Noniin, voimanhankkija is päk. Mennään tohon Horukseen myöhemmin, mutta käsitellään nyt ensin aihe Luukkaan ja Paavalin tekstit lähteenä. Voin kuitenkin mainita heti ens alkuun että toi Horus = Jeesus teoria on lähinnä flat earth teorian kaltainen trolli.
Raamattu on väite, ei todiste juuri mistään. Niille raamatussa esitetyille väitteille pitäisi saada todisteita.
Siis millä tavalla raamattu on lähde? Onko Aku Ankka lähde? Onko Taru sormusten herrasta lähde?
Muistellaanpas nyt että mistä tässä oikein puhutaan
No itse asiassa historia ei kerro sun jessestä mitään, jotkut kristityt ovat siitä kirjoitelleet aika paljon tapahtumien jälkeen, mut ihan noin niinku nykypäivänäkin voisi kuvitella että aikalaiset kirjoittelisi juttuja siitä jos joku herättelisi jengiä kuolleista ja nousisi vittu ite kuolleista, mut ei jessestä kukaan vaivautunut puoleen vuosisataan mainitsemaankaan
Eli Japin väitteet kuuluvat:
-Historia ei kerro Jeesuksesta mitään
-Aikalaisten olisi pitänyt kirjoittaa juttuja siitä että Jeesus nousi kuolleista
Vastasin pistämällä tänne tekstejä joissa aikalaiset ovat kirjoittaneet Jeesuksen nousseen kuolleista johon Japi vastaa että:
-Kristilliset lähteet eivät kelpaa koska ne ovat satua
Meinasit siis että pitäisi löytää ei-kristillinen lähde jossa lukee että "juu, kyllähän se kuolleista heräsi mutta paskanpuhuja se oli siitä huolimatta". Jutkujen+roomalaisten teksteissä ei tietenkään lue että Jeesus nousi kuolleista, koska jos lukisi niin ne olisivat tietenkin kristillisiä lähteitä. On kuitenkin ilmiselvää että historia kertoo Jeesuksesta jotain. Historia kertoo että:
-Jeesus teloitettiin noin vuonna 33
-Lähes välittömasti hänen kuolemansa jälkeen syntyi uskonto joka palvoi häntä ylösnousseena Jumalan poikana
Mitä tulee mainitsemaani Luukkaan evankeliumiin, se on kuten jo aiemmin totesin, kirjoitettu noin 27 vuotta Jeesuksen kuoleman jälkeen ja se on kirjoitettu puolustusasiakirjaksi Paavalin oikeudenkäyntiin.
Luukkaan evankeliumi ja Apostolien teot liittyvät läheisesti toisiinsa. Molemmat on osoitettu ”korkea-arvoiselle Teofilokselle”. Apostolien tekojen alussa Luukas ilmaisee kirjansa olevan jatkoa evankeliumille: ”Edellisessä kirjassani, hyvä Teofilos, kerroin kaikesta siitä, mitä Jeesus teki ja mitä hän opetti alusta alkaen.” (Apt.1:1)
http://raamattu.uskonkirjat.net/ser...t.+1:1&mod1=FinRaam&mod2=FinPR&mod3=YLT&ctx=0
On perusteltua olettaa Luukkaan osoittavan samaa luotettavuutta ja tarkkuutta evankeliumissaan kuin mitä hän osoittaa Apostolien teoissa, jonka on osoitettu olevan historiallisesti luotettava ainakin 84 yksityiskohdassa.
Sen lisäksi Luukkaan evankeliumissa itsessään on lukuisia yksityiskohtia, joiden luotettavuus on voitu todentaa historiallisen tutkimuksen pohjalta. Evankeliuminsa kolmessa alkuluvussa Luukas mainitsee 11 historiallisen henkilön nimet, joiden historiallisuus on voitu todentaa tutkimuksen avulla. Luukas kirjoittaa 3. luvun alussa: ”Keisari Tiberiuksen viidentenätoista hallitusvuotena, siihen aikaan kun Pontius Pilatus oli Juudean maaherrrana, kun neljännesruhtinaina hallitsivat Galileassa Herodes, Itureassa ja Trakonitiksen maassa hänen veljensä Filippos ja Abilenessa Lysanias ja kun ylippapeina olivat Hannas ja Kaifas, tuli Jumalan sana Johannekselle, Sakariaan pojalle, joka eli autiomaassa.” (Luuk3.1-2)
Antaessaan näin monia historiallisia yksityiskohtia Luukas asettaa itsensä tarkoituksellisesti altiiksi historialliselle koettelulle.
Raamatussa on useita suhteellisen tarkasti historiallisesti ajoitettavissa olevia viitteitä Jeesuksen syntymävuodesta. Suurin osa viittaa Jeesuksen syntyneen Herodeksen hallitsijakauden lopulla, aikavälillä 6 eaa. – 1 eaa., Suoraan Jeesuksen syntymään viitataan Matteuksen ja Luukkaan evankeliumeissa, joissa ajan tavan mukaisesti menneeseen ajankohtaan viitataan vallassa olleen hallitsijan nimellä. Epäsuorasti syntymäajankohta voidaan laskea taaksepäin esimerkiksi tiedosta, että Jeesus aloitti opetustoimintansa noin 30-vuotiaana sekä tältä ajalta evankeliumeissa esiintyvistä historiallisesti ajoitettavissa olevista tapahtumista kuten Herodeksen temppelin rakennusvaiheista.
Evankeliumeissa ei kerrota suoraan Jeesuksen syntymäaikaa, mutta Matteuksen ja Luukkaan evankeliumeissa mainitaan yksi historiallinen henkilö, jolla evankeliumien kirjoittajat pyrkivät sitomaan Jeesuksen syntymän tiettyyn aikakauteen. Matteuksen evankeliumissa kerrotaan Jeesuksen syntyneen jonkin aikaa ennen Herodeksen kuolemaa. Herodes Suuri kuoli joidenkin lähteiden mukaan 4 eaa. Viime aikoina on julkaistu vertaisarvioituja tutkimuksia, joiden mukaan Herodes kuoli vasta 1 eaa.
Myös Luukas mainitsee Herodeksen aikakauden hieman ennen kuin enkeli Gabriel kertoo Marialle Jeesuksen tulevasta syntymästä. Luukkaan evankeliumin mukaan Jeesus syntyi hieman sen jälkeen, kun keisari Augustus antoi käskyn, että koko maailma oli verollepantava. Englanninkielisessä NIV-käännöksessä tässä kohdassa käytetään termiä ”census”, joka tarkoittaa väestönlaskentaa . Väestönlaskennan aikaan Quirinius oli Syyrian käskynhaltijana. Taulukossa 146, joka löytyy Jack Fineganin kirjasta “Handbook of Biblical Chronology” Quiriniuksen on merkitty olleen Syyrian maaherrana vuosina 3-2 eaa. Ilmeisesti kyse tuolloin on ollut kyse Rooman valtakunnan alueella asuneiden ihmisten antamasta kuuliaisuudenvalasta keisari Augustukselle, josta löytyy historiallisia todisteita ajanjaksolta 3/2 eaa.
Jeesuksen opetustoiminnan alkaminen voidaan ajoittaa vuosille 26–30 jaa. Luukas kertoo Johannes Kastajan aloittaneen toimintansa Rooman keisari Tiberiuksen viidentenätoista hallitsijavuotena (29 jaa.) joten Jeesuksen kastaminen ja Jeesuksen oma opetustoiminnan aloittaminen tapahtui pian tämän jälkeen. Johanneksen evankeliumissa taas Johannes kertoo Jeesuksen vierailleen Jerusalemin temppelissä opetustoimintansa alkuaikoina, ja että temppeliä oli tuolloin rakennettu 46 vuotta. Antiikin historioitsija Josephuksen mukaan Herodes aloitti temppelin rakennuksen 18. hallitsijavuotena. Herodeksen valtakauden voidaan katsoa alkaneen Jerusalemin valloituksesta 36 eaa. Näin ollen 18.hallituskautensa loppuu ja temppelin rakentaminen alkaa n. 18 eaa. Kun siitä lasketaan 46 vuotta eteenpäin päädytään vuoteen 30 jaa. Tähän samaan ajankohtaan voi päätyä myös toisella laskelmalla. Mikäli Jeesus olisi syntynyt syksyllä 3 eaa. kuten Martin L. Ernest olettaa, niin Jeesus olisi täyttänyt 30 vuotta syksyllä 28 jaa. Julkisen opetustoimintansa alkaessa vuonna 29 jaa. Jeesus olisi ollut siis hieman alle 31-vuotias. Luukas toteaa että hän oli noin 30-vuotias opetustoimintansa alkaessaan Jeesuksen ensimmäinen pääsiäinen opettajana sijoittautuisi myös näin tarkastellen kevääseen 30 jaa.
Raamatussa ei mainita Jeesuksen kuolinvuotta eikä suoraan päivien järjestysnumeroiden avulla päivämäärääkään. Kaikissa evankeliumeissa kuitenkin sanotaan hänen kuolleen juutalaisten pääsiäisen aikoihin sinä aikana, jolloin Pontius Pilatus oli Juudean prokuraattorina. Josephuksen ansiosta tiedetään, että Pilatus oli tässä virassa vuosina 26 – 36. Lisäksi Luukas mainitsee Johannes Kastajan aloittaneen julkisen toimintansa keisari Tiberiuksen hallitsijakauden 15. vuotena (28 – 29).
Tottakai voidaan olla erimieltä ihmeistä ja ylösnousemuksesta, mutta Luukkaan tekstin vertaaminen Aku Ankkaan osoittaa silkkaa tietämättömyyttä.
Jeesus on historiallinen henkilö juuri niin varmasti, kuin ylipäätään kukaan 2000 vuotta sitten elänyt esim. Keisari Nero tms.