Maapähkinöitä napostelemaan

Ei ole paljon helpompaa ja terveellisempää napostelupöperöä kuin maapähkinät.
Proteiinia,(myös arginiinia) hyvälaatuista rasvaa, monia eri b-vitamiinilaatuja, e-vitamiinia, ubikinonia, foolihappoa, hivenaineita, kuten kaliumia, kromia, magnesiumia, fosforia, kalsiumia, ja muita hivenaineita pienempiä määriä. Lisäksi maapähkinä lisää kehon emäksisyyttä (hyvä ja tärkeä asia!).
Ja vielä paranee, jos nakkelee silloin tällöin kourallisen rusinoitakin kitaansa.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Maapähkinät ovat pähkinöistä paskimpia. Nappaile sinne suuhun mielummin jotain muuta pähkinää, noissa kun on eniten torjunta-aineita.

Rusinat voit jättää kaupanhyllyyn kokonaan;)

Tarpeellinen ketju anywais?

Maapähkinöissä on havaittu olevan poikkeuksellisen suuria määriä resveratrolia, jolla on todettu olevan sydän- ja verisuonitauteja, syöpää ja ylipainoa ehkäisevä vaikutus.
Lisäksi hiirikokeissa se jopa paransi syketiheyttä ja lihaskuntoa ja sitäkautta fyysistä suorituskykyä.

Kourallinen (maa)pähkinöitä voisi olla mainio lisä päivittäiseen ruokavalioon.
Paljon ne muuten painavat per desi? Onko joku punninnut? Voisi vähän arvioida omia syömisään.

Rautaperseen kanssa samoilla linjoilla eli minäkin olen kuullut maapähkinöiden olevan pahimmasta päästä kun katsotaan myrkkyjäämien suuruutta. Kärjessä on kuulemma suomalaisista tuotteista mm. mansikat ja vehnä.

Itse ostan pähkinäni luomuna, hinta on palttiarallaan 15€/kg. Ei mielestäni paha, en tosin tiedä mitä maksavat ei-luomuna. Parapähkinät ovat mielestäni pähkinöiden aatelia.

Rautaperseen kanssa samoilla linjoilla eli minäkin olen kuullut maapähkinöiden olevan pahimmasta päästä kun katsotaan myrkkyjäämien suuruutta. Kärjessä on kuulemma suomalaisista tuotteista mm. mansikat ja vehnä.

Itse ostan pähkinäni luomuna, hinta on palttiarallaan 15€/kg. Ei mielestäni paha, en tosin tiedä mitä maksavat ei-luomuna. Parapähkinät ovat mielestäni pähkinöiden aatelia.

Mistä ostat tuohon hintaan luomu(maapähkinää?)?. Itse syön Cashewia ja maksan niistä saman verran, mutta ne eivät ole luomua.

Noista pähkinöistä tuli sellanen mieleen että kuinkakohan paljon niistäkin imeytyy ravinnoksi kun ite kun niitä yrittää jauhaa parhaansa mukaan niin silti kakan mukana tulee sulamattomia pähkinän paloja mukana...

Mistä ostat tuohon hintaan luomu(maapähkinää?)?. Itse syön Cashewia ja maksan niistä saman verran, mutta ne eivät ole luomua.

Helsingin Hakaniemen Ekolo, metroaseman vieressä. Nettikauppakin heiltä löytyy. Nettikaupassa näyttäisi olevan 1,40€/200g maapähkinät! Todella halpa, itse tosiaan ostan noita parapähkinöitä yleensä jotka näyttävätkin olevan 20€/kg eikä 15€ :(.

Kun meikä kuolee, niin haluan kuolla sairaana, enkä terveenä, joten valintani on perus pähkinäpussi - oli sitten torjunta-aineita tai ei. :D

Veikkaisin että suolapähkinät on vapaampia mahdollisista torjunta-aineista kuin ns. natu tilassa oleva maapähkinä.. ei kyllä googlettamalla löytynyt mitään mittaustietoja maapähkinöiden saati sitten osalta, kivahan se olis jotain faktaa saada.

edit: maapähkinöiden alfatoksiineista ollut jossain puhetta niin löytyi joku eläinruuaksi tarkoitettu maapähkinä... voi olettaa että on aika halpaa ja siinä ei todettu alfatoksiineja (okei, torjunta aineista ei ollut tietoa)

Noista pähkinöistä tuli sellanen mieleen että kuinkakohan paljon niistäkin imeytyy ravinnoksi kun ite kun niitä yrittää jauhaa parhaansa mukaan niin silti kakan mukana tulee sulamattomia pähkinän paloja mukana...

Maapähkinät eivät pahemmin tosiaankaan sula suolistossa eli energiaa ja rasvaa niistä ei saa niin paljon kuin mitä pussin kyljessä lukee.

Kourallinen päivässä ja koleteroliin pitäisi vaikuttaa alentavasti. Itse olen niitä kohta vuoden päivät syönyt ja menossa mittaukseen.

Torjunta-ainejäämistä: Eviran 2007 tekemän tutkimuksen mukaan maapähkinöissä tosiaan oli enemmän torjunta-ainejäämiä kuin monissa muissa pähkinöissä. Useiden pähkinälajikkeiden kohdalla torjunta-ainejäämiä ei löytynyt näytteistä ollenkaan ja/tai jäämät olivat sallituissa rajoissa. Maapähkinöissä 23 näytteestä 1 ylitti torjunta-aineille säädetyt raja-arvot ja 2 näytettä sisälsi jäämiä "laillisen" määrän. 20 maapähkinänäytteestä ei torjunta-ainejäämiä löytynyt. Eli jos maapähkinöitä syö paljon, toisinaan varmaan tulee ostettua pussi josta torjunta-aineitakin löytyy, mutta useimmiten maapähkinätkin ovat kuitenkin puhtaita.

Ite tullut popsittua joka päivä varmaan useampikin desi nyt reilun viiikon ajan. Tuli aiemmin vedeltyä karkkia joka päivä töissä enemmän tai vähemmän, mutta nykyään sen korvannut pähkinöillä. Aluks se kuivuus tökki vähän, mutta siihen kuitenkin tottui nopeasti. Yleisimmin maapähkinöitä vetelen, mutta myös muita tulee välillä naposteltua.

Mikäköhän olisi arvoiltaan paras pähkinä?

Mantelithan on iha parhaita!
Ainoa mikä itseä ärsyttää on että ainakin noissa kaupan valmiissa paahdetuissa manteleissa on suolaa niin saatanasti.

Suosittelen manteleita tai Cashew-pähkinöitä jotka ovat paljon parempia vaihtoehtoja kuin maapähkinät joista on todettu juuri nuo mitä Kaapeli listasi ylempänä. Rusinatkin on niin ja näin. Jos haluat ravintoaineita, gojit, karpalot, mustikka, puolukka jne. ovat ne mihin kannattaa panostaa. Toki löytyy myös muitakin kun käy vaihtoehtoja läpi kuten siemenet, levät jne. Raakaruokailu ftw. =)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom