Maapähkinävoi

Maapähkinävoita tarvitsisin noihin omatekoisiin protskupatukoihin, mutta kun mistään kaupasta ei löydy kuin naminami-sokerisörsseleitä. Onkos sitä joissain erikoisliikkeissä, vai mistä te löydätte oikeaa maapähkinävoita? Vai löydättekö?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Amona maapähkinälevite on myös saman maahantuojan tuote, 90% maapähkinää.

Aineosat:
Paahdettu maapähkinä 90 %, kasvirasva ja -öljy, sokeri, suola.

Ravintoarvo /100g:
Energiaa 2677 kJ (637 kcal)
Proteiinia 28 g
Hiilihydraatteja 11 g
joista sokereita 6 g
Rasvaa 53 g
josta monityydyttymättömiä rasvahappoja 20 g
josta tyydyttyneitä rasvahappoja 11 g
Natriumia 280 mg

Ja kurren tuotetiedot:

Aineosat:
Maapähkinä

Ravintoarvo /100g:
Energiaa 2700 kJ (650 kcal)
Proteiinia 29,0 g
Rasvaa 50,0 g
Hiilihydraatteja 18,0 g

Helsingissä on Kämpin alakerrassa sellainen liike, joka myy "aitoja jenkkiherkkuja". Tuovat siis itse maahan alkuperäisiä amerikkalaisia elintarvikkeita, kuten Lucky Charms -muroja, Koolaid-mehua ja sen sellaista. Varmaan tuolta maapähkinävoitakin löytyisi, vaikkakin luultavasti hinta on aika kova.

Meillä tehdään nykyisin itse. Halpis-suolapähkinöistä huuhdellaan hieman suolaa pois ja sössätään tehosekoittimessa. Öljyä lisätään tarpeen mukaan.

Entäs mikä noista resepteistä on kaikista todistetusti paras? Ei jaksais jokaista versiota käydä kokeilee...

Niin siis onhan tämä Kurre-maapähkinävoi nyt ihan kunnollista ettei mitään sokerimössöä? Minkälaisia noiden muiden ravintoarvot on? Epäilyttää vaan se orava :D

No tuossahan just aiemmin Fatso pisti ravintoarvot. Ja purkin kyljessä ne muistaakseni lukee myös.

Itse puusilmänä katsoin tuota amonan etikettiä, ja kun näin sanan sokeri, lensi purkki viivana takaisin hyllyyn. Ois tietty voinu sen pari sekuntia pitempään katsella ja huomata tuon
Hiilihydraatteja 11 g
joista sokereita 6 g

eli vähemmän hiilareita kuin kurressa.

Trinity sanoi:
No tuossahan just aiemmin Fatso pisti ravintoarvot. Ja purkin kyljessä ne muistaakseni lukee myös.

Itse puusilmänä katsoin tuota amonan etikettiä, ja kun näin sanan sokeri, lensi purkki viivana takaisin hyllyyn. Ois tietty voinu sen pari sekuntia pitempään katsella ja huomata tuon
Hiilihydraatteja 11 g
joista sokereita 6 g

eli vähemmän hiilareita kuin kurressa.

Et ole puusilmä, Amonan kyljessä ei nimittäin ole noita ravintoarvoja kerrottu :)

Ostin stokkalta tollattis import-kamaa UK:sta, joku smooth peanut systeemi, organic ja kaikkee. Mutta mitäs tosta vois muuta tehä ku noita patukoita? Nimittäin menee kohta raakana, on se sen verran herkkua...

Tuli haettua hakusanalla "maapähkinävoi" ja tähän vanhaan threadiin voi lisätä, että Lidlistähän saa namia Perdonnaa. Pari euroa puoli kiloa. Sitä kuluu itselläni vuodessa vähintään kymmenen kiloa...

Hieman asiaan liittyen, osaisiko joku kerto, mistä löytäisin maapähkinän/maapähkinävoin tarkemman rasvahappokoostumuksen? Eroaako esimerkiksi paljon oliiviöljyn vastaavasta, tai sopisikohan tuo maapähkinävoi peräti aamupalalle lesitiinin tilalle, olisihan voisilmä puurossa ihan mukava homma:)

Hieman asiaan liittyen, osaisiko joku kerto, mistä löytäisin maapähkinän/maapähkinävoin tarkemman rasvahappokoostumuksen? Eroaako esimerkiksi paljon oliiviöljyn vastaavasta, tai sopisikohan tuo maapähkinävoi peräti aamupalalle lesitiinin tilalle, olisihan voisilmä puurossa ihan mukava homma:)

Halpisöljyä noissa yleensä on, eli palmuöljyä useimmissa tapauksissa. Ei siis sovellu ruokavalion perustavaksi rasvanlähteeksi mutta kohtuullisissa määrin menettelee. Itse vetelen Lidlin tavaraa reilun lusikallisen päivässä. Pitäisi kehitellä oma resepti vaikkapa rypsäri/pellavaöljypohjalta, niin helvetin hyvää tököttiä tuo on.
Lidlin lisäksi kannattaa katsoa etnisistä(lähi-itä) kaupoista, joissa saattaa olla useampaakin brändiä hyllyssä.

Jopas on hyvää ruispaahtoleivän päällä. Kumpi olisi terveellisempää, Becel vai aito maapähkinävoi leivän päällä käytettynä?

Halpisöljyä noissa yleensä on, eli palmuöljyä useimmissa tapauksissa. Ei siis sovellu ruokavalion perustavaksi rasvanlähteeksi mutta kohtuullisissa määrin menettelee. Itse vetelen Lidlin tavaraa reilun lusikallisen päivässä. Pitäisi kehitellä oma resepti vaikkapa rypsäri/pellavaöljypohjalta, niin helvetin hyvää tököttiä tuo on.
Lidlin lisäksi kannattaa katsoa etnisistä(lähi-itä) kaupoista, joissa saattaa olla useampaakin brändiä hyllyssä.
Mutta kuinka suuri on öljyn osuus pähkinään verrattuna, koska maapähkinän rasvathan ovat melko hyvälaatuisia?

Vai osaisiko joku kertoa, millaisella sekoitussuhteella/miten (resepti esimerkiksi) maapähkinävoita saisi itse tehtyä vaikkapa tuosta pellavansiemenöljystä ja pähkinöistä? Jokuhan täällä joskus kertoi itsekin tekevänsä maapahkinävoita!

Mutta kuinka suuri on öljyn osuus pähkinään verrattuna, koska maapähkinän rasvathan ovat melko hyvälaatuisia?

Maapähkinän,[nus/]joka itseasiassa on palkokasvi, ei pähkinä[/nus],rasvat ovat pääosin omega kutosia. Eli käytännössä ei hirveästi väliä öljy/pähkinä-suhteella. Kotitekoinen varmaan hoituu yksinkertaisimmin laittamalla pähkinöitä tehariin ja sitten öljyä sen verta sekaan, että sopiva koostumus saavutetaan.

niinpä, ite oon tehny saksanpähkinöistä, pellavarouheesta ja pellavasimen+rypsiöljystä oma tekoista pähkinä voita. säätelemällä määriä saadan aikaseks melko ihanteellinen omega6/omega3 suhde... perus maapähkinävoissa tuo suhde on kyllä aika perseellään.

Suositut

Back
Ylös Bottom