Aku Ankan taskukirjatkin olisivat olleet lähteenä uskottavampia. Olihan tää läppä?Luin aiheesta näistä linkeistä:
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Aku Ankan taskukirjatkin olisivat olleet lähteenä uskottavampia. Olihan tää läppä?Luin aiheesta näistä linkeistä:
5 Moos.22:28-29
28 Jos joku tapaa neitsyen, joka ei ole kihlattu, ja ottaa hänet kiinni ja makaa hänen kanssaan ja heidät siitä tavataan,
29 niin mies, joka makasi hänen kanssaan, antakoon tytön isälle viisikymmentä hopeasekeliä, ja tyttö tulkoon hänen vaimokseen, koska hän raiskasi hänet; hän älköön hyljätkö häntä koko elinaikanansa.
Myös tuo kohta vanhassa testamentissa on mielenkiintoinen,kun se usein vedetään esiin raamattua halventaen. Ensinnäkin tuo 1933/38 käännöksen "raiskasi" -sana on tuossa käännetty väärin englanniksi sana on humble=nöyryyttää ja se onkin 92 käännöksessä käännetty häväistä. Tuossahan jos ajatellaan silloista aikaa ja esiaviollista seksiä, oli se varmasti häpeällinen teko ja nainen sai siitä "halvan" leiman itselleen. Ehkäisyäkään ei ollut jne, joten oli varmasti aiheellista ja olisi nykypäivänäkin aiheellista kantaa miehen vastuu teoistaan ja huolehtia naisesta jonka on HÄVÄISSYT. Eihän tarvitse mennä kuin yksi sukupolvi taaksepäin Suomessa, niin esiaviollinen seksi oli todella nöyryyttävä teko, saati jos synnytit siitä lapsen... Ja tietysti tämäkin ohje oli juutalaisille kristityille annettu määräys ja ehkä jo Jeesuksen aikana tilanne oli erilainen.
2. Moos. 21:20-21 puhuu siitä, miten isäntä saattoi hakata orjaansa niin paljon kuin halusi. Orja ei kuitenkaan saanut kuolla päivän tai kahden kuluessa (miksi muuten noin summittainen määritelmä?). Tuo kohta on aika täsmällinen.
Se miten ihmiset tuolloin kohtelivat orjia, on aivan se ja sama. Pointti on se, että ihmisen omistaminen omaisuuden tavoin on VÄÄRIN. En tajua, miten se on niin vaikea hoksata.
No kuka sen sitten sinne Raamattuun laittoi?
Siis tuo 2. moos 21:21 kohta; siitä pitää lukea vähän enemmän, et voi irrottaa yhtä lausetta noin. Lue 21:18-21 ja 21:26-27 nyt ainakin. Tuossahan kerrotaan siitä, että jos tapat orjan vastaat siitä rangaistuksella, jos vahingoitat niin päästät vapaaksi. Ja jakeet 18-21, jos toinen mies vahingoitti orjaa niin korvasi sen mitä tämä orja oli pois työstä tämän "omistajalle" ja jos taas orja oli oma työntekijä ei tämän työstä pois oloa tarvinnut kenelekään korvata, koska hänhän menetti siinä vain omia rahojaan. Tätä silmä silmästä lakia tässä... 3500 vuotta sitten oltiin vähän brutaalimpia, kuin vaikkapa meidän mediassa, jossa on nyt kuus vuotta pyöritetty erästäkin oikeusjuttua! :P
Kuka sen raamattuun laittoi? Tarkoitan, että ei sitä ainakaan ole Raamatussa ihmisille opetettu ja siellä keksitty, vaan on ollut olemassa jo kauemmin, tuo orjuus..
Pidin kristinuskoa pitkään aika harmittomana kapistuksena, mutta vanhemmiten olen vakuuttunut siitä, että kaikki uskonnot ovat vahingollisia. Tällä vauhdilla Suomi on muutaman sukupolven päästä uskonnoton ja hyvä niin.
Penan jutuhan on parasta antia täällä. Jokainen viesti aloitettaan "ei vittu", "vitun idiootti", "lue sitä kirjaa", "lue oikein sitä kirjaa". Nyt pelkästään pakkotoiston foorumilla on kaks uskovaista joista toinen uskoo taivaaseen ja toinen väittää vastaan. Ja aika hienosti pitää tulkita raamattua jos pedosta saa YK:n ja suuresta kaupungista kirkko instituution.
Nyt kun Pena on ainoa oikeamielinen raamattua oikein tulkitseva pelastuva, niin lähinnä minua ihmetyttää mistä ne ~140000 taivaspappia ja muut paratiisiin pääsevät/palautuvat käärmeet tulevat?
Onko mahdollista että maailmassa kukaan muu kuin Pena tulkitsee oman järkensä ja sydämensä kautta raamattua kuten Pena? Siis ilman että oppi ja oikea tulkinta syötetään heille ihmisen toimesta kuin Bona jokeltelevalle vauvalle, tai Vartiotorni ajattelun liian vaikeaksi kokevalle mummolle.
Siis kun puhutaan raamatussa orjista tai mistä tahansa, on aina tärkeää asettua siihen aikakauteen. Orjuus tuolloin oli eriasia, kuin millaisena me sen tunnemme.
2. Moos. 21:20-21 puhuu siitä, miten isäntä saattoi hakata orjaansa niin paljon kuin halusi. Orja ei kuitenkaan saanut kuolla päivän tai kahden kuluessa (miksi muuten noin summittainen määritelmä?). Tuo kohta on aika täsmällinen.
Se miten ihmiset tuolloin kohtelivat orjia, on aivan se ja sama. Pointti on se, että ihmisen omistaminen omaisuuden tavoin on VÄÄRIN. En tajua, miten se on niin vaikea hoksata.
Otin oikeuden vastata..Vastaisitko tuohon mun viimeiseen viestiin jotakin, äläkä hyppää yhtäkkiä ihan muuhun aiheeseen.
Hyvä ettei ainakaan raamatussa mitään eettistä esimerkkiä näytetty ja ilmoitettu että toisen ihmisen omistaminen ei ole ihan ok. Jos raamattu/kristinusko ei edes ota kantaa moisiin vakaviin eettisiin kysymyksiin jotka ovat ajan hengessä olleet ihan jees, niin mitä ihmettä koko uskonnolla sitten on virkaa? Tällaista vois nimittäin odottaa jumalaiselta ilmoitukselta.
Miten sinusta pitäisi suhtautua siihen, että joku tulee sepostamaan aiheesta mistä heti ekan lauseen aikana huomaa.. ettei lausuja ole alkuunkaan perillä asiasta mistä laukoo? Se on idiootin hommaa sellainen.. JOS joku sanoo lukeneensa raamatun läpi ja silti ei tajua siitä sanan vertaa.. niin ei terve ja moro. Ei se nyt niin vaikeaa tekstiä ole. Ja EI, en ole uskovainen.. vaan tutkin asioita.. aivan kaikenlaisia.. ja tutkittuani raamattua sellaiset reilu 10 vuotta nyt ainakin.. olen päätynyt siihen tulokseen ettei sen sisällöstä tunnu olevan perillä mm. teologit, viellä vähemmän uskovaiset
TODELLAKIN.. olet aivan oikeassa.. Juutalaisten "orjat" tuli vapauttaa seitsemän vuoden jälkeen, ja jos orja halusi jäädä isäntänsä hoteisiin niin isännän tuli lävistää "vapaan orjan" korva sen merkiksi jne. Eli orjuudellekkin oli aikaraja.. ja muutenkin inhimilliset säädökset toisin kuin MILLÄÄN MUULLA kansakunnalla.
Olet oikeassa.. mutta mietippäs.. orja suhde syntyi näistä syistä: sodat.. olisitko itse tullut mielummin tapetuksi/jonkun muun kansan kuin joutunut Juutalaisen orjaksi?
Velkasuhde: jos olit velkaa etkä kyennyt maksamaan tuota velkaa.. niin sovitit velan "orjana" toimimalla.. eli työskentelit esim. maatilallisen palveluksessa kunnes velka oli kuitti, ja jos pidit isäntää hyvänä ihmisenä niin sait jäädä hänen palvelusväkeensä jolloin isäntä tömäytti korvaan reijän sen merkiksi et velka kuitti tää jätkä haluaa vaan ollla täällä esim. perhe perustettu siel ollessa jne jne.
Eli joo.. pointti siinä.. että raamatun yhteydessä orjan asema oli oikein mairea verrattuna muiden kansojen orjiin jotka ruoskittiin loppuun ja kuolivat kesken työnsä lopulta kuten egyptiläisillä, roomalaisilla ja kaikilla muilla oli tapana. Olisin mieluusti ollut israilin kansalaisen orja kuin minkään muun kansan jos pitäs valita.
Nään tuossa pointin mutta Neuvostoliitossa, Kiinassa Ja Pohjois-Koreassa henkilöpalvonta on niin suurta että sitä voi jo kutsua uskonnoksi.
Hyvä ohje.Voi vittu.. lue sitä kirjaa..
Tossa sun (=Vartiotorniseuran) tulkinnasta nousee yksi kysymys, lainaamasi jae 18 menee sitä rataa (estin...ekhousa basileian), että tempus on preesens. Miten edes Kansainliitto liittyy ajanlaskumme ensimmäisen vuosisadan tekstiin?Ilmestys 17:15 Ja hän sanoo minulle: ”Vedet, jotka näit, siellä missä portto istuu, tarkoittavat kansoja ja ihmisjoukkoja ja kansakuntia ja kieliä. 16 Ja ne kymmenen sarvea, jotka näit, ja peto, nämä tulevat vihaamaan porttoa ja riisuvat hänet paljaaksi ja alastomaksi ja syövät hänen lihansa ja polttavat hänet kokonaan tulella. 17 Sillä Jumala on pannut heidän sydämeensä, että he toteuttavat hänen ajatuksensa, niin, että he toteuttavat yhden ajatuksensa antamalla valtakuntansa pedolle(YKlle), kunnes Jumalan sanat ovat menneet täytäntöön. 18 Ja nainen, jonka näit, tarkoittaa sitä suurta kaupunkia(kirkko instituutiota), jolla on maan kuninkaita ylempi valtakunta.”
No kuka sen sitten sinne Raamattuun laittoi?
JOS joku sanoo lukeneensa raamatun läpi ja silti ei tajua siitä sanan vertaa.. niin ei terve ja moro. Ei se nyt niin vaikeaa tekstiä ole. ja tutkittuani raamattua sellaiset reilu 10 vuotta nyt ainakin..
Välillä mietin miksi en enää vuosiin ole rukoillut vaikka tiedän ja tunnen miten siellä vastaanottavassa päässä on Persoona joka todella välittää ja tahtoo auttaa niitä jotka turvaavat Hänen korkeaan nimeensä. Varmaan enimmäkseen sen takia etten koe olevani arvollinen kaikkien väärintekemisieni takia joista en ole luopunut. Kiitos kaikesta hyvästä kuuluu taivaalliselle Isällemme joka antaa auringon paistaa niin hyville kuin pahoillekkin.
Ei nyt millään pahalla, mutta tässä huokuu melkoinen ristiriita. En tiedä miten itse määrittelet "uskovaisen", mutta eikös pelkästään henkilökohtaisesti uskominen johonkin korkeampaan voimaan aka "jumalaan" riitä luokittelemaan uskovaiseksi? Kirjoitustesi perusteella vaikuttaisit olevan vielä jollain miedolla tavalla fundamentalistinen sellainen, koska kaikkien muiden tulkinnat pyhästä kirjasta ovat vääriä.Ja EI, en ole uskovainen..
Nyt esitän hyvin yksinkertaisen kysymyksen, johon haluan vastauksen muodossa "kyllä" tai "ei":
Onko oikein omistaa toinen ihminen omaisuutena?
Ei nyt millään pahalla, mutta tässä huokuu melkoinen ristiriita. En tiedä miten itse määrittelet "uskovaisen", mutta eikös pelkästään henkilökohtaisesti uskominen johonkin korkeampaan voimaan aka "jumalaan" riitä luokittelemaan uskovaiseksi? Kirjoitustesi perusteella vaikuttaisit olevan vielä jollain miedolla tavalla fundamentalistinen sellainen, koska kaikkien muiden tulkinnat pyhästä kirjasta ovat vääriä.
Minun moraalini sanoo,että EI ole oikein omistaa toista ihmistä.
Ihmiset. Ei jumala faksannut raamattua taivaasta. Se on IHMISTEN kirjoituksista koottu "leikekirja", eikö?
Ihmiset. Ei jumala faksannut raamattua taivaasta. Se on IHMISTEN kirjoituksista koottu "leikekirja", eikö?
Näin.. Profeetat toimivat sihteerin tavoin, kirjoittivat ylös sen mitä Johtaja saneli.. tietenkin omin sanoin. Jos jonkun yrityksen johtaja lähettää toiselle kirjeen jonka hän ääneen sanelee ja sihteeri kirjoittaa ylös sanelut ja lähettää kirjeen.. niin oliko kirje johtajalta vai sihteeriltä? Niinpä.
Oikeesti... Eli vähän niin kun Mein Kampf?
Uskovainen on laumasielu.. uskovaisen ei edes tee mieli olla perillä uskonsa perusteista, riittää kun kulkee lauman mukana.. vaikka teuraalle. Luojan olemassaoloon uskominen ei tee uskovaista.