Maailmankatsomusthread (uskontokeskustelut kaikki tänne)

Quote Heikki M.
Rehellista itsellakin fundistaustaa, mutta ei karismaattista.

Voisitko ottaa kantaa joihinkin Malloyn juttuihin? Kiinnostaisi miten eri mieltä olette asioista.

Tou oliskin jo jotain uutta tähän iän ikuiseen atte vs. uskis vääntöön.

Tota samaa mäkin hain vähän takaa kun kysyin Malloylta pitääkö se kristittynä Kreaa. ja muistaakseni myös nimimerkki Manuelkin oli näitä nuorenmaan kreationistejä. Ottakaa ny kantaa tuohon raamatun tulkintaa, kuka on oikea kristitty, kun tätä kuitenkin seuraatte.

On tää niin mielenkiintonen aihe vaikka joskus tärähtäs uskoon :)

Sääli ettei Heikki M sitte opiskellukkaan papiksi, olisin pyytäny sitä sitte vihkiin mut ja emännän :D

Hitto kun sitä aina menee möläyttämään tommosia julkisia typeriä lupauksia, kuten nyt tämän etten enää vastaa Malloylle, sidoin siinä vaan taas omat käteni vastata hänen raastavan provosoiviin heittoihinsa :D

Vähäsen joudun syömään sanani, sillä tätä en kuitenkaan voi olla kommentoimatta:

Malloy sanoi:
"Sen sijaan näkisin ketjuun kirjoittelevan useammankin ateistin, jotka ovat päätyneet kanssani umpikujaan, silti kykenemättä epäilemään premissejään, vaikka ne johdonmukaisesti tuottavat saman lopputuloksen kerran toisensa jälkeen."

Tämä jos mikä on "väärä todistus lähimmäisestäsi" ja tiedän että sen tiedät kyllä itsekin.

Johdonmukaisesti olen kerran toisensa jälkeen tullut samaan lopputulokseen: olet moraaliltasi ja logiikaltasi kristityksi harvinaisen kieroutunut kaveri. Minulla ei edelleenkään ole ainuttakaan järjellistä syytä uskoa kristinuskon Jumalan olemassaoloon, sinä et ole sellaista tarjonnut eikä kukaan muukaan. Niinpä minä en ole minkäänasteisessa umpikujassa, kyse on vain siitä että en vain jaksa keskittyä tähän tarpeeksi -- ajalleni on (ainakin yleensä) parempaakin käyttöä. Tämä keskustelu ei etene mihinkään, koska olen jo nähnyt ettei sinulla todellisia perusteita ole, leikittelet vain epätoivoisesti sanoilla ja yrität maalata kirkkain värein itsesi voittajaksi. Uskot kristinuskon Jumalaan ehkä vielä tällähetkellä, mutta olen melkoisen vakuuttunut, että fiksuna kaverina ymmärrät asioiden oikean laidan ennenpitkää. Kristinuskon valhe ei ole kestävä, ja mitä syvemmälle sen tutkimisessa menet, sen väistämättömämmin tulet sen huomaamaan. Luonnollisesti olet eri mieltä.. toistaiseksi.

Oma "hermeneutiikkani" ei ole vaillinainen, kyse on siitä että sinä vain et ymmärrä sitä. Ehkä syy on myös minun itseni, en ole välttämättä perustellut kaikkea niin ajatuksella. Olen kuitenkin valitettavasti luonteeltani huomattavan laiska, joskin tietysti vähän tilanteesta riippuen. Lisäksi minäkään en ole rajattoman viisas ja älykäs (tai näin ainakin vaimoni joskus väittää) joten en myöskään välttämättä aina hoksaa sanoa niitä asioita, jotka olisivat niitä olennaisimpia.

Olen itse yhä täysin (valitettavan!) vakuuttunut omasta mielipiteestäni, eikä sitä tämä koko keskustelu ole tippaakaan heikentänyt, päinvastoin. Tämä ei valitettavasti myöskään johdu siitä, että olen jääräpää joka ei voi muuttaa mielipiteitään tai myöntää olevansa väärässä, vaan siitä, että niitä tärkeimpiä, eli perusteluja uskoa toisin kuin uskon ei edelleenkään ole. Siihen liittyen: olisin odottanut sinulta parempia vastauksia aiempiin kuuteen kohtaani, joskus olen sentään saanut itseni sisäisesti hymyilemään kommenttejasi lukiessani, ja ajatellut että "olipa hyvin muotoiltu vastaus tuohon". Nyt kuitenkaan yksikään vastaus ei ollut vastaus, jolla olisi ollut yhtään iskuvoimaa.

Lisäksi minulle sinun asenteesi todistaa siitä, että et ole senkään veroinen kristitty kuin ne joita minä "oikeina Kristittyinä" pidän. Olen tuntenut hyvin viisaitakin uskovaisia, ja arvostan monia heistä edelleenkin hyvin korkealle. Esimerkiksi lempeys on sellaista viisautta joka sinulta ainakin näyttää puuttuvan kokonaan.

Matematiikanopettaja -vertauksesi ei muuten päde, koska matematiikan opettaja sentään oikeasti tietää jotain konkreettista, tieteellistä ja todistettavissa olevaa, ja oppilas voi itsekin varmistua siitä mikä on totuus. Lisäksi minun on vaikea pitää matematiikan opettajaa julmana, sillä olisin hyvin todennäköisesti itsekin hyvä matematiikan opettaja tai ainakin hyvä oppilas :)

Ainiin: -X voi muuten olla X. Esimerkiksi tapauksessa X = 0. :pano: X muutenkin voi olla ihan mitä sen sovitaan olevan, myös matematiikassa on aina sovittava pelisäännöt ja konteksti missä operoidaan: esim boolen algebrassa lauseke 1+1=1 on täysin validi ja oikein.

Kuitenkin olen sikäli iloinen tästä keskustelusta, että muutkin ateistit täällä näkevät ettei uskovaisten väitteitä nyt kuitenkaan aina ihan pelkällä naureskelulla kuitata. Se on ihan terveellistä että opetellaan perustelemaan omia näkökulmiaan puolin ja toisin.

Joo. Teki mieli jo monta viestiä sitten laittaa sulle että anna olla.
Pakkohan se olisi, kun ei tästä kukaan saa mitään irti. Ihan turhanpäiväistä vääntöä ja vielä pitkälti asian vierestä. Kuten sanoin, että kun laitetaan kaksi luupäätä vastakkain, niin toisen on pakko luovuttaa, muuten se ei lopu ikinä.

Tou oliskin jo jotain uutta tähän iän ikuiseen atte vs. uskis vääntöön.

Tota samaa mäkin hain vähän takaa kun kysyin Malloylta pitääkö se kristittynä Kreaa. ja muistaakseni myös nimimerkki Manuelkin oli näitä nuorenmaan kreationistejä. Ottakaa ny kantaa tuohon raamatun tulkintaa, kuka on oikea kristitty, kun tätä kuitenkin seuraatte.

On tää niin mielenkiintonen aihe vaikka joskus tärähtäs uskoon :)

Sääli ettei Heikki M sitte opiskellukkaan papiksi, olisin pyytäny sitä sitte vihkiin mut ja emännän :D

Ehka joskus:) Papiksi ei vain noin vaan tulla vaan pitaa vissiin olla virka odottamassa tai muita kirkollisia tehtavia tai vastaavia. Papiksi ei paase vaan silta pohjalta, etta olis kiva kun olis ne pappisoikeudet, vaikka olisi TM.

En nae Raamattua yhta koherenttina kuin Malloy ilmeisesti nakee ja kristinuskoakin on hyvin monenlaista, talla hetkella about 38000 erilaista traditiota.
Mitä mieltä olet siitä, että Malloyn mielestä vain yksi ainoa kristityn määritelmä on oikea ja kaikki muut eivät ole oikeita kristittyjä? Voidaanko kristitty määritellä näin tarkasti?

Mitä mieltä olet siitä, että Malloyn mielestä vain yksi ainoa kristityn määritelmä on oikea ja kaikki muut eivät ole oikeita kristittyjä? Voidaanko kristitty määritellä näin tarkasti?

En ole huomannut, etta han kovin tarkasti olisi maaritelly kristittya, mutta en ainakaan mihinkaan tiukkaan maaritelmaan usko. Mun mielesta siina on jo aika paljon maaritelty kristitty, jos uskoo Jeesuksen uhrikuolemaan ja ylosnousemukseen ja elaa rakkauden kaksoiskaskyn mukaan.

Jos tämä ei ole merkki ylempää niin mikä sitten;

Rankkasade keskeytti paavin saarnan

Paavin sunnuntain vastaisena yönä pitämä saarna keskeytyi rajumyrskyn takia. Rankkasade kasteli paavin läpimäräksi, ja puhuri vei mennessään hänen saarnapaperinsa.
http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/2011082114237533_ul.shtml

Näkisin tämän jumalallisena väliintulona ja korkeampien voimien selkeänä kannanottona ja protestina katolisuutta ja ehkä koko kristillisyyttä kohtaan.

Itseäni henkilökohtaisesti hämmentää ihmiset, jotka kiven kovaa uskovat oman uskontonsa olevan se ainoa oikea. Televisiosta tuli joskus sellainen sarja kuin Ilmestyksiä, jossa päähenkilönä ollut pappi sanoi, että "Jumalan luokse on monia teitä". Valitettavasti harvoin on itselleni tullut vastaan uskovaisia, jotka ajattelevat tällä tavalla.

Harmittaa kun on niin paljon muita kiireitä, ettei ehdi osallistumaan tähän iki-ihanaan debaattiin. Varsinkin Heikkiä on ollutkin jo ikävä :) Malloyllekin olen uhonnut vastaavani.. Pari kommenttia omasta näkökulmastani on kuitenkin pakko saada tähän väliin:

Hupaisaa, miten samanlaisia fundamentalistikristityt ja uusateistit ovatkaan. Monien ateistien maailmankatsomus on tieteellinen (miten maailmankatsomus voi olla tieteellinen?), mutta tieteellinen tieto hylataan, jos se ei sovi oman maailmankatsomuksen lahto-oletuksiin. Tieteellisena pidetaan esimerkiksi yliopistoteologiaa Suomessa, ja historiatieteen tuloksena voidaan suurella varmuudella sanoa, etta Jeesus on elanyt. Jos tama hylataan, hylataan samalla pitkalti historiantutkimuksen metodit, jolloin meilla on menneesta hyvin rajalliset tiedot. Silti osa ateisteista hylkaa nama tieteen alle yleisesti kuuluvat asiat.

Itse en ainakaan hylkää historiallisen Jeesuksen tutkimista. Sehän on mitä mielenkiintoisinta tiedettä! Jos Jeesuksen todellinen jumalallisuus voidaan osoittaa historiallisen metodin keinoin, sehän olisi juuri sellaista penäämäni tieteellistä perustetta uskonnollisuudelle.

Yksi esimerkki viela ateistien valikoivasta tieteellisen tiedon hyvaksymisesta on taalla kayty pitka keskustelu, joka taisi koskea uskonnollisuuden positiivista vaikutusta henkiseen hyvinvointiin. Sen sijaan, etta olisi hyvaksytty tieteellisella metodilla tehty tutkimus ruvettiin kyseenalaistamaan tutkimuksen metodit. Ihan kuin suurella osalla palstan ateisteilla olisi kapasiteettia kritisoida kyseisen tutkimuksen metodia tai tulosta.

Tunnen vertauskuvallisen piston sydämessäni :) Taidan muistaa keskustelun, johon viittaat. Ensinnäkin aiheena oli eräs pienessä brasilialaisessa lehdessä julkaistu katsausartikkeli, jossa vedettiin yhteen monia tutkimustuloksia. Tutkijat itse esittivät, että uskonnollisuudella on jonkin verran onnellisuutta lisäävä vaikutus. Tästä oli kuitenkin jätetty pois pari paperia, joissa tulokset olivat erisuuntaisia. Lisäksi kun katsottiin noiden alkuperäisjulkaisuiden aineistoja, nähtiin että ne oli pääasiassa tehty jenkkilän bible belt-vyöhykkeen asukeilla. Tällöin tulosten yleispätevyys voidaan mielestäni asettaa hieman kyseenalaiseksi ja sen soveltuvuutta Suomen tai vaikkapa Euroopan oloihin pitäisi arvioida hyvin tarkkaan.

Itse tutkimukset on luultavasti tehty hyvin. Kuten sanoit, kapasiteettia tuskin löytyy niiden metodologisten puutteiden tarkkaan kritisointiin. Mutta kyllä mielestäni tällainen ateistikin voi sentään pohtia johtopäätösten yleistettävyyttä.

Evoluutioteorian pyhyys?

...

Pyhaksi voidaan maarittaa asia, jota ei saa kritisoida ja joka on hyvin merkityksillinen ja tarkea yhteisolle tai yksilolle. Siihen suhtaudutaan hyvin emotionaalisesti. Osalle ateisteista evoluutioteoria ei ole enaa mikaan tavallinen tieteellinen teoria vaan tarkea maailmankatsomuksen rakennuspalikka. Se on kritiikin ylapuolella ja kritiikkiin suhtaudutaan emotionaalisesti. Teorian vastustajia voidaan pitaa valehteljoina ja vaha-alyisina ja heita pyritaan mitatoimaan. Ehkapa joillekin ateisteille evoluutioteoriasta on tullut pyha.

Tosi mielenkiintoinen näkökulma! Toi mieleen muistoja sieltä uskontotieteen peruskirjallisuudesta, jota aikoinaan minulle ystävällisesti vinkkasit :)

En kiellä sitä, etteikö evoluutioteoriassa olisi joillekin ihmisille tiettyjä pyhiä piirteitä. Kuitenkin yhtenä modernin tieteen vahvimmista teorioista se ei saa olla sellainen. Evoluutioteoria on nostattanut suuria tunteita aina Darwinin päivistä saakka mutta kritiikin yläpuolella se ei ole koskaan ollut. Eikä ole vieläkään. Itse asiassa juuri kritiikki on ollut se, mikä siitä on tehnyt niin vahvan. Darwinilla ei ollut hajuakaan geeneistä tai DNA:sta, eikä fossiileitakaan oikein ymmärretty. Kaikki tällainen tieto viimeisen 150 vuoden aikana olisi voinut kumota käsityksen luonnonvalinnan ajamasta evoluutiosta mutta toisin on käynyt. Mitä enemmän biologiaa tutkitaan, sen paremmin palaset loksahatavat kohdilleen.

Tätä taustaa vasten emotionaalinen vaste on helpompi ymmärtää. Evoluutioteoria ei ole pyhä - sitä saa ja pitää kritisoida. Ongelma on siinä että kreationistien "kritiikki" perustuu yleensä siihen, ettei edes evoluution alkeita ymmärretä oikein. Ja sekös vasta turhauttavaa on.

Itse tunnustan että minussa evoluutioteoria herättää jonkin verran myös tunnepohjaisia reaktioita. Minusta se on kokonaisuutena äärimmäisen kaunis teoria. Kun katselen luonnon monimuotoisuutta, en voi olla tuntematta ihmetystä ja ihailua. Sitten kun meillä vielä on valtavaan tutkimusaineistoon perustuva, koherentti teoria selittämässä sitä miten tämä monimuotoisuus syntyy, on pakko hämmästellä sen selitysvoimaa. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, etteikö nykyinen evoluutioteoria voisi olla myös väärässä. Se vain näyttäisi äärimmäisen epätodennäköiseltä.

Tähän liittyen keksin lausahduksen: mielestäni jokainen tieteellinen teoria on jo määritelmänsä mukaan "epäpyhä" :D Tämän voi jokainen ymmärtää tahtomallaan tavalla :evil:

Niijoo, ja unohtu myös linkata tämä uutinen:

Moni vieroksuu voimakasta uskonnollisuutta

Moni suomalainen suhtautuu epäilevästi voimakkaaseen uskonnollisuuteen.

Tämä käy ilmi Yhteiskuntatieteellisen tietoarkiston tuoreesta tutkimuksesta, joka perustuu yli 1 100 suomalaisen vastauksiin.

Neljä viidestä vastaajasta pitää suvaitsemattomana ihmisiä, joilla on voimakkaita uskonnollisia käsityksiä. Kolme viidestä ajattelee, että uskonnot luovat enemmän konflikteja kuin rauhaa.

Vastaajat eivät ole kovin ennakkoluuloisia toisia uskontoja kohtaan. Vain neljä prosenttia vastustaa oman sukulaisen avioitumista toisen uskonnon edustajan kanssa.

Jumalaan uskoo joka viides vastaaja. Alle viidennes ei pidä itseään lainkaan uskonnollisena. Sallivimmat moraalikäsitykset ovat niillä, jotka eivät ole uskonnollisia.

Uskonto suomalaisten elämässä -tutkimus perustuu vuonna 2008 tehtyyn kansainväliseen kyselyaineistoon.

Tutkimuksen tarkempi julkistus taitaa olla huomenna. Alustavasti kuulostaa melko mielenkiintoiselta!

Totta. Korostin tuon vain sen vuoksi, että ainakin itseäni kiinnostaisi tarkemmin tietää ne kysymykset joilla tuohon johtopäätökseen on päädytty. Toisaalta vähintään yhtä mielenkiintoinen tulos on tuo, että vain joka viides vastaaja ilmoitti uskovansa jumalaan. Tämäkin kysymyksenasettelu olisi jännä tietää.

Edit: tarkemmin ajateltuna kyseinen uutinen on täynnä mielenkiintoisia johtopäätöksiä joten oispa sitä voinu korostaa melkein minkä tahansa lauseen :D

Eipä toi Raamattu kirjana ole kovin suvaitsevainen, että jos ees puolta siittä mitä siellä sanotaan noudattaa niin on jo varmasti kohtuu suvaitsematon ihminen.. mitä nyt parhaita paloja olen lukenut.

Oldest Fossils On Earth Discovered - ScienceDaily (Aug. 22, 2011)

http://www.sciencedaily.com/releases/2011/08/110821205241.htm
-At last we have good solid evidence for life over 3.4 billion years ago. It confirms there were bacteria at this time, living without oxygen,' says Professor Brasier of the Department of Earth Sciences at Oxford.

Back
Ylös Bottom