Maailmankatsomusthread (uskontokeskustelut kaikki tänne)

Moraalissa on kyse hyvän/pahan ja oikean/väärän erottamiskyvystä. Se, että toimit vaistojesi mukaan
ilman vapaata tahtoa, ei liity moraaliin mitenkään. Moraali tulee siinä mukaan, kun vaistomme pakottaa meitä
johonkin, mutta silti jokin sisällämme (omatunto) kertoo meille, tulisiko meidän toimia tuon vaiston mukaan vai
vahvistaa jotain toista. Mikäli ymmärsin oikein, sinun mukaasi omatunto on vain yksi vaistoistamme, laumavaisto.
Vaisto saa aikaan meissä halun tehdä jotain, mutta omatuntoon ei liity mitenkään haluaminen, se kertoo meille mitä
meidän tulisi tehdä, halusimme sitä tai emme.

Listataan tahan nyt vaikka varastamisen osalta tuo paattelyketju:

1. Jos lahimmaiseltasi varastetaan jotain, niin tunnet empatiaa hanta kohtaan.
2. Seurauksena haluat varastamisen olevan kiellettya.
3. Varastamisen vaaryys kirjataan lakiin.

Vaitinko nyt missaan, etta taman seurauksena ihmisen ei koskaan tekisi mieli varastaa mitaan? On minunkin joskus tehnyt mieli varastaa jotain, kun en tunne kohdetta kohtaan empatiaa jostain syysta, mutta en ole sita tehnyt koska se on laitonta eika yleisesti hyvaksyttavaa johtuen yllaolevasta. Sinulla moraalinen auktoriteetti tassa tilanteessa on jumala, kun taas minulla yhteiskunnan saatamat lait.

Mita kulttuurien samankaltaisuuteen tulee, niin on kuitenkin kyse samasta lajista. Voi siis olettaa, etta monet samankaltaiset asiat aiheuttavat kaikissa ihmisissa karsimysta. Nita ovat esim. laheisen sairaus, laheiseen kohdistunut fyysinen vakivalta jne. Kun nyt toistat edella olevaa paattelyketjua naihin ilmioihin, niin paadytaan aika monelta osalta samoihin lopputuloksiin. Tuo ei taaskaan vaadi mitaan taivaallista ohjausta.

Enta sitten jos hyva tai paha on vain aivojemme luoma illuusio?

ps. Mita muuten tarkoittaa "tiedan uskovani". Eilen uskoin unohtaneeni kannykan kotiin, joten "tiesin uskovani" kannykan olevan kotona. Kannykka oli kuitenkin unohtunut kaverille.

Moraalikeskustelu... vaikuttaa hyvältä. Mukavaa vaihtelua luonnontieteisiin. Pitäisi ehkä ottaa kantaa. Se on tosin turhaa. Kenenkään mieli ei muutu. Sanotaan se silti. Ihan vain itseilmaisun takia. Tarve se on sekin.

Olen itse tässä katsellut viime aikoina Breaking Bad -sarjaa. Sen lisäksi, että sarja on helvetin hyvä (suosittelen!), niin se herättää aika runsaasti moraalisia kysymyksiä. Olet kuolemassa syöpään, vitullinen asuntolaina, vaimo raskaana ja koko perhe kaatuu velkoihin, kun kuolet. Onko väärin tienata perheelle rahaa myymällä huumeita kadulla? Vähän pahaa, vähän hyvää. Jos teet hyvää tekemällä pahaa, niin oletko paha vai hyvä? Vaikeita kysymyksiä.

Minusta välillä tuntuu, etten tiedä elämästä vittuakaan mitään vaikka jotkut yrittävät minulle fiksun jätkän leimaa lyödäkin. Nytkin pohdin elämän suuria kysymyksiä tv-sarjan kautta. Sen pitäisi kertoa jo jotain. Olen ateisti. Ilmeisesti myös siten autisti. Sanat kuulostavat lähes samoilta, joten niiden täytyy olla lähes samoja. Ehkä minulla on siten oikeus yksinkertaiseen maailmankuvaan. Joka tapauksessa minusta vaikuttaa elämänkokemukseni mukaan siltä, että synnymme tähän maailmaan vielä tyhjäpäisempinä kuin olemme parikymmentä vuotta myöhemmin. Osaamme imeä tissiä, puristaa sormea ja rääkyä. Siitä se alkaa. Ei mitään käsitystä hyvästä ja pahasta. Ei mitään käsitystä Jumalasta. Emme erota omaa ruumistamme äitimme nännistä. Siitä pitää lähteä liikkeelle. Kun opimme kävelemään, niin revimme lelut muiden lasten kädestä. Emme ymmärrä, että toinen ei siitä tykkää. Meidät pitää tönäistä pari kertaa maahan, että sen tajuamme. Alamme tajuta jotain oikean ja väärän päälle. Tajuamme, että tekemällä väärin saa turpaan. Tekemällä oikein saa jotain muuta. Ei ehkä saa mitään, mutta ei saa turpaankaan. Ehdollistumme.

Onko moraali siis objektiivista? Uskot Jumalaan ja sanot, että on. Minä sanon, että ei vitussa ole. En näe mitään maailmassa, mikä puhuisi tämän puolesta. Afrikassa raiskataan lapsia, koska sen uskotaan parantavan AIDS. Heistä se on hyvä juttu. Intialaiset hakkaavat miekalla tyttärensä pään, koska hän kehtasi häpäistä perheensä naiskentelemalla rakastamansa miehen kanssa. Se on heistä hyvä juttu. Missä se vitun objektiivinen moraali on? Anteeksi kiroilu. Se vain sopii minusta tilanteeseen. Me kasvamme mihin kasvamme. Olemme biologisia koneita, joissa on luontainen teleologinen toimintamalli? Teleologinen? Hieno sana, mutta mitä helvettiä se tarkoittaa? En ole varma. Uskon, että se tarkoittaa, että pystymme näkemään nykyhetkeä pidemmälle. Ymmärrämme syyn. Tiedämme syyn seurauksen. Tiedämme sen ennen kuin mitään on tapahtunutkaan. Ymmärrämme, että tekomme saattavat satuttaa jotain toista. Se tuntuu meistä pahalta, koska tiedämme, että se tuntuu toisesta pahalta. Empatia. Se on meihin sisäänrakennettu. Yksi sanoo, että sen teki Jumala. Toinen sanoo, että evoluutio. Siellä se kuitenkin on. Ei mitään objektiivista. Vain empatia. Se riittää selittämään moraalin.

Jos moraali olisi objektiivista, niin miksi lastenraiskaus on jossain päin maailmassa ok? Jos moraali olisi objektiivista, niin miksi mies voi kulkea kadulla tyttärensä pää miekannokassa ja saada hurraa-huutoja? Miksi? Siksi, että moraali ei ole objektiivista. Me synnymme tähän maailmaan idiootteina. Me myös kuolemme idiootteina. Välissä joudumme kuitenkin valitsemaan erilaisia polkuja. Kun synnymme emme tiedä näistä poluista mitään. Vanhempamme valitsevat niistä ensimmäiset. Kun kasvamme, niin opimme tuntemaan nämä polut. Ne saattavat olla aika ikäviä polkuja. Saatamme päätyä raiskaamaan lapsia. Saatamme päätyä tappamaan tyttäremme. Kuljemme kuitenkin niitä pitkin? Miksi? Koska emme tunne muita polkuja. Pelkäämme pimeää. Pelkäämme astua sille polulle, jossa jokainen askel on vieras. Mitä jos se on vielä huonompi polku? Emme ota sitä riskiä. Tuttu on turvallista. Tekeekö se meistä pahoja? Ei tee. Meistä tulee ne polut, joita pitkin kuljemme.

Valitsemme polut sen perusteella, mitä polkuja olemme aiemmin kulkeneet. Vaihdamme polkua vain äärimmäisessä hädässä. Siksi entiset tappajat kääntyvät kristinuskoon. Siksi alisuorituva syöpää sairastava kemianopettaja päätyy valmistamaan metamfetamiinia. Olemme biologisia koneita, joita heittelee sattuma ja geneettinen ohjelmointi. Emme muuta. Tai ehkä olen vain idiootti. Olen sitä varmasti. Niin ovat kaikki muutkin. Mitä se tarkoittaa? Minulle se tarkoittaa sitä, ettei ole objektiivista moraalia. Ei ole objektiivista hyvää. Ei ole objektiivista pahaa. On vain heittopusseja. On vain sätkynukkeja. Se on ehkä jollekin masentava ajatus. Tekee ehkä mieli uskoa johonkin enempään. Tee se. Mikäs siinä, jos hyvältä tuntuu. Lue kirjoja. Lue raamattua. Lue Koraania. Opi hyvästä ja pahasta. Juuri niin. "Opi". Mitään muuta et voi tehdä kuin oppia. Et mitään muuta kuin satut löytämään. Moraali on opittua. Se ei ole objektiivista. Ole onnellinen, ettet oppinut raiskaamaan lapsia. Ole onnellinen, ettet oppinut tappamaan tytärtäsi. Olisit voinut oppia. Ja olisit voinut olla siitä ylpeä. Olisit voinut pitää kiinni subjektiivisesta moraalistasi hautaan saakka. Ja niin teetkin. Teet vaan muita asioita. Sellaisia asioita, joita joku pitää väärinä. Joita joku pitää pahoina. Oletko siis hyvä vai paha? En tiedä. En tiedä mistään mitään. Kunhan jauhan. Mutta mieti sitä silti. Se on hyvä kysymys. En usko, että olet kumpaakaan. Ainakaan objektiivisesti.

Listataan tahan nyt vaikka varastamisen osalta tuo paattelyketju:

1. Jos lahimmaiseltasi varastetaan jotain, niin tunnet empatiaa hanta kohtaan.
2. Seurauksena haluat varastamisen olevan kiellettya.
3. Varastamisen vaaryys kirjataan lakiin.

Vaitinko nyt missaan, etta taman seurauksena ihmisen ei koskaan tekisi mieli varastaa mitaan? On minunkin joskus tehnyt mieli varastaa jotain, kun en tunne kohdetta kohtaan empatiaa jostain syysta, mutta en ole sita tehnyt koska se on laitonta eika yleisesti hyvaksyttavaa johtuen yllaolevasta. Sinulla moraalinen auktoriteetti tassa tilanteessa on jumala, kun taas minulla yhteiskunnan saatamat lait.

Mita kulttuurien samankaltaisuuteen tulee, niin on kuitenkin kyse samasta lajista. Voi siis olettaa, etta monet samankaltaiset asiat aiheuttavat kaikissa ihmisissa karsimysta. Nita ovat esim. laheisen sairaus, laheiseen kohdistunut fyysinen vakivalta jne. Kun nyt toistat edella olevaa paattelyketjua naihin ilmioihin, niin paadytaan aika monelta osalta samoihin lopputuloksiin. Tuo ei taaskaan vaadi mitaan taivaallista ohjausta.

Enta sitten jos hyva tai paha on vain aivojemme luoma illuusio?

ps. Mita muuten tarkoittaa "tiedan uskovani". Eilen uskoin unohtaneeni kannykan kotiin, joten "tiesin uskovani" kannykan olevan kotona. Kannykka oli kuitenkin unohtunut kaverille.

Ymmärrän kyllä tuon ateistisen moraalifilosofian, mutta olen koko ajan olettanut, että tämä omatunto, mistä puhun on myös ateisteilla tai, että heillä olisi jokin käsitys edes siitä. Nyt olen alkanut epäilemään tätä asiaa ja voi olla, ettette voikaan ymmärtää mistä puhun.

Äskeisen kuvailusi perusteella sinun moraalinen auktoriteettisi ei ole yhteiskunnan säätämät lait, vaan oma perse. Laskelmoitua ja älykästä itsekkyyttä. Et ole tehnyt koko elämäsi aikana yhtään epäitsekästä tekoa vapaaehtoisesti? Joskus laumavaisto ottaa vallan ja teet jotain hyvää, mutta sitten kun laumavaiston vaikutus alkaa hupenemaan huomaat, että "vittuku kukaan ei nähny, en hyötyny mitään tästä" (tottakai kannattaa äkkiä kertoa jollekin niin rispektit nousee ja joku saatta kohdella sinua paremmin!) Ei siinä mitään homma toimii niin kauan kunnes tuleekin joku epäitsekäs henkilö, kuten Breivik, ketä ei kiinnostakaan oma perse niin paljoa. Silloin hän kykenee ilman "moraalisia" ongelmia toteuttamaan suuren poliittisen teon, joka hänen ideologiansa mukaan vaikuttaa positiivisella tavalla ihmiskunnan tulevaisuuteen (Varmuuden vuoksi: Mielestäni Breivikin teko oli äärimmäisen väärin. Kuvailin äskeisen ateistisen moraalifilosofian kannalta, jonka mukaan mikään teko ei voi olla väärin, vaikka sen tietäisimme kuinka vääräksi sisällämme/sydämessämme/omassatunnossamme) En ala selventämään sitä mihin oma moraalinen auktoriteettini perustuu, sillä se menee filosofian sijasta uskon asioihin ja silloin ymmärrämme vielä vähemmän toisiamme ja se tuskin tässä on tarkoituksena. Tässä keskustelussa minun moraalista auktoriteettiani kuvaa hyvin tämä omatunto, jota yritän kuunnella parhaani mukaan, mutta usein surkealla menestyksellä.

Koska luulet tietäväsi, et edes halua ottaa vastaan mitään mitä joku ei-ateisti sinulle sanoo tästä aiheesta. Koska tiedän, etten tiedä, olen valmis vastaanottamaan sinunkin ajatuksiasi, mutta niissä ei ole ollut tähän mennessä mitään uutta minulle. En ole aina uskonut samalla tavalla, kuin nyt, mutten olen myöskään ikinä päättänyt, että jumalaa ei ole, koska minulla ei yksinkertaisesti voi olla semmoista tietoa. On ok uskoa, että jumaluutta ei ole, mutta se ei ole silloin muuta kuin uskoa, vaikka ateistit usein uskottelevat muuta itselleen.

Ominous: Anteeksi laiskuuteni, jaksan kirjoittaa vain lyhyesti moraalin objektiivisuudesta. Uskallan väittää, että harvan afrikkalaisen mielestä lapsen raiskaus on hyvä juttu. Jos jonkin mielestä on, tällöin hän on sairas. Jos Afrikassa, joku raiskaa lapsen oman terveytensä takia, hän on äärimmäisen itsekäs, kun asettaa oman terveytensä niin suureen arvoon. Silti terveys on hyvä ja tavoiteltava asia meidänkin mielestämme ja varmasti Euroopastakin löytyy ihmisiä, jotka ovat valmiita vastaaviin tekoihin saavuttaakseen jotain, mikä on pohjimmiltaan hyvä asia. Tarkoitan sitä, että kukaan terve ihminen ei tee Afrikassakaan pahoja tekoja semmoisten asioiden takia, mitkä ovat meidän mielestämme pahoja.

Moraaliset erot ovat lähinnä sitä, mihin järjestykseen laitamme hyveet ja kuinka tavoiteltavina pidämme mitäkin asiaa. Silti ihmisillä on sama käsitys siitä, mikä on hyvää tai pahaa. Tämä hyveiden erilainen arvostaminen saa aikaan sen käytännön eron: mikä on oikein, mikä väärin tai mikä on hyväksyttyä.

En uskalla mennä syvemmälle näihin moraalikysymyksiin, kun innostuin jo muutenkin enemmän kuin oli tarkoituksena.
Jatkakaa toki, mutta itse vetäydyn nyt keskustelusta, peace!

Vaikuttaa silta, etta sinulta puuttuu kyky tuntea empatiaa, jos et kerta ymmarra sen voimaa. Mita omaan vastaanottavaisuuteeni tulee, niin uskon jumaliin kuten yksisarvisiin. Olen taysin yhta avoin kummankin olemassaololle, jos vaan jotain todisteita ilmaantuu. En siis tieda onko naita olemassa vai ei enka vaita kumpaakaan. Tama keskustelu on tosin jo kayty taalla moneen otteeseen.

EDIT: Kaikki mita sina sanoit on jo tullut lisaksi sanotuksi tassa keskustelussa moneen otteeseen monen eri uskovaisen toimesta. Eli ei mitaan uutta sinultakaan.

Ymmärrän kyllä tuon ateistisen moraalifilosofian, mutta olen koko ajan olettanut, että tämä omatunto, mistä puhun on myös ateisteilla tai, että heillä olisi jokin käsitys edes siitä. Nyt olen alkanut epäilemään tätä asiaa ja voi olla, ettette voikaan ymmärtää mistä puhun.

Äskeisen kuvailusi perusteella sinun moraalinen auktoriteettisi ei ole yhteiskunnan säätämät lait, vaan oma perse. Laskelmoitua ja älykästä itsekkyyttä. Et ole tehnyt koko elämäsi aikana yhtään epäitsekästä tekoa vapaaehtoisesti? Joskus laumavaisto ottaa vallan ja teet jotain hyvää, mutta sitten kun laumavaiston vaikutus alkaa hupenemaan huomaat, että "vittuku kukaan ei nähny, en hyötyny mitään tästä" (tottakai kannattaa äkkiä kertoa jollekin niin rispektit nousee ja joku saatta kohdella sinua paremmin!) Ei siinä mitään homma toimii niin kauan kunnes tuleekin joku epäitsekäs henkilö, kuten Breivik, ketä ei kiinnostakaan oma perse niin paljoa. Silloin hän kykenee ilman "moraalisia" ongelmia toteuttamaan suuren poliittisen teon, joka hänen ideologiansa mukaan vaikuttaa positiivisella tavalla ihmiskunnan tulevaisuuteen (Varmuuden vuoksi: Mielestäni Breivikin teko oli äärimmäisen väärin. Kuvailin äskeisen ateistisen moraalifilosofian kannalta, jonka mukaan mikään teko ei voi olla väärin, vaikka sen tietäisimme kuinka vääräksi sisällämme/sydämessämme/omassatunnossamme) En ala selventämään sitä mihin oma moraalinen auktoriteettini perustuu, sillä se menee filosofian sijasta uskon asioihin ja silloin ymmärrämme vielä vähemmän toisiamme ja se tuskin tässä on tarkoituksena. Tässä keskustelussa minun moraalista auktoriteettiani kuvaa hyvin tämä omatunto, jota yritän kuunnella parhaani mukaan, mutta usein surkealla menestyksellä.

Koska luulet tietäväsi, et edes halua ottaa vastaan mitään mitä joku ei-ateisti sinulle sanoo tästä aiheesta. Koska tiedän, etten tiedä, olen valmis vastaanottamaan sinunkin ajatuksiasi, mutta niissä ei ole ollut tähän mennessä mitään uutta minulle. En ole aina uskonut samalla tavalla, kuin nyt, mutten olen myöskään ikinä päättänyt, että jumalaa ei ole, koska minulla ei yksinkertaisesti voi olla semmoista tietoa. On ok uskoa, että jumaluutta ei ole, mutta se ei ole silloin muuta kuin uskoa, vaikka ateistit usein uskottelevat muuta itselleen.

Ominous: Anteeksi laiskuuteni, jaksan kirjoittaa vain lyhyesti moraalin objektiivisuudesta. Uskallan väittää, että harvan afrikkalaisen mielestä lapsen raiskaus on hyvä juttu. Jos jonkin mielestä on, tällöin hän on sairas. Jos Afrikassa, joku raiskaa lapsen oman terveytensä takia, hän on äärimmäisen itsekäs, kun asettaa oman terveytensä niin suureen arvoon. Silti terveys on hyvä ja tavoiteltava asia meidänkin mielestämme ja varmasti Euroopastakin löytyy ihmisiä, jotka ovat valmiita vastaaviin tekoihin saavuttaakseen jotain, mikä on pohjimmiltaan hyvä asia. Tarkoitan sitä, että kukaan terve ihminen ei tee Afrikassakaan pahoja tekoja semmoisten asioiden takia, mitkä ovat meidän mielestämme pahoja.

Moraaliset erot ovat lähinnä sitä, mihin järjestykseen laitamme hyveet ja kuinka tavoiteltavina pidämme mitäkin asiaa. Silti ihmisillä on sama käsitys siitä, mikä on hyvää tai pahaa. Tämä hyveiden erilainen arvostaminen saa aikaan sen käytännön eron: mikä on oikein, mikä väärin tai mikä on hyväksyttyä.

En uskalla mennä syvemmälle näihin moraalikysymyksiin, kun innostuin jo muutenkin enemmän kuin oli tarkoituksena.
Jatkakaa toki, mutta itse vetäydyn nyt keskustelusta, peace!

Hassua että käytit kristittyä uskovaista Breivikkiä esimerkkinä moraalista, siinähän se nähdään mitä ne "Jumalan" lapset saa aikaiseksi.

Kannattaa pitää mielessä mitä sana "kristitty" todella tarkoittaa.. se Ei tarkoita oikeasti sitä että kuulut kirkkoon. Tätä poppoota voisi kuvastaa sanalla "nimi kristitty" tai "kristikunnan jäsen".

Kristitty tarkoittaa henkilöä joka ELÄMÄNTAVALLAAN osoittaa seuraavansa Jeesuksen jättämää mallia. Lahtasiko Jeesus ihmisiä kuten tämä norjalainen mielipuoli? Niinpä. Mitä Jeesus oikeastaan teki? Hän ei ainakaan tavoitellut mitään maallisia asioita, ei ottanut kantaa politiikkaan eikä suosinut mitään ihmisryhmää.. vaan oli hyljeksittyjen ystävä.

"Jos joku sanoo: ”Minä rakastan Jumalaa” ja kuitenkin vihaa veljeään, niin hän on valehtelija. Sillä se, joka ei rakasta veljeään, jonka hän on nähnyt, ei voi rakastaa Jumalaa, jota hän ei ole nähnyt."

Olisiko sinulla antaa tästä jokin ihan konkreettinen esimerkki? Ketjussa on tilanteita, joissa molemminpuolinen kirjoittelu näyttää tehdyn kieli poskessa, mutta noin niinkun yleisesti esimerkiksi sinuun suhtaudutaan kärsivällisesti argumentoiden. Minusta ei siis ole aihetta julistaa keskustelua jollakin tapaa epäreiluksi, vaikka useampi sinun argumentteisihi tarttuukin, kun et itse oikein enää vastaa niihin.

On totta, että olen esittänyt näkemykseni tämän ketjun voimatasapainosta. Olen aktiivisemmin seurannut ketjun kirjoittelua noin vuoden ajan ja minusta näyttää siltä, että ateistit (tai heihin samaistuvat) olisivat enemmän äänessä, kuin esimerkikis kristinuskoa puoltavat. En valita. Kunhan totesin vain. Tästä tietysti näyttää seuraavan se, että ateistien puheenvuorot saavat helposti enemmän positiivista huomiota, kuin vastakkaiset kannat. Yleisestihän tiedetään, että kohdeyleisöllä (samanmieliset/erimieliset) on vaikutusta argumenttien hyväksytyksi tulemiselle. Joskus kotiyleisön edessä mikä tahansa väite tai toteamus voi mennä läpi, koska 'aate yhdistää'. Tämä toki päätee kaikkiin viiteryhmiin.

Ps. Mutta muuten, olen pahoillani, että en ole pystynyt vastaamaan kysymyksiin reaaliaikaisesti. Aikani on rajoitettu ja lomat/vapaapäivät menevät usein muissa merkeissä, kuin netin ääressä. Pyrin vastailemaan kuitenkin mahdollisuuksien rajoissa.

Dawkinsia ei ole tässä enää hetkeen "pelattu", kun keskustelu on siirtynyt pois evoluutioteoriasta. Tässä keskustelussa en ymmärrä syytöstäsi olkiukoista, sillä esimerkiksi sinun väitteisiisi on vastattu nimenomaan niiden ytimessä. Itse olen yrittänyt haastaa sinua väitteestäsi moraalin lähteistä, mutta itse olet tyytynyt keskustelemaan kommunismista sen pihvin sijaan ja nyt jopa esität keskustelukumppaneissa olevan perustavanlaatuista vikaa sen sijaan että vastaisit niihin argumentteihin.

No. Dawkins on keskeinen henkilö, kun puhutaan uusi-ateismista, vaikka aiheena ei olisikaan evoluutioteoria. Viittaatko sanoilla "tässä keskustelussa" meidän välisiin keskusteluihin vai mihin? " ...ja nyt jopa esität keskustelukumppaneissa olevan perustavanlaatuista vikaa..." tähän taisin vastata jo edellisessä kohdassa. Lisään vielä, että tässä ketjussa on monia hyvin korkeatasoisia keskustelijoita, mutta on sitä 'vallatomuuttakin' esiintynyt. Myönnän toki, että jotkin omatkin lauseeni olisin voinut kirjoitaa toisin.

Mikä ettei, mutta taas puhut keskustelukumppaneistasi, etkä heidän argumenteistaan. "Vakaumuksellinen materialismi" on myös mielestäni epäkohteliaan rajaava ilmaus, etenkin kun tässä viime aikoina on puhuttu moraalista.

Tämä kohta taisi liittyä aikaisempaan keskusteluun erään toisen henkilön kanssa. Aiheena taisi olla 'rationaalisen ajatteluprosessin onnistumisen edellytykset'. Vastapuoli taisi olla joltakin osin eri mielta ja minä toista, johon myös vastasin.

"Vakaumuksellinen materialisti" ei ole sen loukkaavampi tai epäkohteliaan rajaava ilmaisu, kuin esimerkiksi "vakaumuksellinen kristitty". Mielestäni kumpikin on täysi korrekti ilmaisu ja kertoo vain, että henkilö on sisäistänyt oppinsa.

Jäi vaivaamaan toi "moraali". Oletko jossakin kohdin esittänyt jonkin 'moraaliin' liittyvän kysymyksen, johon en ole vastannut?

Napsin pari pätkää tekstistäsi. Ensinnäkin on aikamoinen aasinsilta yhdistää ateismi lauseeseen "joka ei ole minun puolellani, se on tapettava!". Sinulle on jo yritetty perustellusti kertoa, että vaikka Lenin oli ateisti, ateismi ei tehnyt hänestä tappajaa ja jokainen vilpitön ateisti ei ole tappaja. Jos tämä nyt on mielestäsi olkinukke, niin perustele toki ateismin ja tappamisen yhteys tarkemmin. Joudun myös kehottamaan lukemaan Machiavellisi uudestaan. Kirjassaan hän mielestäni nimenomaan sanoo, että uskonto on hyvä väline toimia moraalin vastaisesti. Monella muullakin ajatuksella (vaikkapa kommunismilla) voi ihmisiä saada toimimaan moraalin vastaisesti, mutta uskonto lienee se useimmiten käytetty väline.

Se ei ole aasinsilta silloin kun puhutaan Leninistä ja väkivaltaisesta luokkataistelusta. Lenin oli ateisti, mutta en väitä, että ateismi (sinänsä) olisi tehnyt hänestä tappajaa, mutta muista mitä Dostojevski sanoi: 'Jos Jumala on kuollut, kaikki on sallittua". Dostojevskin mielestä mielestä yksilön ja yhteiskunnan moraali on sidoksissa Jumalaan. Ateismi antoi Leninille 'vapauden' määritellä moraali luokkataistelun näkökulmasta uudelleen ja tappaa ne, jotka olivat tiellä. Olen myös samaa mieltä siitä, että "jokainen vilpitön ateisti ei ole tappaja". Jostakin ollaan nyt ilmeisesti samaa mieltä.

Olisi ollut kohteliasta, että olisit ensin itse lukenut sen Machiavellisi ja samalla kertonut, että missä kohtaa on sanottu toisin,kuin minä sanoin? Itse sanoin siis näin. "Ruhtinasta lukemalla voi nähdä, miten uskontoa on käytetty ja käytetään edelleen vallanvälineenä ja samasta teoksesta käy ilmi, että kekseliäs valtiomies osaa käyttää valtaa, riippumatta siitä, että onko välineenä uskonto tai joku aate tai tiede yms."
Vaikka Machiavelli on poliitikkojen keskuudessa tavattoman tunnettu ja hänen oppejansa on sovellettu niin idässä kuin lännessäkin, niin minusta vaikuttaa kuitenkin siltä, että Machiavellin perimmäiset aivoitukset ovat kuitenkin jääneet ymmärtämättä tai sitten niitä ei ole haluttu ymmärtää. Mielestäni uskonnollinenkaan vallankäyttö ei Machiavellin tarkoittamassa mielessä ole sellaista "Uskonto on oppimumia" kansalle tyyppistä, vaan sillä oli huomattavasti jalommat päämäärät.

Machiavelli siis näki uskonnon välinearvon yhteiskunnan hyvinvoinnille. 'Vallankäyttö' ei kuitenkaan tarkoittanut huonoa ja puhtaasti itsekästä vallankäyttöä, niin kuin ateisti saattaisi olettaa ja kapitalististi haluasi ymmärtää. Vaan sitä, että hallitsija säilyttäisi asemansa ja suosionsa kansan silmissä ja hallintoalamaiset olisivat tyytyväisiä hallitsijaansa. Uskonnolla oli korvaamaton merkitys valtion kannalta, Machiavellin mielestä. Otan pari suoraa lainausta Machiavelliltä (Valtiollisia mietelmiä&Ruhtinas).

"Niin kuin jumalanpalveluksen tarkka noudattaminen on valtioiden suuruuden perusta, samoin on sen halveksiminen sen häviön syy. Sillä missä puuttuu jumalanpelko, joutuu valtio joko tuhoon, tai sitä pitää pysytssä ruhtinaan pelko uskonnon puutuessa. Koska ruhtinaat ovat lyhytikäisiä, rappeutuu tuollainen valtakunta niin pian kuin ruhtinaan voimaa ei enää ole. Tästä johtuu, että ne valtakunnan, jotka perustuvat vain yhden miehen voimaan, ovat lyhytikäisiä. Neuvostoliiton kohtalo osoitti, että Machiavelli tiesi mistä puhui.

Machiavelli jatkaa: "Sillä pätevämpää todistetta maan rappiosta ei ole, kuin jumalanpalveluksen halveksiminen". Machiavellin mielestä ei kuitenkaan ollut tärkeätä se, että oliko hallitsija itse uskovainen vai ei. Mutta hänen tuli kuitenkin esittää hyveellistä ja hurskasta. Ja käytännössä hallitsijan tuli myös kyetä kulkemaan paheen ja vääryyden tietä, sillä "Jos ihminen pyrkii aina tekemään oikein, hän jää väärintekijöiden sankassa joukossa väksinkin tappiolle. Mikäli ruhtinas haluaa säilyttää asemansa, hänen täytyy opetella tekemään vääryyttä ja käyttämään tätä taitoaan tarpeen mukaan.". Tärkeätä oli se, että hallitsija ymmärsi uskonnon välinearvon, hyvän yhteiskuntarauhan luomiseksi, joilloin kanssa olisi kaikin puolin voimakas sisä- ja ulkopoliittisten haasteiden edessä. Machiavelli kuitenkin kritisoi aikansa katolista kirkkoa sen rappeutumisen ja yhteiskunnallisesti haitallisen vaikutuksen vuoksi, mutta hän arvosti alkuperäistä kristinuskoa. "Jos kristikunnanjohtajat olisivat säilyttäneet uskonnon sellaisena, kuin sen perustaja sen loi, olisivat kristilliset valtiot ja maat yksimielisempiä ja onnellisempia, kuin nyt.".

Lopuksi vielä totean, että Machiavellin pääasiallinen kiinnostuksen kohde oli valtio. Sitä hän oli tutkinut uutterasti noin 40. vuotta sekä menneen historian että aikansa poliitiisten myllerrysten avulla. Machiavellin näkökulmasta uskonnon välinearvo valtion hyvinvoinnin kannalta oli ratkaiseva. Ateismin välinearvo yhteiskunnan voimavarana oli hänen ajattelussaan puhdas nolla, tai tarkemmin sanottuna negatiivinen ja tuhoisa.

Ja Machivellin terveiset: " Kokoavasti totean vain, että kansan kiintymys on ruhtinaalle välttämättömyys, jos se puuttuu, hän on avuton vastoinkäymisten kohdatessa...Niinpä viisaan ruhtinaan onkin kehitettävä vallankäyttönsä sellaiseksi, että hänen alamaisensa tuntevat sekä myöstä- että vastoinkäymisissä tarvitsevansa valtiolaitosta ja hallitsijaansa. Silloin he pysyvät hänelle aina uskollisina".

Mun mielestä nykyistä maailmanmenoa kuvaa paremminkin lause "Jumalan nimessä kaikki on sallittua".

No. Toi riippu siitä, että mistä vinkkelistä asiaa katsoo.

Islamissa kaikki on sallittu, mikä ei ole kielletty. Eikä mitään sellaista ei ole kielletty, minkä muslimisoturit haluavat sallia.

Lännessä taas kaikki on sallittua, mikä vahvistaa lännen asemaa. Ja se mikä on kiellettyä, on sallittua, jos siitä ei jää kiinni.

Ateistille elämä on valintojen valintatalo. Sallittua on mikä milloinkin.

Tuossa ensimmäisessä linkissähän vain todetaan että autistit saattavat olla muita useammin ateisteja. Tämähän ei siis lainkaan tarkoita että ateisti olisi ei-ateistia todennäköisemmin autisti. Autistien osuus väestöstä on kertaluokkia pienempi kuin ateistien. Jälkimmäinen linkki vaikutti ensivilkaisulla joltain hömppäsivustolta.

Ehkä näissä pyrittiin ymmärtämään ateistien kyvyttömyyttä olla ymmärtämättä uskonnollisia kysymyksiä. Tutkijoilla voi joskus olla intoa, mutta taito puuttuu.

Mutta kelpaako tämä?
http://blogs.discovermagazine.com/gnxp/2011/09/what-atheism-and-autism-may-have-in-common/

Enpä ole moisesta kirjasta kuullutkaan. Vetääkö vertoja sudenpentujen käsikirjalle?

Jos sudenpentujen käsikirja on ennestään tuttu, niin suosittelen pysymään sen parissa.

Kannattaa pitää mielessä mitä sana "kristitty" todella tarkoittaa.. se Ei tarkoita oikeasti sitä että kuulut kirkkoon. Tätä poppoota voisi kuvastaa sanalla "nimi kristitty" tai "kristikunnan jäsen".

Kristitty tarkoittaa henkilöä joka ELÄMÄNTAVALLAAN osoittaa seuraavansa Jeesuksen jättämää mallia. Lahtasiko Jeesus ihmisiä kuten tämä norjalainen mielipuoli? Niinpä. Mitä Jeesus oikeastaan teki? Hän ei ainakaan tavoitellut mitään maallisia asioita, ei ottanut kantaa politiikkaan eikä suosinut mitään ihmisryhmää.. vaan oli hyljeksittyjen ystävä.

"Jos joku sanoo: ”Minä rakastan Jumalaa” ja kuitenkin vihaa veljeään, niin hän on valehtelija. Sillä se, joka ei rakasta veljeään, jonka hän on nähnyt, ei voi rakastaa Jumalaa, jota hän ei ole nähnyt."

Tama on kerrassaan oivallinen maaritelma, koska taman maaritelman mukaan yksikaan kristitty ei voi koskaan tehda mitaan todella pahaa, koska silloin han lakkaa olemasta kristitty.

Ehkä näissä pyrittiin ymmärtämään ateistien kyvyttömyyttä olla ymmärtämättä uskonnollisia kysymyksiä.
Minusta monet ateistit ymmärtävät uskonnollisia kysymyksiä paremmin kuin kysymyksen viitekehyksenä olevaan uskontoon henkilökohtaisesti uskovat. Uskovilla on kuitenkin aina raja, jonka ylittäminen on mahdotonta ymmärtämällä - päättelyketjun loppuosa pitää vain uskoa. Itse uskomisen ymmärtäminen on kieltämättä vaikeaa ateistille.

Miten sinä ymmärrät esimerkiksi itsemurhaiskuja tekeviä muslimeita? Kyseessä on kuitenkin samaan uskoon perustuva teko, vaikka uskon kohde on eri jumala.

Tänään oli Hesarissa juttua siitä, miten ihmisten kyky abstraktiin ajatteluun on koko ajan paranemassa. Voisiko tämä selittää uskonnottomuuden yleistymisen? Yhä suurempi osa ihmiskunnasta jäsentää ympäristöään luomalla siitä abstaktin konstruktion. Kun uskonnosta yrittää riittävän hyvillä perustiedoilla sellaisen muodostaa, lienee uskonnottomuus varsin yleinen seuraus. Minusta tuli ateisti rippileirillä.

Minusta monet ateistit ymmärtävät uskonnollisia kysymyksiä paremmin kuin kysymyksen viitekehyksenä olevaan uskontoon henkilökohtaisesti uskovat. Uskovilla on kuitenkin aina raja, jonka ylittäminen on mahdotonta ymmärtämällä - päättelyketjun loppuosa pitää vain uskoa. Itse uskomisen ymmärtäminen on kieltämättä vaikeaa ateistille.

Otatko nyt huomioon sen, että eivät (useimmat) uskovat ole aina olleet "uskovia"? Uskovien joukossa on myös entisiä ateisteja, kommunisteja, uskonnottomia, agnostikkoja tai mitä hyvänsä. Varsinkin aikuisena uskoon tulleella henkilöllä on, sekä käytännöllistä, että teoreettista kokemusta 'aidan molemmilta puolin'. Väitän, että esimerkikisi uskoon tullut entinen ateisti kyllä ymmärtää melko hyvin, sekä ateismin, että uskonnon problematiikan - yleensä. Eikä kukaan mukaan mistään tyhjiöstä, yhtäkkiä pamahda uskoon. Jokaisella on se uskoa edeltävä elämä, jolloin hän katsellut asoita toisin.
Nyt sinä kuitenkin katsot "uskoa" vain "aidan" toiselta puolelta ja ymmärräyksesi on väistämättä puutteellinen. Mutta, jos vaikka huomenna tulisit uskoon, niin uskallan väittää, että kokonaisnäkemyksesi uskontoon liittyvistä kysymyksistä olisi huomattavasti kattavampi. Varsinkin, jos perehtyisit lähi kuukausien ajan korkeatasoiseen kristilliseen kirjallisuuteen, joka myös toisi vastauksia tuohon "päättelyketjun loppuosaan", joka mielestäsi "pitää vain uskoa.". Eli kyllä niitä perusteitakin löytyy, jos haluaa etsiä.

Miten sinä ymmärrät esimerkiksi itsemurhaiskuja tekeviä muslimeita? Kyseessä on kuitenkin samaan uskoon perustuva teko, vaikka uskon kohde on eri jumala.

En hyväksy itsemurhaiskuja, mutta johonkin rajaan saakka ymmärrän heidän logiikkansa. Mutta kuten jo aikaisemmin viittasin, niin on mahdotonta ymmärtää jotakin asiaa pohjia myöten, olematta mukana siinä. Ja minä kun en ole.

Mutta toi sanojen "usko" ja "samaa uskoa" vaatisi kyllä oman käsittelynsä. Nyt on kuitenkin takki tyhjä ja aika kortilla, joten jää nyt väliin.

Tänään oli Hesarissa juttua siitä, miten ihmisten kyky abstraktiin ajatteluun on koko ajan paranemassa. Voisiko tämä selittää uskonnottomuuden yleistymisen? Yhä suurempi osa ihmiskunnasta jäsentää ympäristöään luomalla siitä abstaktin konstruktion. Kun uskonnosta yrittää riittävän hyvillä perustiedoilla sellaisen muodostaa, lienee uskonnottomuus varsin yleinen seuraus. Minusta tuli ateisti rippileirillä.

Tätyypä lukea toi Hesarin juttua ja miettiä sitten. Hyviä kysymyksiä kuitenkin sulla. Ps. Minusta tuli riparissa vain "naimakelpoinen", tosin erosin myöhemmin - kirkosta.

Otatko nyt huomioon sen, että eivät (useimmat) uskovat ole aina olleet "uskovia"? Uskovien joukossa on myös entisiä ateisteja, kommunisteja, uskonnottomia, agnostikkoja tai mitä hyvänsä. Varsinkin aikuisena uskoon tulleella henkilöllä on, sekä käytännöllistä, että teoreettista kokemusta 'aidan molemmilta puolin'. Väitän, että esimerkikisi uskoon tullut entinen ateisti kyllä ymmärtää melko hyvin, sekä ateismin, että uskonnon problematiikan - yleensä. Eikä kukaan mukaan mistään tyhjiöstä, yhtäkkiä pamahda uskoon. Jokaisella on se uskoa edeltävä elämä, jolloin hän katsellut asoita toisin.
Nyt sinä kuitenkin katsot "uskoa" vain "aidan" toiselta puolelta ja ymmärräyksesi on väistämättä puutteellinen. Mutta, jos vaikka huomenna tulisit uskoon, niin uskallan väittää, että kokonaisnäkemyksesi uskontoon liittyvistä kysymyksistä olisi huomattavasti kattavampi. Varsinkin, jos perehtyisit lähi kuukausien ajan korkeatasoiseen kristilliseen kirjallisuuteen, joka myös toisi vastauksia tuohon "päättelyketjun loppuosaan", joka mielestäsi "pitää vain uskoa.". Eli kyllä niitä perusteitakin löytyy, jos haluaa etsiä.

Kerro noista perusteista. Mielellään naures... kuunnellaan.

Ai vähän samaan tapaan kuin tosi evottajalle melkein mikä tahansa pussirotta käy esi-isästä kunhan sen joku tiede hörhelö keksii väläyttää?

Tai vähän samaan tapaan kuin tosi kreationistille dinosauruksen luut ovat todisteita Nooan tulvasta, jos niitä joku kreationistihörhelö keksii väläyttää?

Ai vähän samaan tapaan kuin tosi evottajalle melkein mikä tahansa pussirotta käy esi-isästä kunhan sen joku tiede hörhelö keksii väläyttää?
Jos joku evottaja uskoo yksittäisen random-tiedehörhön höpinät todeksi noin vain, niin ei ole evottaja silloin ihan penaalin terävin kynä. Tiedettä tehdään hieman eri tavalla kuin ottamalla automaattisesti todesta kaikki mitä tiedehörhö saa päähänsä.

Näinhän se tiede toimii... juttuja vaan väläytellään tiedepiireissä ja heti muut tiedehörhöt nyökyttää päätään tahdissa: "Kyllä näin se on, kun sinä kerran sen sanot".Ei hypoteeseja, ei havaintoja, ei kokeita, ei dataa, ei tilastollisia analyysejä merkittävyydestä, ei johtopäätöksiä, eikä mitään muutakaan... tutkimus perustuu tiede hörhelöjen väläytyksille.

Back
Ylös Bottom