Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Tähän mun piti vastata vielä. En tiedä, mistä sä otit tuon haitallisuusperustelun, koska mitään sellaista en mielestäni kirjoittanut. Tai ainakaan tarkoittanut.Tuo perustelu, että kristinusko suomessa on vain melko vähän haitallinen verrattuna moneen muuhun uskontoon, on mielestäni aivan järjetön. Jos se ajattelun perusta on jokin satukirja, ja kaikki rationaalinen ajattelu hylätään, niin lopputulema voi olla mitä tahansa. Siksi demokratiassa pitää voida vaatia, että jokainen ihminen ajattelee omilla aivoillaan ja perustelee päätöksensä ja mielipiteensä rationaalisesti. Tämähän ei toki rajoitu ainoastaan uskontoihin, vaan vaikkapa nyt esim vihreän liikkeen ydinvoiman vastustus on aivan vastaavaa fundamentalismia, jossa jokin asia vain nähdään absoluuttisesti pahana ilman mitään järkisyitä.
Mahdollista on myös ajatella sitä elämänohjeina ilman kidutuksia sun muita, ja elää ihan tasapainoista ja onnellista elämää. Jokainen saa päättää, mitä kristinuskosta tai jostain muusta elämänfilosofiasta itselleen imaisee.
Lähinnä olen koittanut miettiä, että jos itselläni olisi tarvetta tuoda kristinuskoa omaan elämääni, niin miten sen tekisin.Ei siis tietenkään ole huono juttu kaivella raamatusta niitä kivoja asioita, mutta se kertoo enemmän lukijasta kuin itse teoksesta. Sinä tunnut nyt ohjastavan yksityistä lukijaa, ja teetkin sen ihan hyvin, mutta sosiaalisissa konteksteissa se kääntyy samantien ongelmalliseksi. Sillä silloin tulkinnasta tulee dogma. Ei kukaan ole perustanut seurakuntaa nimeltä Poimitaan raamatusta kivoja juttuja, mutta useat seurakunnat tulkitsevat sitä erittäin yksipuolisesti, lähes dogmaattiseen ihmisvihaan johtavalla tavalla. Rationaalisen tulkitsijain seurakunta taas olisi sellainen mitä minäkin voisin kannattaa, mutta lienee melkoinen mission impossible. :D
Varmaankin luin sitten rivien välistä sellaista mitä et ollut tarkoittanut. Tuota argumenttia on täällä "maltilliset" kristityt usein aikaisemmin käyttäneet, joten varmaan oletin siksi että sellainen ajattelu oli sullakin. Eipä siis siitä sitten enempää.Tähän mun piti vastata vielä. En tiedä, mistä sä otit tuon haitallisuusperustelun, koska mitään sellaista en mielestäni kirjoittanut. Tai ainakaan tarkoittanut.
Eli siis tässä mallissa pitäisi ajatella rationaalisesti, että mikä on oikein ja mikä väärin, ja sitten lukea raamattua ja poimia ja tulkita sieltä sellaiset kohdat jotka tukevat tätä ajattelua? No mihin sitä raamattua tässä sitten tarvitaan? Jos kerran tulkitsijalla riittää kapasiteettia tulkita sitä järkevällä tavalla, niin aivan yhtä hyvinhän hän voisi suorittaa koko ajatteluprosessin ilmankin raamattua. Jos haluaa jotain verrokkiaineistoa tai ajatuksen herättäjää moraalisille pohdinnoilleen, niin varmasti löytyy jotain vähän ajantaisaisempiakin opuksia. Eihän tuo raamatun lukeminen tuolla tavalla enää mitenkään haitallista silti kyllä olekaan, mutta eihän silloin ole enää kyseessä uskovaisuus, jos raamattua luetaan vain kirjana muiden ohessa, tietäen että suurin osa siitä on valetta.Ja olen täysin samaa mieltä siinä, että metsään mennään ja pahasti, jos rationaalinen ajattelu hylätään uskontojen varjolla. Mutta tämä palautuu jälleen siihen, että minä käsittäisin "oikean" tavan uskoa niin, että ne ovat jotain moraaliohjenuoria ja tukea antavia asioita, joiden kanssa ihmisten on helpompi elää. Ne ovat yksi asia muiden joukossa, joista ihminen kasaa pakettinsa, miten elämäänsä haluaa elää. Ja niiden kanssa tulee samalla tavalla käyttää järkeä.
Niin, valetta ja valettaEli siis tässä mallissa pitäisi ajatella rationaalisesti, että mikä on oikein ja mikä väärin, ja sitten lukea raamattua ja poimia ja tulkita sieltä sellaiset kohdat jotka tukevat tätä ajattelua? No mihin sitä raamattua tässä sitten tarvitaan? Jos kerran tulkitsijalla riittää kapasiteettia tulkita sitä järkevällä tavalla, niin aivan yhtä hyvinhän hän voisi suorittaa koko ajatteluprosessin ilmankin raamattua. Jos haluaa jotain verrokkiaineistoa tai ajatuksen herättäjää moraalisille pohdinnoilleen, niin varmasti löytyy jotain vähän ajantaisaisempiakin opuksia. Eihän tuo raamatun lukeminen tuolla tavalla enää mitenkään haitallista silti kyllä olekaan, mutta eihän silloin ole enää kyseessä uskovaisuus, jos raamattua luetaan vain kirjana muiden ohessa, tietäen että suurin osa siitä on valetta.
Se on kirja ja tarina, ja sellaisena se pitää ottaakin. Mutta jos sieltä haluaa poimia asioita vaikkapa lähimmäisen rakkaudesta, niin en minä siinä mitään pahaa näe.Niin, minä edelleenkin näen jumalan käsitteellisenä asiana, joka ei vuorovaikuta konkreettisen maailman kanssa. Muutenkin on vähän yliampuvaa lähteä tuomitsemaan uskovia ihmisiä harkintakyvyn puutteesta, koska meitä on hyvin moneen junaan tässä suhteessa.Mutta sitten jos uskoo jumalaan, joka tekee ihmetekoja ja vaikuttaa tähän maailmaan, niin silloin on hylännyt rationaalisen ajattelun, eikä tuollaisen ihmisen harkintakykyyn muissakaan asioissa voi kovin hyvin luottaa. Ei, vaikka hän tulkitsisi raamatun kivitys- ja kidutusohjeita mielestäsi kuinka järkevästi.
Niin, minä edelleenkin näen jumalan käsitteellisenä asiana, joka ei vuorovaikuta konkreettisen maailman kanssa.
No ei varmaankaan. Mutta jos itse hakisin uskontoa elämääni, niin en mä juuttuisi jonkun uskonnon, seurankunnan tai lahkon määritelmään siitä, mikä tai mitä jumala olisi. Se olisi mun oma juttuni, jonka muokkaisin itselleni sopivaksi. Kuten muunkin maailmankatsomukseni.Onko silloin kyseessä jumala siinä mielessä mitä jumalalla yleisesti ottaen tarkoitetaan kristinuskon ollessa kyseessä?
No ei varmaankaan. Mutta jos itse hakisin uskontoa elämääni, niin en mä juuttuisi jonkun uskonnon, seurankunnan tai lahkon määritelmään siitä, mikä tai mitä jumala olisi. Se olisi mun oma juttuni, jonka muokkaisin itselleni sopivaksi. Kuten muunkin maailmankatsomukseni.
En mä osaa tuota käsitettä mitenkään eksaktisti määritellä tähän hätään.
Täällä oli vuosia sitten joku linkki muistaakseni teologisen tiedekunnan pääsykoeopukseen, jossa käsiteltiin sitä, miksi ihmiset yleensä uskoo, ja mihin uskoa tarvitaan. Yksi syy oli muistaakseni tällainen tietty tuki ja turva, ja toinen oli tietynlainen äärettömyyden käsittämisen vaikeus. Monella menee varmasti pää solmuun, kun rupeaa miettimään maailmankaikkeutta ja sitä, mistä kaikki alkanut, mitä on kuoleman jälkeen ja niin edelleen. Jumala ja uskonto on vain yksi helppo tapa käsitellä näitä asioita minusta. Jotkut, kuten esimerkiksi minä itse, taas voivat käsitellä näitä toisellakin tavalla, ja myöntää, että kaikkiin kysymyksiin ei yksinkertaisesti ole vastausta. Eikä tyhjentäviä vastauksia ole kenties koskaan edes saatavilla.Tuo ajatusmalli on vaan itselle niin vinksahtanut. Ikään kuin ajateltaisiin että "jotain jumalaa tarvitsisin, millaisen keksisin?"
Täällä oli vuosia sitten joku linkki muistaakseni teologisen tiedekunnan pääsykoeopukseen, jossa käsiteltiin sitä, miksi ihmiset yleensä uskoo, ja mihin uskoa tarvitaan. Yksi syy oli muistaakseni tällainen tietty tuki ja turva, ja toinen oli tietynlainen äärettömyyden käsittämisen vaikeus. Monella menee varmasti pää solmuun, kun rupeaa miettimään maailmankaikkeutta ja sitä, mistä kaikki alkanut, mitä on kuoleman jälkeen ja niin edelleen. Jumala ja uskonto on vain yksi helppo vastaus käsitellä näitä asioita minusta. Jotkut, kuten esimerkiksi minä itse taas voivat käsitellä näitä toisellakin tavalla, ja myöntää, että kaikkiin kysymyksiin ei yksinkertaisesti ole vastausta. Eikä tyhjentäviä vastauksia ole kenties koskaan edes saatavilla.

Niin, tiedä sitten. Minusta on pirun mielenkiintoista, että jotkut asiat jäävät selittämättä. Se on enemmänkin rikkautta, että joitain asioita saa kuvitella itselleen sopiviksi ja niin edelleen.Nämähän ne syyt varmasti ovat. Mistähän se obsessio saada vastauksia oikein joillakin johtuu?
Niin, mutta onko sillä mitään väliä, mikä tarkempi muoto asialle on annettu, jos selitys pohjalla on se, että joku jumalolento on maailman luonut? Kertomuksessa sitä on vain vähän väritetty ja asiaa kuvailtu pidemmin. Minusta ei pitäisi juuttua tuohon raamatun kirjaimelliseen lukemiseen, koska silloin mennään metsään ja tuleekin varmasti helposti aika päättömiä juttuja eteen.Esimerkiksi tämä että raamatun luomiskertomuksessa päivät voivatkin olla vuosimiljoonia. Raamatussa kuitenkin puhutaan yksinomaan päivistä. Eikö missään kohtaa tule ajatus "onko tässä koko tarinassa mitään järkeä, minä nimittäin keksin tuon selitysmallin omasta päästäni"?
Raamatussa päiväksi käännetty heprean sanalla on useita merkityksiä, joihin sisältyy mm. pitkä aika/epätavalliseen tapahtumaan kulunut aika. Eli vaikka Raamattuun tuo sana on käännetty päiväksi se ei tarkoita, että se olisi 24h ajanjakso vaan se on voinut olla tuhansien/miljoonien vuosien ajanjakso.Esimerkiksi tämä että raamatun luomiskertomuksessa päivät voivatkin olla vuosimiljoonia. Raamatussa kuitenkin puhutaan yksinomaan päivistä. Eikö missään kohtaa tule ajatus "onko tässä koko tarinassa mitään järkeä, minä nimittäin keksin tuon selitysmallin omasta päästäni"?
Moraali on peräisin ajalta, jolloin jumalat oli pikkumaisia ja kostonhimoisia, ja siis ajalta ennen uutta testamenttia. Pitihän ne jostain ne opit sinnekin poimia. Moraali on kuitenkin ihmisen ominaisuus, eikä uskovilla ole siihen mitään etuoikeutta. Oikeastaan usko on aina antanut sellasen trump-cardin mitä moraaliin tulee. Amerikan vaaleja seuratessa onkin ihan mielenkiintoista ollut seurata konservatiivien julistusta näistä lopun ajoista ja miten jumalattomuus on johtanut nykytilanteeseen. Nykytilanne on kuitenkin, että talous on kriisissä, mutta väkivalta, avioerot, murhat yms. ovat kaikki laskussa. Ainoa indikaattori jumalattomuudesta, joka on nousussa, on ateistien lukumäärä.Jos tässä nyt vielä jonkun vuosikymmenen elossa pyristelee, niin on jännä nähdä, että minkälainen kehitys kristinuskolla on. Jonkinlainen omilla aivoilla ajattelemisen trendi on voimistumassa ainakin länsimaissa, mutta syökö se sitten kristinuskon kokonaan on mielenkiintoinen nähdä. Ja onko sitten mahdollista, että tämä johtaakin jonkinlaiseen moraaliseen rappeumaan pitkällä tähtäimellä, kun tuollaista vahvaa voimaa ei enää ole, joka ihmistä pitää raiteillaan.
Niin, mutta onko sillä mitään väliä, mikä tarkempi muoto asialle on annettu, jos selitys pohjalla on se, että joku jumalolento on maailman luonut? Kertomuksessa sitä on vain vähän väritetty ja asiaa kuvailtu pidemmin. Minusta ei pitäisi juuttua tuohon raamatun kirjaimelliseen lukemiseen, koska silloin mennään metsään ja tuleekin varmasti helposti aika päättömiä juttuja eteen.
Mutta jos sieltä haluaa poimia asioita vaikkapa lähimmäisen rakkaudesta, niin en minä siinä mitään pahaa näe.
En ole lienee sanonut, että raamattu olisi mikään välttämätön välikappale näille mainituille asioille. Ei jaksa kirjoittaa kännykällä pidempää sepustusta.Uskot, että on olemassa ihmisiä, joiden pitää lukea Raamattua, jotta voisivat rakastaa lähimmäisiään?