Maaninen muija kahvitunnilla

Status
Viestiketju on suljettu.
Ei sitä nyt ainakaan millään "puhekilpailuilla" kannata ruveta kiusaamaan.

Nuoren maanisdepressiivisen ihmisen mahdollisuudet parantua ovat kuulopuheiden perusteella muutenkin jo tarpeeksi huonot.

-------

Mun entinen naapuri sairastui ilmeisesti juuri maanisdepressioon. Ei nukkunut lopulta lainkaan ja sai tollasia vastaavia puhekohtauksia.

Tuli mm. eräänä lauantaiaamuna klo 6.55 tuomaan kolme täyttä muovikassia, joihin oli lastannut KAIKKI ruokatavaransa ja kehui kuinka hyviä ihmisiä minä ja emäntä ollaan. :rock: Parin päivän päästä kuultiin että kaverit oli toimittanut sen hoitoon.

Kyseinen tapaus oli juuri muuttanut maaseudulta kaupunkiin opiskelemaan ja sitten ilmeisesti aika pian oli tullu bänät uuden poikaystävän kanssa.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Joo, on noita vastaan tullut itelläkin, ja haistattelu on aika pitkälti viimeinen asia joka tulee mieleen siinä tilanteessa. Sairashan toinen on, ei siinä vittuilut auta, lähinnä sääliks käy...

Jos se koitti vaan tehdä lähempää tuttavuutta sun kanssa ;).

Aika paljon tarinaa heitti ihan tuntemattomalle ihmiselle. Kyllähän noihin, lähinnä vanhuksiin tai humalaisiin, selittäjiin aina välillä törmää mutta ihan noin puheliasta en kylläkään ole tavannut. Kuuntelen kyllä itse tarinat yleensä mielenkiinnolla, paitsi jos selittäjä on jotenkin vastenmielinen (vaikka pahanhajuinen tai aivan ympäripäissään). Yleensä heitän pientä mukanaolevaa kommenttiakin väliin ja monasti tulee ihan oikeestikin keskusteltua näiden "hullujen" kanssa. Tuntuvat olevan jotenkin positiivisesti yllättyneitä kun heihin ei suhtaudu negatiivisesti. Kun ovat saaneet asiansa kerrottua niin yleensä saan lopuksi hymyn ja erittäin ystävällisen "hyvää jatkoa teille"-tyyppisen toivotuksen. :)

Ei jumalauta!En todellakaan usko että joku voisi sanoa ton "painu vittuun" mielisairaalle ihmiselle.Toi ihminen on selvästi tahdostaan riippumatta sekaisin
eli täysin syytön.Oikeasti, jos hän olisi vaikka vammainen tai lapsi sanoisitko hänelle että painu vittuun?Kuvitteletko että se ratkaisee ongelman?Toi ihminen on oikeasti sairas luuletteko että tekee hyvää hänen terveydelleen sanoa noin?

ps. Hieman yleistämistä mutta mielisairaat ovat oikeasti syyntakeettomia kuten kehitysvammaiset tai pienet lapset.

Tuohan on jokapäiväistä asiakaspalvelussa kun olen duunissa :D
Jokapäivä joku kertoo koko elämänsä tai sitten muuten paasaa jotain sekoja. Tässä olen jo kuitenkin tehnyt duunia 16vuotta niin on alkanut tulla pieni vaisto että milloin voi mitäkin sanoa ja tuossa aikasemmin Tomin esitetyt vaihtoehdot kaikki ovat käytössä tilanteen mukaan.
Vain kerran on tullut sekopää kimppuun mutta senkin selvitin pienellä ohjailulla pitkin seiniä... :rolleyes:
Hauskintahan tässä on että nämä sekopäät saattavat tulla kaupungillakin vastaa ja tuntevat minut joten saattavat tulla paasamaan sielläkin jotain. :wall:
Suosittelen kuitenkin aina kun mahdollista niin vaikka siirtymään toiseen paikkaan jos näitä sekoja tulee juttelemaan, sillä yleensä ne sitten tajuaa että heidän seuraa ei kaivata.

123jippo sanoi:
Kuuntelen kyllä itse tarinat yleensä mielenkiinnolla, paitsi jos selittäjä on jotenkin vastenmielinen (vaikka pahanhajuinen tai aivan ympäripäissään). Yleensä heitän pientä mukanaolevaa kommenttiakin väliin

Juuri näin! :kippis1:

Researcher sanoi:
No, onpahan nyt sitten varma vastaus aina jos joku vastaavantapainen henkilö aloittaa tarinansa. Käsken vaan painumaan vittuun mahdollisimman vikkelästi :rolleyes:

Kyllähän sitä kaupungilla vastaavia hörhöjä tulee vastaan yhtämittaa, mutta nehän erottaa jo kaukaa. Jo lähtökohtaisesti on varautunut sellaisen tuntemattoman henkilön suhteen joka aloittaa juttelun kadulla. Tällä kertaa paikka oli vaan niin tuttu ja ihmisenkin olin nähnyt kymmeniä kertoja ja luokitellut mielessäni ns. normaaliksi, että pääsi yllättämään aivan puskasta.

Joo, ei mitään stressiä. Mene nyt himaan, ota kuppi lämpimää maitoa ja pyydä äitisi lukemaan iltaruno ennen nukkumaanmenoa. Aamulla asiat on paremmin...toivottavasti.

osku sanoi:
Juuri näin! :kippis1:

Sama. Leppoisien hullujen kanssa joriseminen on mukavaa ajanvietettä bussia odotellessa tai ratikalla ajellessa. Harmittavan vähän viimeaikoina tosin on näitä tullut vastaan.

Aggressiiviset sekakäyttäjät sen sijaan eivät ole aina niin mukavaa juttuseuraa. Bussikatokseen puolen metrin päähän maihareitaan karjuen testaava kiiluvasilmäinen huuhelo, putkikassissa kantamansa vesurin hienouksista luennoiva kanssamatkustaja tai yllättäin sekopäisen paniikkikohtauksen ohittavasta bussista saava pimiö ("äääÄÄÄÖLLL!! KUSKIII!!! NYT VITTU KAASUU TAI NE SAA MEIDÄT KIINNI!!!! SAATANA!! ÄÄÄÄ!"+ravausta bussin käytävällä) aiheuttavat jo hieman päänvaivaa suhtautumisen suhteen.

Pitää vielä tarkentaa että oikeasti en käske hiihtäjiä painumaan vittuun, päinvastoin. Mä vedän luonnostani puoleeni kaikkia hulluja, umpihomoja, penthousetyttöjä, etsintäkuulutettuja fryckmanneja, virolaisia sutenöörejä, CIA ja NSA agentteja sekä vaatehuonesimoja. En vahingossakaan normaaleja naapurintyttöjä joiden kanssa voisi lähtä ihan vaan kaakaolle :( Hauskinta on vielä se että saan näiltä kaikilta itsetehtyjä käyntikortteja sekä puhelinsoiton seuraavana päivänä prepaid-liittymästä :jahas:

itse en ole (onneksi) törmännyt mielenvikaiseen tyyppiin joka ois tullu selittämään jotain paskaa..mutta nämä juopot..niitä sitten ihan riesaksi asti.enkä niitä mihinkään aja pois..puolihuolimattomasti jutustelen jotain..kunnes ne ite tajuaa lähtee pois.hyvin usein nämä keskustelut ovat päättyneet jätkä on oikeesti hyvä jätkä-ylistyksiin ku erehdyin juttelemaan ja sitten ne lahjottaa aina jotain tavaraa mulle?!?pentuna aina rahaa tunkivat kouraan ja käskivät ostaa jotai hyvää,joku kulkuri juoppo repäs jostai repun pohjalta 6 osaisen lihaveitsi sarjan..coltteja ynnä muita sytkäreitä tuputetaan jne jne.tässä vaiheessa yleensä viimestään yritän liueta paikalta..

IronMind sanoi:
Sama. Leppoisien hullujen kanssa joriseminen on mukavaa ajanvietettä bussia odotellessa tai ratikalla ajellessa. Harmittavan vähän viimeaikoina tosin on näitä tullut vastaan.

Suomessa on muutenkin sellainen paskameininki, että jos tuntemattomille ihmisille alkaa puhumaan vähänkin erikoisemmassa paikassa, niin luullaan hulluksi.

Tuntuu olevan suht ajankohtainen aihe, kun merkkejä mielenterveysongelmien kasvamisesta alkaa ilmaantua jo ihan katukuvassakin.

Itse asun Otaniemessä, ja täällä hiippailee sellainen suht tavallisen näköinen opiskelijapoika, jolla taitaa olla jonkinasteinen mielenterveysongelma. Kaveri nimittäin juoksee ihan joka paikkaan minne menee, ja keräilee ison mainostenjakokärryn kanssa tyhjiä pulloja roskakatoksista vaikka keskellä yötä ja monta kertaa vuorokaudessa. Ei varmaankaan kuulosta niin pahalta, mutta kun samaa tyyppiä on näkee jo kolmatta vuotta tekemässä samoja juttujaan, niin väkisinkin tulee säälin tunteita. Eipä asia kuulu mulle mitenkään, mutta jotenkin sitä toivoo että joku näitä elämästä vieraantuneita ressukoita auttaisi. Itse ainakin toivoisin että joku auttaisi jos olisin itse kylähullu-sekopää vailla läheisiä.

Mitä tällaisille asioille voi tehdä? Onhan niitä hourailevia vanhuksia ja riehuvia puliukkoja ollut iät ajat, mutta nyt näyttää tollanen sekopäisyys iskeneen myös näennäisesti normaalin oloisiin ihmisiin. Onko olemassa jokin taho kelle voi ilmottaa että "tiedän sellasen tyypin joka..."?

Force sanoi:
Suomessa on muutenkin sellainen paskameininki, että jos tuntemattomille ihmisille alkaa puhumaan vähänkin erikoisemmassa paikassa, niin luullaan hulluksi.

Tuo on kyllä totta! Mutta tässä tapauksessa ei kyse ole mistään normaalista keskustelusta tuntemattoman ihmisen kanssa. Minusta kyseinen nainen ollut aikaisemmin ihan "normaali" ja vasta hiljattain muuttunut ylipuheliaaksi. Pukeutuu kyllä todella siististi ja on vielä melko kauniskin, mutta jutut kertovat, että jotain vialla:(

Kerran alkoi kovaan ääneen ATK-luokassa kertomaan, miten oli aiemmin seurustellut miehen kanssa, jonka nimi tarkoitti suomeksi jumalan lahjaa, ja sellainen kuulema mies todella olikin. Puhui vieressään istuvalle miehelle yksinpuhelua viitisen minuuttia, säestäen juttuaan jatkuvasti naurunpurskahduksin. Hetken kuluttua kyseinen mies ilmeisen vaivautuneena poistui paikalta. Tämän jälkeen hän jatkoi puhelua jonkinlaisena yksinpuheluna, johon en oikein osannut reakoida ja poistuin itsekin paikalta.

Sehän tuosta juuri niin vaikean tekeekin kun ei tuollaiseen oikein osaa reakoida. Ainakaan minä en halua aiheuttaa toiselle turhaa mielipahaa.

Researcher sanoi:
No olipahan rentouttava kahvitunti...

Tultiin työkavereiden kanssa ihan rauhassa perjantaikahville Turun kauppasurkean kahvilaan. Otettiin kahvit ja istuttiin alas, ja sillä sekunnilla se alkoi.

Viereisessä pöydässä istuvat 25-30v naisihminen kysyi: Oletteko te naimisissa? Johon tietysti fiksusti heitin heti: Ai keskenään vai? Hahahhaa... Ajattelin, että sillä oli joku kysely tai muu projekti johon se tarvitsi mielipiteitä tms. Mutta ei.

Tyttö aloitti aivan käsittämättömän pälätyksen, siitä kuinka hän on ajatellut tehdä uranvaihdoksen, ryhtyä kotiäidiksi, etsii rikasta miestä ylläpitäjäksi, kuuli juuri jotain uskonnonvastaista jota ei voi uskoa, oli juuri katkaissut välinsä poikakaveriinsa, oli juuri soittanut kaverilleen ja isälleen, tunsi ihmisiä hyvistä piireistä, maailman vaikutusvaltaisimpia ihmisiä ...vetää henkeä... oli erittäin hyvin kasvatettu, isä toimii maa-, ja metsätalousministeriön eläinlääkärinä!?!?, isä ei ymmärrä hänen kouluvalintaansa, ja joka väliin muistutus siitä, kuinka hän tarvitsee itseään älykkäämmän miehen joka ei paina häntä alaspäin vaikka hän onkin huippuälykäs, eliittilukiosta, oikeista piireistä, rikkaasta perheestä jne...

Siinä sitten istuin. Yritin välillä sanoa jotain väliin huonolla tuloksella, kun muija jatkoi vaahtoamistaan. Jo muutaman minuutin jälkeen kävi aivan selväksi, että nyt on jäänyt lääkkeet ottamatta tai jokin maaninen vaihe on iskenyt päälle liian yllättäen. Se ihminen oli oikeasti sairas.

Mitä ihmettä tuollaisessa tilanteessa voi tehdä? Ei se nyt varsinaisesti vaaralliselta tuntunut, mutta enpä uskaltanut sanoa mitään vastaankaan, myöntelin vaan mukana sen minkä ehdin. Ei tuollaisesta voi vissiin mihinkään edes ilmoittaa, kun tässä maassa ei kovin helposti ihmisiä voi hoitoon laittaa.

Voinko nyt enää ikinä mennä sinne kahville, koska olen nähnyt saman tytön siellä kymmeniä kertoja. Muistaako se vielä ensi viikolla mitä kaikkea se höpötti? Käsittämättömän järkyttävä ja ahdistava tilanne.
Unohda koko juttu.. likka oli kai shokissa tai jotain sinnepäin. Jos sillä oli just tullu ero niin se käyttäityi varmaan jus päinvastaisesti mitä sinä ajattelet että miten sen olisi pitänyt käyttäytyä. Me ihmiset ollaan erillaisia toinen jää kotiin itkemään toinen lähtee maailmalle tuskaansa purkamaan ei sitä tarvii pelästyä
se on varmaan ihan kiva normaali likka sit taas ens viikolla .. et sillee.
Olipas tyhmä posti... nyt nolottaa.. mut ei jaksa olla ton filosofisempi,sorry.

snowball sanoi:
Unohda koko juttu.. likka oli kai shokissa tai jotain sinnepäin. Jos sillä oli just tullu ero niin se käyttäityi varmaan jus päinvastaisesti mitä sinä ajattelet että miten sen olisi pitänyt käyttäytyä. Me ihmiset ollaan erillaisia toinen jää kotiin itkemään toinen lähtee maailmalle tuskaansa purkamaan ei sitä tarvii pelästyä
se on varmaan ihan kiva normaali likka sit taas ens viikolla .. et sillee.
Olipas tyhmä posti... nyt nolottaa.. mut ei jaksa olla ton filosofisempi,sorry.
En taas jaksanu lukea noita kaikkia posteja mutta jos toi on jatkunut jo pitempään ni miksi ihmiset koulukaverit ei hae sille apua, eli hoida sitä hoitoon.
Jos oot urho marssit itse koulun kansliaan ja kerrot tapauksesta silleen hienotunteisesti ni kyllä se likka saa sit apua.

reinhardt sanoi:
Inhottava tilanne...vastaavissa on oltu; naamani on ilmeisesti niin ystävällinen, että kaikki ihme hihhulit haluaa avautua minulle. Ja voin kertoa, että tilanne on vielä piirun verran ikävämpi, kun joku miespuolinen selkeästi hassahtanut tyyppi alkaa selittää tyhjällä bussipysäkillä jotain ihme legendaa...Hyvin usein jumalastaan.
Sama juttu täällä luulevat kai enkeliksi tai jotain. Yleensä yritän olla ystävällinen ja jutella mutta aina ei jaksa .. et sillee.

Researcher sanoi:
Tyttö aloitti aivan käsittämättömän pälätyksen,

Mitä ihmettä tuollaisessa tilanteessa voi tehdä? Ei se nyt varsinaisesti vaaralliselta tuntunut, mutta enpä uskaltanut sanoa mitään vastaankaan,

Vitun nössö, Mää oisin vetänyt akkaa turpaan täysillä ja huutanut: "TURPA KIINNI KUN MIES PUHUU".

Ei ihme että tämä nykyaikainen yhteiskunta on tällaisessa alennustilassa.
"Ei se nyt varsinaisesti vaaralliselta tuntunut", njää njää njä njä njä njäää,HOHHOIJAA, ootko sää MIES vai mikä?
Jos oot enemmän henkinen kuin fyysinen kaveri, niin olisit nyt ees nauranu paskasesti ja vittuillu tai jotain.

Siis onko nykyajan mentaliteetti se, että vetääkää mua perseeseen, mut jos ootte kivoja ni suudelkaa mua ensin?

jos toi on jatkunut jo pitempään ni miksi ihmiset koulukaverit ei hae sille apua, eli hoida sitä hoitoon.
Jos oot urho marssit itse koulun kansliaan ja kerrot tapauksesta silleen hienotunteisesti ni kyllä se likka saa sit apua.

Ihmistä ei voi Suomessa laittaa hoitoon tahdonvastaisesti, jos ei ole vaaraksi itselle tai muille.
Maanisessa vaiheessa ihminen ei tunne itseään sairaaksi ja lääkkeetkin jää helposti ottamatta, kun olo on olevinaan niin mielettömän hyvä.

Olin kerran linja autossa tulossa jyväskylään Kotkassa.Jossain matkan varrella kyytiin tuli joku äijä joka rupes puhumaan itekseen.Se esitteli "ei kellekään" jotain korua mitä se oli viemässä vaimolleen.Ajattelin ensin alkaa aukomaan päätä,mutta sitten ajattelin kuunnellaas mitä äijällä on kerrotavana.Loppujen lopuks tuli heitettyä läppää sen kanssa perille saakka ja se anto mulle vielä 20e!!!Oman kertomansa mukaan pärjäs ihan hyvin mutta ei uskaltanut paljoa liikkua ulkona koska ei osannut pitää päätään kiinni,tässä olin samaa mieltä sen kanssa!

osku sanoi:
Olin kerran linja autossa tulossa jyväskylään Kotkassa.Jossain matkan varrella kyytiin tuli joku äijä joka rupes puhumaan itekseen.Se esitteli "ei kellekään" jotain korua mitä se oli viemässä vaimolleen.Ajattelin ensin alkaa aukomaan päätä,mutta sitten ajattelin kuunnellaas mitä äijällä on kerrotavana.Loppujen lopuks tuli heitettyä läppää sen kanssa perille saakka ja se anto mulle vielä 20e!!!

Mulla on samanlainen kokemus hervannan linja-autosta parin vuoden takaa mutta sen sijaan että eukko olis antanut 20€ se purikin mua polveen. Lopulta bussikuski nakkas sen pihalle kun se oli yrittänyt saada muidenkin jalkoja suuhunsa :lol2:

Status
Viestiketju on suljettu.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom