Maailmankatsomusthread (uskontokeskustelut kaikki tänne)

Ihan kunnioittevasti kynäniska80 on jaksanut puolustaa kantaansa pakkiksen itsevarmimpia ateisteja vastaan.

Itse en jaksa nettifoorumeilla enää aiheesta väitellä. Sitä paitsi oma uskoni(tai epäuskoni) on sitä luokkaa, että ei toistaiseksi ole kykyä puhua jonkun asian puolesta niin varmana.

Nykyäänkin voi tosin avata silmänsä ja lukea juttuja lehdistä(esim. suomalainen Sana) tai joidenkin kuuluisien evankelistojen kirjoista. Näiden mukaan edelleen pyhä henki vaikuttaa keskuudessamme ja tekee ihmeitä ihmisten kautta, jotka ovat aidosti ja vahvasti uskossa. Onko kaikki nekin jutut sitten vailla täyttä järkevä olevien tarinoita - ei voi tietää. Aika paljon näitä järjettömiä ihmisiä edelleenkin tuntuisi olevan keskuudessamme.

Haluan pohjimmiltani uskoa. En menetä siinä mitään, koska en rajoita elämääni uskolla mitenkään, tuputa sitä muille tai mitään muutakaan. Armosta pelastun, siihen luotan. Tai sitten kaikki vaan katoaa, se selviää aikanaan miten käy.

jänkäkoira sanoi:
Ei ole pakko hyväksyä toisten maailmankuvia, mutta kyllä niitä voi kuitenkin edes vähän kunnioittaa.

Yhtä paljon tässä kunnioitetaan kynäniskan maailmankuvaa kuin kynäniska meidän.

Eli toisin sanoen: Niin se metsä vastaa kuin sinne huudetaan.

Tietty joukko ihmisistä vaan on sellaisia että ne tarvitsee jonkin johon uskoa. Nämä ressukat on sitten ihan rikki kun joku toinen uskookin esim. itseensä ja muihin maapäällisiin asioihin. Yksi piirre uskovaisissa on tullut monesti vastaan; paskan puhuminen. Entinen uskonnon opettajani kertoi usein vakavissaan tarinoita joissa ei ollut päätä eikä häntää. Hänen valaistumiskokemus oli tapahtunut kesken kauppareissun ja paluumatkan hän oli "leijunut" 5cm maasta irti ottamatta askeltakaan.

Hauska uskotapaus sattui kerran ryyppyillan jälkeen Joensuun linja-autoasemalla. Oltiin käyty yöpalaa grilliltä ja mentiin istuskelemaan aseman baariin. Baarissa joku äijä luukutti mankalla c-kasetille äänittämiään saarnoja maailman pahuudesta ja synneistä. Alettiin jututtaa äijää ja sen silmät alkoi kiilua ja suu vaahdota kun se selitti jeesuksesta ja jumalasta. Sillä oli joku kassi mukana ja siellä näkyi jotain lehtiä yms. papereita. Pyydettiin sitten äijää näyttämään kassinsa sisältö jos vaikka saatais uskolehtiä matkaan. Aikamme pyydeltyä äijä raotti kassia ja siellä tosiaan oli jotain uskolehtiä ja lentolehtisiä, mutta siellä oli muutakin: Jallun ja Kallen pari vuosikertaa. :whip: Vittu me revettiin siihen paikkaan niin totaalisesti kun vaan laskuhumalassa voi. Äijä selitti että piti "syntiä" mukana muttei siihen missään nimessä koskisi. Loppujen lopuksi saatiin anastettua äijältä yksi saarnakasetti jota sitten tuosta lähtien kuunneltiin kun otettiin pohjia :D :D

Tää äijä on vissiin joku legendaarinen saarnamies Itä-Suomessa?

Uskovaisilla ei ole tapana kunnioittaa paskanvertaa vääräuskoisten elämänkatsomusta. Oletteko koskaan törmännyt uskovaisten ärsyttävään ilmiöön nimeltään dissaaminen? Annanpa veriselvän esimerkin:

"Hei, tässä olisi tämmöinen lehtinen jumalasta, tämän avulla pelastut"
"Hei mees nyt, en mä jumalia tähän väliin tartte, pärjään hyvin itsenäni"
"No mutta ota nyt, tämä on pelastus"
"No en nyt ota, usko pois, mitään jumalia ei mun elämässä ole"
"Ai olet selvästi kiinnostunut kun noin kärkkäästi vastaat, sinä etsit vain jumalaa, kyllä hän ovensa avaa"
" :jahas: "

Neuvostoliitto sanoi:
Tää äijä on vissiin joku legendaarinen saarnamies Itä-Suomessa?

Tämä sama äijä käy meillä laitoksen ruokalassa julistamassa joka viikko pelastuksesta, raamatusta ja jumalasta.

Mike sanoi:
Vastaaminen on siis itseensä ottamista, no sittenhän meitä on täällä aikamonta, muutama reply on tainnut kertyä.

Noh, "ahdistavaa" ja "sääliksi käy", kyllä tuossa nyt jotain fiilareita on jo otettu. Oma bisneksesi tietysti, mistä ahdistut.

Goatsilla sanoi:
Noh, "ahdistavaa" ja "sääliksi käy", kyllä tuossa nyt jotain fiilareita on jo otettu. Oma bisneksesi tietysti, mistä ahdistut.
Ehkä sä nyt vain et ymmärrä(tuossa iässä pitäis kyllä jo ymmärtää) että itseensä ottaminen ja sääliminen ei kyllä ole sama asia. Eli pidä tunkkis perkele!

Mike sanoi:
Uskovaisilla ei ole tapana kunnioittaa paskanvertaa vääräuskoisten elämänkatsomusta. Oletteko koskaan törmännyt uskovaisten ärsyttävään ilmiöön nimeltään dissaaminen? Annanpa veriselvän esimerkin:

"Hei, tässä olisi tämmöinen lehtinen jumalasta, tämän avulla pelastut"
"Hei mees nyt, en mä jumalia tähän väliin tartte, pärjään hyvin itsenäni"
"No mutta ota nyt, tämä on pelastus"
"No en nyt ota, usko pois, mitään jumalia ei mun elämässä ole"
"Ai olet selvästi kiinnostunut kun noin kärkkäästi vastaat, sinä etsit vain jumalaa, kyllä hän ovensa avaa"
" :jahas: "

Kyllähän noihin törmää usein asematunnelissa. Yleensä nämä on sellaisia räsyvaatteissa haisevia elttaantuneita íhmishahmoja. Kaiken lisäksi ne lehdet on niin paskan näköisiä ettei niitä hullukaan ota. Tekisivät siitä paremman näköisen, vetäisivät jonkun kamppanjan mediassa ja laittaisivat lehdet ilmaisjakeluun niinkuin City yms. Kyllä jumalan brändi on aika heikossa jamassa, eihän sillä ole edes kunnollista logoa. Voisi kirkko palkata jonkun mainostoimiston viilaamaan jumalasta edes vähän uskottavamman. :D

Noista lehtisistä tuli mieleen, että ne pienet sarjakuvatyyliin tehdyt vihkoset on kyllä legendaarisia ja aivan loistavaa huumoria :D.

Mike sanoi:
Ehkä sä nyt vain et ymmärrä(tuossa iässä pitäis kyllä jo ymmärtää) että itseensä ottaminen ja sääliminen ei kyllä ole sama asia. Eli pidä tunkkis perkele!

Me vain käsitämme termin "itseensä ottaminen" eri tavalla, that's it. Vastaa nyt edes kysymykseen, miksi säälit ja miksi ahdistaa? Ei kai se sulta ole pois, jos toiset uskoo satuolentoihin. Jos tuputtavat, sehän on vähän kuin puhelinmyynnissä, alat kaupata itse jotain yhtä älytöntä, loppuu tuputus ja saa hyvät naurut.

Goatsilla sanoi:
Vastaa nyt edes kysymykseen, miksi säälit ja miksi ahdistaa? Ei kai se sulta ole pois, jos toiset uskoo satuolentoihin.

Vastaan omalta osaltani. Ei se oo multa pois jos aasiassa kuolee kymmeniä tuhansia, ei se oo multa pois jos mä näen rattijuopon halvaannuttaman nuoren. Ei muitten elämä oo multa pois. Mutta en mä silti voi välillä olla ahdistumatta ja säälimättä kurjia ihmiskohtaloita.

Neuvostoliitto sanoi:
Kyllähän noihin törmää usein asematunnelissa. Yleensä nämä on sellaisia räsyvaatteissa haisevia elttaantuneita íhmishahmoja. Kaiken lisäksi ne lehdet on niin paskan näköisiä ettei niitä hullukaan ota. Tekisivät siitä paremman näköisen, vetäisivät jonkun kamppanjan mediassa ja laittaisivat lehdet ilmaisjakeluun niinkuin City yms. Kyllä jumalan brändi on aika heikossa jamassa, eihän sillä ole edes kunnollista logoa. Voisi kirkko palkata jonkun mainostoimiston viilaamaan jumalasta edes vähän uskottavamman. :D
Näinkö?

Liitteet

• lectra.webp
    lectra.webp
    38 KB · Katsottu: 296
Goatsilla sanoi:
Ahhaha, millä tavalla se on kurja ihmiskohtalo, jos joku on onnensa kukkuloilla ollessaan vahvasti uskossa?

Ohi meni. Tarkoitus oli vain osoittaa, ettei sen tarvitse olla "multa pois", että vähän säälittää.

Goatsilla sanoi:
Ahhaha, millä tavalla se on kurja ihmiskohtalo, jos joku on onnensa kukkuloilla ollessaan vahvasti uskossa?

Mä olen aina onneni kukkuloilla 2,5 promillen kännissä. Mulla on helvetin varma olo, en tunne kipua, olen kaikkivoipa, olen kuolematon ja rakastan kaikkia. Muiden silmissä olen silloin säälittävä rääpäle :david:

Mike sanoi:
No enkö mä selittänyt sen jo? Säälittävää katsoa kun kaveri laahustaa jonkun uskon takia.

Jos kaveri sinun näkökulmastasi "laahustaa", mutta omasta mielestään on niin onnellinen kuin voi ihminen olla, niin laahustaako se vai onko onnellinen? Miksi toisen onni on kaikin tavoin yritettävä osoittaa feikiksi ja säälittäväksi? Onko hän saavuttanut onnensa väärin menetelmin, ja sinun tapasi on oikea? Tämähän vajoamista samalle tasolle niiden kanssa, jotka sanovat sinua vääräuskoiseksi.

Goatsilla sanoi:
Jos kaveri sinun näkökulmastasi "laahustaa", mutta omasta mielestään on niin onnellinen kuin voi ihminen olla, niin laahustaako se vai onko onnellinen? Miksi toisen onni on kaikin tavoin yritettävä osoittaa feikiksi ja säälittäväksi? Onko hän saavuttanut onnensa väärin menetelmin, ja sinun tapasi on oikea? Tämähän vajoamista samalle tasolle niiden kanssa, jotka sanovat sinua vääräuskoiseksi.
Onnellinen? IMO kuulostaa kovin valmiilta jojoon. Ihan karmeeta masentuneen paatosta. Kovin harmaa on kaverin maailma. Jäbä mainitsee kuoleman jokatoisessa lauseessa, se ei kovin onnellista enää ole.

Eli sen että ilman Jeesusta ei oo sitä mitä elämässä tarvitaan että mä edes haluan elää sitä. Itse en voi puristaa itsestäni rakkautta päivittäin ja ilman rakkautta en halua/voi elää sillä se on kaiken mielekkään elämän perusta.

Mä tarviin myös armoa ja anteeksiantamusta ihan päivittäin.

Miks te jaksatte tavotella uraa, taloa, rahaa, naisia, vaimoa etc. etc. kun niillä ei ole mitään merkitystä - kaikkihan kuolee.

Eli oli sulla 1000 0000 0000 euroo tau olit täysin persaukinen niin loppu on sama, kuolema, turhaa kukaa näkee vaivaa kun kumminkin kuolee vaikka ihminen yrittäis tunkea kuoleman pois mielestä niin se on fakta.

Taivaaseen pääseminen on tärkeintä sillä tämä maailman on huono paikka elää - täällä mikään hyvä ei kestä ja aina tulee jotain pahaa.

Back
Ylös Bottom