maastanostosta

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Aika fakiiri saa olla, ettei mavessa tule pumppia, jos vähänkin useamman toiston tekee peräkkäin.

Siinä tapauksessa täältä päästä löytyy yksi kappale fakiireja :D Tai, no, riippuu tietenkin siitä, mitä tuo "vähänkin useampi toisto" tarkoittaa - enpäs muista, että olisin ikinä tehnyt mavessa pitempiä sarjoja kuin kuutosia, ja niitäkin ylen harvoin.

Painetta tulee, mutta miten voi olla vaaraksi selälle, jos liikkeen tekee niin hyvällä kontrollilla, että painon pystyy pysäyttämään ilmassa. (Romanialainen mave)

Veikkaisin, että aika moni tekee romanialaista koko lailla pienemmillä painoilla, kuin normimavea.

romanialainen mave on lähempänä SJMV:tä kuin normimavea. erona lähinnä tangon paikka: romanialaisessa tanko kulkee kropassa kiinni, SJMV:ssä kroppa pyörähtää lantiosta laskussa ja paino liikkuu irti jaloista. romanialainen tehdään siis työntämällä lantiota taaksepäin, sjmv tehdään taivuttamalla yläkroppaa eteenpäin. romanialaisessa polvien tulee aina taipua, SJMV:tä näkee ja kuulee tehtävän myös siis suorin jaloin, varsinkin bodauksessa. tämä ei kuitenkaan myöskään ole terveellistä, jalkojen pitäisi aina antaa taipua jonkin verran, jotta paine alaselän nikamista vähenisi ja jotta liike treenaisi takaosastoa kokonaisvaltaisemmin.

pumppia varten (jos joku sitä halajaa) voi tehdä sitten selän ojennuksia ja etenkin reverse hyperiä, joka on kaikkein turvallisin liike selälle.

jos sjmv tarkottaa peveliuksen kirjassa niitä kammottavia köyryselkävetoja tanko varpaisiin, mitä näkee vanhoissa podilehdissä, mä en sillä nimellä koskaan niistä puhu :) mä ainakin siis rinnastan romanialaisen ja sjmv:n keskenään synonyymeiksi. pyöreen selän vetoja en suosittele kuin kevyillä raudoilla ja tangon tulis olla aina kropassa kiinni, veto kuin veto.

ja tangon tulis olla aina kropassa kiinni, veto kuin veto.
Dave Tate sanoo:
-Tanko ei ole lähdössä kiinni säärissä, vaan pidetään se kokoajan olkapäiden-lattian välisen pystylinjan edessä. Mahdollistaa optimaalisen liikeradan ja lantion saumattoman käytön koko liikeradalla.

Eli mitä ihmettä toi Dave mahtaa tarkoittaa? Kyllä mä ainakin oon todennu paremmksi pitää se tanko säärissä kiinni. Käsittääkseni toi vipu vaan heikkenee, mitä kauempana tanko on. Mitä mieltä oot tästä?:confused:

taten versiossa polevt on varmaan aika paljon tangon yli. kun nosto lähtee, sääri yleensä liikkuu normaalisti taaksepäin ja siirtyy pois tangon tieltä. siispä syytä pitää sitä alussa irti ei juuri ole. hieman rakenneriippuvaista. ei se hienoinen irtonaisuus siel alussa haittaa, kunhan pysyy sitten jatkossa lähellä.

jos sjmv tarkottaa peveliuksen kirjassa niitä kammottavia köyryselkävetoja tanko varpaisiin, mitä näkee vanhoissa podilehdissä, mä en sillä nimellä koskaan niistä puhu :) mä ainakin siis rinnastan romanialaisen ja sjmv:n keskenään synonyymeiksi. pyöreen selän vetoja en suosittele kuin kevyillä raudoilla ja tangon tulis olla aina kropassa kiinni, veto kuin veto.

joo, mä en myöskään itse vetäisi mitenkään muuten kuin jalkaa pitkin. mun mielestä sjmv oikein toteutettuna on ihan ok liike.

tossa vähän pohjaa tolle mun vastaukselle:

http://www.t-nation.com/findArticle.do?article=250heavy2

en kyl koskaan oo aatellu, että joku tekis sjmv:a tollai, kuten tossa sillai tankoa (käsipainoja) reilusti kropan eteen työntäen tai ees pitäen kropasta irti. pelottavaa :eek: parempiakin pitkien selkälihasten liikkeitä löytyy ja tuollasena ei todellakaan paras takareisien liike.

takareidet kun on kiinni lonkkapaketissa, ei sen selän tarvi = saa köyristyä. tällöin saadaan kovempi teho sinne takareisiin. polvikulmaa ja jalkojen asentoa/leveyttä säätelemällä saadaa hieman ohjattua stressivaikutusta eri kohtiin, mutta paras variaatio on se jalat melko lähellä (20-30cm) toisiaan ja jalkaterät suoraan eteen, polvet hieman auki lukosta.

:D jälleen tuo runoisa suoli alkoi näköjään laulamaan :D

Jaahas. Olen lukenut cybercoach.com sivulta että ei saisi pysäyttää tankoo maahan toistojen välillä. Täällä näköjään sanotaan juuri toisinpäin. Kuulostaa kyllä ihan järkevältä. Pitääpä koittaa jos se tuntuisi paremmalta alaselkään.

Itte oon tehny niin kauan kuin muistan "väärin"(laskematta kuolleeksi maahan asti toistojen välillä) eikä ole ollut ongelmia selän kestämisen kanssa. Kaipa mulla on sitten ollut "jumppapainot" :)

Pitää itekki koittaa tota ykköstä ykkösen perään, eli puhdasta.

Luin itte, että tätä mavea jossa ei lasketa painoja maahan sanotaan romanialaiseksi vedoksi, mutta jossain sitten sanotaan, että se on suorin jaloin maastaveto laskematta painoja toistojen välillä.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Luin itte, että tätä mavea jossa ei lasketa painoja maahan sanotaan romanialaiseksi vedoksi, mutta jossain sitten sanotaan, että se on suorin jaloin maastaveto laskematta painoja toistojen välillä.

kuten tuossa ylempänä sanottiin, hyvin pitkälle sama liike. suorin jaloin maastaveto on vaan sen verran harhaanjohtava termi, että täytynee itse alkaa puhumaan aina romanialaisesta, jottei tule väärinkäsitystä. kun tosiaan se suorilla jaloilla nostelu ei ole hyvä hommeli.

Täs oli sopivasti maastanosto keskustelu käynnissä, joten luulen että tänne väliin voi heittää tällaisen tyhmänkin kysymyksen. Oon aika vähä tähän mennes tuota maastavetoa treenaillu ja tuli mieleen, että vaikuttaako pidemmän päälle koko vartaloon jos aina pitää samoin päin käsiä? Elikkä mulla on tapana ollu pitää vasemmas kädes rystyset eteenpäin ja oikeas rystyset taaksepäin. Kannattaako sitä otetta vaihdella esim joka toinen treeni tai kuukauden välein tms? Tähänkään ei välttämättä oikeaa vastausta oo, mutta joitain kokemuksia olis mukava kuulla..

vaikuttaako pidemmän päälle koko vartaloon jos aina pitää samoin päin käsiä?
Kannattaa vaihdella treeneissä ehdottomasti, vaikka maksimit ottaisikin aina samalla otteella. Itse olen vetänyt lähes aina samalla otteella ja nyt on selkälihakset pahasti epätasapainossa.

näin se menee. vaihtelua ehdottomasti. veljellä mitattiin useen sentin ero lihaspaksuudessa, kun veteli aina samoin päin. lihaksista viis, mutta vetää ruotoo aika rumasti kieroon.

Jees, kuullostaa aika järkevältä, pakko muuttaa omia tottumuksia samantien heti ens viikosta lähtien ja :whip: itseä vieläkin kovemmin salilla!

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom