Maailmankatsomusthread (uskontokeskustelut kaikki tänne)

Tomppa85 sanoi:
Aina sillointällöin nousee esiin jokin herätysliike, jolla on "totuus" Raamatun sanomasta. Yleensä tällainen porukka on suhteellisen nuorta ja hyperaktiivista. Seurakunnan ikääntyessä pahimmat ylilyönnit jäävät sivuun ja koko homma "lässähtää" hieman. Eihän joku 90 vuotias mummo jaksa enää hyppiä, kaatuilla ja pyörtyillä. Kielilläkin he höpöttävät vain itsekseen niin ettei kukaan edes kuule, saati erota sitä heidän normaalista höpötyksestään.

Suomi ei ole eikä tule olemaan fundamentalistikristittyjen hallinnoima valtio.

Juu, marginaali pysyy marginaalissa. Ota kuitenkin huomioon että Suomessa on sellaisia paikkakuntia joissa marginaalin asemasta on tullut monessa suhteessa hallitseva. Yksi parhaita esimerkkejä on Oulu ja sen lähikunnat: lestadiolaiset vaikuttavat kaupunginhallituksessa ja yrityssektorilla, kouluissa, päiväkodeissa jne.

Kielilläpuhuvat hihhulit muodostuvat ongelmaksi siinä vaiheessa kun koko perhe liittyy herätysliikkeeseen. Kasvuiässä olevat lapset ja teinit eivät pysty vastustamaan perheessä vanhempien auktoriteettia, onhan kyseessä Jumalan Sana jota vanhemmat opettavat lapsilleen.

Jos mennään tarpeeksi pitkälle niin tällainen uskonnollisessa umpiossa elävä perhe voi sanella lasten koulutusvalinnat ja vaatia jopa että aviopuoliso pitää olla samasta ghetosta. Luopioita ei sallita. :david:

protsku sanoi:
Juu, marginaali pysyy marginaalissa. Ota kuitenkin huomioon että Suomessa on sellaisia paikkakuntia joissa marginaalin asemasta on tullut monessa suhteessa hallitseva. Yksi parhaita esimerkkejä on Oulu ja sen lähikunnat: lestadiolaiset vaikuttavat kaupunginhallituksessa ja yrityssektorilla, kouluissa, päiväkodeissa jne.

Kielilläpuhuvat hihhulit muodostuvat ongelmaksi siinä vaiheessa kun koko perhe liittyy herätysliikkeeseen. Kasvuiässä olevat lapset ja teinit eivät pysty vastustamaan perheessä vanhempien auktoriteettia, onhan kyseessä Jumalan Sana jota vanhemmat opettavat lapsilleen.

Jos mennään tarpeeksi pitkälle niin tällainen uskonnollisessa umpiossa elävä perhe voi sanella lasten koulutusvalinnat ja vaatia jopa että aviopuoliso pitää olla samasta ghetosta. Luopioita ei sallita. :david:

Rohkenisin väittää, että tällaiset äärimmäisyydet ovat suhteellisen harvinaisia, jos verrataan koko populaatioon. Tietysti voi olla, että jonnekin tietylle paikkakunnalle on muuttanut paljon jonkin tietyn seurakunnan jäseniä, missä tapauksessa he luonnollisesti saavat (demokratiassa kun elämme) aika paljon valtaa paikallisissa asioissa.

Itse en kyllä pelkää mitään lestadiolaisia tms. Vaikka heillä on poikkeavia käsityksiä, ja aika tiukka kulttuuri, niin yleensä ottaen he ovat rauhanomaista ja kohteliasta porukkaa. En ole joutunut minkään hihhuliporukan hyökkäyksen kohteeksi ikinä. Tosin en asukaan Oulussa.

Tomppa85 sanoi:
Edit: Niin ja vielä: Eräs perustavanlaatuinen samankaltaisuus myös ilmenee kaikista näistä uskonnoista; kaikkien niiden jumala on juuri se yksi ainoa jumala, joka on ainoa jumala kaikille ihmisille, myös niille jotka eivät usko. Eli Allah on kaikkien ihmisten jumala, Jahve on kaikkien ihmisten jumala, Jumala on kaikkien ihmisten jumala.

Eli sun mielestä on joskus ollut yksi ja ainoa Jumala, mutta ihmiset ovat omien syidensä tai whatever vuoksi sotkeneet alkuperäiset kuviot ja luoneet erilaisia uskontoja, joissa palvotaan loppupeleissä samaa Jumalaa eri nimellä ja erilaisin rituaalein? Historiallisesti ajatellen ihan kiinnostava näkökulma, joka asettaa uskonnot entistä huonompaan valoon. Voi kun saisi kaikki ihmiset eroamaan kaikista kirkoista ja uskontokunnista sormia napsauttamalla ja käyttämään omaa päätään.

Toisaalta, onhan luonnonjumaliakin eri kulttuureissa kutsuttu eri nimin, eikä tämä silti tarkota että ne olisivat joskus olleet olemassa. Esimerkiksi Kreikan mytologiassa merten jumala on Poseidon ja Suomessa saman jampan hommia hoitaa meidän ikioma Ahti.

Tarve uskoa johonkin suurempaan ja ennaltamäärättyyn on suurella osaa ihmisistä kova. Myönnän, että olishan se ihan kiva tietää minkä vitun takia täällä pallolla tallustellaan saamatta LOPPUEN LOPUKSI yhtään mitään aikaiseksi, vaikka helvetisti yritetäänkin. Evoluutioteoria ei ole aukoton ja kreationismi kusee vielä pahemmin. Ihmisen tehtävä on elää ja täyttää maa? ÖÖ, miksi? Jotta meitä voisi tarkkailla joku mystinen "Jumala" ja nauraa partaansa kun jengi hajoilee kun ei tiedä minkä takia täällä pallolla dallailee. Vai että me ollaan evoluution myötä muotouduttu tällaisiksi jonkun helvetin "big bangin" myötä?

Antzu sanoi:
Toisaalta, onhan luonnonjumaliakin eri kulttuureissa kutsuttu eri nimin, eikä tämä silti tarkota että ne olisivat joskus olleet olemassa. Esimerkiksi Kreikan mytologiassa merten jumala on Poseidon ja Suomessa saman jampan hommia hoitaa meidän ikioma Ahti.
Nusnus, Poseidon oli alunperin maan jumala, minkä takia häntä myöhemmälläkin klassisella ajalla kutsuttiin maanjärisyttäjäksi ja oli merenjumalanakin ollessaan näistä vastuussa. :arvi: Mun luullakseni Ahti oli muutenkin aika säysee jätkä verrattuna Poseidoniin, joka tunnettiin räiskähtelevästä persoonastaan.

Antzu sanoi:
Eli sun mielestä on joskus ollut yksi ja ainoa Jumala, mutta ihmiset ovat omien syidensä tai whatever vuoksi sotkeneet alkuperäiset kuviot ja luoneet erilaisia uskontoja, joissa palvotaan loppupeleissä samaa Jumalaa eri nimellä ja erilaisin rituaalein? Historiallisesti ajatellen ihan kiinnostava näkökulma, joka asettaa uskonnot entistä huonompaan valoon. Voi kun saisi kaikki ihmiset eroamaan kaikista kirkoista ja uskontokunnista sormia napsauttamalla ja käyttämään omaa päätään.

Hmmm... Ei.

Tarkoituksenani oli vain esittää eräs asia, joka kaikkia maailman pääuskontoja (kaukoidän buddhismia ja hindulaisuutta lukuunottamatta) yhdistää. Jos olet lukenut historiaa, niin varmasti ymmärrät pointtini siitä, että historiallisessa mielessä juutalaisuuden, kristinuskon ja islamin jumalat (vai pitäisikö sanoa "jumalkäsitykset") ovat sukua toisilleen. Kristinusko ja islam kun ovat molemmat kehittyneet juutalaisuudesta. Islam tosin ei ole niinkään erkaantunut juutalaisuudesta kuin syntynyt juutalaisuuden ja kristinuskon inspiroimana jossain luolassa Muhammedin ilmestyksissä.

En onnistu näkemään mitään, mikä huonontaisi uskontojen asemaa, vaikka näkisimme niiden välillä olevan monia yhdistäviä tekijöitä.

Tomppa85 sanoi:
Tarkoituksenani oli vain esittää eräs asia, joka kaikkia maailman pääuskontoja (kaukoidän buddhismia ja hindulaisuutta lukuunottamatta) yhdistää.
Mahtava pointti. Judeo-kristilliset uskonnot ovat tosiaan judeo-kristillisiä. Aggressiivinen monoteismi ei taida kovin monen muun uskonnon suunnalla kovin kova sana.

Ajattelin lopettaa nää mun omat postaukset tällasella lyhyellä yhteenvedolla syistä miksi uskon.

1. Mä olen paha, eli syntinen. Olen ollut ylpeä, kateellinen, himoinnut rahaa ja naisia yms yms rakkaudeton yms...

2. Maailma ei riitä mulle, täällä on niin moni asia vinossa, epävarmuutta, sairauksia, sotia, rakkaudettomuutta yms.

3. Raamattu opettaa et taivasten valtakunta on lapsenmielisten, ja et Jumala on päättänyt julistaa hulluutta.

+ henkilökohtaiset kokemukset hengellisestä elämästä..

Kuten varmaan huomasitte siinä ei ollut paljonkaan tieteellisiä todisteita - eikä niitä tule Jumalasta kukaan koskaan saamaan jos sitä kautta Jumalaa etsii - maailma ei riitä, voin helposti kuvitella paremman paikan, olen itse paha. Eikä tarvii kun yksi kävely kesäyönä luonnossa, niin se saa mut tuntemaan et Jumala on - Jumalaan joko haluaa uskoa tai sitten ei. Siunausta kaikille ja toivottavasti tää thread on motivoinut jotain etsimään Jumalaa.

itse uskon sen vuoksi että olen syyntakeettomana matkalla helvettiin :)

Ei kukaan perehtyny syvemmin antroposofiaan? Siis näihin perusteoksiin, ei mihinkään vanhan kuun epookkiin taikka eteeriruumiin virtauksiin. Tollasten lukeminen vie siihen yleiseen mielipiteeseen alta aikayksikön, jos ei oo perushommat hallussa.

Voin laittaa linkkejä, jos ketään kiinnostaa. Haluaisin edelleen käsitellä erilaisia mielipiteitä ja ajatuksia.

http://wn.rsarchive.org/Books/GA021/English/RSP1970/GA021_index.html
http://www.rsarchive.org/Books/GA010/
http://www.rsarchive.org/Books/GA013/English/
http://www.rsarchive.org/Books/GA004/
http://www.rsarchive.org/Books/GA002/
http://wn.rsarchive.org/Books/GA003/TaK/GA003_index.html

Käytännön todisteita löytyy Waldorf- eli suomalaisittain Steiner-koulujen suosiosta ja toimivuudesta (josta ei kyllä nykyään voi puhua Helsingin koulusta), biodynaamisen viljelyn laadukkuudesta, jonkin verran myös lääketieteellisellä puolella, ja muitakin alueita löytyy. Myös monet Steinerin sanomat on voitu myöhemmin todeta tosiksi: hullun lehmän taudin ilmestyminen, seksuaalisuuden ja koneellisuuden raju nousu 2000-luvulla, yhtenä vaihtoehtona nykyisille tapahtumille Ahrimanin ilmestyminen vääränä Maitreya-Buddhana, joka näyttäisi tapahtuvan pian (googlaa), jne.

No ainakin tuon Steinerin teoriat näyttävät olevan ihan pseudotieteellistä höpölöpöä.

"Waldorf schools reflect Steiner's education theories, which hold that children advance through three stages....during the first stage, birth to age 7, the spirit inhabiting the body of the child is still adjusting to its surroundings, hence lower grades in Waldorf school offer minimal academic content. Reading is not introduced until second or third grade. During the second stage, ages seven to 14, children are said to be driven primarily by imagination and fantasy, so students are introduced to mythology. After age 14, the third stage, an astral body is believed to be drawn into the physical body, creating the onset of puberty. (Boston)"

http://www.skepdic.com/steiner.html

Mitä noihin "ennustuksiin" tulee, niin kuka tahansa aivojansa käyttävä ihminen kykenee ennustamaan suurinpiirtein 50 vuotta eteenpäin. Tyyliin "ihmiset käyvät Marsissa, nälänhädät ja luonnonkatastrofit lisääntyvät, terrori-isku ydinaseella..." Olen aivan varma, että itse osaisin ennustaa 500 vuoden päähän paljon paremmin kuin joku Nostradamus tai muu wannabe profeetta.

Kuukkeli sanoi:
Käytännön todisteita löytyy Waldorf- eli suomalaisittain Steiner-koulujen suosiosta ja toimivuudesta (josta ei kyllä nykyään voi puhua Helsingin koulusta), biodynaamisen viljelyn laadukkuudesta, jonkin verran myös lääketieteellisellä puolella, ja muitakin alueita löytyy.
Kerrohan nyt tarkemmin, että mitä etuja on astrologiaan perustuvassa biodynaamisessa viljelyssä verrattuna luomu- tai normiviljelyyn.

Myös nuo antroposofian lääketieteelliset saavutukset kiinnostavat.

Luit myös nuo kirjat läpi?

Samaa mieltä, jos selaisin googlesta vaan tuollaisen pätkän. Asiahan ei ole se, että mitä kautta siihen päädytään, vaan miten se toimii. Steiner-koulut toimivat –erittäin hyvin, maailmanlaajuisesti. Näyttäköön päällisin miten pseudo-tieteeltä, niin syvemmin perehtyen se ei omasta mielestäni siltä näytäkään. Subjektiivisuudesta sitä ei voi syyttää –lukekaa kirjat, jos kiinnostusta löytyy. Kaikki päällinen kritiikki antroposofiasta näkyy mun silmiin ainakin ihan eri valossa kun ymmärtää mistä hommassa on kyse.

Olisi tosiaan mielenkiintoista, jos joku jaksaisi perehtyä asiaan tarkemmin. Juttuun tarvitaan kova ponnistus.

Dragon sanoi:
Kerrohan nyt tarkemmin, että mitä etuja on astrologiaan perustuvassa biodynaamisessa viljelyssä verrattuna luomu- tai normiviljelyyn.

Myös nuo antroposofian lääketieteelliset saavutukset kiinnostavat.
Väitetäänhän niillä parempia satoja saatavan, tiedä häntä. En tiedä tutkimuksista. En ole mikään ekspertti näissä asioissa, hengentieteet ja antroposofia nyt sattuu vaan kiinnostamaan oikein kovasti.

Kuukkeli sanoi:
En lukenut. Tiedän mitä antroposofia on, enkä jaksa tuhlata aikaani ko. kirjallisuuden lukemiseen.

Kuukkeli sanoi:
Steiner-koulut toimivat –erittäin hyvin, maailmanlaajuisesti. Näyttäköön päällisin miten pseudo-tieteeltä, niin syvemmin perehtyen se ei omasta mielestäni siltä näytäkään.
Onko sulla jotain vertailua näyttää koulujen erinomaisuudesta? Mun mielestä koulu, jonka pedagogiikka ja yleinen opetussuunnitelma pohjautuu Steinerin okkultistisiin kirjoihin on epäilyttävä.

Olen myös hemmetin kiitollinen, etteivät vanhempani aikoinaan laittaneet meikäläistä Steiner-kouluun, vaikka moista suunnittelivat. Steinerkouluilla tuntuu olevan edelleen Suomessa jonkinlainen "lahjakkaiden oppilaiden koulu" -maine.

Kuukkeli sanoi:
Subjektiivisuudesta sitä ei voi syyttää –lukekaa kirjat, jos kiinnostusta löytyy. Kaikki päällinen kritiikki antroposofiasta näkyy mun silmiin ainakin ihan eri valossa kun ymmärtää mistä hommassa on kyse.
Siitä vaan lukemaan jos kiinnostusta löytyy. Teosofia ja siitä johdettu antroposofia ovat monesta valtauskonnosta ja koostettuja uuden ajan uskontoja, joilla on myös omasta mielestään tieteellinen maailmankuva sisällytettynä opetuksissaan.

Mun mielestä sun kannattaisi tarkastella teosofiaa ja antroposofiaa hieman kriittisemmin ja järkiperäisesti.

Tomppa85 sanoi:
Mitä noihin "ennustuksiin" tulee, niin kuka tahansa aivojansa käyttävä ihminen kykenee ennustamaan suurinpiirtein 50 vuotta eteenpäin. Tyyliin "ihmiset käyvät Marsissa, nälänhädät ja luonnonkatastrofit lisääntyvät, terrori-isku ydinaseella..." Olen aivan varma, että itse osaisin ennustaa 500 vuoden päähän paljon paremmin kuin joku Nostradamus tai muu wannabe profeetta.
ei kyllä hirviän hyvin ole ennustukset osunut kohdilleen futuristeilla.

Olisi tosiaan kiva kun muistais muitakin juttuja, mutta esim. tuo hullun lehmän tauti -juttu on mielenkiintoinen. Että jos kasvissyöjäeläimelle syötetään lihaa, niin se tulee hulluksi.

Kaikenlaisia juttuja se sepitteli. Oli ainakin kova mielikuvitus ja draivi; noin 6000 luentoa, noin 40 kirjaa, hirviä määrä toimintaa poliitikkojen kanssa, jotka näkivät Steinerin puheet oikeiksi (esim. Hitleristä), mutteivät uskaltaneet mitään tehdä, paljon myös taiteellista työtä.

Kuukkeli sanoi:

Samaa mieltä, jos selaisin googlesta vaan tuollaisen pätkän. Asiahan ei ole se, että mitä kautta siihen päädytään, vaan miten se toimii. Steiner-koulut toimivat –erittäin hyvin, maailmanlaajuisesti. Näyttäköön päällisin miten pseudo-tieteeltä, niin syvemmin perehtyen se ei omasta mielestäni siltä näytäkään. Subjektiivisuudesta sitä ei voi syyttää –lukekaa kirjat, jos kiinnostusta löytyy. Kaikki päällinen kritiikki antroposofiasta näkyy mun silmiin ainakin ihan eri valossa kun ymmärtää mistä hommassa on kyse.

Olisi tosiaan mielenkiintoista, jos joku jaksaisi perehtyä asiaan tarkemmin. Juttuun tarvitaan kova ponnistus.

Kai sinä nyt ymmärrät, että aivan samanlaisia pseudotieteitä, suuntauksia, elämänkatsomuksia, ihmefilosofioita, kultteja ja uskontoja on maailma tulvillaan. Ei ole tavallisen ihmisen mahdollista tutustua jokaiseen "neronleimaukseen" erikseen kovinkaan syvällisesti. Varsinkin tuollaiset teokset on ensisijaisesti usein tarkoitettu "omalle seurakunnalle" ja sisältävät paljon harhauttavia sanoja ja termejä, jotka hämäävät ulkopuolista.

Lyhyesti sanottuna; Jos antroposofialla olisi mitään perää, pystyttäisiin se todentamaan tieteellisin kokein, ja samalla se hyväksyttäisiin tieteiden, kuten matematiikka, kemia, lääketiede, fysiikka, historia..., joukkoon. Esim. homeopatiaa ollaan pitkään yritetty liittää tieteiden joukkoon siinä epäonnistuen. Yksinkertaisesti siksi, koska siinä ei ole mitään perää. Se "näyttää toimivan", mutta siitä, miksi se näyttää toimivan (vai toimiiko ylipäätänsä?) on homeopaatikoilla ja tiedemiehillä vissi käsitysero.

Tuossa olen tummentanut tekstissäsi sen asian, mikä erottaa hömpän tieteestä. Tieteessä tärkeintä on, että ilmiö pystytään jäsentämään loogisesti; Sitä ei siis temmata vain jostain, ja tyydytä siihen, että "hei se toimii", vaan täytyy ymmärtää kaikki ne askeleet, jotka ilmiöön johtavat.

Otetaan esimerkiksi Kuun vaiheiden ja kuukautisten suhde. Hömppätiede "kuukautisastrografiablahblahblah" sanoo, että "Kuun negatiivisten energioiden virta kohdentuu naisen kohtuun, irroittaen munasolun kohdun sisäisestä harmoniasta, ja siirtää sen ulkomaailman kaaoksen pyörteisiin." No tämähän näyttää *toimivan*, mutta tuo selitys on hatusta vedetty eikä kerro yhtään mitään, mitä me oikeasti voisimme soveltaa reaalimaailman ilmiöihin.

Sen sijaan tiede pyrkii selittämään loogisesti todennettavin askelin A->B->C että mistä johtuu, että naisten kuukautiskierto näyttää ajoittuvan suunnilleen Kuun kierron mukaan. Sitä en tiedä, mikä on tieteen viimeisin teoria ongelman saralla (onko se Kuun vetovoima? sattuma?)...

Suhtautuisin hyvin kriittisesti sellaisiin teorioihin, joita ei voida missään olosuhteissa todeta oikeaksi/vääräksi. Voin esimerkiksi sanoa, että minun astraaliolemukseni aiheuttaa naapurin lehmälle huonoa karmaa, mutta tätä ei voida kiistää/todentaa millään keinolla. Ts. sillä ei ole mitään väliä, onko kyseinen astraaliolemus olemassa vai ei, koska se ei vaikuta reaalimaailmaan millään tavalla (jos se vaikuttaisi, voitaisiin se myös tieteellisissä kokeissa havaita).

En nyt suoranaisesti voi sanoa, että antroposofiasta olisi mitään haittaa, niin kauan kuin siihen suhtaudutaan samanlaisella hyväntahtoisella huumorilla kuin esim. astrologiaan. Tiivistettynä voisi sanoa, että antroposofiassa vain selitetään ilmiöitä hassulla tavalla. Huomattavaa on, että on olemassa paljon parempia, toimivampia ja oikeampiakin selityksiä noille ilmiöille, kuin New Age lastensadut.

Dragon sanoi:
Onko sulla jotain vertailua näyttää koulujen erinomaisuudesta? Mun mielestä koulu, jonka pedagogiikka ja yleinen opetussuunnitelma pohjautuu Steinerin okkultistisiin kirjoihin on epäilyttävä.
Onhan tuo Helsingin Steiner -koulu kiikkunut aika paljon tuolla karsimattomien koulujen yläpäässä. Tällä hetkellä ei kylläkään mene hyvin monien vaikeuksien takia.

Yleensäkin, kuten sanoit, noilla kouluilla on aika hyvä maine.

Tomppa85 sanoi:
Kai sinä nyt ymmärrät, että aivan samanlaisia pseudotieteitä, suuntauksia, elämänkatsomuksia, ihmefilosofioita, kultteja ja uskontoja on maailma tulvillaan. Ei ole tavallisen ihmisen mahdollista tutustua jokaiseen "neronleimaukseen" erikseen kovinkaan syvällisesti. Varsinkin tuollaiset teokset on ensisijaisesti usein tarkoitettu "omalle seurakunnalle" ja sisältävät paljon harhauttavia sanoja ja termejä, jotka hämäävät ulkopuolista.
No kun noiden linkkien pointtina nyt nimenomaan on se, että ne on tarkoitettu kaikille. Antroposofia on kuiteskin kaikista levinneisin hengentiede; menisihän Vapaude filosofia jo ihan yleissivistyksenäkin.

Eikä se maailma nyt ihan niin tulvillaan niitä ole, ja hyvin samanlaisiahan ne myös ovat.

Tomppa85 sanoi:
Suhtautuisin hyvin kriittisesti sellaisiin teorioihin, joita ei voida missään olosuhteissa todeta oikeaksi/vääräksi. Voin esimerkiksi sanoa, että minun astraaliolemukseni aiheuttaa naapurin lehmälle huonoa karmaa, mutta tätä ei voida kiistää/todentaa millään keinolla. Ts. sillä ei ole mitään väliä, onko kyseinen astraaliolemus olemassa vai ei, koska se ei vaikuta reaalimaailmaan millään tavalla (jos se vaikuttaisi, voitaisiin se myös tieteellisissä kokeissa havaita).
Nuo asiat, joita ei voida osoittaa toimiviksi tai asioita muuttaviksi, on tarkoitettu henkisten aistimien kehitykseen, ja kuten aiemmin totesit, asioihin perehtyneille käsitteiden rakentamiseen ja siihen, miten ollaan päädytty johonkin tieteellisestikin oikeaksi tai vääräksi todistettavaan asiaan henkistä kautta. Asioita, kuten lasten oikeanlainen opetus nähtynä niiden henkisen kehityksen myötä, ollaan todistettu oikeaksi, tai vähintäänkin ihmeen toimivaksi.

Kuukkeli sanoi:
Nuo asiat, joita ei voida osoittaa toimiviksi tai asioita muuttaviksi, on tarkoitettu henkisten aistimien kehitykseen, ja kuten aiemmin totesit, asioihin perehtyneille käsitteiden rakentamiseen ja siihen, miten ollaan päädytty johonkin tieteellisestikin oikeaksi tai vääräksi todistettavaan asiaan henkistä kautta. Asioita, kuten lasten oikeanlainen opetus nähtynä niiden henkisen kehityksen myötä, ollaan todistettu oikeaksi, tai vähintäänkin ihmeen toimivaksi.

Niin kyllä kuvailet erittäin hyvin pseudotieteiden olemuksen. Mitä lasten oikeanlaiseen opetukseen, moraaliin ja ihmisten henkiseen hyvinvointiin yleensäkin tulee, on ihmiskunta jo kehittänyt erittäin (tehtävässään) toimivan mallin, nimittäin uskonnon. En näe mitään sellaista tehtävää, jonka pseudotiede voisi suorittaa, ja tiede & uskonto ei.

On hyvä, että olet kiinnostunut filosofisista ja hengellisistä asioista, mutta ehkä kannattaisi alussa etsiä muualta, kuin jonkun hämärän rajatieteen parista? Suosittelen antiikin filosofien teksteihin perehtymistä (kritiikillä tietty) ja tieteelliseen metodiin tutustumista. Myös käynti erilaisilla skeptikkosivuilla kannattaa; Sieltä saat hyvän varustuksen hihhulien, höyrypäiden ja hippien touhujen kriittiseen tarkasteluun.

Kannattaa toki tutustua erilaisiin maailmankatsomuksiin edes pintapuolisesti käyttäen arvostelun apukeinona logiikkaa.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Logiikka

Luultavasti tiedät jo aika paljon antroposofiasta. Täten jos perehdyt logiikkaan ja tieteelliseen metodiin, voit itse tehdä järjellisen ratkaisun siitä, onko siinä mitään järkeä vai ei. Älä usko auktoriteetteja, kehosi tuntemuksia (sillä niitä voidaan ohjailla sinun tietämättäsi) tai monimutkaisia puheita/kirjoituksia. Luota vain järkeesi ja loogisiin päätelmiin.

Back
Ylös Bottom