Kuinka Jeesus pystyi antamaan syntejä anteeksi? Fariseuksetkin sanoivat ettei kukaan muu voi antaa syntejä anteeksi kuin Jumala yksin (Matt. 2:7, Luuk. 5:21).
Katsotaas nuo raamatunpaikat:
Mat. 2:7*Sitten Herodes kutsui tähdistäennustajat salaa luokseen ja otti heiltä tarkoin selville tähden ilmaantumisajan, 8*ja lähettäessään heidät Betlehemiin hän sanoi: ”Menkää ja etsikää tarkoin lapsukaista, ja kun olette löytäneet sen, ilmoittakaa minulle, jotta minäkin menisin kumartamaan sitä.”
No niin.. lapsukainenko Jumala? No niinpä tietenkin, jos ei muuten niin viimeistään siinä kohti kun kuningas ivaallisesti ilmaisee haluavansa kumartaa (todellisuudessa hän halusi vetasta lapsukaisen miekalla kilon palasiksi).
Luuk. 5:20*Ja kun hän näki heidän uskonsa, hän sanoi: ”Ihminen, syntisi on annettu sinulle anteeksi.” 21*Silloin kirjanoppineet ja fariseukset rupesivat järkeilemään sanoen: ”Kuka on tämä, joka puhuu rienauksia? Kuka muu voi antaa syntejä anteeksi kuin Jumala yksin?” 22*Mutta havaittuaan heidän järkeilynsä Jeesus sanoi heille vastaukseksi: ”Mitä te järkeilette sydämessänne? 23*Kumpi on helpompaa, sanoa: ’Syntisi on annettu sinulle anteeksi’ vai sanoa: ’Nouse ja kävele’? 24*Mutta tietääksenne, että Ihmisen Pojalla on maan päällä valta antaa syntejä anteeksi” – hän sanoi halvaantuneelle – ”minä sanon sinulle: nouse ja ota pieni vuoteesi ja lähde kotiisi.” 25*Ja samassa hän nousi seisomaan heidän edessään, otti sen, minkä päällä hänellä oli tapana maata, ja lähti kotiinsa kirkastaen Jumalaa. 26*Silloin he kaikki joutuivat haltioihinsa, ja he alkoivat kirkastaa Jumalaa, ja he tulivat täyteen pelkoa ja sanoivat: ”Olemme nähneet outoja asioita tänään!”
No missäs kohtaa sä tuosta tekstistä poimit sen että Jeesus olisi Jumala? Eihän tuossa 25:ssäkään sanota että että ihmiset olisivat kirkastaneet Jeesusta vaan Jumalaa, eli Jeesuksen Isää.
Tuossa 21:ssä missä kirjanoppineet ja fariseukset järkeilivät (ivasivat ja koittivat saada Jeesuksen ansaan sanoistaan) jotain että Jeesus olisi Jumala? Tai missä kohti Jeesus väittää olevansa Jumala?
Jeesus opetti ettei tule kumartaa muita kuin Herraa (Matt. 4:10, Luuk. 4:8). Kuitenkaan Jeesus ei nuhdellut ihmisiä jotka polvistuivat hänen edessään (Matt. 14:33, Matt 28:9, Luuk. 24:52, Joh. 9:38). Tekivätkö opetuslapset ja muut ihmiset tuossa syntiä? Herran enkelit kielsivät kumartamasta itseään (Ilm. 19:10, 22:9).
Matt. 4:10 / Luuk. 4:8*Taas Panettelija otti hänet mukaansa tavallista korkeammalle vuorelle ja näytti hänelle kaikki maailman valtakunnat ja niiden loiston 9*ja sanoi hänelle: ”Nämä kaikki minä annan sinulle, jos lankeat maahan ja teet minulle palvontateon.” 10*Silloin Jeesus sanoi hänelle: ”Mene pois, Saatana! Sillä on kirjoitettu: ’Jehovaa, Jumalaasi, sinun on palvottava, ja
yksin hänelle sinun on suoritettava pyhää palvelusta.´"
Näissähän Jeesus vahvistaa että pyhät tekstit opettavat ihmistä ettei tule kumartaa ketään muuta kuin Luojaa.. Ja Jeesus ei ole tuo persoona, vaan luomus kuten raamattu selvästi opettaa. Hyvä ku tarjoat raamatunpaikkoja jotka tulee tätä väittämää että Jeesuskin opetti että hänen Isänsä on ainoa taho, eikä ole ketään muuta persoonaa Hänen rinnallaan.
Matt.28:8*Niin he lähtivät nopeasti muistohaudalta peloissaan ja suuresti iloiten ja juoksivat ilmoittamaan hänen opetuslapsilleen. 9*Ja katso, Jeesus tuli heitä vastaan ja sanoi: ”Päivää!” He lähestyivät, tarttuivat häntä jalkoihin ja kumarsivat häntä. 10*Silloin Jeesus sanoi heille: ”Älkää pelätkö! Menkää, ilmoittakaa veljilleni, että he lähtisivät Galileaan, ja siellä he näkevät minut.”
Raamattu ei ilmaise että nuo ihmiset tuohon aikaan kumartuisivat(heittäytyisivät) ihmisen edessä palvoakseen, joten mitä nuhtelemista Jeesuksella olisi ollutkaan heille? Noissa laittamissasi raamatunkohdissa yhtä lukuunottamatta on vielläpä tilanne missä nuo ihmiset tiesivät Jeesuksen kuolleen ja he saattoivat hyvinkin heittäytyä Jeesuksen jalkoihin siitä suuresta ilosta jota he tunsivat profetian täyttymisestä. Raamattu on täynnä esimerkkejä missä kuninkaan eteenkin heittäydytään, ja merkityksen täytyy olla enemmänkin sellainen että tässä sieluni on käsissäsi kuin että tässä mä vaan palvon jne.
Ilmestys 19:10*Silloin minä lankesin hänen jalkojensa eteen palvoakseni häntä. Mutta hän sanoo minulle: ”Varo! Älä tee sitä! Olen vain sinun ja sinun veljiesi orjatoveri, niiden joilla on Jeesuksesta todistamisen työ. Palvo Jumalaa, sillä Jeesuksesta todistaminen on profetoimisen henki.”
Uskothan ettei Johannes niissä näkyjensä vallassa/transsitilassaan/unessa ollessaan fyysisesti tehnyt tuota? Itse en ainakaan näkisi että tämä profeetta olisi fyysisesti juoksennellut pitkin niinkuin jotkut sienipäät tripeillään juoksentelee tuolla syyspelloissa. Enkeli teki kuten muissakin raamatun osoittamissa yhteyksissä.. eli ilmaisi ettei ihmisen tule pelottavasta tilanteesta (enkelin näkeminen) huolimatta erehtyä enkeliä kumartelemaan.
Entä kenen todistajia uskovaisten tulee olla? Käsittääkseni JT:n nimi perustuu Jesajan kirjassa oleviin kohtiin, jossa Herra sanoo ihmisten tulevan olemaan Hänen todistajiaan. Kuitenkin apostolien teoissa Jeesus sanoo seuraavasti: "vaan, kun Pyhä Henki tulee teihin, niin te saatte voiman, ja te tulette olemaan minun todistajani sekä Jerusalemissa että koko Juudeassa ja Samariassa ja aina maan ääriin saakka"." Apt. 1:8
Matt.24:14*Ja tämä valtakunnan hyvä uutinen tullaan saarnaamaan koko asutussa maassa todistukseksi kaikille kansakunnille, ja sitten tulee loppu.
Mark.13:10*Ja kaikissa kansakunnissa hyvä uutinen täytyy saarnata ensin.
2.Kor.4:3*Mutta jos se hyvä uutinen, jota julistamme, onkin verhottu, niin se on verhottu niiden keskuudessa, jotka tuhoutuvat, 4*joiden keskuudessa tämän asiainjärjestelmän jumala on sokaissut ei-uskovien mielet, jotta Kristusta, joka on Jumalan kuva, koskevan loistoisan hyvän uutisen valaistus ei säteilisi läpi.
Painottaisin ennemminkin tuota todistamistyötä.. kun "kaikki" tietävät että Luojalla on erillisnimi: JWHW / Jahve / Jehova / Abbadonai jne. niin miksi ihmeessä sitä ei tulisi tunnustaa? Siihen viellä kun lisätään tuo tärkeä profetia, nimittäin todistamistyö.. JT poppoo suorittaa tuota profetiaa täydelleen yli miljardi tuntia joka vuosi, ja vielläpä vapaaehtoislahjoituksin ja jokaisella kielellä.. mikä on vaatinut kokonaisten käännös/paino järjestelmien kehittämistä kun osaa kielistä ei ole koskaan tuotu kirjoitettuun muotoonkaan.
Yhtä kaikki.. Jehovantodistajat todellakin vievät totuutta aina maan ääriin saakka, aivan kuten Jeesus sanoi sälyyttäessään tämän tehtävän tosiseuraajilleen, orjilleen.