Maastavedon loppuasento

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja panikka
  • Aloitettu Aloitettu

BCAA-valmisjuoma

Pineapple Lemonade, 24 tlk

-40%
Eräs treenitaustaa paljon omaava kaveri sanoi ettei maastavedon loppuasenossa kannata vetää selkää "taakse kaarelle"(siis lantio jää eteen ja yläruumis menee taakse) vaan jättää nosto siihen kun selkä on ns. "pystyssä"
Koska kun selkä vedetään "taakse" niin selkään tulee ylitaitto tästä on vaarana jopa välilevynpullistuma sisään päin. Ja ylitaitto on todella epäterveellistä selkä nikamille ja välilevyille. Lisäksi painot ovat kuulemma tällöin "nikamien varassa"
Ja tästä oli kuulemma ollut juttua myös jossain bodaus lehdessä.
Joku meiltäpäin olikin kai hajottanut selkänsä juuri vetämällä selän hirmukaarelle vedon lopussa.

Mitä mieltä olette asiasta. Itse olen samaa mieltä kaverin kanssa. Kuitenkin on sen oloinen kaveri että tietää mistä puhuu

Ja tämä siis normaali treenauksen kannalta. Kilpailuihin ja voimanosto sääntöjen mukaiseen loppuasentoon en ota kantaa

Joo, ei siinä ole mitään syytä vetää selkää yliojennukseen. Sellainen normaali asento, kun seisoo suorana.

Välillä tekee oikein pahaa katsoa, kun jotkut ihan turhaan vetää sen lopputaiton vaikka täysin turhaahan se on. Onkohan siinä varmaan joku psyykkinen juttu, kun on saanut raudan ylös niin sitä pitää vielä hehkuttaa taittelemalla selkää? Joskushan sitä näkee näitä enkkojen tekijöitä painon/voimanostossa jotka jää nyökyttelemään painojen kanssa ja ulvomaan onnesta suoritustaan. Eiks pelkkä pään kääntäminen sivulle maastavedon lopussa voi aiheuttaa niskan ja selän lihasten spasmeja tms?

Juu, yliojennus lannerankaan on aina pahasta painojen kanssa, koskee myös selänojennusta siihen tarkoitetussa vermeleessä.. Lantio eteen ja lavat taakse riittää loppuasennoksi maveen oikein hyvin, eli hyvä ryhtiseen pystyasentoon asti.

Sukulainen vuoden sairaslomalla välilevyn pullistuman takia, kiitos maven :)

Vanhanen: -Kyllä sukulaisesi saa kiitttää huonoa tekniikkaansa tai liian suuria painoja suhteessa voimiinsa, ei itse mavea liikkeenä.

"Sukulainen vuoden sairaslomalla välilevyn pullistuman takia, kiitos maven"

Kyykky ei riko polvia, mave ei riko selkää eikä penkki olkapäitä, mutta liian suuri liikenopeus, liian suuret raudat tai riittämätön tekniikka sitten voi hyvinki rikkoa. Poikkeuksiakin toki on, esim. rakenteelliset muutokset nivelissä tai niitä ympäröivissä rakenteissa, mutta kovin harvinaisia moiset ovat suhteessa aiemmin mainittuihin syihin.

http://www.youtube.com/watch?v=YL6xkx4rGz4&feature=related

Niin. Miksi kaikki tekevät noin? Minäkin vedän silloin harvoin kun vetelen hartiat kunnolla taakse ja saatan ehkä nojata hieman taaksepäin, mutta miksi?
Tossa videossahan ei muutenkaan ole maastavetoa, vaan maastapomputtelua. Tuo ei siis laske painoja kunnolla maahan toistojen välissä, vaan tuolla tavalla pompauttaa. Ei siinä, helvetin vahva äijähän tuo selvästi on.

Hyvällä tekniikalla toi "steve" mun mielestä vetää, alhaallahan ei kannata mavessa päästää selästä "paineita pois". Eikä toi ees pompauta.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-40%
Tossa videossahan ei muutenkaan ole maastavetoa, vaan maastapomputtelua. Tuo ei siis laske painoja kunnolla maahan toistojen välissä, vaan tuolla tavalla pompauttaa. Ei siinä, helvetin vahva äijähän tuo selvästi on.

Jos ei treenaa kisoihin eli 1reps niin ihan turhaa sitä painoa on kuoletella.

No kyllä tuo tanko mun silmään selvästi pomppaa maasta ylös. Ei tietenkään tarvitse kaikkia paineita päästää ala-asennossa pois, mutta tangon pitäisi mun mielestä kyllä selvästi pysähtyä maassa.

Jos ei treenaa kisoihin eli 1reps niin ihan turhaa sitä painoa on kuoletella.
Jaahas, okei. No mä en treenaa kyllä mihinkään kisoihin, mutta kyllä mä silti haluan saada mahdollisimman kovan ykkösmaksimin. Ja muutenkin en koe järkeväksi tuota pomputtelua. Kun se alkuvaihe juuri on ainakin mulle se hankalin kohta, niin miksi jättäisin sen vähemmälle treenille? Mutta ihan sama mulle, treenatkaa niin kuin parhaaksi näette.

Jos tanko kuoletetaan jokatoistolla joutuu selkäranka aina ottamaan uudestaan ns. tyhjät pois eli kompressoimaan-dekompressoimaan, tämä aiheuttaa monille selkävaivoja. Kuolettamalla rasitus siirtyy myös vähän enemmän jaloille, joka sinulla lieneekin sitten se heikko kohta jos se on selvästi vaikein kohta. Tämä sinun "pomppu" mavesi ottaa sitten enemmän suoranaisesti selkään. Kuolettamalla-->voimaa kuoletusmaveen, "pompauttamalla"-->voimaa pomppu maveen, eli selkään.

Toisaalta kuolettamalla sarjaraudat saa pidettyä kauempana maksimista. Tällöin noston heikko kohta myös yleensä pysyy ylhäällä, jolloin sitä on helpompi treenata esim. pukkivedoilla tai kumeilla.

Paha mennä koko maastavetovaltakunnan puolesta asiaa sanomaan faktaksi, mutta eiköhän tuo osalla ole suoraan kompensointia lantion liikkuvuuden rajoittuneisuudelle. Kun ei saada vietyä lantiota täysin eteen normaalissa asennossa, niin vedetään selkä taakse ja munat eteen. krunts.

Noi ny oo pomppua nähnykkään. Kevyesti hipaisee kyllä lattiaa vai mikä lava nyt onkaan joka toisto.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom