönen oli "voimapainotteisella kaudella" 190 kg, mut nyt kun oon alottanu taas "bodailun", niin sain viikko sitten kepeästi 2x6 170 kilolla. Luulen, että maksimi on kehittyny jo päälle 200 kg, kun ankaran kyykkäilyn ansiosta takareidet on vahvistunut. Keskikroppa mulla on suht voimakas...

käytän 4-6 sarjaa ja kun menee kuusi kaikissa kolmessa sarjassa niin taas 4-6.. progressiivista,.. sitten, kun ei toimi niin 5*5 tai 4*3.. vuodessa mulla kehittyi sarjapainot 45kg: sta --> 140kg: n maksimiin :/ SJMV: ssä mavessa kunnon tekniikalla saattas mennä yli 150kg. Mutta jos on kevyt viikko niin 50-60 kilolla 12 toistoo ja että olisi intensitiivinen , mutta kevyt silti niin käytän 3-4*12

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom