Maailmankatsomusthread (uskontokeskustelut kaikki tänne)

Kun olin Itävallassa vaihto-oppilaana, niin mulla oli hyvä väittely juuri tästä kristinuskon kolminaisuudesta naapurissa asuvan muslimin kanssa. Teologia ei ole niin hyvin hanskassa, että olisin saanut hänelle vakuutettua kristinuskon olevan puhtaan monoteistinen uskonto. Yhtä mieltä oltiin kuitenkin, että kristinuskossa ja islamissa on loppujen lopuksi paljon yhteistä. Väittelyn päätteeksi kuitenkin mentiin baariin ja tehtiin huorin. :rolleyes:

Rock^ sanoi:
Niin, senkö perusteella sinä tiedät että kuolemaan kaikki päättyy kun ruumiit eivät liikahdakaan hautuumaalla? Perusteles vähän paremmin väitteitäsi, koska minun tietääkseni et ole kuollut kertaakaan joten sinulla ei ole mitään rahkeita väittää todeksi sitä että kuolemaan se päättyy.

Sulla on rahkeita? eipä sulla omat perustelutkaan kovin vahvoilta näytä.

Rock^ sanoi:
Niin, senkö perusteella sinä tiedät että kuolemaan kaikki päättyy kun ruumiit eivät liikahdakaan hautuumaalla? Perusteles vähän paremmin väitteitäsi, koska minun tietääkseni et ole kuollut kertaakaan joten sinulla ei ole mitään rahkeita väittää todeksi sitä että kuolemaan se päättyy.
Tää on tätä samaa jankutusta. Niinkauan kuin kukaan ei tule selittämään kuoleman jälkeen että olinpas taivaassa, niin ne raadot siellä hautuumaalla on kuolleita ja thats it. Tolla sun perusteella voi väittää mitä vain. Mä väitän että osaan lentää, todista se epätodeksi, en suostu sulle demoamaan sitä.

Laitan ihan pikasesti tähän väliin ei-uskoville sellasen kysymyksen että oletetaan nyt hypoteettisesti et taivas olis olemassa, niin olisko se teistä hyvä juttu - tai haluisitteks te uskoa et kuoleman jälkeen on taivas jossa on vaan hyvää?

Aivan yks paskanhailee onko taivasta vaiko eikö... Sitte näkee ku delaa että tuleeko se piru tökkimään haarukalla perseeseen.. Miksi vaivata päätään turhanpäiväisillä asioilla.

Kynäniska80 sanoi:
Laitan ihan pikasesti tähän väliin ei-uskoville sellasen kysymyksen että oletetaan nyt hypoteettisesti et taivas olis olemassa, niin olisko se teistä hyvä juttu - tai haluisitteks te uskoa et kuoleman jälkeen on taivas jossa on vaan hyvää?
No jos nyt leikitään ajatuksella, että taivas tosiaankin olisi. Siellähän on kaikki hyvin, mitään pahaa ei ole. Kaikilla on onnellista ja mitään tuskaa ei ole. Miten silloin määritellään hyvä olo? Siellä vain sielut killuu täydessä onnessa vailla huolen häivää? Jos ei ole pahaa, ei ole hyvääkään ja kuka jumalauta jaksaa olla happy happy jee jee kokoajan? Olisihan se vallan puuduttavaa kun kokoajan samaa shittiä, kaikkeen kyllästyy aikanaan. Vastoinkäymiset kasvattaa ja niiden voittaminen tekee hyvää, ihminen tarvitsee kaikkia tunteita, ei pelkällä ilolla paljoa juhlita. Siinähän kärsii inflaatiota koko onnellisuus kun kaikki on niin ollakseen. Tähän tulee toki taas ympäripyöreä vastaus, notta taivaassa nyt vain voi olla aina onnellinen kun siellä on täydellistä. Blaah blaah, mä ainakin kaipaan vaihtelua elämään.

Niinkauan kuin jumala ei näyttäydy tai todista olemassaoloaan, meikäläinen ainakin elää omana itsenään ja vastaa kaikesta itse. Jos mä en sitten kelpaa taivaaseen, niin imekööt letkuaan, ei täällä jonkun satuolennon persettä viitti lutkutella vain sentakia, että ihmisen kirjoittamassa kirjassa pelotellaan helvetillä.

Jos se taivas on olemassa, ilmeisesti niillä taivaspaikan saaneilla (ei siis minulla) on jotkut ikuiset vaparit alakertaan kattomaan, miten minä ja muut sinne yksisuuntaisen matkalipun saaneet pärjäämme syntisinä ikuisessa tulimeressä. Tosin hyvinhän siellä varmaan pärjätään.

Itse uskon siihe, että uskonnosta haetaan vaan turvaa päivittäiseen elämään. Elämä on varmasti helpompaa jos pystyy aivopesemään ittensä siihe uskoon, että tuolla selän takana on aina juku suuri ja mahtava voima joka auttaa hädässä. Hakeehan sitä jokainen läheisyyttä/turvaa myös omasta perheestäkin. Uskovaisilla on vaan se etu, että niillä on tämä turvan tuoja aina läsnä. Helvetin yksinkertasta ja ymmärrettävää miks ihmiset haluaa uskoa.

Sitä vaan ihmettelen, että miten nyky sivistyksen ja tietämyksen jälkeen joku voi ruveta tosiaan oikeesti uskomaan. Joku iki ikivanha kirja vastaan niin moneen kertaan tutkittu ja todistettu evoluutioteoria. Ite en osaa itteeni aivopestä, vaikka tiedän että elämä ois huolettomampaa ja helpompaa jos vois antaa vastuun pois jollekki yliluonnolliselle voimalla.

Harmi että uskonnon antaman turvan lisäksi uskonnon nimissä tehdään myös paljon pahaa. Jos minä saisin päättää, opetettaisiin kouluissa uskonnon sijasta pentuja ymmärtämään erilaisuutta ja lähimmäisen huomioonottamista. Mutta koska uskonto on iso bisnes, tämä lienee turha toivo.

Huge Juge sanoi:
I

Harmi että uskonnon antaman turvan lisäksi uskonnon nimissä tehdään myös paljon pahaa. Jos minä saisin päättää, opetettaisiin kouluissa uskonnon sijasta pentuja ymmärtämään erilaisuutta ja lähimmäisen huomioonottamista. Mutta koska uskonto on iso bisnes, tämä lienee turha toivo.
Onhan kristinusko vähän kuralla kun sillä on alettu rahastamaan. Kovin alhaisella tasolla on homma kun papit nussii toisiaan, pieksee lapsiaan ja tunkee kolehtia naaman eteen vaikka kirkollisverotkin on jo jekutettu palkasta. Tuosta hommasta on hyväntekeväisyys kaukana kun hautajaisetkin maksaa.

Rock^ sanoi:
Kokekaa kuolema ensiksi ja tulkaa sitten sanomaan mitä kuolemassa tapahtuu ja loppuuko tietoisuus siihen.
Minäpä olen ollut elottomana miljardeja vuosia aina alkuräjähdyksestä syntymääni saakka, ja voin paljastaa että se hengettömyys oli jokseenkin tiedoton olotila.

Ajatus että ihmisestä jäisi kuoleman jälkeen jotain mitä ei ollut ennen syntymää on paitsi järjetön myös tarpeeton. Kuinka sellainen voi edes tulla mieleen?

Kynäniska80 sanoi:
niin olisko se teistä hyvä juttu - tai haluisitteks te uskoa et kuoleman jälkeen on taivas jossa on vaan hyvää?

Taivas, jossa kaikki vaan hyvää, kelpaahan sekin. Siellä ei sitten varmaan tunneta mitään ikävystymistä. Otetaan se sitten vaikka iloisena ylläribonuksena.

Mikä osa ihmisestä siis menee sinne taivaaseen/helvettiin kuoleman jälkeen? Sielu? Missä se on ollut ennen syntymää? Taivaassa/helvetissä vai onko jossain jokin sieluvarasto josta nykäistään aina tarvittaessa sielu? Onko tämä varasto minun kiveksissä tai jossain lähistöllä? Missä vaiheessa siittiöön tulee sielu? Tuleeko se siinä vaiheessa kun lasti lentää, siinä kun siittiö tekee tuttavuutta munasolun kanssa vai kun vauva vedetään imukupilla tähän maailmaan?

Uskovaiset jaksavat jauhaa kuoleman jälkeisestä elämästä, mutta en ole kenenkään kuullut jauhavan syntymää edeltävästä elämästä. Taidanpa kirjoittaa paksun kirjan tästä aiheesta muutaman kaverini kanssa. Saisin muutaman tuhannen vuoden päästä rispektiä uskovaisilta..

Neuvostoliitto sanoi:
Uskovaiset jaksavat jauhaa kuoleman jälkeisestä elämästä, mutta en ole kenenkään kuullut jauhavan syntymää edeltävästä elämästä. Taidanpa kirjoittaa paksun kirjan tästä aiheesta muutaman kaverini kanssa. Saisin muutaman tuhannen vuoden päästä rispektiä uskovaisilta..

Minä olen kuullut. Siitä ei tosin varmaankaan ole raamatussa juttua, mutta teorioita toki on. Muistaakseni jonkun teorian mukaan jossain todellakin on sieluvarasto, eli pakasta nykäistään uusi sielu ja laitetaan maan päälle tiukkaan testiin. En muista tarkemmin, jotain ihan levotonta juttua :lol2: Olikohan se niin, että joku oli päässyt jopa tutustumiskierrokselle taivaaseen, olisko ollut happikato aivoissa tai jotain, eli jumala oli näytellyt vähän paikkoja. Oli sitten tyyppi kirjoittanut kokemuksistaan artikkelin johonkin uskovien keskuudessa ihan vakavasti otettavaan lehteen. Harmi kun ei muista tarkemmin yksityiskohtia.

TRENT sanoi:
Ei kristinusko näiden ihmeiden suhteen ole ollenkaan ainutkertainen.

Uskot siis kuitenkin, että näitä ihmeitä tapahtuu? Tapahtuivatpa ne sitten kenen kautta hyvänsä ja mitä tahansa hän edustikaan, eikö se oli yksiomaa todistus siitä, että on olemassa henkivaltoja.

EDIT: Tuosta viimesimmästä aiheesta. Olen lukenut sellaisen kirjan nimeltä "Kuoleman tuolla puolen" tjsp. Siihen oli koottu juttuja näistä rajatapauksista, esim. ihmisestä jonka sydän oli jo pysähtynyt, mutta palasi vielä eloon. Kaikenlaista tarinaa itse kullakin oli kerrottavanaan lyhyistä käväisyistään tuonpuoleisessa. Mielenkiintoisia iltasatuja, jos ei nyt muuten pidä minään. Sen verta paljastan, että kokemuksissa henkilöt pääasiassa kokivat joko suurta tuskaa(helvetin kaltainen paikka) tai hyvää oloa.

Manuel sanoi:
Sen verta paljastan, että kokemuksissa henkilöt pääasiassa kokivat joko suurta tuskaa(helvetin kaltainen paikka) tai hyvää oloa.
Oliko kirjassa mainintaa siitä, että olivatko nämä hyvän olon kokeneet henkilöt uskovaisia vai eivät?

Mike sanoi:
Määrittele ihme.

Perinteisimpiä ihmeitä taitaa olla äkillinen parantuminen pitkäaikaisesta sairaudesta. Ei, puhu mistään Raamatun tarinoista nyt. On olemassa näitä "hurmoskokouksia" tai millä nimellä niitä nyt kutsuisi. Suomessa oli pienimuotosempi se Nokia liike, jonka moni varmaan tietää. Maailmalla on ollut paljon isompia liikkeitä. Mitä näistä olen lukenut/kuullut, niin siellä on todella tapahtunut näitä parantumisia pyhän hengen vaikutuksesta.

Enpä vaan itsekään noista kuviosta tiedä sen enempää, kun en ole niissä ollut. Toistaiseksi leimaan itseni epäilijäksi, mutta en tuomitse kaikkea yllä mainitun kaltaisia tapahtumia paskapuheeksi suoralta kädeltä, vaan mielenkiinnolla seuraan sivusta.

jänkäkoira sanoi:
Oliko kirjassa mainintaa siitä, että olivatko nämä hyvän olon kokeneet henkilöt uskovaisia vai eivät?

Etpä varmaa sitä usko, mutta kyseessä oli aivan satunnaisia henkilöitä, joiden taustasta ja vakaumuksesta ei ollut tietoa. Normaaleja sairastapauksia, mutta lääkärit olivat kirjoittaneet ylös omia havaintojaan ja potilaiden kertomuksia kokemuksistaan.

Manuel sanoi:
Etpä varmaa sitä usko, mutta kyseessä oli aivan satunnaisia henkilöitä, joiden taustasta ja vakaumuksesta ei ollut tietoa. Normaaleja sairastapauksia, mutta lääkärit olivat kirjoittaneet ylös omia havaintojaan ja potilaiden kertomuksia kokemuksistaan.
No uskotaan, jos kerran niin sanot. Olisi vaan ollut mielenkiintoista nähdä, onko mitään korrelaatiota hyvän olon ja uskovaisten välillä vs. tuskan ja ateistien välillä. Tuskin.

Back
Ylös Bottom