Maailmankatsomusthread (uskontokeskustelut kaikki tänne)

Joo, tietää. Eikä Jumala tiedä mitään sattumanvaraisesti vaan Jumala edeltänäkee päättää ja toteuttaa kaiken iankaikkisen muuttumattoman ja erehtymättömän tahtonsa voimalla eikä sen edessä voi muuta kuin kumartaa ja sanoa "tapahtukoon sinun tahtosi myös maanpäällä, niinkuin taivaassa"(Matt.6:10)

Tästä vapaasta tahdostahan on eri koulukuntia, mutta mun linja on se että Jumalan kaikkivaltius on absoluuttista, eikä sitä sovi ihmisen kyseenalaistaa.

Vapaa tahto ja se, että jumala tietää kaiken ennalta sulkevat toisensa pois. En voi tehdä täysin vapaasti päätöksiä, jos joku tietää ennalta mitä tulen päättämään. Toinen ilmeinen paradoksi on se, että jumala olisi samaan aikaa kaikkivaltias ja hyvä, täyttä rakkautta yms. Molemmat eivät voi pitää paikkaansa.

Ei, kyllä se asia on nyt niin että molemmat ymmärrämme mutta sä teeskentelet ettet ymmärrä
clip_image001.png
Perimmäinen syy asioiden olemassaololle on asia jolla on kyky luoda itse itsensä tyhjästä. Minä kutsun häntä Jumalaksi. Mikä se asia sinun mielestäsi on?

Mihin tässä tarvitaan jumalaa? Yksinkertaisempaa on, jos maailmankaikkeus syntyi tyhjästä – kuten se fysiikanlakien mukaan voi tehdäkin.

No, joka tapauksessa. Mikään ei ylipäätään viittaa minkään jumalan olemassaoloon.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tällainen asia on määritelmällisesti Jumala.

Se että kutsuu tuntemamme maailmankaikkeuden "alullepanijaa" jumalaksi on kuitenkin eri asia kuin se että olisi olemassa kristinuskon jumala joka vaikuttaa meidän jokapäiväiseen elämäämme. Vaikka pitäisi ensimmäistä totena, ei tule tehdä sitä johtopäätöstä että jälkimmäinen olisi totta. Tästä ei ole mitään näyttöä, ensimmäisestä ei tarvitsekaan.
 
Pohjimmiltaan jumalaan uskomisessa on kyse aina valinnasta ja kun sen on tehnyt niin siinä todisteet vastakkaiseen suuntaan ei hirveästi välttämättä paina. Ihmisessä on todennäköisimmin jossain syvällä sisällä joku pieni tekijä, joka vaa'an keikauttaa. Lapsena omaksuttu usko (="tunne" siitä että jumala nyt vain on tai tunne jonkinlaisesta kosketuspinnasta/kommunikaatiosta jumalan kanssa), pelko tai huoli omasta tai muiden oletetusta kohtalosta kuoleman jälkeen. Lisäksi uskovaisen elämä vain yksinkertaisesti sopii joillekin paremmin ja sekin riittää syyksi miksi alitajuisesti alkaa nähdä, että ns. todisteet viittaavat enemmän olemassaoloon kuin ei-olemassaoloon.

Aika harvoin kukaan muuttaa omia vahvoja näkemyksiään näiden pitkällisten keskustelujen ja todisteiden esittelyn ja lyttäämisen kautta mutta siitä nää on hyviä, että antaa erilaisia näkemyksiä ja ajatuksia sellaisille hiljaisille lukijoille, joilla ei juuri ole omaa näkemystä muodostettuna. Jos ajatellaan, että me (etenkin te kulloisetkin aktiivikirjoittajat) täällä vaan keskenään huudellaan poteroistamme toisillemme niin se on täyttä ajanhukkaa vaikka mielenkiintoista onkin. :)

T. Entinen lapsenuskoinen, teininä uskovainen (kavereita käännyttävä helluntaipiireissä liikkunut), myöhemmin asteittain ymmärrys lisääntynyt ja näin myöhäisaikuisuudessa ateistiksi ja naturalistiksi kehittynyt ;)
 
Meikä vastaan muut:rock:

No, annetaan palaa, tääl kyllä argumentoidaan niin monesta eri suunnasta yhtä aikaa ettei kaikkee pysty, ni jos koitettas pitää aihetta vähän nipussa.

Osa porukan väitteistä on kyl niin paksuu kamaa, ettei voi edes sanoa mitään. Esim tää
Yksinkertaisempaa on, jos maailmankaikkeus syntyi tyhjästä – kuten se fysiikanlakien mukaan voi tehdäkin
No, niin kai sitten:rolleyes:
Se että kutsuu tuntemamme maailmankaikkeuden "alullepanijaa" jumalaksi on kuitenkin eri asia kuin se että olisi olemassa kristinuskon jumala joka vaikuttaa meidän jokapäiväiseen elämäämme. Vaikka pitäisi ensimmäistä totena, ei tule tehdä sitä johtopäätöstä että jälkimmäinen olisi totta
Tää on tietysti ihan totta. Tätä tossa Vaginaattorin kanssa sivuttiinkin. Se on tavallaan kahessa eri kerroksessa väittelyä yhtä aikaa kun puhutaan sekä siitä että a)onko Jumala olemassa ja b)Onko kristinuskossa järkeä. Ensin pitäis selvittää kysymys A.
Millä tavalla väite on paskapuhetta? Voitko antaa jotain todisteita aikalaisten teksteistä?
Noh, Japin väitehän on että aikalaisten kirjoittamia tekstejä ei ole, ja että ensimmäiset teksitit on keksitty "puoli vuosisataa" väitettyjen tapahtumien jälkeen. Tää on kans just niitä paksuja väitteitä. Pelkästään Raamatussa olevat paavalin kirjeet on kirjoitettu kaikki ennen vuotta 60jKr (kirjoittaja teloitettiin 60 tai 61) ja ennen kirjeiden kirjoittamista oli jo perustettu seurakuntia mm Roomaan ja nykyisen Kreikan alueelle. Ensimmäinen kirje korinttilaisille (49-54jKr) mainitsee nimeltä kirjoittamisaikaan elossaolevia silminnäkijätodistajia ja mainitsee olevan 500 henkilöä joista suurin osa elää vielä.

