Maapähkinävoi

Onko kukaan ottanut selvää näistä Vita D'or Peanut Butterin kasviöljy ja -rasvoista? Kovetettua vai ei? Helvetti kun pitää nykyään kaikkea paskaa änkeä KAIKKEEN!

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Jep kuuluu kuvaan näissä luonnonmukaisissa maapähkinävotuotteissa. Se kerros on ehtaa pähkinäöljyä, joka on erottunut siitä muusta massasta.

Nimenomaan, mikäli öljy ei ajan myötä erotu on se merkki siitä että mukana on näitä kovia, epäterveellisiä rasvoja. Melkein kaikissa markettipähkinävoissa niitä ikävä kyllä on. Onneksi hyvääkin maapähkinävoita saa kun jaksaa vähän etsiä. (vaikkapa punnitse & säästä -kaupoista)

Tulipa Urtekramin smooth maapähkinävoi ostettua ja näyttää todella vesimäiseltä ulkoa katsottaessa ja purkkia liikuteltaessa. Pohjalla ehkä 1/3 jotain kiinteämpää ja sitten on vesimäistä vaalean ruskeaa sotkua loppuosa. Onko tämä ihan normaalia vai pitäiskö viedä purkki takasin kauppaan ennen sinetin rikkomista? Luulin että tämä olisi ollut suht. kiinteähköä voin tapaista ainetta. Tämä siis jääkaapista otettuna.

Mulla oli myös samanlaista joten luulisin että se on ihan normaalia tuolle maapähkinävoille. Ite tuli syötyä purkillinen ja oli kyllä hyvää.

Tulipa Urtekramin smooth maapähkinävoi ostettua ja näyttää todella vesimäiseltä ulkoa katsottaessa ja purkkia liikuteltaessa. Pohjalla ehkä 1/3 jotain kiinteämpää ja sitten on vesimäistä vaalean ruskeaa sotkua loppuosa. Onko tämä ihan normaalia vai pitäiskö viedä purkki takasin kauppaan ennen sinetin rikkomista? Luulin että tämä olisi ollut suht. kiinteähköä voin tapaista ainetta. Tämä siis jääkaapista otettuna.

Noissa pelkkää pähkinää (ja mahd. suolaa ja lisättyä öljyä) sisältävissä pähkinävoissa ei ole usein lisätty edes emulgointiainetta joten pähkinänmassa ja öljy eivät pysy sekaisin kovinkaan pitkään. Eli sekaisin vain ja nassuun.

Itsellä maapähkinävoi kuuluu ihan päivittäiseen ruokailuun. Imo paljon parempi vaihtoehto ottaa lisäkaloreita kuin esim pelkät öljyt, kuten rypsi tai oliiviöljy. Yksi suurimmista herkuista onkin manteli- sekä cashewvoi. Jossei mistään paikallisesta putiikista löydy niin esim. iHerbistä pystyy tilaamaan näitä aika naurettavalla hinnalla ja vielä naurettavimmilla toimituskuluilla!

^ kun kattoo yhdysvaltojen viimeisempiä postauksia huomaa että hän on jonkinsortin ristiretkellä raakojen pähkinöiden puolesta...

Maapähkinävoi on käsittääkseni ihan vaan sitä maapähkinää, eikä sitä olla kypsennetty tai paahdettu tai maustettu. Jos ostaa oikeaa lajia.

^ kun kattoo yhdysvaltojen viimeisempiä postauksia huomaa että hän on jonkinsortin ristiretkellä raakojen pähkinöiden puolesta...

Maapähkinävoi on käsittääkseni ihan vaan sitä maapähkinää, eikä sitä olla kypsennetty tai paahdettu tai maustettu. Jos ostaa oikeaa lajia.

Oikein oivallettu. Tämä johtuu siitä että ihmiset eivät yleensä ymmärrä että kasvirasvat pilaantuvat todella helposti kuumennettaessa yhtä(tai muutamaa) poikkeusta lukuunottamatta.

Maapähkinävoi tehdään kyllä käsittääkseni nimenomaan aina paahdetuista pähkinöistä ja maustakin se huomaa.

