Maailmankatsomusthread (uskontokeskustelut kaikki tänne)

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Tulimpas katsastamaan pitkästä aikaa tätä taistelutannerta jossa pari-kolme vuotta sitten taistelin uskollisesti kristinuskon puolesta. Pari tuttua nimeä löytyi uusimmilta sivuilta ja pahoittelen turhautumista jota olen tässä ketjussa aikaisemmin aiheuttanut.
Reilu vuoden päivät tuli liikkuttua helluntaipiireissä ja toinen vuosi meni kasvaa pois tästä elämäntavasta. Oli muuten yksi vaikeimpia päätöksiä tähän menessä elämässäni lähteä pois tuolta piireistä. Vaikka usko ei itsellä enää toiminut tunsin suurta syyllisyyttä luopua siitä. Nyt pari vuotta jälkeenpäin katsottuna voin sanoa, että pitkälti manipulaatiota tuo touhu oli, vaikka ei sitä kukaan siellä tiedosta. Sen verran hyvin oli kristinuskon periaatteet tuossa ajassa painunut kuuppaan että kesti todella kauan ennen kuin pystyin hyvällä itsetunnolla sanomaan että olen täysin luottavainen päätökseeni.

Olen kuitenkin onnellinen että sain tuota kautta ensimmäisen kosketuksen hengellisyyteen. Nyt kristinuskosta luopumisen jälkeen olen yrittänyt pysyä individualistina, ajatella asioita useammalta kantilta. Nyt tiedostan, että voin olla ja monesti olenkin väärässä, jolloin voi myös oppia muilta. Tajusin myös, että ihmisellä voi olla hengellisyyttä ilman uskontoa. Jos joku leima pitäisi tämän hetkiselle hengellisyydelleni lyödä niin panteismi.
Sanottakoon vielä, että joitakin "voimatekoja" tuli koettua ja todistettua kristittynä. Tuona aikana niitä tuli liioiteltua vähän liikaakin, mutta sitä en voi kiistää että kokemuksissa ei mitään erikoista olisi. Mutta hieman esim. itämaista filosofiaa tutkiessa alkaa löytyä samankaltaisuuksia...
Kyllä uskonnossa on myös hyvää enkä usko että se tulee katoamaan välttämättä koskaan. Aina löytyy ihmisiä, joita kiinnostaa enemmän mikä tahansa lohduke, kuin totuus.
Aika jänskä juttu, varsinkin jos oot tosissas. Nimimerkkis vaikuttikin tutulta, täyty oikein tarkastaa. Ja kyllähän se sinä olit joka kreationismia täällä puollusteli. En muista väänsinkö sun kanssas mistään ja en jaksa tarkistaa. Mutta voisin kans pahoitella turhautumista mitä itse olen aiheuttanu, noin niinkuin yleisesti. Muutenkin tää ketju on aika ääripäiden kirjoittelua, joskus hemmetin hyviä kirjoituksia ja toisinaan mitä tyhmempiä lällätyksiä. Puolin ja toisin. On se vaan ihmejuttu että tätä ketjua on tarvinnu seurata alusta asti, jos ei nyt tarkemmin, ni nopeasti lukaisten. Mietinkin mikä tän lukemises niin kiehtoo. Kaksi kohtaa keksin, mitkä ilmeisesti on ne syyt. Ensinnäkin tää aihe on vaan niin mielenkiintoinen ja toinen on se et kai tätä seuraa ihan senkin takia, ettäkö joku uusi todiste, joka ei sovi omaan maailmankuvaan, olisi löytynyt.

Ensimmäistä kertaa ikinä muistaakseni eksyin tähän ketjuun. Ei hyvää päivää ei olisi pitänyt tulla katsomaan mitä täällä puhutaan. Aikuiset ihmiset puhuu ihan kiihkossa jostain taruolennoista ja menninkäisistä. Että ihmiset voi olla sekasin.. Herätys saatana.

Ensimmäistä kertaa ikinä muistaakseni eksyin tähän ketjuun. Ei hyvää päivää ei olisi pitänyt tulla katsomaan mitä täällä puhutaan. Aikuiset ihmiset puhuu ihan kiihkossa jostain taruolennoista ja menninkäisistä. Että ihmiset voi olla sekasin.. Herätys saatana.

Samalla tavalla ne aikuiset ihmiset puhuu kiihkossa jostain alkuräjähdyksistä ja alkuliemissä sikiämisistä jne.. Että ihmiset voi tosiaan olla sekaisin.

Keskisuomalaisessa oli tänään iso puolen sivun juttu jostain viitasaarelaisesta lukion biologian opettajasta jolla on mennyt helluntalaisuus ns. veriin. Ei ole pariin vuoteen opettanut evoluutioteoriaa kun ei katso sen olevan tarpeellista/totta, opetussuunnitelmasta viis. Nyt kun asia on noussut tapetille on kyseinen pirkko päättänyt lähteä vuorotteluvapaalle, mielenkiinnolla seurailen miten asia etenee.

- - - Updated - - -

Samalla tavalla ne aikuiset ihmiset puhuu kiihkossa jostain alkuräjähdyksistä ja alkuliemissä sikiämisistä jne.. Että ihmiset voi tosiaan olla sekaisin.

Harvat on niin sekaisin kuin kreationistit tai jehovan todistajat, sinä taidat kuulua vähän molempiin ryhmiin jutuista päätellen.

Harvat on niin sekaisin kuin kreationistit tai jehovan todistajat, sinä taidat kuulua vähän molempiin ryhmiin jutuista päätellen.

Harvat mutta valitut.. jäpittäjällä on kunnia edustaa sekaisin olevien kärkeä.. onnittelut voitostasi.. kenelläkään ei ole alkuunkaan rahkeita yltää tasollesi. :worship:

Harvat mutta valitut.. jäpittäjällä on kunnia edustaa sekaisin olevien kärkeä.. onnittelut voitostasi.. kenelläkään ei ole alkuunkaan rahkeita yltää tasollesi. :worship:

Tulee sellainen hyvänolon tunne kun et keksi mitään sanottavaa mutta huomaat kuinka paljon mun kommentti satutti sit kopioit sen ja ajattelet että se varmaan satuttaa takaisin samalla mitalla.

"ite oot".

:dance:

Aika jänskä juttu, varsinkin jos oot tosissas. Nimimerkkis vaikuttikin tutulta, täyty oikein tarkastaa. Ja kyllähän se sinä olit joka kreationismia täällä puollusteli. En muista väänsinkö sun kanssas mistään ja en jaksa tarkistaa. Mutta voisin kans pahoitella turhautumista mitä itse olen aiheuttanu, noin niinkuin yleisesti. Muutenkin tää ketju on aika ääripäiden kirjoittelua, joskus hemmetin hyviä kirjoituksia ja toisinaan mitä tyhmempiä lällätyksiä. Puolin ja toisin. On se vaan ihmejuttu että tätä ketjua on tarvinnu seurata alusta asti, jos ei nyt tarkemmin, ni nopeasti lukaisten. Mietinkin mikä tän lukemises niin kiehtoo. Kaksi kohtaa keksin, mitkä ilmeisesti on ne syyt. Ensinnäkin tää aihe on vaan niin mielenkiintoinen ja toinen on se et kai tätä seuraa ihan senkin takia, ettäkö joku uusi todiste, joka ei sovi omaan maailmankuvaan, olisi löytynyt.

Kyllä on jäänyt teikäläisenkin nimimerkki kaaliin, vaikka aikaa vierähtänyt jo tovi.
Erityisesti dragonin kirjoitukset on jäänyt mieleen, ja nyt hieman harmittaakin että ei niitä tullut otettua vakavasti. Kyllä kristittynäkin pystyy ajattelemaan suht semi-rationaalisesti, mutta suurin osa ei ole tästä kiinnostunut. Lisäksi kaikki aineisto, jota ei pysty käsittämään (koska se on uskontonsa periaatteiden vastaista), lykätään sivuun. Asia on siten käsitelty. Olen koittanut käydä keskustelua esim. kristinuskon historiasta kristittyjen kanssa, ja useammin kuin kerran olen kuullut että "en jaksa miettiä tuollaista".
Antoisaa keskustelua pystyy käymään kun kummallakaan osapuolella ei ole pakonomaista tarvetta käännyttää toista osapuolta omaan filosofiaansa. Tämä näyttäisi tapahtuvan valitettavan harvoin tässä ketjussa, mutta eipä sille taida olla mitään tehtävissä. Voin myös sanoa, että en ole lyönyt kristinuskoakaan lukkoon. Tällä hetkellä tosin näyttää erittäin vahvasti siltä, että kristinuskon väittämät ovat todellisuuden kanssa ristiriidassa.

Sillä aikaa kun odotan Penalta vastausta edelliseen kysymykseeni heitän ilmoille yhden mielenkiintoisen seikan Helvetistä joka on tullut vastaan tässä jälkeenpäin tutkiessani (toivottavasti ei ole ollut viimeisempiä keskustelun aiheita): Helvettiä ei ole olemassa Vanhassa Testamentissa. King James versio on kääntänyt alkukielen sanan "Sheol" helvetiksi, Vanha kirkkoraamattu taas tuonelaksi. Ei yhtään mainintaa Helvetistä Vanhassa Testamentissa. Wikipedian mukaan Sheoliin menevät kaikki kuolleet, riippumatta moraalisista päätöksistä maan päällä. VT:n aikoina ei siis ole olemassakaan Helvettiä mutta Uuteen Testamenttiin mokoma on jo ilmestynyt? VT:n aikana syntyneet murhamiehet pääsivät siis pälkähästä :)

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
kyllä saatana hereillä on, näethän sen ku seuraat maailman menoo. Mutta onneks Jumalakin on hereillä ja Jeesus voitti ristillä saatanan vallan :)

Eli saatana ym demonit vaeltaa vapaana ja on vastuussa maailmassa tapahtuvassa pahassa ja Jumala on taas vastuussa kaikesta hyvästä? Lapsi kuolee aidsiin = Saatana, Lapsi paranee aidsista = Jumala. Ja tätä voisi jatkaa loputtomilla esimerkeillä. Pitää yrittää tulla kyllä uskovaiseksi, kaikki on niin selvää ja helppoa. Löytyispä jo planeetta missä olisi edes alkeellista elämää, niin näkisi miten uskonnot sen käsittelisi. Varmasti sanoisivat Jumalan luoneen senkin. Mutta eipä taida löytyä oman elämän aikana.

Eli saatana ym demonit vaeltaa vapaana ja on vastuussa maailmassa tapahtuvassa pahassa ja Jumala on taas vastuussa kaikesta hyvästä? Lapsi kuolee aidsiin = Saatana, Lapsi paranee aidsista = Jumala. Ja tätä voisi jatkaa loputtomilla esimerkeillä. Pitää yrittää tulla kyllä uskovaiseksi, kaikki on niin selvää ja helppoa. Löytyispä jo planeetta missä olisi edes alkeellista elämää, niin näkisi miten uskonnot sen käsittelisi. Varmasti sanoisivat Jumalan luoneen senkin. Mutta eipä taida löytyä oman elämän aikana.

Tottakai sanoisi, raamatustakin löytyisi siihen varmaan alta aikayksikön tekstiä, sitä ei ole vain ennen ymmärretty että kun hesekielin kirjassa puhutaan huoraamisesta ni se tarkoittaakin sitä että marsissa on elämää, sitä kato ei pidä lukea kuin piru raamattua vaan tulkita.

5.webp6.webp8.webp

Kyllä on jäänyt teikäläisenkin nimimerkki kaaliin, vaikka aikaa vierähtänyt jo tovi.
Erityisesti dragonin kirjoitukset on jäänyt mieleen, ja nyt hieman harmittaakin että ei niitä tullut otettua vakavasti.
Suonet anteeksi kärkkäät ja välillä tökerötkin kirjoitukseni muutaman vuoden takaa. Mua alkoi kiinnostaa, että miksi sua harmittaa? Tuliko eteesi jotain ristiriitaista ja sitten sulle tuli mieleen nämä keskustelut? Sain sellaisen kuvan, että petyit kirkkosi toimintaan.

Kyllä kristittynäkin pystyy ajattelemaan suht semi-rationaalisesti, mutta suurin osa ei ole tästä kiinnostunut. Lisäksi kaikki aineisto, jota ei pysty käsittämään (koska se on uskontonsa periaatteiden vastaista), lykätään sivuun. Asia on siten käsitelty. Olen koittanut käydä keskustelua esim. kristinuskon historiasta kristittyjen kanssa, ja useammin kuin kerran olen kuullut että "en jaksa miettiä tuollaista".
Antoisaa keskustelua pystyy käymään kun kummallakaan osapuolella ei ole pakonomaista tarvetta käännyttää toista osapuolta omaan filosofiaansa. Tämä näyttäisi tapahtuvan valitettavan harvoin tässä ketjussa, mutta eipä sille taida olla mitään tehtävissä. Voin myös sanoa, että en ole lyönyt kristinuskoakaan lukkoon. Tällä hetkellä tosin näyttää erittäin vahvasti siltä, että kristinuskon väittämät ovat todellisuuden kanssa ristiriidassa.
Tulee mieleen Bostonin yliopiston ja pure research centerin jenkeissä tehty kyselytutkimus, jossa huomattiin, etteivät uskovaiset juurikaan tiedä mitään oman uskontonsa historiasta ja perinteistä. Kaikki on vaan fiilistä.

http://www.huffingtonpost.com/2010/09/28/religious-literacy-americ_n_741391.html
http://www.amazon.com/Religious-Literacy-American-Know-And-Doesnt/dp/0060859520

A former youth pastor in Council Bluffs, Iowa claims he had sex with teenage boys because it was his duty "to help [them] with homosexual urges by praying while he had sexual contact with [them]."

Brent Girouex, 31, was arrested on 60 counts of suspicion of sexual exploitation by a counselor or therapist after after authorities found out about his actions.

In February Girouex confessed to Council Bluffs police detectives that he had sexual relations with four young men starting in 2007 to help them gain "sexual purity" in the eyes of God. However, at least eight men have come forward with complaints that the pastor molested them.

Girouex told investigators that the longest relationship he had with any of the victims lasted four years. He said that it started when the boy was 14 years old and that the "mutual" contact took place 25 to 50 times. The victim, who is now an adult, told investigators the number of times was between 50 and 100 times.

Three of the victims who came forward told authorities the sexual encounters took place at Girouex's house. They all said that they went there to be helped with "sexual purity."

“When they would ejaculate, they would be getting rid of the evil thoughts in their mind,” Girouex allegedly told detectives.

maxwell_smart__confused.gif

Suonet anteeksi kärkkäät ja välillä tökerötkin kirjoitukseni muutaman vuoden takaa. Mua alkoi kiinnostaa, että miksi sua harmittaa? Tuliko eteesi jotain ristiriitaista ja sitten sulle tuli mieleen nämä keskustelut? Sain sellaisen kuvan, että petyit kirkkosi toimintaan.
Ei ole anteeksipyydettävää, varsinkin kun omakin asenne oli mitä oli. Voisin sanoa että harmittaa juuri päinvastainen asia: keskustelut eivät palanneet enää mieleen (niistä ei jäänyt mitään käteen). Kuitenkin muistan että sulta löytyi tietoa valtavasti ja halua selvittää asioita. En vaan osannut arvostaa sitä, tai edes todella yrittää ymmärtää. Uskovaisena ajattelu jätetään sille tasolle jossa se vielä jotenkin käy omaan järkeen.
Itse tuli heiteltyä raamattupiiristä tai Tapio Puolimatkalta napattuja one-linereitä. Olin tekevinäni kovaakin taustatyötä vastausten eteen. Jos joku mitä sanoin vaikutti järkevältä, olin kuullut sen joltain muulta uskovalta. Uskovaisten piirissä on tätä ns. sisäpiiri tietoa evolutiivisista asioista mitä pidetään totena, eikä ajatella omilla aivoilla laisinkaan.
Mietinkin tässä että vois lukasta noita sun vanhoja viestejä uudelleen kun semmosta aikaa siunaantuu :)

Petyin siinä mielessä kirkon toimintaan että ei tuo toiminta toiminut oman uskon kanssa. Jossain vähän liberaalimmassa vapaakirkossa saattaisin olla vieläkin "uskossa". Ei mua kiinnostanut yhtään Raamatun lukeminen. Lukupiirissä se oli OK kun oli tuo yhteisöllisyys mukana. Helluntaikirkossa oli muutenkin itseä kummastuttavia maneereja mitkä ei vaikuttanut kauhean luonnolliselta esim. Pyhän Hengen fiilistely kädet ilmassa ylistystilaisuuksissa. Lisäksi yhdessä rukoilu tapahtuu yleensä ääneen yksi kerrallaan, jokainen käyttää tietynlaista kaavaa ja samoja sanoja, yrittäen samalla kuulostaa jotenkin kauhean mahtipontiselta. Naurettavan kuuloista kun ulkopuolinen kuuntelee... Lisäksi tuli tehtyä paineen alaisena kaikkea mitä en todellakaan olisi halunnut tehdä, mm. mennä kadulle julistamaan evankeliumia tuntemattomille.
Lopulta lähdin kirkosta vaan kun en jaksanut taistella enää omaa luontoani/halujani vastaan. Esim. olisin halunnut lähteä parin ei-uskovan kaverin kanssa kaljalle tai deittailla ei-uskovan kanssa. Mutta jyrkkä No No! tuli yhteisön puolelta.

Tulee mieleen Bostonin yliopiston ja pure research centerin jenkeissä tehty kyselytutkimus, jossa huomattiin, etteivät uskovaiset juurikaan tiedä mitään oman uskontonsa historiasta ja perinteistä. Kaikki on vaan fiilistä.
Mun mielestä on jännä että uskovia ei edes kiinnosta ottaa selvää oman uskonnon taustoista (ainakaan sekuläärisistä lähteistä). Varmaan menee yhteen sen kanssa jos ei muutenkaan kiinnosta asioiden syvällisempi ja rationaalisempi pohdinta.
Puhun nyt yleistetysti. Mm. Malloystä jäi itselle aika älykkään yksilön kuva, vaikka hänet lyttyyn hakattiinkin ja taisi jopa saada porttikiellon. Ehkä mieli muuttuisi jos uudestaan vilkaisisin vanhoja keskusteluja, en tiedä.

Ongelma piilee yhteisöissä.. todellinen usko Jumalaan ei todellakaan pitäisi olla sidonnainen johonkin hörhösakkiin jotka sätkii lattioilla hokien hassujeesusta.. järkevää ihmistä käy vituttamaan istua hurmoshenkisten keskellä.. idiootteja kun "mukailee" aikansa niin herkästi tyhmentyy itsekkin. Henkilökohtainen tutkiminen ja asioista varmentuminen itsenäisesti ovat terveen uskon perusta.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom