Maailmankatsomusthread (uskontokeskustelut kaikki tänne)

Mikkis sanoi:
En tiedä, onko tätä vielä ollut esillä, mutta Jumalanhan pitäisi oman sanansa eli Raamatun mukaan olla hyvä ja kaikkivoipa. Maailmassa on kuitenkin paljon kärsimystä, ja joku, jolla olisi mahdollisuus estää tämä kärsimys ei sitä tee, vaikka on hyvä. Kummallista hyvyyttä. Jos kyseessä olisi ihminen, niin lähinnä tulisi mieleen kohtuu rankka sadisti.

No onhan meillä jokaisella mahdollisuus auttaa esim. nälkää näkeviä kuolemasta nälkään ja kuinka moni meistä tekee sen? Sanoisin että maailma on täynnä sadisteja ja ne löytyy usein kovinkin läheltä.

Sukulaku sanoi:
En itsekään usko tuohon pyyteettömään hyvään. Kaikki on itsekästä.
Massamurhaaja saa nautintoa ihmisten silpomisesta ja Äiti Theresa sai aikoinaan nautintoa lasten auttamisesta. Onhan massamurhaaja "paha", mutta ei se häntä haittaa, sillä omantunnon tuskia ei synny. Äiti Theresa menettää harrastuksessaan aikaa ja rahaa, mutta saa nautintoa auttaessaan muita.

Täsmälleen näin. Kaikki ihmiset ovat joka tilanteessa tavallaan itsekkäitä.

Sellanen lisäys: uskonnothan ovat ihmisten keksimiä. Ei voida sanoa ja kirota, että miksi jumala antaa ihmisten kärsiä jne. jos kerran on kaikkivoipa(onpa typerä sana), niin kauan kunnes tiedämme miksi olemme täällä? Ketään meistä ei kait tiedä elämän tarkoitusta maapallolla, ehkä meillä on joku syy kärsiä, toisten enemmän toisten vähemmän. Joka tapauksessa täällä kaikki loppuu suruun ja murheeseen, kuolemaan. Jos vaikka jumala muuttaisi asioita, poistaisi onnettomuuksia jne, niin mihin se raja vedetään? Kuitenkin kuollaan. Ja ei me tiedetä onko se kuolema ollenkaan huono asia. Sehän voi olla kuin vankilasta pääsy.

JPK sanoi:
No onhan meillä jokaisella mahdollisuus auttaa esim. nälkää näkeviä kuolemasta nälkään ja kuinka moni meistä tekee sen? Sanoisin että maailma on täynnä sadisteja ja ne löytyy usein kovinkin läheltä.

Jep. Niin on. Kuitenkin yksittäisen taviksen ponnistelut eivät juuri lievittäisi kokonaistilanetta maailmassa, mutta yhdellä hepulla on olevinaan päätäntävalta asiassa. Koskien sitten aivan kaikkia. Täydellinen olento ja massasadisti? Eipä tuokaan tunnu asialle mitään tekevän, jos olemassa on ja sanojensa mukainen tyyppi. Se siitä täydellisyydestä, ei ainakaan mun käsityskyky riitä tuollaiseen "täydellisyyteen" ja arvoihin.

en usko mihinkää
kaikki jumalat sun muut on ihmisten oman mielikuvituksen tuotosta jolla helpotetaan jotain helvetin elämän tuskaa

Ville1Suuri sanoi:
Sellanen lisäys: uskonnothan ovat ihmisten keksimiä. Ei voida sanoa ja kirota, että miksi jumala antaa ihmisten kärsiä jne. jos kerran on kaikkivoipa(onpa typerä sana), niin kauan kunnes tiedämme miksi olemme täällä? Ketään meistä ei kait tiedä elämän tarkoitusta maapallolla, ehkä meillä on joku syy kärsiä, toisten enemmän toisten vähemmän. Joka tapauksessa täällä kaikki loppuu suruun ja murheeseen, kuolemaan. Jos vaikka jumala muuttaisi asioita, poistaisi onnettomuuksia jne, niin mihin se raja vedetään? Kuitenkin kuollaan. Ja ei me tiedetä onko se kuolema ollenkaan huono asia. Sehän voi olla kuin vankilasta pääsy.

Uskonnot ovat ihmisten keksimiä tai sitten ei. Riippuu varmaan vähän, keneltä kysyy. Imaami varmasti kertoisi jonkin muun vastauksen.
Elämän tarkoitus? Miksi sellainen edes pitäisi olla? Miksei kukin voi määrittää oman tarkoituksensa ihan henkilökohtaisesti?

Enkä ole kironnut "miksi jumala antaa ihmisten kärsiä jne." Olen tuonut ilmi ristiriidan tietyn uskonnollisen tekstin ja opin sekä oman ajatteluni välillä. Että semmosta.

Miksiköhän on ristiriitoja ihmisten oman ajattelun ja uskonnon oppien välillä? Juuri siksi koska uskonnot ovat ihmisten keksimiä. Eikä sitä tiedetä onko ja jos on niin mikä on elämän tarkoitus.

Äiti Theresa menettää harrastuksessaan aikaa ja rahaa, mutta saa nautintoa auttaessaan muita.

Mutta onko se sitten jotenkin vähemmän hyvä asia jos henkilö saa mielihyvää hyvistä teoistaan? Kyllä mulle ainakin tulee hyvä mieli jos autan jotain ihmistä. Enkä mä osaa ajatella, että ei se on väärin ja itsekästä auttaa muita.

uskonnosta....

onpa jostain syystä viime aikoina tullu mietiskeltyy kaiken mailman uskontoja,suuntauksia sun muita ja samalla sitten sitä omaa uskoa,vai onko sitä ollenkaan...

mut on kasvatettu sillee vissiinki aika peruskristillisesti, jumalasta ja jeesuksesta ei oo kummemmin vaahdottu,mutta iltarukoukset opetettu ja jouluna käyty kirkossa ja jos joku kuoli "se pääs taivaaseen"..

riparilla mun usko joutu kyl koetukselle, emmä mikään kapina teini oo oolu,mut sillon alko jotenki ottaa aivoo et vanhemmat jotka on opettanu et jumala on olemassa, ei oo avartanu näkemystä enemmä, riparilla selvis (miksei koulus uskonnon tunneil puhuttu näistä?? ) et jumalalta pitää pyytää syntejä anteeks, ja palvella herraa tms...
mä sain riparilla sellasen kuvan jumalasta ja koko kristin uskosta et tää kansa on erehtyväistä ja syntistä,heikkoa ja sit on tää jumalan jäppänä, hyvä virheetön joka armahtaa meijät syntiset.
sillon se jostain syystä vitutti, eikse riitä et jos teen "syntiä",kadun sitä,opin siitä ja annan sen itse itselleni anteeks?
sillon varmaan ajatus niin suuresta voimasta jotenki kauheesti pelotti.
Raamattu on mun mielestä jännä kirja vertauskuvineen,mut on siinä paljon juttuja joita en allekirjota (en voi kyl väittää koko kirjasta lukeneenikaan).

Tällä hetkellä mä taas vähän uskoani.Uskon mä jumalaan (kai?) mut sitä mä en usko et mun on tehtävä jotain ansaitakseni uskoa.mut enmä jumalaltakaan vastapainoks odota mitään merkkejä itestään,en rukoile niin et pyydän jotain ja jos en sitä saa ni sit mun usko ois mennyttä.mun mielestä muutenkin rukouksien ois kiva olla -kiitos keskeisiä,kiitetään hyvistä asioista joita on elämän varrelle sattunu (mut ei kuitenkaan siinä mielessä et jumalan takia esimerkiks on työssä josta pitää), ja kerrotaan asioita joiden toivois olevan paremmin,ei mitenkään pyyntö mielessä..

tuli jo sen verran tektiä et en ala tällä erää nyt jauhamaan mielipiteitäni muista uskonnoista ,mut kertokaa ihmeessä uskotteko,mihin ja mikä on teijän tapa uskoa, mikä on teijän mielestä täyttä paskaa koko uskonto jutuissa.
:david: -kettu kuittaa:worship:

Kaikki juutalaisuudesta syntyneet uskonnot ovat täyttä sontaa. Aasiassa uskonnolla on sentään joku järki eikä uskonto käske käännyttämään ihmisiä. Uskonnon takoituksena on tuoda rauha mielelle, se on hienosti nähty kun edelleen soditaan jostain helkutin taruolennosta. Yksi elämä meille on nykyisten tietojen mukaan, turha mistään helvetistä ja taivaasta puhua. Ei helvetti loppujenlopuksi voi olla paljoo paskempi kuin tällä hetkellä sodissa olevien elämä. :eek:

Uskonto on ihmisen " Henkivakuutus " ,se on kuin isä ja äiti kaikilla on ,tai on ainakin ollut.Toiset syntyvät uskoon ,toiset sen menettävät.Omani on vielä hakusessa,jos sitten " nahkurin orsilla"...tulipa syvällistä.....:D

edit : SIGU kerrankin sopii aiheeseen. :lol2:

Uskontoja kritisoidaan paljon siitä, että ne ovat aiheuttaneet paljon sotaa ja muuta kärsimystä. Mutta taitaa olla enemmänkin niin, että ihminen on ahneuksissaan ja vallanhimossaan käyttänyt uskontoa kiihokkeena. Tämä on mennyt läpi, jos ihmiset ovat olleet kouluttamattomia ja vailla demokratiaa. Uskonnot sinänsä eivät mielestäni ole hyviä tai pahoja.

En silti usko. Olen agnostikko, en kuulu kirkkoon.

Eiköhän jokainen "tiukanpaikan" tullen johonkin korkeampaan voimaan usko - ei siitä isompaa numeroa kannata tehdä, mutta valitettavasti jokainen elämässään siihen tod.näk. törmää. Se että pyytääkö apua tai voimia jesseltä,maahisilta,ahmedilta,sisältään tai kirjoitetusta sanasta ei ole oleellista, pääasia on että ei ole henkisesti laiska eli ylimielinen.

Mitäs kummaa tuossa nyt on? Täysin mahdollista kun tähtiä ja planeettoja on ääretön määrä, sehän on suorastaan todennäköistä että tämmöinen pallukka tänne tulee ennemmin tai myöhemmin.

Tsop tsop, ei nyt sentään ääretön. Edes atomeja ei ole ääretöntä määrää, vain 10^87! Eli siis ihan tajuton määrä. Lukua ei paljoa kannata edes miettiä, miljardi potenssiin kymmenen on vain vähän yli... (no okei, tuhatkertainen luku)

Contact sanoi:
Ellie: You know, there are 400 billion stars out there, just in our galaxy alone. If only one out of a million of those had planets, all right, and if just one out of a million of those had life, and if just one out of a million of those had intelligent life, there would be literally millions of civilizations out there.

Palmer: Well, if there wasn't, it would be an awful waste of space.

Lotossa voittamisen todennäköisyys on 39 c 7 (eli (39!/(39-7)!7!)). Jos me olisimme ainoat elolliset olennot tässä maailmankaikkeudessa, niin ei olisi kovin suotuisat lottonumerot bing bangille sattuneet.

Pieniä suhteellisuuspohdintoja voinee kurkkia tuosta Hubblen Ultra Deep Field videosta. Myös kannattaa tuo Contact-leffa katsastaa jollei ole vielä sitä nähnyt, alkukohtauksen aikana oli leffateatterissa niin hiljaista etten muista koskaan kokeneeni vastaavaa.

Summa summarum: Jaksan uskoa siihen, että "loputtomasti" muuttujia ja "loputtomasti" aikaa voivat tuottaa ns. mielenkiintoisia lopputuloksia.

Eiköhän jokainen "tiukanpaikan" tullen johonkin korkeampaan voimaan usko - ei siitä isompaa numeroa kannata tehdä, mutta valitettavasti jokainen elämässään siihen tod.näk. törmää. Se että pyytääkö apua tai voimia jesseltä,maahisilta,ahmedilta,sisältään tai kirjoitetusta sanasta ei ole oleellista, pääasia on että ei ole henkisesti laiska eli ylimielinen.

Sinunko mielestäsi siis jokaisella ihmisellä on jokin sisäänrakennettu mekanismi, joka pakottaa uskomaan johonkin yliluonnolliseen ja usko tulee esiin viimeistään jossain tiukassa paikassa? Itse en olisi aivan samaa mieltä...

Sinunko mielestäsi siis jokaisella ihmisellä on jokin sisäänrakennettu mekanismi, joka pakottaa uskomaan johonkin yliluonnolliseen ja usko tulee esiin viimeistään jossain tiukassa paikassa? Itse en olisi aivan samaa mieltä...
Tuskinpa meihin kaikkiin on sisäänrakennettu mekanismia, joka pakottaa uskomaan johonkin yliluonnolliseen - kuten sanoit. Korkeampi voima, esim. usko (toivo) "paremmasta" ja positiivinen ajattelu, vaativissakin tilanteissa, ovat aika maanläheisiä ja inhimillisiä ominaisuuksia. Negatiivisimmatkin ihmiset ja minuakin pinttyneemmät skeptikot toki kokevat em. asiat hankalina, jopa vastenmielisinä, sillä niitä ei voi peilata kuin oman kokemuksen kautta.

Onhan noita tutkimuksia tehty joissa aivoja sopivasti sähköllä härnäämällä on saatu aikaan "jumalan läsnäolon tunnetta" ja uskonnollisen hurmoksen tyyppisiä tunteita eli ns. laitteiston kannalta jonkinlaiset mekanismit aivoista löytyy :) Tosin noiden tunteidenkin tulkinta nyt varmaan riippuu henkilön perusvireestä ja muusta elämänkatsomuksesta.

Ja ihan äsken uutisoitiin siitä kuinka ihmisen ajattelu näyttäisi olevan viritetty suuntaan jossa väkisin yritetään etsiä kausaliteettia (syy-seuraussuhdetta) asioiden välille joilla on vain korrelaatio. Esimerkkinä tuosta "maagisesta ajattelusta" otettiin se että yllättävän yleistä on käsitys siitä, että jos ajattelee pahoja asioita ja ne sitten tapahtuvatkin, niin se jotenkin johtuisi "pahan silmän" vaikutuksesta. Pahojen toiveiden käänteistapaushan on rukous ja keltaisesta lehdistöstähän voi aika ajoin lukea kuinka rukous paransi sen ja tuon taudin. Ei ehkä ihan metsästä haettua ole jos sanoo että tietty taipumus uskonnolliseen ajatteluun saattaa olla sisäänrakennettuna.

Back
Ylös Bottom