Maailmankatsomusthread (uskontokeskustelut kaikki tänne)

Sinähän ootkin harvinaisen fiksu kaveri tekemään johtopäätöksiä toisten yksittäisistä vastauksista kysymykseen "mikä on ihminen" ja "millä tavoin ihminen erottuu muista eläimistä". En tosin ylläty tuosta tulkinnastasi, sillä ilmeisesti luet näitä vastauksia kuin raamattua.

Itsepähän asetit kysymyksen "mikä ihminen on", ja nyt kun monet siihen ovat vastanneet, et kykenekään minkäälaiseen älylliseen keskusteluun vaan väännät väkisin tuommosta paskaa. Viitsi paljon sullekaan enempää alkaa mitään perustelemaan ku et kykene muiden mielipiteistä sisäistämään sitä ensimmäistäkään pointtia.

e. Kerropa itse, mikä nostaa ihmisen sellaiseen asemaan, että ihminen ei olekaan yksi maapallon eläinlajeista, vaan jotain muuta?

Tuollainen kuva mulle muodostui saamistani vastauksista. En osaa muuta kuin tulkita lukemaani. En näe sun pään sisään, enkä osaa lukea rivien välistä.
Siksi mä haastan sut kirjottamaan vastauksen näkyviin. Toivoisin myös, ettet tulkitse mun kysymystä vaan luet sen niinkuin se on kirjoitettu.
Mä en väitä, että ihminen on jotain muuta, kuin eläin. Mä kysyn miten ihminen poikkeaa MUISTA eläimistä.

Vastaus sun kysymykseen:
Mikään ei nosta ihmistä sellaiseen asemaan, ettei ihminen olisi yksi maapallon eläinlajeista.

Ainakin tuo viimeinen kohta toteutuu tässä ketjussa ihan mukavasti :)

Eli tän ketjun funktio on tapella? Oot selkeesti counter striker. Niin mäkin, joten tulee vähän tylsä matsi. *nostaa suojauksen ja jää tuijottamaan*

Eli tän ketjun funktio on tapella?
Parhaimmillaan tällaisen maailmankatsomuksellisen keskustelun funktio ei mun nähdäkseni olisi tapella tai huutoväitellä tai käännyttää, vaan yrittää ymmärtää ja auttaa toisia ymmärtämään. Oon ihan hyviinkin keskusteluihin päässyt näistä aiheista sellaisten kaverien kanssa, joilla halu ymmärtää, etsiä ja löytää on suurempi kuin pätemisen tarve.

Mun mielestä hedelmällinen keskustelu edellyttää argumentaatiotaitoa eikä mitään "HAHAHA! Vitu mitä passkaa!" -kommentteja ilman perusteluja.

Tuollainen kuva mulle muodostui saamistani vastauksista. En osaa muuta kuin tulkita lukemaani. En näe sun pään sisään, enkä osaa lukea rivien välistä.
Siksi mä haastan sut kirjottamaan vastauksen näkyviin. Toivoisin myös, ettet tulkitse mun kysymystä vaan luet sen niinkuin se on kirjoitettu.
Mä en väitä, että ihminen on jotain muuta, kuin eläin. Mä kysyn miten ihminen poikkeaa MUISTA eläimistä.

Vastaus sun kysymykseen:
Mikään ei nosta ihmistä sellaiseen asemaan, ettei ihminen olisi yksi maapallon eläinlajeista.

No minä oon koko ajan koittanu sanoa, että ihmistä ei ole tarve nostaa muiden eläinten yläpuolelle, vaikka ihminen onkin kehittynein eläin. Olen sanonut, että ihminen on yksi eläinlajeista, vaikka onkin muita kehittyneempi useimmilla mittareilla. En nyt sitten tiedä miten sinä oot noista mun vastauksista (vai oletko ollenkaan) saanut sellaisen kuvan että pidän ihmistä satuolentona tai jotain muuta hassua. En tiedä edes tarkoititko tuon yhden postisi vittuiluksi, vai mitä se oli kun "vedit yhteen" jonkunlaisen maailmankatsomuksen sulle tulleiden vastausten perusteella. Ainakin se posti vahvasti haiskahti jonkinlaiselta vittuilulta.

Anyways, eihän me olla edes eri mieltä, jos sinäkin olet sitä mieltä että ihminen on yksi maapallon eläinlajeista. Aikaisempien postiesi perusteella sain kuvan että nostat ihmisen johonkin eliöluokkaan jota ei ole edes olemassa...

[video=dailymotion;xh0sfs]http://www.dailymotion.com/video/xh0sfs_smart-christian-has-question-for-atheists_news[/video]
Tää on taas yks näitä mitä voidaan verrata kun joku sanoo että ihmiset ovat älykkäämipiä kuin koirat koska koirat eivät tunnista peilikuvaa...

^^^^Kyseessä on trolli, joka vähän aikaa sitten postas Japani-aiheisen videon, jonka jälkeen tuli sellainen myllytys, että piti tunnustaa ja pyytää anteeksi.

Toki näille trolleille löytyy muutama aitokin esikuva, ei siinä mitään.

Parhaimmillaan tällaisen maailmankatsomuksellisen keskustelun funktio ei mun nähdäkseni olisi tapella tai huutoväitellä tai käännyttää, vaan yrittää ymmärtää ja auttaa toisia ymmärtämään. Oon ihan hyviinkin keskusteluihin päässyt näistä aiheista sellaisten kaverien kanssa, joilla halu ymmärtää, etsiä ja löytää on suurempi kuin pätemisen tarve.

Mun mielestä hedelmällinen keskustelu edellyttää argumentaatiotaitoa eikä mitään "HAHAHA! Vitu mitä passkaa!" -kommentteja ilman perusteluja.

Hyvä asenne. Tulkitsin sua aiemmin väärin. My bad. Mäkin haluaisin lisätä ymmärrystäni, enkä väitellä. Siksi mä kysyin kuinka ihminen voitaisiin määritellä. Ikävä kyllä kukaan ei ole osannut vastata kysymykseeni mitään muuta, kuin ettei ihminen ole muiden eläinten yläpuolella.

No minä oon koko ajan koittanu sanoa, että ihmistä ei ole tarve nostaa muiden eläinten yläpuolelle, vaikka ihminen onkin kehittynein eläin. Olen sanonut, että ihminen on yksi eläinlajeista, vaikka onkin muita kehittyneempi useimmilla mittareilla. En nyt sitten tiedä miten sinä oot noista mun vastauksista (vai oletko ollenkaan) saanut sellaisen kuvan että pidän ihmistä satuolentona tai jotain muuta hassua. En tiedä edes tarkoititko tuon yhden postisi vittuiluksi, vai mitä se oli kun "vedit yhteen" jonkunlaisen maailmankatsomuksen sulle tulleiden vastausten perusteella. Ainakin se posti vahvasti haiskahti jonkinlaiselta vittuilulta.

Anyways, eihän me olla edes eri mieltä, jos sinäkin olet sitä mieltä että ihminen on yksi maapallon eläinlajeista. Aikaisempien postiesi perusteella sain kuvan että nostat ihmisen johonkin eliöluokkaan jota ei ole edes olemassa...

Mä kirjoitin yhteenvedon, että saataisiin keskustelua mahdollisista epäkohdista, joita siinä havaitsette. Kyseessä on mun maailmankuva, eikä sen esittämistä tulisi tulkita vittuiluna. Jos mä olen väärässä, niin sehän kertoo MUN typeryydestä ja tietämättömyydestä. Esitän kysymyksiä siksi, että haluaisin parannusta tilanteeseen ja olen avoin erilaisille näkökulmille.

Jos lähdetään siitä, että ihminen on yksi eliö muiden joukossa, niin miten ihminen eroaa muista eliöistä? Sanoit että ihminen on muita kehittyneempi useimmilla mittareilla. Osaatko tarkentaa millä mittareilla ihminen on kehittyneempi ja millä mittareilla ihminen jää kehityksessä muita jälkeen?

Mikä on ihmiseliölle tunnusomaista verrattuna muihin eliöihin? Laitan esimerkiksi vaikka wikipedian kuvauksen muutamasta eri eläimestä:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Susi
http://fi.wikipedia.org/wiki/Simpanssi
http://fi.wikipedia.org/wiki/Ihminen

Suomen uskontojohtajat korostavat uskonnonvapauden merkitystä ihmisoikeuksille ja yhteiskunnan kehitykselle. Lausunnossa, jossa on mukana niin kristittyjen, juutalaisten kuin muslimien edustus, todetaan, että uskontoa saa vaihtaa eikä ketään pidä painostaa ennen tai jälkeen uskonnon valinnan.
http://www.kotimaa24.fi/uutiset/kotimaa/4903-suomen-uskontojohtajat-uskontoa-voitava-vaihtaa-ilman-painostusta
Ei saa painostaa. Mitenkähän tätä pitäisi sitten tulkita?
Kai nyt helvetillä saa edelleen pelotella, kun se on aika olennainen osa sitä "uskonnonvapautta" kuitenkin. No, kiva että ainakin osa muslimeista on myös eri mieltä sen kuolemanrangaistuksen kanssa.
Vanha vihainen ateisti iskee jälleen:

Kommentteja?
Onhan tuo Pat viihdyttävä hemmo.
Huvittaa vaan, ku eräs kristitty FB-kaverini postailee jatkuvalla syötöllä kaikkea Islamin vastaista matskua ja on ainakin kerran postannut myös Condellin videon. Pitäisköhän laittaa esim. tämä hänen seinälleen?

Mä kirjoitin yhteenvedon, että saataisiin keskustelua mahdollisista epäkohdista, joita siinä havaitsette. Kyseessä on mun maailmankuva, eikä sen esittämistä tulisi tulkita vittuiluna. Jos mä olen väärässä, niin sehän kertoo MUN typeryydestä ja tietämättömyydestä. Esitän kysymyksiä siksi, että haluaisin parannusta tilanteeseen ja olen avoin erilaisille näkökulmille.

Jos lähdetään siitä, että ihminen on yksi eliö muiden joukossa, niin miten ihminen eroaa muista eliöistä?

Minusta se sinun kommentti oli hauskasti kirjoitettu :) Mun näkemys on se, ettei ihminen erotu muista eliöistä sen kummemmin, kun on vain erinlainen, niin kuin kaikki muutkin otukset ovat omanlaisiaan. Ihminen keskittyy itseensä pääasiassa, niin kuin kaikki muutkin otukset. Välillä ihmetellään ja yritetään ymmärtää toisten maailmaa.

Jos katsellaan maailmaa "kauempaa" meillä on samankaltaisia piirteitä kaikkien eliöiden kanssa esim. jos hajotat muurahaisen pesän ne rakentaa sen uudelleen samalle paikalle, koska se on niille tavalla tai toisella suotuisaa. Samallalailla, jos esim. luonnonvoimat pyyhkäisee ihmisasutusta paikoiltaan, ihminen rakentaa sen uudelleen, koska se juuri sillä paikalla syystä tai toisesta on ihmiselle suotuisaa.

Toinen esimerkki: kaikilla eläimillä on se oma ajatusprosessinsa me ei vaan sitä aina osata/hoksata seurata ja tietenkin sen kommunikaation puutteessa, ei sitä ymmärretä. Meidän kissa esimerkiksi on kauhean kiinnostunut vesihanasta... mä aloin sitä tarkkaileen, että mikä siinä nyt on niin kummallista ja mielenkiintoista sille? Ajansaatossa se on pystynyt ratkaisemaan, että se hanasta tuleva vesi on sitä mitä sillä on omassa kipossa ja se sama aine kulkeutuu meidän vesilasissa olohuoneeseen, minkä se on tietty ominut itselleen, kun se kerran on raikkaampaa :D Nyt se ei pysty ratkaisemaan, että mihin se vesi sieltä hanasta oikein katoaa (ei ihme ja kumma ymmärrä ihmisen rakentamaa viemäriverkostoa :D). Joka aamu, kun vesihanan aukeisee se rientää kyttäämään ja kommentoimaan meille tätä sille mystistä pulmaa :lol2:

...Okei, okei, humoristinen esimerkki :), mutta pointtini on kuitenkin tämä. Me ei itsekkään ymmärretä kaikkia miten muut lajit toimivat täysin se on meillekkin ratkaisematon maailma. Se missä eläimet esimerkiksi masteroivat äänitaajuuksien käytön kommunikoinnissaan, me ei osata hyödyntää sitä, kuin mekaanisesti. Eli monille eläimille tuo taajuuksien käyttö on luonnollista, kun me taas vastaavasti yritetään ratkoa ja miettiä sen kokonaisvaltaisia toimintaperiaatteita... vähän niin kuin meidän kissa miettii tuota mihin se vesi katoaa, eli ongelmanratkaisuihin kiinnostusta on molemminpuolin...

Siksi mä kysyin kuinka ihminen voitaisiin määritellä. Ikävä kyllä kukaan ei ole osannut vastata kysymykseeni mitään muuta, kuin ettei ihminen ole muiden eläinten yläpuolella.

Jos lähdetään siitä, että ihminen on yksi eliö muiden joukossa, niin miten ihminen eroaa muista eliöistä?

Oletko harkinnut googlettamista tai katsomista wikipediasta? Yksi tapa määritellä laji on ne kaikki eliöt jotka kykenevät lisääntymään keskenään tuottaen lisääntymiskykyisiä jälkeläisiä. Millään muulla lajilla ei ole juuri meidän kokoelmaa erilaisista ominaisuuksista juuri meidän geenivalikoimaamme. Tätä voi verrata siihen, että miten sinä eroat muista ihmisistä. Sinulta tuskin löytyy mitään ominaisuutta, joka olisi vain sinulla, mutta sinun ominaisuuksiesi yhdistelmä on ainutlaatuinen. Ehkä ihmiseltä löytyy jotain erityisiä geenejä, mutta suurin osa on löydettävissä muistakin lajeista.

Miksi haluat tietää, miten ihminen eroaa muista eliöistä? Onko sinulla vaikeuksia tunnistaa ihmistä?

Olen ratsastanut hevosillakin ja omistanutkin sellaisen, silti se vetää mua halutessaan 100-0 turpaan tai suunnistaa ilman mitään apuvälineitä kotiin paikasta x paremmin, kuin minä. Se, että se eläin haluaa yhteistyötä kanssani on eri juttu, kuin se että loisin itselleni illuusion olevani yhtään sen ylempänä kenenkään olion kanssa.

Sinä nyt oletkin valitettavan typerä yksilö joka ei tajua käyttää hyväkseen apuvälineitä. Ei se mitään, eivät useimmat hevosetkaan tajua.

Tästä threadistakin on tullut vain kristinusko vs. ateistit ja muut uskonnottomat.

Pakko todeta alkuun, että mukava lumipallo lähti tästä pyörimään kun kommentoin muutamalla linkillä Krean väitteitä alunperin. Oma tietoisuus näistä eri uskonnoista ja historiasta on todella vajavainen, mutta kokoajan tässä lisää oppii, kun pitää perustella omaa näkökantaa.

Eipä se itselläkään mikään laaja ole, enemmänkin nippelitietoa sieltä täältä. Samoin tulee myös opittua kokoajan lisää.

Yksi sana selittää kaiken tuon miksi useista jumalista mentiin vain yhteen: yksinkertaistaminen. Kuten linkitit vastauksessasi tämän linkin http://www.apologetiikkawiki.fi/Raamatun_alkukertomuksien_luotettavuus jossa mainitaan muutaman kerran sana yksinkertainen ja yksinkertaistettu.
Muistaakseni tämä kristinuskon jumala on tappanut suhteellisen ison kasan ihmisiä. Vai olivatko nämä vain käskyjä, no joka tapauksessa sama asia. Aika onneton tämä jumala, jos ei itse saa tuollaisia aikaan. Tässä ketjussa taisi olla joku sivu sitten noita tappoja kuvaava kuvakin.

Niin, teoriassahan kaikki on mahdollista, jopa evoluutioteoria.

Raamattu kertoo asiat kaunistelematta, ne monet julmalta kuulostavat jutut siellä saavat ihmiset kauhistelemaan tapahtumia.(Joka on tietty ihan normaalia)
Mutta kun ottaa asioista selvää ja katsoo muultakin kannalta kuin että miten MINÄ olisin tehnyt asiat, niin näkee vähän erilailla ne tapahtumat siellä.

Mielikuvituksesta puhuttaessa sunkin on pakko myöntää, että sitä on todellakin käytetty näissä jumala-asioissa aika reilusti uskonnosta riippumatta. Kun ei asioita osattu selittää, niin keksittiin jumala joka sitte aiheutti nämä.
Jatko-osaa on hyvä alustaa jo etukäteen, kun on tiedetty että tarvitaan vielä tällainen ylösnousemustarina, joka muissa sen ajan uskonnoissa oli jo. Siihen vielä dramaattinen loppu ja tarina on niin ylivertainen, että sen on pakko iskeä. Missä näitä ennustuksia sitten esiintyy? Näistä Raamatun tapahtumista on todella vähän mitään tietoa puolueettomissa lähteissä. Evankeliumitkin olivat kaikkea muuta kuin historiallisia kirjoituksia. Niiden tarkoitus oli vain ja ainoastaan tukea tätä Jeesus-myyttiä muka totena. Henkilöstä nimeltä Jeesus ei taida olla oikeastaan mitään todisteita eikä etenkään näistä ihmeteoista.
Kai tollane luonnonmullistus olisi jäänyt muuallekin muistiin kuin vaan Raamattuun.

Eipä ollut samanlaista ylösnousemustarinaa. Jeesus teki lisäksi aika paljon muutakin.
Profetioita on Raamattu täynnä. Voisin melkeimpä tehdä erillisen jutun joistain toteutuneista profetioista jotka voidaan osoittaa historiallisesti tapahtuneiksi.

Evankeliumit ovat huipputarkasti kuvailtua historiaa, esim. Luukasta on kehuttu tarkimmaksi/luotettavimmaksi historiankuvailijaksi. Pistä toki tänne niitä evankeliumeissa kerrottuja asioita jotka ovat ristiriidassa muiden historian lähteiden kanssa.

Jeesus Raamatun ulkopuolisissa lähteissä.

Tacitus
Roomalainen historioitsija Tacitus kuvailee teoksessaan Annaalit Kristinuskoa seuraavanlaisesti...
"Pysyvä huhu arveli keisari Neroa tämän tulipalon sytyttäjäksi. Voidakseen tukahduttaa huhun, hän syytti rikoksesta lahkoa, jota yleisesti vieroksuttiin sen jumalanpalvelustapojen vuoksi ja jonka jäseniä kutsuttiin kristityiksi. Nimi oli annettu heille erään Kristuksen mukaan, jonka prokuraattori Pontius Pilatus tuomitsi ja naulitsi ristille Tiberiuksen hallitusajalla. Tämä vaarallinen lahko, jota olen kuvannut aikaisemmin, ei ole juurtunut vain Juudeaan, josta se on kotoisin, vaan myös itse Roomaan, jonne kaikki pelättävät ja häpeälliset asiat kerääntyvät ja löytävät sieltä kotinsa." -Tacitus on kirjoittanut teoksensa n.110 jKr.

Josefus
Juutalainen historioitsija Flavius Josefus(37–100 jKr.) mainitsee teoksessaan Antiquitates Iudaicae(Juutalaisten muinaisajat) kahteen otteeseen Jeesuksen.
"Hän kutsui koolle Sanhedrinin ja toi heidän eteensä miehen nimeltä Jaakob, sen Jeesuksen veli, jota kutsuttiin Kristuksesi, ja jotakin muita. Hän syytti heitä lain rikkomisesta ja lähetti heidät kivitettäviksi." – Josephus Juutalaisten muinaisajat 20:9.1

""Samoihin aikoihin eli Jeesus, viisas ihminen [- jos häntä edes voi sanoa ihmiseksi]. Hän teki näet aivan uskomattomia tekoja ja opetti kaikkia, jotka ottivat totuuden ilolla vastaan. Hän veti puoleensa paitsi monia juutalaisia myös monia pakanoita. [Hän oli Kristus.] Vaikka Pilatus johtajiemme syytöksen perusteella tuomitsi hänet ristille, hänen aiemmat kannattajansa eivät luopuneet hänestä[, sillä hän ilmestyi heille kolmantena päivänä jälleen elävänä. Tämän ja lukemattomia muita ihmeellisiä asioita olivat Jumalan lähettämät profeetat julistaneet hänestä ennalta]. Yhä edelleen on olemassa kristittyjen joukko, joka nimittää itseään hänen mukaansa."" – Josephus: Juutalaisten muinaisajat 18:3.3.
-Jotkut uskovat että jälkimmäistä tekstiä olisi muokattu Josefuksen jälkeen. Hakasuluissa olevat ovat mahdollisia lisäyksiä.

Plinius nuorempi
Plinius nuorempi(n. 63-133 jKr.) kysyy kirjeessä Keisari Trajanukselta neuvoa miten menetellä kristittyjen kanssa.
"Katsoin oikeaksi vapauttaa ne, jotka kielsivät olevansa tai olleensa kristittyjä ja minun saneluni mukaan kutsuivat avukseen jumalia ja uhrasivat suitsuketta ja viiniä kuvallesi, jonka olin käskenyt yhdessä jumalien kuvien kanssa tuoda tätä varten paikalle, ja tämän lisäksi herjasivat Kristusta ***– kaikki sellaista, johon todellista kristittyä sanotaan olevan mahdoton pakottaa. Monet, joita tällä syytöksellä haastetut (kristittynä oleminen) heti myönsivät olleensa kristittyjä, mutta jo hylänneensä sen; he olivat todellakin olleet kristittyjä, mutta luopuneet siitä pois, jotkut kolme vuotta sitten, jotkut aiemmin, jotkut niinkin kauan kuin kaksikymmentäviisi vuotta sitten. Kaikki nämä palvoivat kuvaasi ja jumalten patsaita, ja kirosivat Kristuksen." -Kirje on kirjoitettu n.112 jKr.

Mara Bar-Serapion
Syyrialainen Mara Bar-Serapion kirjoitti vankilassa ollessaan pojalleen kirjeen.
"What advantage did the Athenians gain from putting Socrates to death? Famine and plague came upon them as a judgment for their crime. What advantage did the men of Samon gain from burning Pythagoras? In a moment their land was covered with sand. What advantage did the Jews gain from executing their wise King? It was just after this that their kingdom was abolished. God justly avenged these three wise men: the Athenians died of hunger; the Samians were overwhelmed by the sea; the Jews ruined and driven from their land, live in dispersion. But Socrates did not die for good; he lived on in the teaching of Plato. Pythagoras did not die for good; he lived on in the statue of Hera. Nor did the wise king die for good; he lived on in the teaching which he had given."
- Kirje on ajoitettu vuosille 73-150 jKr.
Tässähän tosiaankin puhutaan vain kuninkaasta, eikä mainita suoraan Jeesuksen nimeä.
http://www.tektonics.org/jesusexist/serapion.html << Tuolla on jotain pohdiskelua siitä että tämä kirjeen laatija olisi todella tarkoittanut Jeesusta.

Lucian of Samosata (synt. 115 jKr.)
Lucian oli syyrialainen satiirikko joka morkkasi kristittyjä kirjoituksissaan. Jeesusta ei tosin mainita nimeltä, mutta ei jää epäselväksi ketä hän tarkoittaa.
"The Christians . . . worship a man to this day--the distinguished personage who introduced their novel rites, and was crucified on that account. . . . [It] was impressed on them by their original lawgiver that they are all brothers, from the moment that they are converted, and deny the gods of Greece, and worship the crucified sage, and live after his laws"

"He was second only to that one whom they still worship today, the man in Palestine who was crucified because he brought this new form of initiation into the world."

Eli ei kukaan näistä antiikin tyypeistä kyseenalaista Jeesuksen olemassa oloa. Se on vain tätä nykyajan eksytyksen aaltoa.
Löytyy paljon muitakin lähteitä jotka mainitsevat Jeesuksen, tässä nyt kerroin ne vakuuttavimmat. Tietysti Uusi Testamentti lasketaan myös tähän, vaikka sitä joka puolella halveksutaankin.

Raamattu kertoo Jeesuksen ristikuolemasta...
Matt. 27:51"Ja katso, temppelin esirippu repesi kahtia ylhäältä alas asti, ja maa järisi, ja kalliot halkesivat,"
Luuk. 23:44-45"Ja oli jo noin kuudes hetki. Niin yli kaiken maan tuli pimeys, jota kesti hamaan yhdeksänteen hetkeen,
sillä aurinko oli pimentynyt. Ja temppelin esirippu repesi keskeltä kahtia."

Ja tästä tapahtumasta löytyy myös kuvauksia muista lähteistä.

Thallus
Historioitsija Thallus mainitsee kirjoituksissaan(n.52 jKr.) tämän tapahtuman. Alkuperäiset kirjoitukset ovat kadonneet, mutta Julius Africanus kommentoi Thalluksen kertomusta omassa kirjassaan n. vuonna 220 jKr.
"Mitä pelottavin pimeys painosti koko maailmaa ja maanjäristys järkytti kallioita ja monet paikat Juudeassa ja muilla alueilla sortuivat. Tätä pimeyttä Thallus kutsuu Historiansa kolmannessa kirjassa auringonpimennykseksi – väärin minun mielestäni."

Phlegon
Kreikkalainen kirjailija Phlegon kirjoitteli joskus 137 jKr. seuraavaa...
"In the fourth year of the 202nd Olympiad (i.e., AD 33) there was ‘the greatest eclipse of the sun’ and that ‘it became night in the sixth hour of the day [i.e., noon] so that stars even appeared in the heavens. There was a great earthquake in Bithynia, and many things were overturned in Nicaea."
-Tämä kirjoitus on myös säilynyt Africanuksen toimesta.

Boldattu kohta on mielenkiintoinen väite sinulta. Noita Raamatun ristiriitoja taitaa olla aika lailla vaan. Muistaakseni evankeliumeissa oli aika räikeitäkin ristiriitoja. Voin niitä etsiä tarkemminkin paremmalla ajalla.

Vahingossa boldasin tuon. Voin sanoa että niihin ristiriitoihin on vastattu jo kymmenillä eri sivuilla netissä. Laitappa sitte tänne niitä oikein räikeitä ristiriitoja jos mielesi tekee.

Toi sun linkki ei kertonut sitten yhtään mitään tuosta valosta. On taas niin selittelyn makua tuossa tekstissä, että päätä huimaa. Väliaikaisia valoja ja salamoita, just just. Mistäs noi salamat olis sitten tulleet?
Myönnä jo suoraan, että tuossa luomistarinassa on räikeä virhe. Tainnut yksinkertaistamisessa kadota useammat jumalat, mutta jääneet virheet silti paikalleen.
Missäs välissä nämä miljardit kaukaiset galaksit on mainittu tuossa tarinassa? Tähdet on aika suuri yleistys, koska siihen aikaan kun tuo tarina on keksitty, ei ole pimeällä nähty kuin tähtiä ja kuu silloin tällöin. Kaukaisimmat tähdet ja galaksit eivät edes näy tänne asti. Missäs vaihees planeetat on luotu, ei taideta mainita sanallakaan? Johtuisko siitä, ettei niitä näy paljaalla silmällä?

Kertoihan se. Väitöksesi oli että valoa tulee ainoastaan auringosta, ja näinhän asia ei ole. Mistä minä tiedän tarkalleen mikä se valkeus on.
Virhe se taas on sinun päässäsi ainoastaan.
Eiköhän ne planeetat kuulu "tähdet"-kategoriaan.
http://www.christiananswers.net/q-eden/edn-ordercreation.html

Mihinkäs noi Kaksoisvirranmaan tutkimustulokset siitä muuttuis?

Ehkäpä ajoitusmenetelmät ovat kehittyneet, sekä uusia löytöjä tullut.

Et vastannut tuohon insestiperheväittämään. Ketkä nämä ihmiset olivat jotka alkoivat levittää näitä kertomuksia, koska Nooan perhe taisi olla ainoa joka selvisi? Mistä nää ihmiset sitten syntyi muusta kuin tästä insestiperheestä? Koko maailmahan hukutettiin ja he vain selvisivät.

Siis nämät kahdeksan ihmistä on selvinneet tulvasta(Nooa, vaimonsa, kolme poikaansa ja heidän vaimot)
Heistä on kehittyneet kaikki ihmiset ja tarinat.

Noi sun linkit ei petä ikään, joka kerta puolueellinen sivusto. Koita joskus linkittää sellaista missä asioita on tutkittu puolueettomasti. Noita Raamatun tapahtumien todenperäisyyttä on myös väärennetty aika törkeästi. Keksittyjä todisteita ym. Noista ennustuksista en sen enempää tiedä, mutta jos nämä löytyvät UT:sta, niin ennustukset on helppo tehdä jos jokin temppeli on jo sortunut ennen kuin on edes kirjoitettu mitään.

Mikä on puolueeton sivusto? joku evolutionistien foorumiko?
Kummasti taitaa puuttua historiasta lähes kaikki Raamatun tapahtumat ja faktat, jotka jostain kumman syystä ovat säilyneet vain Raamatussa.
Näin väitit alunperin.
Eli meinaatko että kaikki nuot kertomani arkeologiset löydöt on väärennetty? Jos ei sivut kelpaa niin etsi sitten itse vahvistusta noille mistä lystäät.
Teet läjän erilaisia väittämiä:"kummasti taitaa puuttua.." "onhan ne väärennetty", tuo sitä faktaa pöytään äläkä luule.

Noi evankeliumit eivät taida muutenkaan olla kovin luotettaviahttp://fi.wikipedia.org/wiki/Uusi_testamentti#Evankeliumien_synty
Aivan huokuu todenperäisyyttä nämä kirjoitelmat.

Tarinaa taas. Wikipediaan voi kirjoittaa mielensä mukaan tarinoita ilman mitään todisteita ja ne menevät täydestä.

Onko tuolla sinun linkilläsi jokin tarkoitus, koska siinä ei mainita tulvista kai mitään vaan tuo kirja kuvaili egyptiläisten käsitystä kuolemanjälkeisestä elämästä? Tuo asia taas johtaa pohtimaan mistä kristinusko on sielutarinansa pongannutkaan.

Niin tuossa kirjassa pitäisi olla kertomusta tuosta tulvasta.

Ja tuo kuva on jälleen creation.com sivustolta yllätys yllätys. Lopeta jo ton paskan viljely tänne tuolta sivulta.

Creation.com on loistava sivu jossa on laajasti juttuja eri alueilta.(Raamattu, historia, evoluutioteoria jne.)
Eiköhän noista tulvatarinoista löydy muualtakin juttua jos vain viitsit etsiä. Tämä on aika puuduttavaa todistella kun mielestäsi jokainen kreationistisivujen kertoma asia on valhetta. En jaksais jokaista Raamatussa/kreationistisivulla mainittua asiaa perustella useilla eri lähteillä.

Tarkoitin sitä, että kun "tulvan" jälkeen olisi ihmiset levinneet joka puolelle, niin koska heillä oli nämä 3 kertomusta, niin tämän takia joka puolelle muotoutui samankaltaiset uskonnot eli sinun mielestäsi siis kristillinen pohjakertomus olisi synnyttänyt muut uskonnot?
Pakko kysyä ketä nämä ihmiset edelleen ovat? Mistä he tulivat "tulvan" jälkeen joka hukutti koko maailman?

Kyllä näin on. Tai Raamatussa kerrotaan siitä kuinka Jumala sekoitti ihmisten kielen Baabelissa. Enään ei ymmärretty toisten puhetta. <<leviäminen eri puolille Monilla alkuperäiskansoilla on kertomuksia yhdestä Luojasta ja vedenpaisumuksesta esim. Inkat,Karenit, Lahut...
http://kreationismi.fi/?p=2&id=266 << tuolta lisää eri heimojen kertomuksista.
Kiinalainen luomiskertomus:
"In the beginning , the heavens and earth were still one and all was chaos. The universe was like a big black egg, carrying Pan Gu inside itself. After 18 thousand years Pan Gu woke from a long sleep. He felt suffocated, so he took up a broadax and wielded it with all his might to crack open the egg."
http://library.thinkquest.org/03oct/00875/text/ChineseC.htm

http://www.talkorigins.org/faqs/flood-myths.html#ArnhemLand <<<tulvakertomuksia.
Luulis linkin kelpaavan. Kertomuksia suuresta tulvasta on useilla eri kansoilla. Ja vieläpä se kertomus usein sisältää seuraavat asiat: kaiken Luoja joka vihastuu ihmisiin, suuri tulva, kourallinen ihmisiä pelastuu ja heistä polveutuvat ihmiset.

Samoalaiset:
"In a battle between Fire and Water (offspring of the primeval octopus), everything was overwhelmed by a 'boundless sea', and the god Tangaloa had the task of re-creating the world.
The only survivor of a deluge was a man or a lizard named Pili, who, by marriage with the stormy petrel, begat offspring to repopulate the land."

Andaman saaret:
"Some time after their creation, men grew disobedient. In anger, Puluga, the Creator, sent a flood which covered the whole land, except perhaps Saddle Peak where Puluga himself resided. Of all creatures, the only survivors were two men and two women who had the fortune to be in a canoe when the flood came. The waters sank and they landed, but they found themselves in a sad plight. Puluga recreated birds and animals for their use, but the world was still damp and without fire. The ghost of one of the peoples' friends took the form of a kingfisher and tried to steal a brand from Puluga's fire, but he accidentally dropped it on the Creator. Incensed, Puluga hurled the brand at the bird, but it missed and landed where the four flood survivors were seated."

Rotti (southwest of Timor):
"In former times, the sea flooded the earth and destroyed all plants and animals; only the peak of Lakimola remained above water. A man, with his wife and children, took refuge there, but the tide kept slowly rising for some months. They prayed to the sea to return to its old bed..."

Australia:
"Bunjil, the creator, was angry with people because of the evil they did, so he caused the ocean to flood by urinating into it. All people were destroyed except those whom Bunjil loved and fixed as stars in the sky, and a man and a woman who climbed a tall tree on a mountain, and from whom the present human race is descended."

Lifou (one of the Loyalty Islands):
"The natives laughed at the old man Nol for making a canoe far inland, but he declared that he would need no help getting it to the sea; the sea would come to it. When he had finished, rain fell in torrents, flooding the island and drowning everybody. Nol's canoe was lifted by the water. It struck a rock that was still out of water and split the rock two. (These two rocks can still be seen.) The waters then rushed back into the sea, leaving Lifou dry."

En ole lukemassa Raamattua.

Eipä ketään voi pakottaa lukemaan.

Jos perustelet vastauksesi jatkuvasti noilla creation.com linkeillä, niin ohitan ne täysin. Koita löytää vähän parempia lähteitä väitteillesi.
http://www.religioustolerance.org/noah_com.htm Näytti olevan joidenkin kristittyjen sivusto, mutta kattavan näköisesti oli tuota pohdittu. Yhtäläisyyksiä on vaan aika paljon. Jos tuota muotoa mietit, niin miksei se puinen kuutio samalla tavalla kellu kuin puinen laivakin? Enpä osaa sanoa äkkiseltään, miksi Gilgameshissä ei ollut isoa venettä. Ehkä kuutiolla oli jokin maaginen merkitys siihen aikaan?
Tässä kans lisää noista http://www.associatedcontent.com/article/1653641/the_floods_of_gilgamesh_v_genesis.html?cat=37

Kattavasti noissa Creation.com jutuissakin pohditaan asioita, käydään usein läpi epäilijöiden väittämät ja eri mahdollisuudet. Ikävä juttu jos linkit ei kelpaa, en löydä parempia.

Arkkien muodosta...

Tuo Gilgameshin kuutiohan pyörii vedessä kuin pallo konsanaan. Se on ehkä yksi naurettavimmista muodoista laivalle, ei minkäänlaista jämäkkyyttä.

Nooan arkki taas on muodoltaan juuri oikea.
3107noahsarksize_large.jpg

Tuon muotoisena arkki kestää koviakin myrskyjä. Nooan arkki kestäisi jopa yli 60 asteen kallistuksen menemättä ympäri.
http://creation.com/images/fp_articles/2004/ark_tilt_high_res.gif

Ark_crgoship1.jpg

Moderni rahtilaiva 550 jalkaa pitkä(167m) ja Nooan vastaava.

Ja voi vittu mitä paskaa toi kenguruselostus ja etenkin sen alapuolella ollut dinosaurusjuttu on. Kenguruita elää tällä hetkellä luontaisesti vain Australiassa ja Uudessa-Guineassa. Kai niitä olisi Aasia pullollaan jos nuo höpinät tuolla hörhösivulla pitäisi paikkansa.
Sotii muuten dinosauruksien fossiilit mukavasti tätä Raamattua vastaan. 6000 vuotta vanha maapallo on aika paljo nuorempi kuin nämä 65 miljoonaa vuotta vanhat dinot samalla pallolla.

paskaa paskaa, kaikki on paskaa.
Samalla logiikalla Aasia pitäisi olla pullollaan kaikkia eläimiä joita esiintyy vain tietyillä paikoilla maapalloa. Mistähän nämät kengurut ovat evolutionistien mukaan kehittyneet?
http://www.kreationismi.fi/?p=2&sp=0&id=201
http://www.youtube.com/watch?v=Z0CAhp-ZdFA
Maapallo on täynnä erilaisia eläimiä omine erikoisuuksineen. Kaikki näyttää suunnitellulta mutta silti pitää yrittää selittää mitä ihmeellisimmin saduin että kaikki on kehittyneet samasta. Kauan kauan sitten...
Otetaan vaikkapa Papukaija, se on niin räikeän värinen että se sotii kaikkia selviytymisen/naamioitumisen lakeja vastaan.
http://www.kreationismi.fi/?p=2&sp=0&id=201

Miksi 65 miljoonaa vuotta vanhat dinosauruksen luut...
*haisevat "kalmalle"
*Sisältävät pehmytkudosta
trex_softtiss.jpg

http://creation.com/schweitzers-dangerous-discovery-finnish
http://discovermagazine.com/2006/apr/dinosaur-dna

Miksi voimme nähdä tarkkoja dinosaurusten kuvauksia muinaisten ihmisten tekeminä?
*Australia
v12n3_fig7.jpg

*Stegosaurus kuvailtuna Cambodiassa sijaitsevassa temppelissä.
5812stegasaurus.jpg

*Amerikasta
dinodraw.jpg

19DinoOnRock.jpg

*Indonesia
corysaurindo.jpg.pagespeed.ce.ItenvAqhbr.jpg

Mä sanon kans vielä, etten oo lukemas Raamattua edelleenkään. Mikset voi suoraan vastata noihin, koska selvästi väität tietävän Raamatun sisällön kannesta kanteen?

Jos sanotaan, että isä, poika ja pyhä henki, niin tarkoittaako tuo että kristinuskolla on 3 jumalaa? Isä on eka, poika on toinen ja pyhä henki on se kolmas.

Itsellekö se noissa puhui vai?

En todellakaan väitä tietäväni Raamattua kannesta kanteen. Pyhä Kolminaisuus tarkoittaa sitä, että on yksi Jumala joka on ilmoittanut itsensä ihmisille kolmessa "persoonassa" Isä, Poika ja Pyhä Henki. Tämä selviää tarkemmin kun lukee Raamattua. "Luokaamme ihminen kuvaksemme" jne.
Joku on esittänyt vertauksen, että kuvittele jos sinä ihmisenä haluaisit pelastaa muurahaiset jotka sotivat keskenään ja et näe muuta mahdollisuutta kuin alentaa itsesi muurahaiseksi ja mennä niiden keskuuteen puhumaan järkeä... :)

Mun mielestä sun pitäs tutkia kriittisemmin Raamattua ja miettiä paljonko siihen onkaan todellisuudessa lainattu muualta.

Hei, mutta olethan säki päättänyt, että kaikki Raamattua ja kristinuskoa kritisoiva ja epäilevä on väärin ja huijausta. Jos pystyisit avaamaan tuota mieltäsi ja pohtimaan todella asioita noiden artikkelien antamilla ajatuksilla, niin näkisit tuon maailman suurimman kusetuksen taakse.
Niin Raamattuhan ei ole vanhentunut vaikka siinä on sanottu maapallon olevan litteä jne. Taidat olla itsekin vielä sitä mieltä. Jo tuollaisen naurettavuuden oleminen Raamatussa kertoo vain sen, että mistään ei ole tiedetty mitään ja kaikki asiat on oletettu olevan niin ja näin sekä jumalat aiheuttavat kaiken muun.

Et arvaakkaan kuinka kriittinen olen joskus ollut Kristinuskoa, Raamattua ja uskovaisia vastaan. Joskus levitin sanomaa tutuilleni siitä kuinka Raamattua on muutettu ja siihen on otettu vaikutteita yms. Tämän tein koska uskoin niitä puheita joita kokoajan kuuli ympärillään. En edes tarkistanut pitävätkö ne väitteet paikkansa. Monesti ne eivät perustu yhtään mihinkään.
Hyvä esimerkki on nyt tuo kun väität että Raamatussa kerrotaan maan olevan litteä... No kerroppa tarkemmin että missä kohdassa näin sanotaan?
Koska en ole vielä sellaista kohtaa itse nähnyt, olen kylläkin nähnyt kohtia joissa kuvaillaan maapalloa pyöreäksi, ympyräksi.

Sinulle tuon Gilgameshin ja Nooan tarinan samankaltaisuuden kynnyskysymys näyttää olevan tuo arkin muoto. Voin tutkia paremmalla ajalla miksi tuo on kuutio Gilgameshissa, mutta arvelen, että kuutiolla on ollut erityisasema muinaisessa Mesopotamiassa ja sen on kuviteltu olevan jokin maaginen esine ja siksi tuo olisi kuutioksi kuvattu.

On siellä muitakin eroavaisuuksia, kumma kyllä niin että niissä eroavaisuuksissa Nooan tarina on aina loogisempi.

Krea: Googlettamalla esim. noita dinosaurus kuvia tuli ekana vastaan seuraava:

http://palaeo-electronica.org/2011_1/236/fig_1.htm

Tuossa on siis eri valojen aallonpituuksilla tutkittu kuvaa ja nuo dinaosauruksen "jalat" eivat ole ihmisten tekemia. Miksi kreationistit eivat edes tuo tata nakemysta esiin, vaan pitavat tuota kuvan dinoa kiistattomana faktana? Eiko luotettavan sivun tehtavana ole arvioida todistusaineiston luotettavuutta.

En nyt ehdi muuhun vastata...

Jos Jumala on aina ja kaikkialla ja maapallo onkin vain 6000 vuoden ikäinen niin mitä Jumala teki ennen kuin loi tämän maapallon ?

Ymmärtäisin jos Jumala kehitti 4,5 miljardia vuotta maapalloa että on aika triviaalia kysyä mitä Hän teki ennen tätä maapalloa (...suunnitteli alkuräjähdystä ???), mutta jos maapallo onkin vain 6000 vuoden ikäinen niin sehän on Jumalalle vain silmän räpäys. Ja siinä tapauksessa Hänellä on ollut paljon aikaa touhuta muutakin.

Krea: En voi sanoa sinulle mitaan muuta kuin, etta heraa pahvi. Tietaakseni kalliomaalauksia on tutkittu todella paljon, joten luulisi niihin liittyvan analyysin olevan aika pitkalle vietya tieteena. Kukaan vakavasti otettava tiedemies ei pitaisi tuota kuvaa minaan todisteena dinojen ja ihmisten samanaikaiselle elamiselle, koska todisteet tuota vastaan perustuvat aivan muihin asioihin. Ennemmin tuollaisen kuvan loytyminen nahtaisiin esimerkkina muinaisten ihmisten mielikuvituksellisista kuvista. Tama olisi siina mielessa sensaatiomaista, etta kalliomaalaukset ovat tyypillisesti olleet realistisia ja harvemmin abstrakteja.

On taydellista itsepetosta vaittaa, etteiko joku tiedemies olisi tullut kuvan analyysissa toiseen lopputulokseen, mikali siina olisi epaselvyyksia. Nyt ei ole tullut. Ainoa "vastatodiste" on tuo sivusi, jonka analyysi on puhdasta spekulointia eika perustu mitenkaan varsinaiselle kallion seinan analyysille. Kyseinen sivu on nyt vain haluaa kovin voimakkaasti loytaa mita tahansa todisteita omille vaitteilleen ja koska fyysiset todisteet ovat harvassa, halutaan niista pitaa kiinni kaikin keinoin.

Tuosta stegosauruksestakin loytaa googlettamalla ties mita ja oletus on, etta nuo selan paalla olevat systeemit kuvaisivat takana olevia lehtia. Tuo temppeli on muuten myos rakennettu 1200-luvulla, joten epailetko oikeasti, etta sen ajan ihmiset olisivat nahneet stegosauruksia? Jos olisivat, niin miksi sitten stegosauruksista ei ole mitaan raamatun kertomuksissa? Stegosaurusten fossiileja on nimittain loytynyt Euroopasta, joten niita olisi nimenomaisesti pitanyt elaa niilla alueilla, joista raamatun kertomukset kertovat.

Back
Ylös Bottom