Ainakin tämän valmistuksessa on käytetty paahdettuja. Tosin kyseessä on "sokerimössö". Usassa "maapähkinävoiksi" saa kutsua vain tuotteita joissa on yli 95%(tjsp) pähkinää.

http://www.pulju.net/tuotteet/uudettuotteet/reeses-creamy-peanut-butter

Edit: Paahdetun käyttö johtuu ihan siitä syystä että se on pehmeämpää ja "nestemäisempää" kuin raaka. Raaoista pähkinöistä voi tehdä "pähkinäjauhoa".

"Edit": http://en.wikipedia.org/wiki/Peanut_butter

Oikein oivallettu. Tämä johtuu siitä että ihmiset eivät yleensä ymmärrä että kasvirasvat pilaantuvat todella helposti kuumennettaessa yhtä(tai muutamaa) poikkeusta lukuunottamatta.

Maapähkinävoi tehdään kyllä käsittääkseni nimenomaan aina paahdetuista pähkinöistä ja maustakin se huomaa.

Ainakin tämän valmistuksessa on käytetty paahdettuja. Tosin kyseessä on "sokerimössö". Usassa "maapähkinävoiksi" saa kutsua vain tuotteita joissa on yli 95%(tjsp) pähkinää.

http://www.pulju.net/tuotteet/uudettuotteet/reeses-creamy-peanut-butter

Edit: Paahdetun käyttö johtuu ihan siitä syystä että se on pehmeämpää ja "nestemäisempää" kuin raaka. Raaoista pähkinöistä voi tehdä "pähkinäjauhoa".
^

Voi hyvin olla että monet kaupalliset tuotteet on paahdettu ja maustettu, mutta maapähkinävoita voi myös hyvin tehdä itse kotona. Maapähkinät vaan surrautetaan ja lisätään öljy, ehkä suolaa. Netistä löytyy hyvin ohjeita! :)

^

Voi hyvin olla että monet kaupalliset tuotteet on paahdettu ja maustettu, mutta maapähkinävoita voi myös hyvin tehdä itse kotona. Maapähkinät vaan surrautetaan ja lisätään öljy, ehkä suolaa. Netistä löytyy hyvin ohjeita! :)

Löytyyhän nuita ohjeita vaikka kuinka. Itse olen törmännyt vain sellaisiin joissa on käytetty paahdettuja pähkinöitä ja olen selannut ainakin 20 eri ohjetta.

Satuitko löytämään samalla missä Suomessa myytäisiin tuota raw peanut butteria. Marketeissa ei ainakaan eikä tämän seudun luontaistuotekaupoissa. Pitänee katsoa jos nettikauppoja löytyy

Kiitos vinkeistä! Saattaa olla helpompi ostaa kuin tehä ite :D

Onko nuo helpoin jauhaa kahvimyllyllä vai?

Ihan tehosekoittimella, välillä pitää siirtää vaan keskemmälle. En ole kokeillut kahvimyllyllä mutta vois olla aika hyvä! Loppuvaiheessa myös sauvasekoitin on jees.

Kävin ostamassa maapähkinävoita ku huomasin miten hyvät ravintoarvot oli ja hyvän makuista on :) Mikä ois paras leipä , mihin tätä vois levittää? Vaaleen leivän päällä ois varmaan aika hyvää , mutta ei sais olla mitään nopeeta hiilaria

Joku täysjyväpaahto ois kai aika kova sana, jollet ruisleivän päällä halua vetää. Herkuttelijan välipala on totta kai omena lohkoja (nyt vielä kun se omenakausi alkais) ja niit sit dippailis sinne voi purkkiin...:kuola:

Ite teen kyllä kaikki pähkinävoit itse. Löysin kerran netistä toimivan reseptin ja sillä menty.
3 cups of nuts or almonds
1-2 tablespoons of olive oil
sea salt

noi ainekset sit tehosekottimes sekasin ja tahnaa nassuun...

Hei. Olen uusi tällä foorumilla. Ostin eilen ekokaupasta Urtekramin Smooth Peanut Butteria. Onko se nestemäinen lisättyä öljyä? Eli kuuluu olla siinä?

Suositut

Back
Ylös Bottom