Synoptisten ajoituksestahan on keskustelua, mutta mielestäni Luukkaan evankeliumi (+apostolien teot) on kirjoitettu edellämainitun Paavalin oikeudenkäyntiä varten. Pistän alle videon jossa käsitystä perustellaan. Luukkaan teksti alkaa "Jo monet ovat ryhtyneet työhön ja laatineet kertomuksia niistä asioista, jotka meidän keskuudessamme ovat toteutuneet.."


View: https://www.youtube.com/watch?v=4n1noyKky8c


Japi, sullahan on pääargumentti Jumalan olemassoloa vastaan se, että jos Jumala olisi olemassa niin Jumala pyörittäisi maailmankaikkeutta minun mielestäni väärin. Mutta tämä mielipidehän ei argumentoi mitenkään siihen että onko Jumala olemassa.

Kerro nyt, kykeneekö aine luomaan itse itsensä tyhjästä?

Vielä noihin mistä uskonnollisuus psykologisesti ottaen johtuu juttuihin.. En itseasiassa juuri tiedä aiheesta, enkä väitä vastaankaan. Sillähän ei myöskään sinänsä ole tekemistä sen kysymyksen kanssa että onko Jumala olemassa.

Sen voin kumminkin sanoa että uskonnollisuus tulee ihmisiltä niin luonnostaan ettei sitä tarvitse keksiä. Aihetta on tutkittu esittämällä pikkulapsille kysymyksiä, ja lasten vastauksista on todettu että lapset pitävät maailmaa suunniteltuna riippumatta siitä onko lapsi kasvatettu ateistiksi, mihin tahansa uskontoon, onko lapselle ikinä puhuttu uskonnosta mitään jne. On siis kysytty esim. Miksi metsän kivet ovat karheita? -> Jotta eläimet voisivat rapsuttaa itseään. Miksi joki vie järvestä mereen -> jotta kalat voisivat siirtyä jne.

Jopa aikuisilla ateisteilla tuli sama tulos kun annettiin rasti ruutuun, kyllä tai ei, väitteitä ja lyhyt miettimisaika (muutama sekunti per kysymys) Helppoihin luonnontieteen kysymyksiin laitettu mukaan väitteitä kuten esim: Nisäkkäät tuottavat hiilidioksidia jotta kasvit voivat hengittää. -> ateistit vastaavat kyllä -> ihminen on vaistonvaraisesti sitä mieltä että asioilla on suunniteltu tarkoitus.

Ja kyllä, tämäkään ei sinänsä sano suuntaan eikä toiseen mitään siitä että onko Jumala olemassa
 
Kerro nyt, kykeneekö aine luomaan itse itsensä tyhjästä?
Nykyisen ymmärryksen mukaan maailmankaikkeus pystyy syntymään fysiikan lakien mukaan kvanttifluktuaatiosta, jota tapahtuu koko ajan kaikkialla. Esim. yksittäistä teekannua tai ruokapöytää ei voi syntyä fysiikanlakien mukaan tyhjästä.
ihminen on vaistonvaraisesti sitä mieltä että asioilla on suunniteltu tarkoitus.
Ihminen luonnostaan hakee selityksiä ja pyrkii näkemään kaikkealla kaavamaisuutta ja suunnittelua. Se selittää osaltaan, miksi jumalaan uskotaan, muttei ole todiste jumalan olemassaolon puolesta.
 
Sen voin kumminkin sanoa että uskonnollisuus tulee ihmisiltä niin luonnostaan ettei sitä tarvitse keksiä.

Joku väitti joskus toisella keskustelupalstalla samanmoista moskaa ja toinen vastasi, että kun hän on katsellut omien neljän pienen poikalapsen touhuja tässä jonkun aikaa, niin hän on täysin vakuuttunut siitä, että nämä lapsukaiset eivät ole jumalan luomia, vaan satavarmasti saatanan tekosia.
 
Nykyisen ymmärryksen mukaan maailmankaikkeus pystyy syntymään fysiikan lakien mukaan kvanttifluktuaatiosta, jota tapahtuu koko ajan kaikkialla. Esim. yksittäistä teekannua tai ruokapöytää ei voi syntyä fysiikanlakien mukaan tyhjästä
Ei ole mikään yleinen "nykyinen ymmärrys" tämä. Siis se että maailmankaikkeus voi syntyä kvanttifluktuaatiosta, kvanttifluktuaatio itse on kyllä, ja sitä tapahtuu.
 
Ei ole mikään yleinen "nykyinen ymmärrys" tämä. Siis se että maailmankaikkeus voi syntyä kvanttifluktuaatiosta, kvanttifluktuaatio itse on kyllä, ja sitä tapahtuu.
Ei ehkä tavallisen tossunkuluttajan keskuudessa, mutta onko sinulla esittää fyysikkoa, jonka mielestä ei? Onko esittää jotain perustetta, ettei se ole mahdollista fysiikanlakien mukaan?
 
Noh, Japin väitehän on että aikalaisten kirjoittamia tekstejä ei ole, ja että ensimmäiset teksitit on keksitty "puoli vuosisataa" väitettyjen tapahtumien jälkeen. Tää on kans just niitä paksuja väitteitä. Pelkästään Raamatussa olevat paavalin kirjeet on kirjoitettu kaikki ennen vuotta 60jKr (kirjoittaja teloitettiin 60 tai 61) ja ennen kirjeiden kirjoittamista oli jo perustettu seurakuntia mm Roomaan ja nykyisen Kreikan alueelle. Ensimmäinen kirje korinttilaisille (49-54jKr) mainitsee nimeltä kirjoittamisaikaan elossaolevia silminnäkijätodistajia ja mainitsee olevan 500 henkilöä joista suurin osa elää vielä.

Synoptisten ajoituksestahan on keskustelua, mutta mielestäni Luukkaan evankeliumi (+apostolien teot) on kirjoitettu edellämainitun Paavalin oikeudenkäyntiä varten. Pistän alle videon jossa käsitystä perustellaan. Luukkaan teksti alkaa "Jo monet ovat ryhtyneet työhön ja laatineet kertomuksia niistä asioista, jotka meidän keskuudessamme ovat toteutuneet.."

Niin siis sanoin puoli vuosisataa, kun on ensimmäisiä kirjoituksia tullut, se mitä raamattuun on ympätty ei ole todiste mistään, se on muuttanut muotoaan niin monesti, en pidä raamattua todisteena mistään, ei kukaan muukaan voi pitää. Se on satukirja. Se mitä minä tarkoitin olisi että joku muu kuin kristillinen lähde mainitsisi tämän ihmetekoja tekevän heebon, ei ole. Ei yhtäkään. En pitäisi aku ankkoja todisteena akun olemassaololle fyysisessä maailmassakaan, vaan pitäisi jonkun ihan erillisen lähteen kertoa että Aku on nähty ajelevan 313sella länsiväylällä.

Japi, sullahan on pääargumentti Jumalan olemassoloa vastaan se, että jos Jumala olisi olemassa niin Jumala pyörittäisi maailmankaikkeutta minun mielestäni väärin. Mutta tämä mielipidehän ei argumentoi mitenkään siihen että onko Jumala olemassa.

Ei mikään sunkaan mielipide argumentoi että jumala on olemassa, eihän se ole niin ei sellaisia argumentteja voi olla.

Sen voin kumminkin sanoa että uskonnollisuus tulee ihmisiltä niin luonnostaan ettei sitä tarvitse keksiä. Aihetta on tutkittu esittämällä pikkulapsille kysymyksiä, ja lasten vastauksista on todettu että lapset pitävät maailmaa suunniteltuna riippumatta siitä onko lapsi kasvatettu ateistiksi, mihin tahansa uskontoon, onko lapselle ikinä puhuttu uskonnosta mitään jne. On siis kysytty esim. Miksi metsän kivet ovat karheita? -> Jotta eläimet voisivat rapsuttaa itseään. Miksi joki vie järvestä mereen -> jotta kalat voisivat siirtyä jne.

voitko laittaa linkkiä tähän tutkimukseen?
Jopa aikuisilla ateisteilla tuli sama tulos kun annettiin rasti ruutuun, kyllä tai ei, väitteitä ja lyhyt miettimisaika (muutama sekunti per kysymys) Helppoihin luonnontieteen kysymyksiin laitettu mukaan väitteitä kuten esim: Nisäkkäät tuottavat hiilidioksidia jotta kasvit voivat hengittää. -> ateistit vastaavat kyllä -> ihminen on vaistonvaraisesti sitä mieltä että asioilla on suunniteltu tarkoitus.

Ja kyllä, tämäkään ei sinänsä sano suuntaan eikä toiseen mitään siitä että onko Jumala olemassa

Oppimattomat voivat sanoa että nisäkkäät tuottavat hiilidioksidia jotta kasvit voisivat hengittää, saako tähänkin tutkimukseen linkin?`
 
Ei ehkä tavallisen tossunkuluttajan keskuudessa, mutta onko sinulla esittää fyysikkoa, jonka mielestä ei? Onko esittää jotain perustetta, ettei se ole mahdollista fysiikanlakien mukaan?
No ei todellakaan ole fyysikoilla kykyä osoittaa että fysiikan lait pystyvät syntymään itsestään ilman syytä. Ihan wikipediakin muotoilee asian "On myös esitetty että maailmankaikkeus on voinut syntyä tilapäisestä kvanttifluktuaatiosta syntyneen korkeamman energiatilan seurauksena"
en pidä raamattua todisteena mistään, ei kukaan muukaan voi pitää. Se on satukirja. Se mitä minä tarkoitin olisi että joku muu kuin kristillinen lähde
Okei, siis lähteitä on mutta lähteitä ei lasketa:hyper:

voitko laittaa linkkiä tähän tutkimukseen?
Joo, noi löytyy samasta molemmat. Yritän ettiä tänään illalla ni laitan ne tänne sit.
 
No ei todellakaan ole fyysikoilla kykyä osoittaa että fysiikan lait pystyvät syntymään itsestään ilman syytä.
Se syntyminen ei riko mitään fysiikan lakia, eikä mikään viittaa siihen, että jollain jumalolennolla olisi asian kanssa mitään tekemistä.
Okei, siis lähteitä on mutta lähteitä ei lasketa
Raamattu on väite, ei todiste juuri mistään. Niille raamatussa esitetyille väitteille pitäisi saada todisteita.
 
Viimeksi muokattu:
Okei, siis lähteitä on mutta lähteitä ei lasketa:hyper:
Siis millä tavalla raamattu on lähde? Onko Aku Ankka lähde? Onko Taru sormusten herrasta lähde? Raamatun tarinat löytyvät kirjoitettuna jo eri nimillä paljon kauempaa, ne on kopioituja tekstejä joita on muutettu aikojen saatossa. Onko Horus tuttu, lueppas tarinaa jumalan pojasta, taitaa olla pari tuhatta vuotta vanhempaa lähdettä kuin sun raamattu.

Horus syntyi neitsyt Isiskselle jota myös kutsuttiin nimeltä Meri (Maria) 25 joulukuuta luolassa/ eläinten suojassa.

Horuksen syntymän olivat nähneet "idän tähdestä" kolme viisasta miestä.

Horuksen maallisen isän nimi oli "Seb" (Joseph")

12 vuotiaana Horus opetti temppelissä ja 30 vuotiaana hänet kastettiin. Tämän 18 vuoden välin hän oli poissa 'jossakin muualla'.

Horuksen kastoi "Anub kastaja", joka sitten tapettiin katkaisemalla hänen päänsä.
(Anub, Anup, Aan muistuttaa Johannes- nimeä alkukielessä)

Horuksella oli 12 opetuslasta

Horus teki ihmetekoja, poisti paholaisia, ja herätti kuolleista El-Azaruksen (El-Osiris toiselta nimeltään)

Horus käveli vetten päällä.

Horus puhui myös vuorella ns. Vuorisaarnan

Horuksen olomuoto muuttui Vuorella

Horus naulittiin ristille kahden rosvon väliin

Horuksesta sanottiin, että hän on "Tie, Totuus ja Valo", "Messias", "Jumalan voideltu", "Ihmisen poika", "Hyvä paimen", "Jumalan karitsa", "Sana joka tuli lihaksi", "Totuuden sana" jne.

Hotus liitettiin sanoihin "kala" ja "kalastaja", myös "Lammas ja leijona".

Horuksen tehtävä oli "täyttää laki"

Horusta kutsuttiin KRST tai "Voideltu"

Horukseen liitettiin "tuhatvuotinen valtakunta"

Luksorin temppelin kirjoituksissa on lisää kirjoituksia monista muista yhtäläisyyksistä Jeesuksen tarinaan. Vielä jos kiinnostaa ajankuluksi katsoa vaikkapa filmi youtubelta, niin tässä on osoite:
 
Noniin, voimanhankkija is päk. Mennään tohon Horukseen myöhemmin, mutta käsitellään nyt ensin aihe Luukkaan ja Paavalin tekstit lähteenä. Voin kuitenkin mainita heti ens alkuun että toi Horus = Jeesus teoria on lähinnä flat earth teorian kaltainen trolli.

Raamattu on väite, ei todiste juuri mistään. Niille raamatussa esitetyille väitteille pitäisi saada todisteita.
Siis millä tavalla raamattu on lähde? Onko Aku Ankka lähde? Onko Taru sormusten herrasta lähde?
Muistellaanpas nyt että mistä tässä oikein puhutaan
No itse asiassa historia ei kerro sun jessestä mitään, jotkut kristityt ovat siitä kirjoitelleet aika paljon tapahtumien jälkeen, mut ihan noin niinku nykypäivänäkin voisi kuvitella että aikalaiset kirjoittelisi juttuja siitä jos joku herättelisi jengiä kuolleista ja nousisi vittu ite kuolleista, mut ei jessestä kukaan vaivautunut puoleen vuosisataan mainitsemaankaan
Eli Japin väitteet kuuluvat:
-Historia ei kerro Jeesuksesta mitään
-Aikalaisten olisi pitänyt kirjoittaa juttuja siitä että Jeesus nousi kuolleista
Vastasin pistämällä tänne tekstejä joissa aikalaiset ovat kirjoittaneet Jeesuksen nousseen kuolleista johon Japi vastaa että:
-Kristilliset lähteet eivät kelpaa koska ne ovat satua
Meinasit siis että pitäisi löytää ei-kristillinen lähde jossa lukee että "juu, kyllähän se kuolleista heräsi mutta paskanpuhuja se oli siitä huolimatta". Jutkujen+roomalaisten teksteissä ei tietenkään lue että Jeesus nousi kuolleista, koska jos lukisi niin ne olisivat tietenkin kristillisiä lähteitä. On kuitenkin ilmiselvää että historia kertoo Jeesuksesta jotain. Historia kertoo että:
-Jeesus teloitettiin noin vuonna 33
-Lähes välittömasti hänen kuolemansa jälkeen syntyi uskonto joka palvoi häntä ylösnousseena Jumalan poikana

Mitä tulee mainitsemaani Luukkaan evankeliumiin, se on kuten jo aiemmin totesin, kirjoitettu noin 27 vuotta Jeesuksen kuoleman jälkeen ja se on kirjoitettu puolustusasiakirjaksi Paavalin oikeudenkäyntiin.

Luukkaan evankeliumi ja Apostolien teot liittyvät läheisesti toisiinsa. Molemmat on osoitettu ”korkea-arvoiselle Teofilokselle”. Apostolien tekojen alussa Luukas ilmaisee kirjansa olevan jatkoa evankeliumille: ”Edellisessä kirjassani, hyvä Teofilos, kerroin kaikesta siitä, mitä Jeesus teki ja mitä hän opetti alusta alkaen.” (Apt.1:1)http://raamattu.uskonkirjat.net/ser...t.+1:1&mod1=FinRaam&mod2=FinPR&mod3=YLT&ctx=0

On perusteltua olettaa Luukkaan osoittavan samaa luotettavuutta ja tarkkuutta evankeliumissaan kuin mitä hän osoittaa Apostolien teoissa, jonka on osoitettu olevan historiallisesti luotettava ainakin 84 yksityiskohdassa.

Sen lisäksi Luukkaan evankeliumissa itsessään on lukuisia yksityiskohtia, joiden luotettavuus on voitu todentaa historiallisen tutkimuksen pohjalta. Evankeliuminsa kolmessa alkuluvussa Luukas mainitsee 11 historiallisen henkilön nimet, joiden historiallisuus on voitu todentaa tutkimuksen avulla. Luukas kirjoittaa 3. luvun alussa: ”Keisari Tiberiuksen viidentenätoista hallitusvuotena, siihen aikaan kun Pontius Pilatus oli Juudean maaherrrana, kun neljännesruhtinaina hallitsivat Galileassa Herodes, Itureassa ja Trakonitiksen maassa hänen veljensä Filippos ja Abilenessa Lysanias ja kun ylippapeina olivat Hannas ja Kaifas, tuli Jumalan sana Johannekselle, Sakariaan pojalle, joka eli autiomaassa.” (Luuk3.1-2)

Antaessaan näin monia historiallisia yksityiskohtia Luukas asettaa itsensä tarkoituksellisesti altiiksi historialliselle koettelulle.

Raamatussa on useita suhteellisen tarkasti historiallisesti ajoitettavissa olevia viitteitä Jeesuksen syntymävuodesta. Suurin osa viittaa Jeesuksen syntyneen Herodeksen hallitsijakauden lopulla, aikavälillä 6 eaa. – 1 eaa., Suoraan Jeesuksen syntymään viitataan Matteuksen ja Luukkaan evankeliumeissa, joissa ajan tavan mukaisesti menneeseen ajankohtaan viitataan vallassa olleen hallitsijan nimellä. Epäsuorasti syntymäajankohta voidaan laskea taaksepäin esimerkiksi tiedosta, että Jeesus aloitti opetustoimintansa noin 30-vuotiaana sekä tältä ajalta evankeliumeissa esiintyvistä historiallisesti ajoitettavissa olevista tapahtumista kuten Herodeksen temppelin rakennusvaiheista.

Evankeliumeissa ei kerrota suoraan Jeesuksen syntymäaikaa, mutta Matteuksen ja Luukkaan evankeliumeissa mainitaan yksi historiallinen henkilö, jolla evankeliumien kirjoittajat pyrkivät sitomaan Jeesuksen syntymän tiettyyn aikakauteen. Matteuksen evankeliumissa kerrotaan Jeesuksen syntyneen jonkin aikaa ennen Herodeksen kuolemaa. Herodes Suuri kuoli joidenkin lähteiden mukaan 4 eaa. Viime aikoina on julkaistu vertaisarvioituja tutkimuksia, joiden mukaan Herodes kuoli vasta 1 eaa.

Myös Luukas mainitsee Herodeksen aikakauden hieman ennen kuin enkeli Gabriel kertoo Marialle Jeesuksen tulevasta syntymästä. Luukkaan evankeliumin mukaan Jeesus syntyi hieman sen jälkeen, kun keisari Augustus antoi käskyn, että koko maailma oli verollepantava. Englanninkielisessä NIV-käännöksessä tässä kohdassa käytetään termiä ”census”, joka tarkoittaa väestönlaskentaa . Väestönlaskennan aikaan Quirinius oli Syyrian käskynhaltijana. Taulukossa 146, joka löytyy Jack Fineganin kirjasta “Handbook of Biblical Chronology” Quiriniuksen on merkitty olleen Syyrian maaherrana vuosina 3-2 eaa. Ilmeisesti kyse tuolloin on ollut kyse Rooman valtakunnan alueella asuneiden ihmisten antamasta kuuliaisuudenvalasta keisari Augustukselle, josta löytyy historiallisia todisteita ajanjaksolta 3/2 eaa.

Jeesuksen opetustoiminnan alkaminen voidaan ajoittaa vuosille 26–30 jaa. Luukas kertoo Johannes Kastajan aloittaneen toimintansa Rooman keisari Tiberiuksen viidentenätoista hallitsijavuotena (29 jaa.) joten Jeesuksen kastaminen ja Jeesuksen oma opetustoiminnan aloittaminen tapahtui pian tämän jälkeen. Johanneksen evankeliumissa taas Johannes kertoo Jeesuksen vierailleen Jerusalemin temppelissä opetustoimintansa alkuaikoina, ja että temppeliä oli tuolloin rakennettu 46 vuotta. Antiikin historioitsija Josephuksen mukaan Herodes aloitti temppelin rakennuksen 18. hallitsijavuotena. Herodeksen valtakauden voidaan katsoa alkaneen Jerusalemin valloituksesta 36 eaa. Näin ollen 18.hallituskautensa loppuu ja temppelin rakentaminen alkaa n. 18 eaa. Kun siitä lasketaan 46 vuotta eteenpäin päädytään vuoteen 30 jaa. Tähän samaan ajankohtaan voi päätyä myös toisella laskelmalla. Mikäli Jeesus olisi syntynyt syksyllä 3 eaa. kuten Martin L. Ernest olettaa, niin Jeesus olisi täyttänyt 30 vuotta syksyllä 28 jaa. Julkisen opetustoimintansa alkaessa vuonna 29 jaa. Jeesus olisi ollut siis hieman alle 31-vuotias. Luukas toteaa että hän oli noin 30-vuotias opetustoimintansa alkaessaan Jeesuksen ensimmäinen pääsiäinen opettajana sijoittautuisi myös näin tarkastellen kevääseen 30 jaa.

Raamatussa ei mainita Jeesuksen kuolinvuotta eikä suoraan päivien järjestysnumeroiden avulla päivämäärääkään. Kaikissa evankeliumeissa kuitenkin sanotaan hänen kuolleen juutalaisten pääsiäisen aikoihin sinä aikana, jolloin Pontius Pilatus oli Juudean prokuraattorina. Josephuksen ansiosta tiedetään, että Pilatus oli tässä virassa vuosina 26 – 36. Lisäksi Luukas mainitsee Johannes Kastajan aloittaneen julkisen toimintansa keisari Tiberiuksen hallitsijakauden 15. vuotena (28 – 29).

Tottakai voidaan olla erimieltä ihmeistä ja ylösnousemuksesta, mutta Luukkaan tekstin vertaaminen Aku Ankkaan osoittaa silkkaa tietämättömyyttä.

Jeesus on historiallinen henkilö juuri niin varmasti, kuin ylipäätään kukaan 2000 vuotta sitten elänyt esim. Keisari Nero tms.
 
Noniin, voimanhankkija is päk. Mennään tohon Horukseen myöhemmin, mutta käsitellään nyt ensin aihe Luukkaan ja Paavalin tekstit lähteenä. Voin kuitenkin mainita heti ens alkuun että toi Horus = Jeesus teoria on lähinnä flat earth teorian kaltainen trolli.



Muistellaanpas nyt että mistä tässä oikein puhutaan

Eli Japin väitteet kuuluvat:
-Historia ei kerro Jeesuksesta mitään
-Aikalaisten olisi pitänyt kirjoittaa juttuja siitä että Jeesus nousi kuolleista
Vastasin pistämällä tänne tekstejä joissa aikalaiset ovat kirjoittaneet Jeesuksen nousseen kuolleista johon Japi vastaa että:
-Kristilliset lähteet eivät kelpaa koska ne ovat satua
Meinasit siis että pitäisi löytää ei-kristillinen lähde jossa lukee että "juu, kyllähän se kuolleista heräsi mutta paskanpuhuja se oli siitä huolimatta". Jutkujen+roomalaisten teksteissä ei tietenkään lue että Jeesus nousi kuolleista, koska jos lukisi niin ne olisivat tietenkin kristillisiä lähteitä. On kuitenkin ilmiselvää että historia kertoo Jeesuksesta jotain. Historia kertoo että:
-Jeesus teloitettiin noin vuonna 33
-Lähes välittömasti hänen kuolemansa jälkeen syntyi uskonto joka palvoi häntä ylösnousseena Jumalan poikana

Mitä tulee mainitsemaani Luukkaan evankeliumiin, se on kuten jo aiemmin totesin, kirjoitettu noin 27 vuotta Jeesuksen kuoleman jälkeen ja se on kirjoitettu puolustusasiakirjaksi Paavalin oikeudenkäyntiin.

Luukkaan evankeliumi ja Apostolien teot liittyvät läheisesti toisiinsa. Molemmat on osoitettu ”korkea-arvoiselle Teofilokselle”. Apostolien tekojen alussa Luukas ilmaisee kirjansa olevan jatkoa evankeliumille: ”Edellisessä kirjassani, hyvä Teofilos, kerroin kaikesta siitä, mitä Jeesus teki ja mitä hän opetti alusta alkaen.” (Apt.1:1)

On perusteltua olettaa Luukkaan osoittavan samaa luotettavuutta ja tarkkuutta evankeliumissaan kuin mitä hän osoittaa Apostolien teoissa, jonka on osoitettu olevan historiallisesti luotettava ainakin 84 yksityiskohdassa.

Sen lisäksi Luukkaan evankeliumissa itsessään on lukuisia yksityiskohtia, joiden luotettavuus on voitu todentaa historiallisen tutkimuksen pohjalta. Evankeliuminsa kolmessa alkuluvussa Luukas mainitsee 11 historiallisen henkilön nimet, joiden historiallisuus on voitu todentaa tutkimuksen avulla. Luukas kirjoittaa 3. luvun alussa: ”Keisari Tiberiuksen viidentenätoista hallitusvuotena, siihen aikaan kun Pontius Pilatus oli Juudean maaherrrana, kun neljännesruhtinaina hallitsivat Galileassa Herodes, Itureassa ja Trakonitiksen maassa hänen veljensä Filippos ja Abilenessa Lysanias ja kun ylippapeina olivat Hannas ja Kaifas, tuli Jumalan sana Johannekselle, Sakariaan pojalle, joka eli autiomaassa.” (Luuk3.1-2)

Antaessaan näin monia historiallisia yksityiskohtia Luukas asettaa itsensä tarkoituksellisesti altiiksi historialliselle koettelulle.

Raamatussa on useita suhteellisen tarkasti historiallisesti ajoitettavissa olevia viitteitä Jeesuksen syntymävuodesta. Suurin osa viittaa Jeesuksen syntyneen Herodeksen hallitsijakauden lopulla, aikavälillä 6 eaa. – 1 eaa., Suoraan Jeesuksen syntymään viitataan Matteuksen ja Luukkaan evankeliumeissa, joissa ajan tavan mukaisesti menneeseen ajankohtaan viitataan vallassa olleen hallitsijan nimellä. Epäsuorasti syntymäajankohta voidaan laskea taaksepäin esimerkiksi tiedosta, että Jeesus aloitti opetustoimintansa noin 30-vuotiaana sekä tältä ajalta evankeliumeissa esiintyvistä historiallisesti ajoitettavissa olevista tapahtumista kuten Herodeksen temppelin rakennusvaiheista.

Evankeliumeissa ei kerrota suoraan Jeesuksen syntymäaikaa, mutta Matteuksen ja Luukkaan evankeliumeissa mainitaan yksi historiallinen henkilö, jolla evankeliumien kirjoittajat pyrkivät sitomaan Jeesuksen syntymän tiettyyn aikakauteen. Matteuksen evankeliumissa kerrotaan Jeesuksen syntyneen jonkin aikaa ennen Herodeksen kuolemaa. Herodes Suuri kuoli joidenkin lähteiden mukaan 4 eaa. Viime aikoina on julkaistu vertaisarvioituja tutkimuksia, joiden mukaan Herodes kuoli vasta 1 eaa.

Myös Luukas mainitsee Herodeksen aikakauden hieman ennen kuin enkeli Gabriel kertoo Marialle Jeesuksen tulevasta syntymästä. Luukkaan evankeliumin mukaan Jeesus syntyi hieman sen jälkeen, kun keisari Augustus antoi käskyn, että koko maailma oli verollepantava. Englanninkielisessä NIV-käännöksessä tässä kohdassa käytetään termiä ”census”, joka tarkoittaa väestönlaskentaa . Väestönlaskennan aikaan Quirinius oli Syyrian käskynhaltijana. Taulukossa 146, joka löytyy Jack Fineganin kirjasta “Handbook of Biblical Chronology” Quiriniuksen on merkitty olleen Syyrian maaherrana vuosina 3-2 eaa. Ilmeisesti kyse tuolloin on ollut kyse Rooman valtakunnan alueella asuneiden ihmisten antamasta kuuliaisuudenvalasta keisari Augustukselle, josta löytyy historiallisia todisteita ajanjaksolta 3/2 eaa.

Jeesuksen opetustoiminnan alkaminen voidaan ajoittaa vuosille 26–30 jaa. Luukas kertoo Johannes Kastajan aloittaneen toimintansa Rooman keisari Tiberiuksen viidentenätoista hallitsijavuotena (29 jaa.) joten Jeesuksen kastaminen ja Jeesuksen oma opetustoiminnan aloittaminen tapahtui pian tämän jälkeen. Johanneksen evankeliumissa taas Johannes kertoo Jeesuksen vierailleen Jerusalemin temppelissä opetustoimintansa alkuaikoina, ja että temppeliä oli tuolloin rakennettu 46 vuotta. Antiikin historioitsija Josephuksen mukaan Herodes aloitti temppelin rakennuksen 18. hallitsijavuotena. Herodeksen valtakauden voidaan katsoa alkaneen Jerusalemin valloituksesta 36 eaa. Näin ollen 18.hallituskautensa loppuu ja temppelin rakentaminen alkaa n. 18 eaa. Kun siitä lasketaan 46 vuotta eteenpäin päädytään vuoteen 30 jaa. Tähän samaan ajankohtaan voi päätyä myös toisella laskelmalla. Mikäli Jeesus olisi syntynyt syksyllä 3 eaa. kuten Martin L. Ernest olettaa, niin Jeesus olisi täyttänyt 30 vuotta syksyllä 28 jaa. Julkisen opetustoimintansa alkaessa vuonna 29 jaa. Jeesus olisi ollut siis hieman alle 31-vuotias. Luukas toteaa että hän oli noin 30-vuotias opetustoimintansa alkaessaan Jeesuksen ensimmäinen pääsiäinen opettajana sijoittautuisi myös näin tarkastellen kevääseen 30 jaa.

Raamatussa ei mainita Jeesuksen kuolinvuotta eikä suoraan päivien järjestysnumeroiden avulla päivämäärääkään. Kaikissa evankeliumeissa kuitenkin sanotaan hänen kuolleen juutalaisten pääsiäisen aikoihin sinä aikana, jolloin Pontius Pilatus oli Juudean prokuraattorina. Josephuksen ansiosta tiedetään, että Pilatus oli tässä virassa vuosina 26 – 36. Lisäksi Luukas mainitsee Johannes Kastajan aloittaneen julkisen toimintansa keisari Tiberiuksen hallitsijakauden 15. vuotena (28 – 29).

Tottakai voidaan olla erimieltä ihmeistä ja ylösnousemuksesta, mutta Luukkaan tekstin vertaaminen Aku Ankkaan osoittaa silkkaa tietämättömyyttä.

Jeesus on historiallinen henkilö juuri niin varmasti, kuin ylipäätään kukaan 2000 vuotta sitten elänyt esim. Keisari Nero tms.

Ei ei ja ei, edelleenkin, jos jesse olisi nostatellut jengiä kuolleista, miksei niistä kirjoitettu jo ennen kuin se teloitettiin? Miksi vasta kymmeniä vuosia myöhemmin, eikö nykypäivänäkin löytyisi joku joka mainitsisi asiasta että joku nosti jengiä kuolleista tai nousi itse, miksi vasta kymmeniä vuosia sen jälkeen? Ja olet oikeassa luukkaan tekstin (mistä muuten löytyi sieltä aavikolta ton niminen heebo?) vertaaminen aku ankkaan on tietämättömyyttä, aku ankoista voi sentään oppia jotain raamatusta vain lähinnä miten kohdella lähimmäisiä huonosti, miten olla kostonhimoinen paska jumalsatuolento tai tarinaa mariasta joka vähän petti miestään, ja miehensä oli niin urpo että valhe meni läpi.
 
Tarinasta ei puutu muuta kuin että Jeesus olis ollu huomattavasti äitiä ja urpoa tummempi. :ROFLMAO:
Kyllähän jesse ja vanhempansa tarinankin mukaan varmaan olivat tummia, raamattua on vain valkopesty ajan saatossa, kaikki jessepatsaatkin esittää jotain valkoihoista heeboa, niitähän tuolla varmaan riitti. Voimanhankkija ei ole tainnut vieläkään perustella että miksi sen mielikuvituskaveri sallii pedofilian.
 
Ei ei ja ei, edelleenkin, jos jesse olisi nostatellut jengiä kuolleista, miksei niistä kirjoitettu jo ennen kuin se teloitettiin?
Sulla vähän vaihtelee tarpeen mukaan millasta tekstiä pitäs löytyy. Ei ole löydetty ennen Jeesuksen kuolemaa kirjoitettua tekstiä, jossa lukee että Jeesus teki ihmeitä. Sen sijaan löytyy Jeesuksen kuoleman jälkeen kirjoitettuja, silminnäkijätodistajien vahvistamia/kirjoittamia tekstejä. Jos tämä on = historia ei kerro Jeesuksesta mitään, niin sitten ei ole mitään mitä mä voisin enää sanoa. Lisäksi pitää mainita että sellaista tekstiä ei ole löydetty ei ole automaattisesti = sellaista ei ole kirjoitettu. Tää Jeesuksen julkinen toiminta on muuten sellanen kolmen vuoden haarukka jossa se potentiaalinen teksti olisi kirjoitettu. Tähän kun ympätään että koko Jerusalem(potentiaalisen tekstin todennäköisin sijaintipaikka) hävitettiin ja poltettiin vuonna 70 niin että ainoastaan Herodeksen palatsin tornit ja osa länsimuuria säästyivät, niin sellaisen tekstin puuttuminen on melko todennäköistä, vaikka se olisi kirjoitettu.
Ja olet oikeassa luukkaan tekstin (mistä muuten löytyi sieltä aavikolta ton niminen heebo?) vertaaminen aku ankkaan on tietämättömyyttä, aku ankoista voi sentään oppia jotain raamatusta vain lähinnä miten kohdella lähimmäisiä huonosti, miten olla kostonhimoinen paska jumalsatuolento tai tarinaa mariasta joka vähän petti miestään, ja miehensä oli niin urpo että valhe meni läpi
Sä taidat olla senverran raivoateisti, ettei sun kanssa voi tästä oikeen järkevästi edes keskustella. En mä olettanutkaan että sä muuttaisit mielesi mutta tollainen joka ikisen asian luupäinen kiistäminen on kyl sellasta mitä en jaksa. Luukkaan teksti on historiallisesti paikkojen, aikojen ja henkilöiden suhteen erittäin tarkkaa, ja ihan historian kannaltakin mielenkiintoista jopa ateistille, jos vaan aihe oikeasti kiinnostaa. Jos se ei kiinnosta eikä siitä tiedä mitään ni sittehän siitä ei varmaan kannata puhua.

Hyvää yötä:)
 
Sulla vähän vaihtelee tarpeen mukaan millasta tekstiä pitäs löytyy. Ei ole löydetty ennen Jeesuksen kuolemaa kirjoitettua tekstiä, jossa lukee että Jeesus teki ihmeitä. Sen sijaan löytyy Jeesuksen kuoleman jälkeen kirjoitettuja, silminnäkijätodistajien vahvistamia/kirjoittamia tekstejä. Jos tämä on = historia ei kerro Jeesuksesta mitään, niin sitten ei ole mitään mitä mä voisin enää sanoa. Lisäksi pitää mainita että sellaista tekstiä ei ole löydetty ei ole automaattisesti = sellaista ei ole kirjoitettu. Tää Jeesuksen julkinen toiminta on muuten sellanen kolmen vuoden haarukka jossa se potentiaalinen teksti olisi kirjoitettu. Tähän kun ympätään että koko Jerusalem(potentiaalisen tekstin todennäköisin sijaintipaikka) hävitettiin ja poltettiin vuonna 70 niin että ainoastaan Herodeksen palatsin tornit ja osa länsimuuria säästyivät, niin sellaisen tekstin puuttuminen on melko todennäköistä, vaikka se olisi kirjoitettu.

Sä taidat olla senverran raivoateisti, ettei sun kanssa voi tästä oikeen järkevästi edes keskustella. En mä olettanutkaan että sä muuttaisit mielesi mutta tollainen joka ikisen asian luupäinen kiistäminen on kyl sellasta mitä en jaksa. Luukkaan teksti on historiallisesti paikkojen, aikojen ja henkilöiden suhteen erittäin tarkkaa, ja ihan historian kannaltakin mielenkiintoista jopa ateistille, jos vaan aihe oikeasti kiinnostaa. Jos se ei kiinnosta eikä siitä tiedä mitään ni sittehän siitä ei varmaan kannata puhua.

Hyvää yötä:)

Niin kuin sanoin löytyy vain sen jälkeen. Monia muita aikalaisten tekstejä mm, eri hallitsijoiden synty ja kuolin aikoja on, mutta missään päin maailmaa ei kukaan kirjoittanut aikalaisistaan jessen ihmetöistä, ei missään, kukaan ei ollut käymässä jerusalemissa matkustanut muualle ja kirjoittanut, kovin hämmentävää kun kuitenkin niin mullistavista asioista on kyse, se ei tietenkään ole sun mielestä iso juttu mutta historiallisesti se on, jostain pikkukylien paroneista on juttua, mutta ei ukosta joka tekee taikatemppuja, vasta kymmeniä vuosia myöhemmin uskonlahkon jäsenien juttuja löytyy. Kukaan, aikalainen historioitsija ei mainitse jesseä, noi silminäkijä jutut on ihan schaibaa koska nykypäivänäkin on silminäköijöitä ufoille haamuille enkeleille ynnä muille, niille ei vaan nykyäänkään löydy mitään tieteellistä pätevyyttä, tuskin noillekkaan kymmeniä vuosia jälkikäteen ilmottautuneille.

Ja Luukkaan evankeliumi tulikin tuossa jo yllä nostettua esille että miten se voi olla niin tarkka jos se vittu eroaa muiden evankeliumeista.

Edelleenkin, miksi palvot pedofiilijumalaa?
 
Luukkaan teksti on ristiriidassa mm. toisten evankeliumien kanssa.
Meinaat että Jeesuksen historiallisuus on kyseenalainen evankeliumien välisten erojen vuoksi?:)

Evankeliumeissa kerrottujen tapahtumien järjestyksessä on vaihtelua. Evankeliumit eivät siis kulje kronologisesti suoraan eteenpäin, lukuunottamatta kaikkien evankeliumien loppuosaa, joka päättyy ristiinnaulitsemiseen ja ylösnousemiseen.

Jeesuksen vertaus voi olla kerrottuna eri juonenkäänteillä eri evankeliumeissa.

Yksi esimerkki on kertomus siitä, kuinka Pietari kielsi Jeesuksen. Evankeliumeista ei tule aivan yhtenäistä kuvaa siitä, kuka kysyi, milloin ja missä, oliko Pietari Jeesuksen opetuslapsi. Pientä vaihtelua on myös siinä, miten Pietari milloinkin vastasi.

Matteusta, Markusta ja Luukasta kutsutaan synoptisiksi evankeliumeiksi niiden samankaltaisuuden vuoksi. Matteuksen sanamäärästä 55,2 % on yhteistä Markuksen kanssa. Erityisainesta on noin 26 %. Yhteisiä sanoja Luukkaan kanssa on 18,7 %. Luukkaan pitkässä evankeliumissa puolestaan yhteisiä sanoja Markuksen kanssa on 42,9 %. Erityisainesta on lähes yhtä paljon, nimittäin noin 40 %. Loput 17 % on yhteistä ainesta Matteuksen kanssa.

Johanneksen evankeliumi kuvaa paljon tapahtumia ja keskusteluja joita ei esiinny muissa evankeliumeissa, ja muut sellaisia jotka eivät esiinny Johanneksella. Johanneksen kertomat asiat eivät kiistä, eivätkä ole vastakkaisia synoptisten kanssa.

Myös synoptisilla on eronsa.

Markus on kirjoitettu pakanoille. Se on lyhyin ja tiivein, ja sisältää selityksiä juutalaisten tavoista.

Matteus on kirjoitettu juutalaisille ja sisältää paljon viittauksia vanhaan testamenttiin.

Luukas on historioitsija.

Kaikki evankeliumit luovat yhtenäisen kuvan Jeesuksen elin ajasta, paikasta, toiminnasta, seuraajista, kuolemasta ja ylösnousemuksesta.

Evankeliumit eivät ole keskenään ristiriidassa.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom