Maapähkinävoi

Maapähkinän,[nus/]joka itseasiassa on palkokasvi, ei pähkinä[/nus],rasvat ovat pääosin omega kutosia. Eli käytännössä ei hirveästi väliä öljy/pähkinä-suhteella. Kotitekoinen varmaan hoituu yksinkertaisimmin laittamalla pähkinöitä tehariin ja sitten öljyä sen verta sekaan, että sopiva koostumus saavutetaan.
Kovasti jenkkibodylehdet hypettävät tuota maapahkinävoita ruokavalioesimerkeissään. No, niissä ny tietysti muutenkin roppakaupalla kaikenlaista potaskaa...

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
niinpä, ite oon tehny saksanpähkinöistä, pellavarouheesta ja pellavasimen+rypsiöljystä oma tekoista pähkinä voita. säätelemällä määriä saadan aikaseks melko ihanteellinen omega6/omega3 suhde... perus maapähkinävoissa tuo suhde on kyllä aika perseellään.
Voisitko vinkata jonkun reseptin (määrät suunnilleen esim. 200 grammaa valmista voita kohti) noista saksanpähkinöistä, pellavansiemen ja oliivi/rypsiölystä? Eli ilman rouhetta... Kun ei jaksaisi itse alkaa noita suhteita laskemaan, jos sinulla valmis resepti mielessäsi...

Voisitko vinkata jonkun reseptin (määrät suunnilleen esim. 200 grammaa valmista voita kohti) noista saksanpähkinöistä, pellavansiemen ja oliivi/rypsiölystä? Eli ilman rouhetta... Kun ei jaksaisi itse alkaa noita suhteita laskemaan, jos sinulla valmis resepti mielessäsi...

Valitettavasti en oo tarkaan laskenu noita määriä. Ite oon tehny fiilispohjalla niin että koostumus ja makukin on ollut paikallaan. kaikissa pähkinöissä tuo omegoiden suhde on sen verran omega 6 painoitteista joten hyvänä sääntönä voi pitää että mitä ennemmän pellavaa siihen saa ahdettua sitä parempi rasvahappoprofiili/huonompi maku. Jos laittaa esimerkiks 100g saksanpähkinöitä ja pari ruokalusikallista pellavasiemenöljyä omega 6 vs. omega 3 suhde on noin 3:1, eli ihan ok verrattuna maapähkinävoihin jossa suhde tyyliin 500:1.

Bodypähkinävoi - osa1

Aloitin tuotekehityksen. Koe-erään meni 250g maapähkinöitä kuorineen Ne tehosekoittimella jauhoksi jonne sekaan kippasin pellavaöljypullon jämät ja rypsäriä vähän enemmän kuin hiukan. Suolaa laitoin myös ja muutaman ripauksen vehnänalkioita. Sekoittamisen jäljiltä setti oli vielä liian jauhomaista joten sulatin köntin voita mikrossa ja notkistin sillä, saavuttaen samalla täydellisemmän rasvahappoprofiilin. Leivontalämpimän ja notkean lopputuotteen maku vastasi odotuksia. Lopullinen arvio kehiin, kunhan ehtii jääkaapissa hetken kovettua.

Toi voin lisääminen oli itseasiassa mitä nerokkain idea. harmi etten itse keksinyt...:( tosin eilen tuli kokeiltua tumman kaakaon lisäämistä reissulta jääneeseen Saintsburyn Whole Earth piinatbutteriin. Kaipaa vielä vähän viilausta tuo resepti, mutta olen varma siitä että pähkinät, voi, pellavasiemenöljy ja kaakaojauhe sekoitettuna voivat olla se lopullinen ja täydellinen pähkinävoi johon itse tulen kokeilun kautta päätymään.

Aloitin tuotekehityksen. Koe-erään meni 250g maapähkinöitä kuorineen Ne tehosekoittimella jauhoksi jonne sekaan kippasin pellavaöljypullon jämät ja rypsäriä vähän enemmän kuin hiukan. Suolaa laitoin myös ja muutaman ripauksen vehnänalkioita. Sekoittamisen jäljiltä setti oli vielä liian jauhomaista joten sulatin köntin voita mikrossa ja notkistin sillä, saavuttaen samalla täydellisemmän rasvahappoprofiilin. Leivontalämpimän ja notkean lopputuotteen maku vastasi odotuksia. Lopullinen arvio kehiin, kunhan ehtii jääkaapissa hetken kovettua.

Pellavaöljy härskiintyy todella nopeasti joten kannattaa kuitenkin käyttää se ihan pullosta suoraan lisäämällä ruokiin tai suoraan lusikalla suuhun.

Psst... Lidlistä löytyy oikein hyvää ja edullista maapähkinävoita purkissa. ;) Ei tarvi kovalla vaivalla omia sohelluksia alkaa tekemään...

Toi voin lisääminen oli itseasiassa mitä nerokkain idea. harmi etten itse keksinyt...:( tosin eilen tuli kokeiltua tumman kaakaon lisäämistä reissulta jääneeseen Saintsburyn Whole Earth piinatbutteriin. Kaipaa vielä vähän viilausta tuo resepti, mutta olen varma siitä että pähkinät, voi, pellavasiemenöljy ja kaakaojauhe sekoitettuna voivat olla se lopullinen ja täydellinen pähkinävoi johon itse tulen kokeilun kautta päätymään.
Kun olet testi-erän tehny, niin jos viitsit, voisit pistää aineiden sekoitussuhteet tänne, jos onnistuu... Ja tulee siis syötävän makuista.

Upitaas vähän niin ei tuu valitusta uuden threadin alottamisesta.

Amona maapähkinälevite on myös saman maahantuojan tuote, 90% maapähkinää.

Aineosat:
Paahdettu maapähkinä 90 %, kasvirasva ja -öljy, sokeri, suola.

Ravintoarvo /100g:
Energiaa 2677 kJ (637 kcal)
Proteiinia 28 g
Hiilihydraatteja 11 g
joista sokereita 6 g
Rasvaa 53 g
josta monityydyttymättömiä rasvahappoja 20 g
josta tyydyttyneitä rasvahappoja 11 g
Natriumia 280 mg

Ja kurren tuotetiedot:

Aineosat:
Maapähkinä

Ravintoarvo /100g:
Energiaa 2700 kJ (650 kcal)
Proteiinia 29,0 g
Rasvaa 50,0 g
Hiilihydraatteja 18,0 g

Oiskohan tuommoinen 30 grammaa "aitoa" maapähkinävoita maitorahkan kumppanina iltapalana hyvä kombo?

Lidlin maapähkinälevite on tosiaan sokeritonta. (Edit: siis sokeria ei ole lisätty, onhan siinä sokereita pähkinöistä 6 g noista 11 hiilari-g:sta.)

Vita D'or Peanut Butter

Paahdettu maapähkinä (93%), kasviöljyt ja -rasvat, suola.

100 g:ssa:

Protsku 26,0 g
Hiilarit 11,0 g
Rasva 59,0 g

Hyvän makuista ja notkeaa levitettä, varmaan tuon runsaahkon lisätyn rasvan ansiosta.

Viimeksi muokattu:
Lidlin maapähkinälevite on tosiaan sokeritonta. (Edit: siis sokeria ei ole lisätty, onhan siinä sokereita pähkinöistä 6 g noista 11 hiilari-g:sta.)

Vita D'or Peanut Butter

Paahdettu maapähkinä (93%), kasviöljyt ja -rasvat, suola.

100 g:ssa:

Protsku 26,0 g
Hiilarit 11,0 g
Rasva 59,0 g

Hyvän makuista ja notkeaa levitettä, varmaan tuon runsaahkon lisätyn rasvan ansiosta.

Millainen pakkauskoko? Hinta? Kilohinta?

Minkämuun kanssa tuota voi syödä kuin paahtoleivän (joka ei lie ole kovinkaan suositeltavaa)?
Mihinkä aikaan päivästä sijoitatte tuon maapähkinävoinne nauttimisen?

Millainen pakkauskoko? Hinta? Kilohinta?

Minkämuun kanssa tuota voi syödä kuin paahtoleivän (joka ei lie ole kovinkaan suositeltavaa)?
Mihinkä aikaan päivästä sijoitatte tuon maapähkinävoinne nauttimisen?

500g ja hintaa ööö.. luokkaa 2.5-3€.

Itse herkuttelen ihan raakana, nam :)

Millä osastolla tuota on? Jokainen Lidlihän on suurinpiirtein samanlainen sisältä.. Helpottaa etsimistä :D

No, meitin Lidlissä se on heti ensimmäisellä käytävällä mehuseinustaa vastapäätä, leipien ja leivonnaisten jälkeen, muiden pähkinä- ja suklaalevitteiden lomassa.

K-Citymarketista olen ostanut jo pariin otteseen, ja K-Supermarketeissakin mielestäni nähnyt, seuraavanlaista maapähkinävoita:

okologisk - ekologisk - luomu
FINTMALET JORDNODDESMOR
maapähkinävoi hieno
URTEKRAM (logo)

Ainekset: Luomumaapähkinöitä (99,5%) ja himalajansuolaa (0,5%). Ei sisällä muita aineita.

Ravintosisältö per 100g:
energiaa 640kcal
proteiinia 26g
hiilihydraattia 12g
rasvaa 54g

Tätä ja hunajaa, kun sekoittaa aamupuuroon, proteiinijuomaan, voimaruokaan tai -patukkaan, niin a vot.

Tota Urtekramin luomukamaa menee mullakin ja oikeastaan ihan päivittäin. Miinusta siinä on hinta, joka on yli neljä euroa tollaselta 350 gramman purkilta. Mä syön tota ihan lusikalla suoraan purkista suuhun, mutta ehkä paremmin menee jonkun leivän tai voileipäkeksin päällä, koska toi on rakenteeltaan sellasta tosi paksua tököttiä. Lidlin versio ei tän jälkeen mun mielestä edes maistu oikeelta maapähkinävoilta...

Örr, kuuluuko tän Urtekramin mönjän olla erottuneena alempana olevaksi massaksi ja ylempänä olevaksi nesteeksi..? Todella epäilyttävän näköistä.

Jep kuuluu kuvaan näissä luonnonmukaisissa maapähkinävotuotteissa. Se kerros on ehtaa pähkinäöljyä, joka on erottunut siitä muusta massasta.

Sekoitat vaan öljyn sinne massaan hyvin ja reippaasti ennen ensimmäistä käyttökertaa. Avaamisen jälkeen purkkia voi säilyttää kylmässä, mutta minulla on kyllä toiminut ihan huoneenlämmössäkin. Jos erottumista tapahtuu uudelleen, niin sekoitusta taas peliin.

Suositut

Back
Ylös Bottom