Huomasin vasta tänään tämän postauksen. Mutta kiitos kuitenkin taitavasta ja melko haastavasta vastineesta kirjoitukseeni. Valitettavasti en ajan ja motivaation puutteen johdosta pysty tarjoamaan kattavampaa vastausta palautteena. Itse postailen lähinnä pienimuotoisia tekstejä, joita ei ainakaan minun näkökulmastani ole syytä jatkaa loputtomiin...Yritän toki vastailla, jos huomaan, että joku vastausta odottaa.
Tässä treadissa on lähes aina pakko varautua kuulemaan itsekin vittuilua, jos ei kulje ateistisen leirin mukana. Itse tarkastelen arkiasioita lähinnä praktisen realismin pohjalta. Havaittavan todellisuuden ulkopuolisilla asioilla voidaan kyllä spekuloida, mutta vaikka kyse olisi saduista, luulosta tai uskonnollisesta uskosta ja sen kohteista, joita ei voida todistaa, niin en näe, että olisi mitään syytä alkaa kuitenkaan vittuilemaan niille, joilla tällaisia näkemyksiä on. Pieni mutta äänekäs ateistien joukko pitää juhliaan tässä treadissa, mutta toisaalta sahaavat samalla myös omaa oksaansa huonon pr-työnsä johdosta.
Kyllä se nyt menee toisinpäin. On olemassa yksittäisiä huijareita - eikä yksittäisiä rehellisiä tutkijoita. Peer-review on raaka prosessi ja realiteetit todellisuuden kanssa ovat sellaiset, että huijaamalla et saa mitään konkreettista aikaan.
Tässä olet oikeassa. Ilmaisin itseäni hieman kärjistetysti puhumalla "yksittäisistä rehellisistä tutkijoista", koska vastasin Mattih3:n kommenttiin:"...miksi kukaan tutkija haluaisi toimia toisin (=valehdella, huijata)". Kokonaisuus kuitenkin muodostuu yksittäisistä tutkijoista, jotka muodostavat kokonaisuuden ja jotka (toivon mukaan) ovat (lähes kaikki?) rehellisiä. Anteeksi epäuskoni.
Tässä olet oikeassa, ei tiedemaailmakaan mikään puhdas ole tällaisesta. Ihmetyttää vaan, että tätä käytetään esimerkkinä, että koko tiedeyhteisö olisi täyttä paskaa ja tiede valetta.
En muista, että olisi sanonut, että "koko tiedeyhteisö olisi täyttä paskaa ja tiede valetta". Päinvastoin, arvostan tiedettä. Eikä maailmankatsomukseni ja tiede ole toisensa pois sulkevia. Jos aapinen tai Sumo tai whoever on sanonut jotakin, se ei tarkoita, että itse olisin samaa mieltä.
Mä olen itse osallistunut fysioterapian, liikunnanohjaajan ja biologian pääsykokeisiin. Fysioterapian kokeessa oli palikkatesti, ns. älykkyystesti, materiaalitesti, psykologinen koe, liikuntakoe, ryhmäliikunta, ohjaus ja haastattelut. En ole niin hyvä valehtelemaan, että yrittäisin sitä psykologille ja haastatteluihin on erittäin vaikeaa etukäteen valmistella puheenvuoroa. Liikunnanohjauksen koe oli pitkälti samanlainen.
Biologiassa pääsykoe oli: kuusi kysymystä neljään piti vastata ja vastaustila on erittäin rajattu, viivoitettu yksipuolinen A4 paperi. 4-5 valvojaa, joko tiedät asian tai et tiedä. Lunttilapusta voisi olla jotain hyötyä mutta epäilen, koska kysymykset olivat ainakin mulla laajoja ja niin eri puolilta biologiaa, että käytännössä olisi pitänyt tehdä joku pieni huomaamaton vihko, jota olisi voinut katsella. Toisaalta itsekin kun olen kokeita valvonut, niin kyllä sellaisen kyyläämisen, pälyilyn ja syliin katsomisen tai hihan näpertämisen huomaa helposti.
En sanonut, että kaikessa voi aina onnistuneesti huijata, mutta valelääkärin/opettajan tai lähes minkä tahansa "paperit" on kyllä saatavilla, jos on massia ja kekseliäisyyttä. Ja virassakin voi toimia yllättävän pitkään. Tuskin kaikki ovat edes jääneet kiinni.
Tenttejäkin on monenlaisia. Milläs huijaat jos tentti on: "Eristä tästä kasvista dna:ta" tai "saat käyttää kirjoja ja luentomuistiinpanoja apuna"? Kysymykset ovat yksinkertaisesti sellaisia, että ne pitää opiskella ja painaa periaatteet mieleen. Tentissä kirjan lukeminen on jo myöhäistä. Meillä sai esimerkiksi kasvien peruslajitunnistuksessa käyttää tunnistusopasta "Retkeilykasvio" mutta jos et osaa käyttää vaikeita määrityskaavoja, niin ei siitä mitään hyötyä ole. Jokainen voi katsoa kirjastosta kuinka helppoa sen käyttö on ;)
Tenttejä on monenlaisia. En nyt jaksa näitä pääsykoe huijauslinkkejä enempää laittaa, mutta Kiina käyköön esimerkkinä:"Huijaaminen ja virkamiesten lahjonta on myös yleistä[5]. Sitä tehdään usein kustannuksia säästämättä, uusimpien teknisten apuvälineiden avulla. Vuonna 2008 huijaamisesta jäi kiinni 2 645 henkilöä".
http://fi.wikipedia.org/wiki/Kiinan_kansallinen_yliopistojen_pääsykoe
Voihan sitä yrittää väärentää tuloksia mutta laitteet on aika lahjomattomia ja väitän, että jos alat keksiä päästäsi tuloksia, niin olet nopeasti kusessa. Tämä tietysti vaihtelee tiedekunnittain. Olikos se nyt Jari Vilen, jonka gradu oli käytännössä copy-pastea Simon kunnan historiikista. No sekin jäi kiinni ja olen ymmärtänyt, että on olemassa ohjelmia joilla opettajakunta voi tarkistaa ettei gradu tai väikkäri ole kopioitu.
Myöhemmässä vaiheessa jää kiinni, kun muut tutkijat yrittävät toistaa kokeita tai jos yliopistolla huomataan, että kokeet onnistuvat vain jonkun tietyn henkilön läsnäollessa.
Onhan niitä paljastunut ja hyvä, että paljastuu. En nyt kyllä muista lähiajoilta muuta kuin Oulun yliopistossa just tarkastetun varpu-väikkärin ja sitäkin esitettiin hylättäväksi muutaman ulkopuolisen proffan toimesta.
http://www.utuonline.fi/sisalto/asiantuntija/Plagioinnista_jaa_aina_kiinni.html
Tässä vähän historiallisita väärennöksistä ja huijauksista.
http://shroud.fi/fi/tietoa-kaarinliinasta/vaeaerennoekset/historialliset-vaarennokset/#otsikko
Plagioinnista.
http://plagiointitutkija.blogspot.com/
Valitan. En jaksanut esittää omia kommenttejani.
No netti on netti ja täällä kannattaa pitää internet-apinasuodatin päällä. Olen tosin itse huomannut, että totta puhumalla ei tarvitse yrittää muistella mitä on selittänyt vuonna kivi ja käpy.
Suodattimet päälle tietysti. Mutta vaikka puhuisi totta, niin monella ne näkemykset saattavat vuosien varrella kuitenkin muuttua...
Yleensä tiedettä pyritään politisoimaan, esim. just jenkeissä yritetään ohittaa tieteellistä prosessia poliittisilla tempuilla, kuten vetoamalla suoraan osavaltioiden ja kuntien koulutuskomiteoihin ja lainsäädäntöelimiin, jotta voidaan opettaa taikauskoa tieteenä. Tai sitten pyritään saamaan aikaan lakeja, joilla estetään kokonaan esim. kantasolututkimus.
Toinen esimerkki on ilmastomuutostutkimus, joka on erittäin politisoitunutta. Eihän siitä kukaan pidä, että tutkijat sanovat ikäviä uutisia ja sanovat kapitalistisessa maailmassa, että pitäisi ehkä himmata vähän menoa.
Kolmas esimerkki politiikan tunkeutumisesta tieteeseen on syntyvyydensäännöstely.
Neljäs esimerkki politiikan tunkeutumisesta tieteeseen on rokotusohjelmat.
Viides esimerkki politiikan tunkeutumisesta tieteeseen on uhanalaisten lajien suojelu.
Ideologialla ja tieteellä on myös ruma ja tunnettu historia: Lysenkolaisuus. Tosin voidaan kysyä, että onko se tieteen vika jos valtaa pitävä poliittinen elin nostaa yhden tutkijan profeetaksi, jota ei saa arvostella vuosikymmeniin. Ei venäläiset mitään tyhmiä ole, siellä on paljon päteviä tiedemiehiä ja varmasti moni tahtoi sanoa pari valittua sanaa Lysenkolle, mutta minkäs teet? Turpa kiinni tai se turpoaa kiinni. Köyhistä oloista tullut talonpoikaisnero oli kommunismille niin tärkeä osa hallituksen omaa propagandaa.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Trofim_Lysenko
Rahoituksen osuus on varmaan se vaikein, tosin totuus ei kumarra rahaakaan. Esimerkkinä tupakkateollisuus ja sen lobbaukset. Vaikka millaisia summia syydettin lobbareiden ja tutkijoiden taskuihin, niin silti pääosa tutkimuksista oli ja on edelleen sitä mieltä, että tupakka on vaarallista. Miksi näin kävi vaikka rahalla poltettiin? Koska suurin osa tutkijoista kunnioittaa totuutta ja tahtoo etsiä sitä.
Mielenkiintoista, mutta vaatisi aikaa ja motivaatiota paneutua.
Siis rehellisen tutkijan pakotetut "valinnat"? Kävisikö esimerkkeinä Maon Kiina, Stalinin Neuvostoliitto ja Hitlerin Saksa?
Kerro toki lisää, tämmöinen arka vihjailu on vähän typerää, kun mulla ei ainakaan ole mitään käsitystä mitä mahdat tarkoittaa.
No, jos ne THL:n rokotussekoilut jäivät kiireiden vuoksi huomaamatta, niin antaa olla...Itse olen perheellisenä joutunut niitäkin asioita miettimään ja muitakin THL:n linjausten motiiveja...
Antti Heikkilä tai Tohtori Tolonen eivät ole lääketieteen auktoriteetteja. He eivät ole puolueettomia tahoja esittämään näkemyksensä rokotteista, ravintolisistä tai ruokavaliosta, koska molemmat samaan aikaan markkinoivat raivokkaasti omia kirjojaan tai lisäravinnekauppojaan.
En näe kyllä mitään perusteita sille, että Pekka Puskan, Uusituvan tai Fogelholmin sanoilla olisi enemmän tieteellistä painoarvoa, kuin Antti Heikkilän sanoilla.
Esimerkiksi Heikkilällä olisi ollut sanottavaa "poliittisesti epäkorrektien näkemysten sivuuttamisesta". Mutta ei taida kelvata? Tosin luulisin ,että yliopistoihmisenä olisit itsekin niistä tietoinen.
Lol Dawkinisti

En minäkään vanno ehdottoman mustavalkoisen ateismin nimeen, koska mielestäni se olisi vähän typerää ottaen huomioon sen faktan, etten minä tai kukaan muukaan tiedä lopullista totuutta. Dawkinssin, Flew, Gouldin ja muiden jyrkät kannat ovat pääosin kreationisteja ja ID -tyyppejä kohtaan. Onhan uuden aallon ateismin johtavilla tähdillä jotain kahnausta ja pientä piikittelyä ollut esim. Ken Millerin ja Francis Collinssin kirjoja ja ajatusmaailmaa kohtaan, kyseessä on siis tunnetut kristityt biologi ja lääkäri. Mutta debatti kuuluu tieteelliseen diskurssiin, väitteitä pitäisi pystyä perustelemaan, eikä usko Jumalaan ole kritiikin yläpuolella.
Noh. "Dawkinssinisti"- termille voi tietysti nauraa, mutta itse niputan dawkinssinisteiksi ne ateistit, jotka Dawkinssia (joka tiedemiehenä on varmasti täysin kelpoinen) seuraten taantuvat uskonnosta puhuessaan, eräänlaiseen hiekkalaatikko retoriikkaan, jossa aggressiivisesti syöstään suusta sarjatulella olkinukkeja, jargoneita, ad-hominemeita ynnä muita argumentointivirheita ja ilkutaan päälle. Ei taida olla harvinaista tämänkään palstan keskusteluissa?
Muistaakseni Dawkins ei suhtautunut kovin lämpimästi Anthony Flew:n kääntymykseen "...2000-luvun alussa Flew ilmoitti hylänneensä ateismin.[1] Flew hylkäsi ateismin suunnitteluargumenttien perusteella, ja hän on tällä hetkellä deisti.[2]"-Wikipedia, eikä myöskään siihen, että Gould antoi tilaa muillekin, kuin ateistisille selitysmalleille. (Ps. En ole varma Dawkins nimen taivutuksista. Kielipoliisit saavat oikaista).
Mä ihmettelen todella paljon jos joku todellakin on sellaisessa käsityksessä, että yliopistolla on suuri evolutionisti-salaliitto meneillään.
Jos ei ole käynyt vielä selväksi, niin en usko "yliopiston suureen evoluutio-salaliittoteoriaan". Jos joku muu siihen uskoo, niin se sitten sen käsitys, ei minun.
Myöhemmin olen kuullut, että laitoksella on ilmeisesti yksi kreationisti töissä mutta hän on sellaisissa tehtävissä ettei uskonto ilmeisesti häiritse työntekoa. Eipä sitä ole ainakaan "savustettu" ulos laitokselta ja ihan hyvissä hommissa se siellä on, opettanut muakin ilman mitään höpöhöpöjuttuja -antoi vielä eläinlajitentistä melkein täydet pisteet :P
En pysty näkemään, että miten usko voisi olla esteenä rehelliselle ja eettiselle työlle, vaikka työpaikkana olisi yliopisto.