Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Tämän takia en pidä ateismista terminä. Se yhdistetään usein mihin sattuu ja miten sattuu. Viha ja katkeruus?
Se että ei usko jumalaan, ei poissulje hengellisyyttä. Tuskinpa ne fundamentalistiset ateistit jotka tällaista väittävät(jos heitä on) ovat kovin isossa roolissa. Varsinkin luonnon monimuotoisuus kauniine maisemineen ja hiljaisine hetkineen tuo minulle vaellusreissuilla kerta toisensa jälkeen kokemuksia, joita voi kutsua hengellisiksi.
Rukoileva ihminen voi samansuuntaisen tunteen saada rukouksen kautta.
Tiede antaa teknologian tappaa mutta usko antaa syyn tappaa. Siinä on iso ideologinen ero.
Hämmentävää :D. Eli olet ilmeisesti kristitty, mutta pidät luonnollisia selityksiä uskottavampana (varkaus, ei kuollut ym...) tyhjälle haudalle. En ole ennen tavannutkaan kristittyä, joka näin uskoo. Vai onko tilanne se, että pidät luonnollisia selityksiä uskottavampana, mutta uskot silti Jeesuksen nousseen ylös kuolleista ruumiillisesti?
Enkä siis kiellä, ettei keski-ajalla tutkittu kaikenlaista. Mutta ei kaikenlainen uteliaisuuden tyydyttäminen ole tiedettä. Muuten skloastikkojen pohdinnat siitä, montako enkeliä mahtuu nuppineulan päähän, ovat "tiedettä".
Annan painoarvoa aikalaisten todistukselle tai uskolle, ja onhan se aika poikkeuksellista jopa uskontojen joukossa, että heppu nousee kuolleista.
Tiede antaa teknologian tappaa mutta usko antaa syyn tappaa. Siinä on iso ideologinen ero.
Piplia antaa yhden määritelmän uskolle: Usko on sen todellisuutta, mitä toivotaan, sen näkemistä, mitä ei nähdä (Hepr. 1:11). Uskon määritelmään liittyy itsellänkin vahvasti toivo.
Näinpä. Yhtenä käytännön esimerkkinä tykki on ilmeisesti keksitty Euroopassa myöhäiskeskiajalla ja sen keksiminen on tiedettä. Itse tykin rakentaminen ei ole varsinaisesti tiedettä, mutta toimintaperiaatteen oivaltaminen ja sen käytännön toimivuuden osoittaminen on.En väittänyt kaiken uteliaisuuden tyydyttämisen olevan tiedettä. Muutenhan koulukirjojen lukeminen ja toistaminen olisi tiedettä. Tiede on hyvin yksinkertainen prosessi. Havaitse jotain. Luo malli havainnoista. Testaa mallia ja tarpeen tullen muuta mallia. Sitten voit esittää mallisi kavereille ja kuunnella kritiikkiä ja sitten mahdollisesti testata lisää tai parantaa suoraan. Hyvin alkeellista ajattelua. Tilastollisten analyysien kehittäminen on vain tämän ajattelutavan hiomista ja automatisointia. Se miten ihmisten ajattelu yleensä eroaa tieteellisesti ajattelusta on testauksen puute, josta yleensä seuraa perusteeton itsevarmuus omiin malleihin ja niiden epämääräisyys.
Kyllä, mutta täytyy ymmärtää ettei tilanteeseen liity mitään yliluonnollista. Ja koska näin on, se pudottaa kyllä vähän pohjaa pois koko rukoilulta.
Jokainen ihminen on syntyjään ateisti ja se ei tosiaankaan ole viisauden viimeinen taso vaan lähtö taso jonka päälle sitten kasvatus, kulttuuri ja ympäristö luo elämän katsomuksen. Ihmisestä ei tule hyvä tai paha oli katsomus mikä tahansa. Uskonnoilla tosin on ikävä taipumus tuomita muunlaisia ihmisiä.
No tietysti siksi, koska mitään jumalia tai muitakaan menninkäisiä ei oikeasti ole olemassa. Tottakai on parempi kertoa lapselle tosiasioita maailmasta kuin valehdella tälle järjestelmällisesti.Onko ateisimi sellainen lähtötaso nollasta ihmisen elämässä? Mielestäni sekin on yhtälailla vanhempien valinta lapsen puolesta, jos lapsi päätetään kasvattaa ilman uskonnollista touhua. Ajatus, että lapsi saa sitten täysi-ikäisenä valita mitä tekee, mutta siihen saakka on ateistisen kasvatuksen vaikutuksessa, on ihan ateistivanhempien oman ideologian mukainen ratkaisu. Ja miksi tuollainen tilanne olisi sen parempi kuin muunlainen valinta?
Onko ateisimi sellainen lähtötaso nollasta ihmisen elämässä? Mielestäni sekin on yhtälailla vanhempien valinta lapsen puolesta, jos lapsi päätetään kasvattaa ilman uskonnollista touhua. Ajatus, että lapsi saa sitten täysi-ikäisenä valita mitä tekee, mutta siihen saakka on ateistisen kasvatuksen vaikutuksessa, on ihan ateistivanhempien oman ideologian mukainen ratkaisu. Ja miksi tuollainen tilanne olisi sen parempi kuin muunlainen valinta?
No tietysti siksi, koska mitään jumalia tai muitakaan menninkäisiä ei oikeasti ole olemassa. Tottakai on parempi kertoa lapselle tosiasioita maailmasta kuin valehdella tälle järjestelmällisesti.
Ei lapsille tarvitse opettaa ateismia, ei vain opeta sille mitään kuvitelmia menninkäisistä tai haltioista, saatikka sitten pedofiilijumalista.
Islamilainen maailma on kyllä ottanut tieteen kehityksen saralla eniten kakkoseen uskonnosta johtuen. Olivat kirkkaasti kehityksestä edellä muuta maailmaa tieteissä, kunnes lentävänhevosenkultti pääsi sanelemaan leikkikentälle.
Koska uskonnolliset tarinat kerrotaan totuutena, muut satuina. Lähtökohtaisesti kaikki sadut pitäisi kertoa satuina ja fakta varata tieteellisen konsensuksen esitysmuodoksi.Luultavasti tuollainen vanhempi kuitenkin lukee lapselleen satukirjasta Grimmin satuja, lapsi tutustuu jossakin vaiheessa Harry Potteriin, eli miksi noista saduista juuri uskonnolliset tarinat kiellettäisiin?
Onkohan sillä korrelaatiota, että maissa missä uskonnolla on vahva asema, kyseiset maat ovat taantuneita ihmisoikeuksien, talouden yms. kehityksen asioissa. Kauttaaltaan hyvin menee maissa, joissa uskonto ei ole määräävässä asemassa tai on ns. maltillisempi kirkko, kuten pohjoismaat, tai Japanissa (kuitenkin vahvoja perinteitä ja riittejä, mutta ei määräävää uskontoa). Oli uskonto sitten islam tai katolilaisuus, niin yhtälailla nuo aiheuttavat hallitsevina kurjuutta kansalle. Latinalaisessa Amerikassa katolilaisuus ohjaa moraalia, kuten esim. Nicaraguassa, ja juuri ainakin siellä on suurena jarruna kehitystyössä. Kieltävät abortit, ehkäisyn, naisen asema heikko jne. Kehitysmaiden olojen parantamiseen avain voisikin olla uskonnon asemaan vaikuttaminen tasolle, joka ei heikentäisi kansan oloja. Vasta tuon jälkeen voisi katsoa maan olevan tilassa, jossa voi jotenkin auttaa.