maastanostosta

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
kertokaa mikä vika kun tuntuu että mavessa aivan alussa nostossa joutuu käyttään enimmäkseen selkää irrottaaksee painot maasta ja sitte vasta alkaa jaloilla nosto..sen lisäksi ekan toiston jälkeiset toistot tuntuu paljon luontevammilta ja kevyemmiltä kuin eka?

Hanki alavatsaan ja perseeseen voimaa, pitäs auttaa lähdössä. Ja tee nostot ykkösenä, toinen nosto nousee sen takia helpommin koska todennäköisesti pomputat ja pomppu auttaa vaikean kohdan yli.

mua oudoksuttaa tuo kun sanotaan että irrotus lähtee etureisistä kun aika moni väittää sen tapahtuvan takareisillä. pakko se on kuitenkin uskoa kun jto:kin tuolla erääsä tredissä sanoi irrotuksen tapahtuvan etureisillä:). itsekin olen aina ollut sitä mieltä että irrotus tapahtuis takareisillä, mutta ilmeisesti sitten ei. omasta maastaveto sessiosta on jo niin monta vuotta ettei tommosia voi muistaa, että kummastako se nyt sitten lähtee:)

pysäytän aina painot maahan toistojen välissä mutta jostain syystä seuraavat toistot tuntuvat kevyemmiltä kuin eka. teen sellaisia 6-4 toiston sarjoja kuitenkin niillä painoilla niin mahtaiskohan kummiskaan olla liian raskaat painot? tuntuu vaan etten saa pidettyä persettä maassa vaan se nousee aika ylös ennenku painot irtoaa maasta.

pysäytän aina painot maahan toistojen välissä mutta jostain syystä seuraavat toistot tuntuvat kevyemmiltä kuin eka. teen sellaisia 6-4 toiston sarjoja kuitenkin niillä painoilla niin mahtaiskohan kummiskaan olla liian raskaat painot? tuntuu vaan etten saa pidettyä persettä maassa vaan se nousee aika ylös ennenku painot irtoaa maasta.

Mulla on ihan sama vika, en vain saa niin hyvää asentoa tai jotenkin se eka on aina vaikea. Yleensä jos tulee yks, tulee 2 tai 3 toistoa vaikka pysäytän maahan joka noston. Tossa sä kerrotkin juuri myös, mikä mättää. Eli siinä ekassa nostossa etureiskat ei jaksa irrottaa ja jalat oikenee liian aikasin, sitten takareiskat ja selkä tekee työn.

mikä tähän auttais? muutaku hullu kyykkäily? :D vai voisko joku tekniikassa vaikuttaa tähän ettei kyse olisi heikoista etureiskoista?

Emt onko just kyseen omaiseen "ongelmaan" tästä selitystä mutta itsellä oli tuo samainen ongelma joskus ja ihmettelin mikä *elvetti on kun ykkönen on tiukka, sitten "kuulin" että työnnä lantiota tankoon päin ja koitin... se se oli mulla ainakin mikä paranti suoritusta... tanko nous lattiasta ihan eri "sykkeellä" :D

Älkää nyt liikaa yrittäkö eristää liikettä etureisille. Mave on koko kropan liike.
Pitäkää vaan paketti kasassa ettei selälle satu mitään.
Kyllä se tekniikka löytyy, kunhan ei riko itseään ja kyselee välillä vinkkejä noihin yksityiskohtiin.

Nosto tyyleissäkin tuntuu olevan eroavaisuuksia, riipuen nostajasta.
Toiset sanoo, että perse pitää olla lähdössä täysin alhaalla, niin kuin rinnallevedossa, ja
toiset sanoo ettei missään tapauksessa, koska kyseessä on täysin eri liike.

sitten "kuulin" että työnnä lantiota tankoon päin ja koitin... se se oli mulla ainakin mikä paranti suoritusta... tanko nous lattiasta ihan eri "sykkeellä" :D

Toi oli mullekin avuksi. Panolihaksissa on sitä todellista voimaa.

Jouko Ahola teki treenivideollaan leveää jalkaprässiä (6:n sarjoilla niin ylös kuin pääsi) vedon jälkeen.
Mulla muuttui maasta irroitus terävämmäksi kun aloin tekemään boksi-kyykkyä.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
lisäksi joka toisto tulee vetää maasta ykkösenä, eli ei mitään pomppuja. ne on myös selälle vähän vaarallisia. eli jos eka toisto ei nouse, ei nouse tokakaan :)

Entä jos tekee sarjojai sillain että painot ei käy maassa ollenkaan vaan jä ~5 senttiä maasta ja siitä takasin ylös? Kumpi parempi, ja miksi?

Älkää nyt liikaa yrittäkö eristää liikettä etureisille. Mave on koko kropan liike.
.

Tosiaankin. Lantioita tangoa kohti. Perseellä puristetaan nosto ylös, mutta voi olla myös enemmän "selällä" nostajija, joilla on vähän eritavalla tukevia vetopukuja. Mutta kai sitä mahdollisimman "tyylipuhtaasti" ( eli ei peppu eka ylös ja selällä ylös ) pitäis nostaa, mutta itelläni ainakin maksimit tulee "kunhan vain tulee"-meiningillä.

Box- kyykky leveeltä on kyllä ykkös apuliike maveen. Niin minusta on hirveen vaikea sanoa millä se irroitus loppupeleissä tapahtuu... ( enkä oikein usko, että sitä voi tarkalleen sanoakkaan )

kertokaa mikä vika kun tuntuu että mavessa aivan alussa nostossa joutuu käyttään enimmäkseen selkää irrottaaksee painot maasta ja sitte vasta alkaa jaloilla nosto..sen lisäksi ekan toiston jälkeiset toistot tuntuu paljon luontevammilta ja kevyemmiltä kuin eka?

Tähän kannattaa kokeilla seuraavaa. Aloita liike seisovasta asennosta. Jännitä lihakset tiukaksi; ensi jännitä reidet, sitten vatsat, niin että tunnet olet "tiukkana". Katso vahän yläviistoon, ota ilmaa kunnolla sisään, edelleen jännitys päällä, mene alas, tangosta kiinni, ja nouse ylös. Itse kun teen näin ja jos toisto menee nappiin, niin paino tuntuu todella kevyeltä. Tästä tekniikasta luin tälläisen kuin Pavel Tsatsoulinen kirjoittamana. Koko homma liittyy jotenkin lihasjännitykseen, eli mitä kovempi jännitys, sitä kovempi voimantuotto. Monesti kuntosalilla ei näe tekniikkaa käytettävän, eli ilmaa otetaan sisään, kun ollaan jo kyykistytty tankoon kiinni, ja yritetään saada siinä kyyryssä asennossa lihasjännitystä aikaan. Paremmin ainakin itsellä toimii, kun aloittaa maastavedonkin "seisaaltaan". Tässä linkkiä: http://www.dragondoor.com/articler/mode3/158/

Entä jos tekee sarjojai sillain että painot ei käy maassa ollenkaan vaan jä ~5 senttiä maasta ja siitä takasin ylös? Kumpi parempi, ja miksi?

mietis mikä paine sun alaselkään tulee siinä suunnanvaihdossa...

ei kannata, ellei sitten ole jumppapainot.

suosittelisin kyllä ottamaan jokaisen toiston maasta asti, jotta se lähtö kehittyisi. vajaita nostoja voi sitten vedellä pukilta, hyvä liike sekin.

maastaveto on kiva liike, kun siinä saa sitä isommat romut mitä huonommalla tekniikalla nöyrtyy vetämään. kuitenkin kannattaisi jättää ne isommat raudat suurimmaksi osaksi kisa- ja testitilanteisiin ja keskittyä perustreenissä vahvistamaan oikean tekniikan kannalta oleellisia lihaksia.

koittakaas joskus ottaa 25% painosta pois ja tehdä tosi puhtaita toistoja, jotka haetaan alhaalta asti. siinä sen näkee missä kunnossa on tekniikka ja etureidet oikeasti.

egoilu on kivaa, mutta vielä kivempaa se on kunnon tekniikalla.

Itsekin tykkään tuosta tyylistä jossa paineet otetaan jo ylhäällä, ja se tanko käydään vain hakemassa mukaan sieltä alhaalta. Varsinkin vyöllä kovia romuja nostettaessa toimii itsellä paljon paremmin. Jotenkin todella vaikea siellä alhaalla saada enää painetta sitä vyötä vasten ja näin keskikroppaa tukevaksi.

Muistan joskus kuulleni hyvän vinkin hyvän alkuvedon asentoon.Tankoa lattiasta irrottaessasi ajattele että teet jalkaprässiä.Tulee automaattisesti jaloilla vedettyä alku.Takapuoli alhaalla ja lantio edessä.Toistojen välillä kun vielä laskee tangon lattiaan tulee tekniikka pidettyä paremmin kasassa.

Tähän kannattaa kokeilla seuraavaa. Aloita liike seisovasta asennosta. Jännitä lihakset tiukaksi; ensi jännitä reidet, sitten vatsat, niin että tunnet olet "tiukkana". Katso vahän yläviistoon, ota ilmaa kunnolla sisään, edelleen jännitys päällä, mene alas, tangosta kiinni, ja nouse ylös. Itse kun teen näin ja jos toisto menee nappiin, niin paino tuntuu todella kevyeltä.
Näin tekee eräskin hyvä mavettaja salilla, jossa käyn. Lihas jännityksestä en tosin tiedä, mutta ilma jo ylhäällä sisään.

E: pitäs itsekin harjoitella tuota.

Mulla olisi tossa alhaalla hyvä linkki Dave Taten artikkeliin mavesta, mutta se ei näköjään enää toimi.

Itsellä toimivia juttuja ko artikkelista:
-Vedä hapet niin, että kyljetkin pullistuu. Saa keuhkot aivan täyteen ja max paineen keskivartaloon, tukemaan selkää.
-Tanko ei ole lähdössä kiinni säärissä, vaan pidetään se kokoajan olkapäiden-lattian välisen pystylinjan edessä. Mahdollistaa optimaalisen liikeradan ja lantion saumattoman käytön koko liikeradalla.
-lähtöasento: ei mennä kyykkyyn, nosteta persettä ja jossain vaiheessa irroiteta tankoa, vaan etsitään itselle sopiva kohta, jossa tanko irtoa maasta luonnostaan. Perseen ei ole alhaalla, koska silloin tangon pystylinja on kauempana lantiosta-> vähemmän voimaa käytössä.
-Maasta irroitus: hyödynnetään oman kehon paino nojaamalla taaksepäin.
Lantio, reidet ja selkä, yms. vetää tangon ylös, alusta asti yhtenä tiukkana pakettina.

mua oudoksuttaa tuo kun sanotaan että irrotus lähtee etureisistä kun aika moni väittää sen tapahtuvan takareisillä. pakko se on kuitenkin uskoa kun jto:kin tuolla erääsä tredissä sanoi irrotuksen tapahtuvan etureisillä:). itsekin olen aina ollut sitä mieltä että irrotus tapahtuis takareisillä, mutta ilmeisesti sitten ei. omasta maastaveto sessiosta on jo niin monta vuotta ettei tommosia voi muistaa, että kummastako se nyt sitten lähtee:)

heh, åptimaalisestihan se lähtee sekä etu- että takareisillä samaan aikaan. eli tarkoitus ei ole kyykätä pohjasta tankoa ylös, vaan jättää lähdössä lantio vähän ylemmäs. mutta ei saa vetää suorin jaloinkaan, koska silloin etureisien apu jää pois ja alaselkä on alkuvedossa todennäköisesti pyöreä.
painotan vaan tuota etureisien merkitystä aina, kun näen salilla niin kauhean näköisiä nostoja että niissä ei selkä kauaa kestä.

Mulla ongelma on just noissa etureisissä. Eli niissä ei oo tarpeeks voimaa, jolloin nosto lähtee jalat melko suorina ja alaselkä pyöristyy helposti. Painoja pois vaan, nii tekniikka paranee.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom