Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Sinähän ootkin harvinaisen fiksu kaveri tekemään johtopäätöksiä toisten yksittäisistä vastauksista kysymykseen "mikä on ihminen" ja "millä tavoin ihminen erottuu muista eläimistä". En tosin ylläty tuosta tulkinnastasi, sillä ilmeisesti luet näitä vastauksia kuin raamattua.
Itsepähän asetit kysymyksen "mikä ihminen on", ja nyt kun monet siihen ovat vastanneet, et kykenekään minkäälaiseen älylliseen keskusteluun vaan väännät väkisin tuommosta paskaa. Viitsi paljon sullekaan enempää alkaa mitään perustelemaan ku et kykene muiden mielipiteistä sisäistämään sitä ensimmäistäkään pointtia.
e. Kerropa itse, mikä nostaa ihmisen sellaiseen asemaan, että ihminen ei olekaan yksi maapallon eläinlajeista, vaan jotain muuta?
Ainakin tuo viimeinen kohta toteutuu tässä ketjussa ihan mukavasti![]()
Parhaimmillaan tällaisen maailmankatsomuksellisen keskustelun funktio ei mun nähdäkseni olisi tapella tai huutoväitellä tai käännyttää, vaan yrittää ymmärtää ja auttaa toisia ymmärtämään. Oon ihan hyviinkin keskusteluihin päässyt näistä aiheista sellaisten kaverien kanssa, joilla halu ymmärtää, etsiä ja löytää on suurempi kuin pätemisen tarve.Eli tän ketjun funktio on tapella?
Tuollainen kuva mulle muodostui saamistani vastauksista. En osaa muuta kuin tulkita lukemaani. En näe sun pään sisään, enkä osaa lukea rivien välistä.
Siksi mä haastan sut kirjottamaan vastauksen näkyviin. Toivoisin myös, ettet tulkitse mun kysymystä vaan luet sen niinkuin se on kirjoitettu.
Mä en väitä, että ihminen on jotain muuta, kuin eläin. Mä kysyn miten ihminen poikkeaa MUISTA eläimistä.
Vastaus sun kysymykseen:
Mikään ei nosta ihmistä sellaiseen asemaan, ettei ihminen olisi yksi maapallon eläinlajeista.
Parhaimmillaan tällaisen maailmankatsomuksellisen keskustelun funktio ei mun nähdäkseni olisi tapella tai huutoväitellä tai käännyttää, vaan yrittää ymmärtää ja auttaa toisia ymmärtämään. Oon ihan hyviinkin keskusteluihin päässyt näistä aiheista sellaisten kaverien kanssa, joilla halu ymmärtää, etsiä ja löytää on suurempi kuin pätemisen tarve.
Mun mielestä hedelmällinen keskustelu edellyttää argumentaatiotaitoa eikä mitään "HAHAHA! Vitu mitä passkaa!" -kommentteja ilman perusteluja.
No minä oon koko ajan koittanu sanoa, että ihmistä ei ole tarve nostaa muiden eläinten yläpuolelle, vaikka ihminen onkin kehittynein eläin. Olen sanonut, että ihminen on yksi eläinlajeista, vaikka onkin muita kehittyneempi useimmilla mittareilla. En nyt sitten tiedä miten sinä oot noista mun vastauksista (vai oletko ollenkaan) saanut sellaisen kuvan että pidän ihmistä satuolentona tai jotain muuta hassua. En tiedä edes tarkoititko tuon yhden postisi vittuiluksi, vai mitä se oli kun "vedit yhteen" jonkunlaisen maailmankatsomuksen sulle tulleiden vastausten perusteella. Ainakin se posti vahvasti haiskahti jonkinlaiselta vittuilulta.
Anyways, eihän me olla edes eri mieltä, jos sinäkin olet sitä mieltä että ihminen on yksi maapallon eläinlajeista. Aikaisempien postiesi perusteella sain kuvan että nostat ihmisen johonkin eliöluokkaan jota ei ole edes olemassa...
http://www.kotimaa24.fi/uutiset/kotimaa/4903-suomen-uskontojohtajat-uskontoa-voitava-vaihtaa-ilman-painostustaSuomen uskontojohtajat korostavat uskonnonvapauden merkitystä ihmisoikeuksille ja yhteiskunnan kehitykselle. Lausunnossa, jossa on mukana niin kristittyjen, juutalaisten kuin muslimien edustus, todetaan, että uskontoa saa vaihtaa eikä ketään pidä painostaa ennen tai jälkeen uskonnon valinnan.
Onhan tuo Pat viihdyttävä hemmo.Vanha vihainen ateisti iskee jälleen:
Kommentteja?
Mä kirjoitin yhteenvedon, että saataisiin keskustelua mahdollisista epäkohdista, joita siinä havaitsette. Kyseessä on mun maailmankuva, eikä sen esittämistä tulisi tulkita vittuiluna. Jos mä olen väärässä, niin sehän kertoo MUN typeryydestä ja tietämättömyydestä. Esitän kysymyksiä siksi, että haluaisin parannusta tilanteeseen ja olen avoin erilaisille näkökulmille.
Jos lähdetään siitä, että ihminen on yksi eliö muiden joukossa, niin miten ihminen eroaa muista eliöistä?
Mun näkemys on se, ettei ihminen erotu muista eliöistä sen kummemmin, kun on vain erinlainen, niin kuin kaikki muutkin otukset ovat omanlaisiaan. Ihminen keskittyy itseensä pääasiassa, niin kuin kaikki muutkin otukset. Välillä ihmetellään ja yritetään ymmärtää toisten maailmaa.
, mutta pointtini on kuitenkin tämä. Me ei itsekkään ymmärretä kaikkia miten muut lajit toimivat täysin se on meillekkin ratkaisematon maailma. Se missä eläimet esimerkiksi masteroivat äänitaajuuksien käytön kommunikoinnissaan, me ei osata hyödyntää sitä, kuin mekaanisesti. Eli monille eläimille tuo taajuuksien käyttö on luonnollista, kun me taas vastaavasti yritetään ratkoa ja miettiä sen kokonaisvaltaisia toimintaperiaatteita... vähän niin kuin meidän kissa miettii tuota mihin se vesi katoaa, eli ongelmanratkaisuihin kiinnostusta on molemminpuolin...Siksi mä kysyin kuinka ihminen voitaisiin määritellä. Ikävä kyllä kukaan ei ole osannut vastata kysymykseeni mitään muuta, kuin ettei ihminen ole muiden eläinten yläpuolella.
Jos lähdetään siitä, että ihminen on yksi eliö muiden joukossa, niin miten ihminen eroaa muista eliöistä?
Olen ratsastanut hevosillakin ja omistanutkin sellaisen, silti se vetää mua halutessaan 100-0 turpaan tai suunnistaa ilman mitään apuvälineitä kotiin paikasta x paremmin, kuin minä. Se, että se eläin haluaa yhteistyötä kanssani on eri juttu, kuin se että loisin itselleni illuusion olevani yhtään sen ylempänä kenenkään olion kanssa.
Sinä nyt oletkin valitettavan typerä yksilö joka ei tajua käyttää hyväkseen apuvälineitä. Ei se mitään, eivät useimmat hevosetkaan tajua.
Pakko todeta alkuun, että mukava lumipallo lähti tästä pyörimään kun kommentoin muutamalla linkillä Krean väitteitä alunperin. Oma tietoisuus näistä eri uskonnoista ja historiasta on todella vajavainen, mutta kokoajan tässä lisää oppii, kun pitää perustella omaa näkökantaa.
Yksi sana selittää kaiken tuon miksi useista jumalista mentiin vain yhteen: yksinkertaistaminen. Kuten linkitit vastauksessasi tämän linkin http://www.apologetiikkawiki.fi/Raamatun_alkukertomuksien_luotettavuus jossa mainitaan muutaman kerran sana yksinkertainen ja yksinkertaistettu.
Muistaakseni tämä kristinuskon jumala on tappanut suhteellisen ison kasan ihmisiä. Vai olivatko nämä vain käskyjä, no joka tapauksessa sama asia. Aika onneton tämä jumala, jos ei itse saa tuollaisia aikaan. Tässä ketjussa taisi olla joku sivu sitten noita tappoja kuvaava kuvakin.
Mielikuvituksesta puhuttaessa sunkin on pakko myöntää, että sitä on todellakin käytetty näissä jumala-asioissa aika reilusti uskonnosta riippumatta. Kun ei asioita osattu selittää, niin keksittiin jumala joka sitte aiheutti nämä.
Jatko-osaa on hyvä alustaa jo etukäteen, kun on tiedetty että tarvitaan vielä tällainen ylösnousemustarina, joka muissa sen ajan uskonnoissa oli jo. Siihen vielä dramaattinen loppu ja tarina on niin ylivertainen, että sen on pakko iskeä. Missä näitä ennustuksia sitten esiintyy? Näistä Raamatun tapahtumista on todella vähän mitään tietoa puolueettomissa lähteissä. Evankeliumitkin olivat kaikkea muuta kuin historiallisia kirjoituksia. Niiden tarkoitus oli vain ja ainoastaan tukea tätä Jeesus-myyttiä muka totena. Henkilöstä nimeltä Jeesus ei taida olla oikeastaan mitään todisteita eikä etenkään näistä ihmeteoista.
Kai tollane luonnonmullistus olisi jäänyt muuallekin muistiin kuin vaan Raamattuun.
Boldattu kohta on mielenkiintoinen väite sinulta. Noita Raamatun ristiriitoja taitaa olla aika lailla vaan. Muistaakseni evankeliumeissa oli aika räikeitäkin ristiriitoja. Voin niitä etsiä tarkemminkin paremmalla ajalla.
Toi sun linkki ei kertonut sitten yhtään mitään tuosta valosta. On taas niin selittelyn makua tuossa tekstissä, että päätä huimaa. Väliaikaisia valoja ja salamoita, just just. Mistäs noi salamat olis sitten tulleet?
Myönnä jo suoraan, että tuossa luomistarinassa on räikeä virhe. Tainnut yksinkertaistamisessa kadota useammat jumalat, mutta jääneet virheet silti paikalleen.
Missäs välissä nämä miljardit kaukaiset galaksit on mainittu tuossa tarinassa? Tähdet on aika suuri yleistys, koska siihen aikaan kun tuo tarina on keksitty, ei ole pimeällä nähty kuin tähtiä ja kuu silloin tällöin. Kaukaisimmat tähdet ja galaksit eivät edes näy tänne asti. Missäs vaihees planeetat on luotu, ei taideta mainita sanallakaan? Johtuisko siitä, ettei niitä näy paljaalla silmällä?
Mihinkäs noi Kaksoisvirranmaan tutkimustulokset siitä muuttuis?
Et vastannut tuohon insestiperheväittämään. Ketkä nämä ihmiset olivat jotka alkoivat levittää näitä kertomuksia, koska Nooan perhe taisi olla ainoa joka selvisi? Mistä nää ihmiset sitten syntyi muusta kuin tästä insestiperheestä? Koko maailmahan hukutettiin ja he vain selvisivät.
Noi sun linkit ei petä ikään, joka kerta puolueellinen sivusto. Koita joskus linkittää sellaista missä asioita on tutkittu puolueettomasti. Noita Raamatun tapahtumien todenperäisyyttä on myös väärennetty aika törkeästi. Keksittyjä todisteita ym. Noista ennustuksista en sen enempää tiedä, mutta jos nämä löytyvät UT:sta, niin ennustukset on helppo tehdä jos jokin temppeli on jo sortunut ennen kuin on edes kirjoitettu mitään.
Noi evankeliumit eivät taida muutenkaan olla kovin luotettaviahttp://fi.wikipedia.org/wiki/Uusi_testamentti#Evankeliumien_synty
Aivan huokuu todenperäisyyttä nämä kirjoitelmat.
Onko tuolla sinun linkilläsi jokin tarkoitus, koska siinä ei mainita tulvista kai mitään vaan tuo kirja kuvaili egyptiläisten käsitystä kuolemanjälkeisestä elämästä? Tuo asia taas johtaa pohtimaan mistä kristinusko on sielutarinansa pongannutkaan.
Ja tuo kuva on jälleen creation.com sivustolta yllätys yllätys. Lopeta jo ton paskan viljely tänne tuolta sivulta.
Tarkoitin sitä, että kun "tulvan" jälkeen olisi ihmiset levinneet joka puolelle, niin koska heillä oli nämä 3 kertomusta, niin tämän takia joka puolelle muotoutui samankaltaiset uskonnot eli sinun mielestäsi siis kristillinen pohjakertomus olisi synnyttänyt muut uskonnot?
Pakko kysyä ketä nämä ihmiset edelleen ovat? Mistä he tulivat "tulvan" jälkeen joka hukutti koko maailman?
En ole lukemassa Raamattua.
Jos perustelet vastauksesi jatkuvasti noilla creation.com linkeillä, niin ohitan ne täysin. Koita löytää vähän parempia lähteitä väitteillesi.
http://www.religioustolerance.org/noah_com.htm Näytti olevan joidenkin kristittyjen sivusto, mutta kattavan näköisesti oli tuota pohdittu. Yhtäläisyyksiä on vaan aika paljon. Jos tuota muotoa mietit, niin miksei se puinen kuutio samalla tavalla kellu kuin puinen laivakin? Enpä osaa sanoa äkkiseltään, miksi Gilgameshissä ei ollut isoa venettä. Ehkä kuutiolla oli jokin maaginen merkitys siihen aikaan?
Tässä kans lisää noista http://www.associatedcontent.com/article/1653641/the_floods_of_gilgamesh_v_genesis.html?cat=37
Ja voi vittu mitä paskaa toi kenguruselostus ja etenkin sen alapuolella ollut dinosaurusjuttu on. Kenguruita elää tällä hetkellä luontaisesti vain Australiassa ja Uudessa-Guineassa. Kai niitä olisi Aasia pullollaan jos nuo höpinät tuolla hörhösivulla pitäisi paikkansa.
Sotii muuten dinosauruksien fossiilit mukavasti tätä Raamattua vastaan. 6000 vuotta vanha maapallo on aika paljo nuorempi kuin nämä 65 miljoonaa vuotta vanhat dinot samalla pallolla.
Mä sanon kans vielä, etten oo lukemas Raamattua edelleenkään. Mikset voi suoraan vastata noihin, koska selvästi väität tietävän Raamatun sisällön kannesta kanteen?
Jos sanotaan, että isä, poika ja pyhä henki, niin tarkoittaako tuo että kristinuskolla on 3 jumalaa? Isä on eka, poika on toinen ja pyhä henki on se kolmas.
Itsellekö se noissa puhui vai?
Mun mielestä sun pitäs tutkia kriittisemmin Raamattua ja miettiä paljonko siihen onkaan todellisuudessa lainattu muualta.
Hei, mutta olethan säki päättänyt, että kaikki Raamattua ja kristinuskoa kritisoiva ja epäilevä on väärin ja huijausta. Jos pystyisit avaamaan tuota mieltäsi ja pohtimaan todella asioita noiden artikkelien antamilla ajatuksilla, niin näkisit tuon maailman suurimman kusetuksen taakse.
Niin Raamattuhan ei ole vanhentunut vaikka siinä on sanottu maapallon olevan litteä jne. Taidat olla itsekin vielä sitä mieltä. Jo tuollaisen naurettavuuden oleminen Raamatussa kertoo vain sen, että mistään ei ole tiedetty mitään ja kaikki asiat on oletettu olevan niin ja näin sekä jumalat aiheuttavat kaiken muun.
Sinulle tuon Gilgameshin ja Nooan tarinan samankaltaisuuden kynnyskysymys näyttää olevan tuo arkin muoto. Voin tutkia paremmalla ajalla miksi tuo on kuutio Gilgameshissa, mutta arvelen, että kuutiolla on ollut erityisasema muinaisessa Mesopotamiassa ja sen on kuviteltu olevan jokin maaginen esine ja siksi tuo olisi kuutioksi kuvattu.