Maailmankatsomusthread (uskontokeskustelut kaikki tänne)

Ihminen koostuu vedestä, hapesta, hiilestä jne. Kaikki tunnettu elämä muodostuu hiiliyhdisteistä ja on siinä mielessä tullut tomusta.
Vakuuttava selitys (;)), mutta tuo "nainen kylkiluusta" -kohta jäi ikävästi häiritsemään kun et sitä mitenkään selittänyt.

Sanotko sä arkikielessä, että aurinko nousee, vai että maapallo tulee nyt sellaiseen kulmaan akseliinsa nähden, että aurinko tulee näkyviin tässä paikassa, jossa nyt olemme? Entä ymmärsivätkö sen ajan juutalaiset lähiavaruuden heliosentrisenä vai geosentrisenä? Tässä on kyse taas siitä kulttuurisidonnaisuudesta, josta jossain aiemmassa viestissäni kirjoitin.
Selvästi ymmärsivät maailman geosentrisenä. Sen takia tuossa kirjassa puhutaankin Jumalan tavasta pidentää päivää nimenomaan pysäyttämällä aurinko. Todellisuudessahan tällaisessa tapauksessa maapallon pyöriminen oman akselinsa ympäri pitäisi keskeyttää. Sähän väitit, ettei ole mitään ristiriitaa. Nyt näytät hyväksyvän ristiriidan, mutta selität sen kulttuurisidonnaisuudella, mikä on täysin irrelevantti pointti. Eli ristiriita on, yes?

Kiitos tästä kysymyksestä :D

Punahilkkahan lienee allegoria nuoren tytön orastavasta seksuaalisuudesta. Punainen väri symboloi kuukautiskierron alkamista (tai vaihtoehtoisesti neitsyyttä). Susi kuvaa miestä, jonka vaarallisuudesta satu varoittelee. Syöminen voidaan nähdä raiskauksena tai seksuaalisena aktina, jonka jälkeen Punahilkan viattomuus on iäksi mennyt. Alkuperäisessä tarinassa Punahilkan pitää heittää vaatteensa (eli neitsyyttä kuvaavan hilkkansa) tuleen ja mennä sänkyyn suden viereen, ennen kuin susi syö Punahilkan. Lopussa ei tietenkään tule ketään kilttiä metsästäjää pelastamaan. Eli kun Punahilkkaa tulkitaan allegoriana, se on varsin oivallinen varoitus nuorille tytöille olla sekaantumatta vastakkaiseen sukupuoleen liian aikaisessa vaiheessa. Satu voidaan ymmärtää myös varoitteluna seksuaalisista hyväksikäyttäjistä.
Niin, mutta tuokin tarina tapahtui kerran oikeasti. Ja silloin metsästäjä tuli pelastamaan Punahilkan.

Näin saadaan Punahilkasta totta Raamatun tapaan. Jes. :D
Onko Aatamin pakko olla mielikuvitushahmo? Vai onko Aatami jonkinlainen "The Missing Link", apinoiden jälkeläinen ja ihmiskunnan kantaisä? En osaa sanoa. Tunnen monta kristittyä, jotka eivät keskity uskossaan tähän yksityiskohtaan, vaan Jeesuksen sovitustyöhön. Riippumatta siitä, onko joku alkuihminen syönyt väärän näköisen omenan Itä-Afrikan viidakossa aikakausia sitten.
Okei. Aatami on ihmiskunnan kantaisä. Jonka kylkiluusta syntyi ihmiskunnan kantaäiti. Ei perhana... no, kyllä sä vielä tohonkin jotain keksit.

Niin. Monien kristittyjen mukaan Kristuksen ristinkuolemaan ja ylösnousemukseen sisältyy Jumalan suurin mysteeri, jonka kautta maailma on vapahdettu.
Se on kätevää kun kaikki järjettömyydet voi aina selittää tuolla "God works in mysterious ways" -mantralla.

Käytitkö nyt sinä-passiivia vai viittasitko muhun ihan henkilökohtaisesti? Jos tässä yhteydessä kirjoitit vastauksena suoraan mun tekstiin, oon aika loukkaantunut siitä, miten välinpitämättömästi ja epätarkasti sä luet mun kirjoituksia. Mielestäni en ole hirveämmin "muokannut" Raamattua ainakaan tämän helvetti-teeman tiimoilta, vaan ihmettelin edellisessä viestissäni aivan samoja asioita kuin sinäkin.
Olen pahoillani, jos kommenttini loukkaa, mutta olen todellakin sitä mieltä, että sinä muokkaat Raamattua kun väität, ettei se ole ristiriidassa esim. juuri edellä käsiteltyjen tieteellisten faktojen kanssa.

Hauskasti sanottu.

Mä tykkään kyseenalaistaa, enkä halua katsoa asioita turhan mustavalkoisesti. Haluan nähdä perusteluja useammalle kuin yhdelle kannalle ja niiden perusteella valita omani. Sun argumentit ei oo saaneet mua kyllä yhtään vahvemmin kallistumaan sun kannalle, pikemminkin päinvastoin.
Totta puhuakseni mulle on edelleen hieman pimennossa, että mikä se sun kanta on ja mistä kannasta olen epäonnistunut sinut vakuuttamaan.

Vakuuttava selitys (;)), mutta tuo "nainen kylkiluusta" -kohta jäi ikävästi häiritsemään kun et sitä mitenkään selittänyt.
Joudun tunnustamaan tietämättömyyteni ja sijoittamaan threadin henkeen sopien tähän sitaatin, jonka löysin netistä:
Gen. 2:21-22 sanotaan, että nainen tehtiin miehen kylkiluusta. Tarkka käännös heprean sanasta tsela on tässä, kuten muuallakin Raamatussa, "puolet". Kylkiluu selitys on syntynyt kääntäjien keskuudessa, koska näytti mahdottomalta leikata mies puoliksi muodostaakseen naisen. Vuodesta 1953 (Watson ja Crick) alkaen olemme tienneet, että perinnöllisyysaines "asuu" kromosomien DNA:ssa. Tavallaan tasan puolet yksilön solujen sisällöstä on toiselta vanhemmalta peräisin, toinen puolisko toiselta.
Lähde: http://www.helsinki.fi/~pjojala/Raamatun_virheet.htm. En ole varma, pitääkö selitys paikkansa, mutta mielestäni tuo yksityiskohta, olipa se tulkittava kirjaimellisesti tai allegorisesti, ei edelleenkään ole kristinuskon sanoman kannalta keskeinen.

Selvästi ymmärsivät maailman geosentrisenä. Sen takia tuossa kirjassa puhutaankin Jumalan tavasta pidentää päivää nimenomaan pysäyttämällä aurinko. Todellisuudessahan tällaisessa tapauksessa maapallon pyöriminen oman akselinsa ympäri pitäisi keskeyttää. Sähän väitit, ettei ole mitään ristiriitaa. Nyt näytät hyväksyvän ristiriidan, mutta selität sen kulttuurisidonnaisuudella, mikä on täysin irrelevantti pointti. Eli ristiriita on, yes?
Eli olisiko tässä kohdassa Raamattua pitänyt tulla selitys siitä, että maapallo kiertääkin aurinkoa? Olisiko juutalaisten Raamatun kirjoittajien pitänyt olla kaikkitietäviä universumin rakenteen suhteen? Entä voiko tuon auringon pysäyttämisen nähdä samanlaisena kielikuvana kuin sen, kun me sanomme, että "aurinko nousee" tai "aurinko laskee"?

Niin, mutta tuokin tarina tapahtui kerran oikeasti. Ja silloin metsästäjä tuli pelastamaan Punahilkan.

Näin saadaan Punahilkasta totta Raamatun tapaan. Jes. :D
Niin. Paitsi että kukaan ei ole väittänyt Punahilkan olevan tosi eikä todellisen Punahilkan elämää, opetuksia tai väitettyjä ihmeitä ole dokumentoitu yksityiskohtaisesti. Eli Punahilkalle ei ole samanlaista historiallista todistusta kuin Jeesukselle.

Se on kätevää kun kaikki järjettömyydet voi aina selittää tuolla "God works in mysterious ways" -mantralla.
Niin on :D

Esimerkiksi Søren Kierkegaardin mukaan ratkaisu paradoksaaliin absurdiuteen ihmisen suorittaman merkityksen etsinnän ja maailmankaikkeuden näennäisen merkityksettömyyden välillä on uskon hyppy. Tämä vaatii järkiperusteiden hylkäämistä, koska ihmiselämä on liian lyhyt ja resurssit liian vähäiset totuuden perusteelliseen selvittämiseen. Albert Camus kutsui tätä filosofiseksi itsemurhaksi.

Kuitenkin Kierkegaardin ajatus uskosta vastaa aikalailla mun omaa käsitystä: Usko vaatii uskon loikan eikä voi siten perustua varmaan todistusaineistoon. Eihän usko ole uskoa, jos sille on varmoja todisteita. Mun käsittääkseni usko ei tarvitse vedenpitäviä faktuaalisia perusteluja. Järkisyyt voivat kuitenkin (ehkä) kumota uskon. Näin siis yksikin pitävä todiste uskoa vastaan saattaa kumota sen.

Tällä hetkellä suurin kynnyskysymys ja järjenvastaisuus mulle henkilökohtaisesti on uskonvalinnan kysymys. On myös muita ongelmia, joita oon tässäkin ketjussa tuonut esiin. Raamatun väitetty ristiriitaisuus evoluutioteorian tai heliosentrisyyden kanssa ei kuitenkaan kuulu niihin.

Olen pahoillani, jos kommenttini loukkaa, mutta olen todellakin sitä mieltä, että sinä muokkaat Raamattua kun väität, ettei se ole ristiriidassa esim. juuri edellä käsiteltyjen tieteellisten faktojen kanssa.
Toit tuon kommenttisi esiin, kun keskusteltiin helvetistä/kadotuksesta. Siinä asiayhteydessä suorastaan hämmästyin sun kommentista, koska olin myöntänyt esiin tuomasi uskonvalinnan näennäisen epäoikeudenmukaisuuden, jota olin itsekin ihmetellyt aiemmin ketjussa. Menen harvoin henkilökohtaisuuksiin tai yleistyksiin, mutta tässä kohdassa on todettava, että sun aggressiivinen keskustelutyyli ei edes pyri näkemään asioita toisesta näkökulmasta tai kyseenalaistamaan omia väitteitään. Näät ilmeisesti myös muiden väitteet yhtälailla mustavalkoisina.

Totta puhuakseni mulle on edelleen hieman pimennossa, että mikä se sun kanta on ja mistä kannasta olen epäonnistunut sinut vakuuttamaan.
Sun kanta on selkeästi kovan linjan antiteismi. Michael Martinin skaalalla oot todennäköisesti aika lähellä seiskaa. Mun kannalla ei ole nähdäkseni tän keskustelun kannalta juurikaan väliä. Sen voin kuitenkin sanoa, etten edusta kumpaakaan ääripäätä.

Näiden viimeisimpien viestien myötä muistin, miksi lopetin aikoinaan tähän threadiin kirjoittamisen. Pohdiskelevaa keskustelua lienee turha odottaa.

ektomorfi, saattaa olla, etten jaksa enää vastata sun viesteihin. Sen sijaan jos joku haluaa oikeasti keskustella asioista, olisin kiinnostunut lukemaan mielenkiintoisia väitteitä ja päteviä perusteluja.

Eli olisiko tässä kohdassa Raamattua pitänyt tulla selitys siitä, että maapallo kiertääkin aurinkoa? Olisiko juutalaisten Raamatun kirjoittajien pitänyt olla kaikkitietäviä universumin rakenteen suhteen?
Niin siis eikös raamattu ole Jumalan sanaa ja kaikki siinä on totta? En tarkoita sua, mutta joidenkin tähänkin threadiin kirjoittaneiden mielestä näin on. Miten totta olevassa kirjassa voi olla asiavirhe? Niin juu, kun Ihminen sen on kirjoittanut ja ihminen on erehtyväinen. Mutta luulis nyt Jumalan kaikkivoipana korjanneen tuollaisen virheen. Tai sit sitä ei kiinnosta, kun se on muutenkin niin kova jätkä. Okei okei. Huono, mutta oli pakko jotain sanoa, enkä jaksanut parempaakaan keksiä, vaikka olishan tonkin voinut vääntää vaikka miten.

Mutta mites toi raamatun tulkinta noin muuten? Kuka sen määrää miten sitä pitäisi tulkita? Siinähän asiat kääntyy ihan päälaelleen tulkinnan mukaan. Joskus keskiajallakin kirkko veti rahvasta kuivana kakkoseen oikein huolella vallanhimoissaan ja tulkitsi raamattua miten sattui. Ja kansa uskoi. Se Jumalan sana oli niillekin silloin ihan yhtä todellista kuin meille nyt, vaikka sanoma oli ihan eri. Ja samasta Jumalasta kuitenkin kyse.
Sun kanta on selkeästi kovan linjan antiteismi. Michael Martinin skaalalla oot todennäköisesti aika lähellä seiskaa.
Meikäläinen olisi seiska, jos ymmärtäisin miten jonkun olemattoman olemassaoloa voidaan pitää perustellusti epätotena. Miten olemattoman olemattomuuden voi todistaa? Jos ei voi, niin miten sen olemattomuudelle löytyy perusteita? Mutta niin kauan en usko, ennen kuin löytyy mitään järkevää perustetta toiseenkaan suuntaan. Olen luonteeltani niin skeptinen, että usko ei muhun tartu, vaan sen pitää olla tieto.

Onko kukaan teistä ikinä pohtinut mikä ihminen lopulta on? Mikä tekee ihmisestä ihmisen ja erottaa ihmisen eläimestä? Luomiskertomuksen analysointi muuttuu mielenkiintoisemmaksi, jos ensin määritellään mikä ihminen oikeastaan on.

Joudun tunnustamaan tietämättömyyteni ja sijoittamaan threadin henkeen sopien tähän sitaatin, jonka löysin netistä:Lähde: http://www.helsinki.fi/~pjojala/Raamatun_virheet.htm. En ole varma, pitääkö selitys paikkansa, mutta mielestäni tuo yksityiskohta, olipa se tulkittava kirjaimellisesti tai allegorisesti, ei edelleenkään ole kristinuskon sanoman kannalta keskeinen.
Edelleenkin vain sinun tulkintasi.

Eli olisiko tässä kohdassa Raamattua pitänyt tulla selitys siitä, että maapallo kiertääkin aurinkoa? Olisiko juutalaisten Raamatun kirjoittajien pitänyt olla kaikkitietäviä universumin rakenteen suhteen? Entä voiko tuon auringon pysäyttämisen nähdä samanlaisena kielikuvana kuin sen, kun me sanomme, että "aurinko nousee" tai "aurinko laskee"?
Tätähän tämä on. Niin kuin sanoin heti tämän keskustelumme alussa, tuollaisella luovalla tulkinnalla saa vaikka perunasta kirahvin. Sinä tivasit esimerkkejä ristiriidoista ja minä annoin niitä (ja lisää löytyisi). Ja sitten sinä teit perunasta kirahvin. Am I right or am I right?

Niin. Paitsi että kukaan ei ole väittänyt Punahilkan olevan tosi eikä todellisen Punahilkan elämää, opetuksia tai väitettyjä ihmeitä ole dokumentoitu yksityiskohtaisesti. Eli Punahilkalle ei ole samanlaista historiallista todistusta kuin Jeesukselle.
Irrelevanttia. Pointti on se, että sadusta kuin sadusta saa kyllä yhteensopivan todellisuuden kanssa kun tarpeeksi pinnistää eikä anna kriittisen ajattelun tulla tielle.
Jeesuksen historiallisuudesta lienee turha ruveta väittelemään. Kunhan toteaa sen, että yksikään "Jeesuksen aikana" elänyt historioitsija ei kaveria missään maininnut. Jumala meni aika hyvin tutkan alta...

Niin on :D

Esimerkiksi Søren Kierkegaardin mukaan ratkaisu paradoksaaliin absurdiuteen ihmisen suorittaman merkityksen etsinnän ja maailmankaikkeuden näennäisen merkityksettömyyden välillä on uskon hyppy. Tämä vaatii järkiperusteiden hylkäämistä, koska ihmiselämä on liian lyhyt ja resurssit liian vähäiset totuuden perusteelliseen selvittämiseen. Albert Camus kutsui tätä filosofiseksi itsemurhaksi.

Kuitenkin Kierkegaardin ajatus uskosta vastaa aikalailla mun omaa käsitystä: Usko vaatii uskon loikan eikä voi siten perustua varmaan todistusaineistoon. Eihän usko ole uskoa, jos sille on varmoja todisteita. Mun käsittääkseni usko ei tarvitse vedenpitäviä faktuaalisia perusteluja. Järkisyyt voivat kuitenkin (ehkä) kumota uskon. Näin siis yksikin pitävä todiste uskoa vastaan saattaa kumota sen.

Tällä hetkellä suurin kynnyskysymys ja järjenvastaisuus mulle henkilökohtaisesti on uskonvalinnan kysymys. On myös muita ongelmia, joita oon tässäkin ketjussa tuonut esiin. Raamatun väitetty ristiriitaisuus evoluutioteorian tai heliosentrisyyden kanssa ei kuitenkaan kuulu niihin.
Kätevää, mutta ei kovin vakuuttavaa.

Niin kuin näytät itsekin ymmärtävän, "uskon hyppy" on mielivaltainen teko ja todella huono idea, jos totuus kiinnostaa. Mutta jos pelkkä lohtu ja toivo kiinnostaa, ja pystyt itseäsi huijaamaan, niin mikäpä hänessä. Loppujen lopuksihan "usko" ei kuitenkaan ole ns. tahdon asia. Ei sitä kukaan pysty itseään pakottamaan uskomaan mihinkään. Jos siis sattuu olemaan looginen ja kriittinen ajattelija, on tarjolla Raamatun mukaan ikuinen kidutus, vaikka kuinka haluaisi uskoa.

Toit tuon kommenttisi esiin, kun keskusteltiin helvetistä/kadotuksesta. Siinä asiayhteydessä suorastaan hämmästyin sun kommentista, koska olin myöntänyt esiin tuomasi uskonvalinnan näennäisen epäoikeudenmukaisuuden, jota olin itsekin ihmetellyt aiemmin ketjussa. Menen harvoin henkilökohtaisuuksiin tai yleistyksiin, mutta tässä kohdassa on todettava, että sun aggressiivinen keskustelutyyli ei edes pyri näkemään asioita toisesta näkökulmasta tai kyseenalaistamaan omia väitteitään. Näät ilmeisesti myös muiden väitteet yhtälailla mustavalkoisina.

Ehkä voisit osoittaa missä kohtaa tää mun "oma totuuteni" ansaitsee kritiikkiä? Kovasti kiinnostaa kuulla, jos jotain aiheellista kritiikkiä löytyy. Turha se on mulle suuttua, jos mitään et keksi.

Niin toin sen esiin helvetistä puhuttaessa, ja kyseisestä viestistäni näkyy, että kommenttini oli ehdollinen. Jos kiellät helvetin, muokkaat aika radikaalisti Raamattua niin kuin näytät jo muokkaavan parin muun asian kohdalla. Missä ongelma?
Sun kanta on selkeästi kovan linjan antiteismi. Michael Martinin skaalalla oot todennäköisesti aika lähellä seiskaa. Mun kannalla ei ole nähdäkseni tän keskustelun kannalta juurikaan väliä. Sen voin kuitenkin sanoa, etten edusta kumpaakaan ääripäätä.

Näiden viimeisimpien viestien myötä muistin, miksi lopetin aikoinaan tähän threadiin kirjoittamisen. Pohdiskelevaa keskustelua lienee turha odottaa.

ektomorfi, saattaa olla, etten jaksa enää vastata sun viesteihin. Sen sijaan jos joku haluaa oikeasti keskustella asioista, olisin kiinnostunut lukemaan mielenkiintoisia väitteitä ja päteviä perusteluja.

Kovan linjan antiteismi. Kuulostaa tosi ikävältä. Ja vielä seiska jollain skaalalla (en ole ns. "vahva ateisti" btw). Selvä. Oliko jotain kritiikkiä vai pelkästään nämä termit, jotka kuulostaa tosi ikäviltä ja silleen?

Niin, sä taidatkin olla se sama jannu, joka aiemmin kirjoitteli viestiä viestin perään ja kyseli kaikilta kaikenlaista, mutta ei useista yrityksistä huolimatta paljastanut mitään omista ajatuksistaan (korjaa, jos muistan väärin). Vaikka kyllähän susta jo jonkinlaisen kuvan on saanut. Pakoilet avointa keskustelua ja pyrit snaippailemaan sieltä piilosta kaikkia vastapuolen argumentteja vastaan.

Tämäkö on teistin mielestä sitä "pohdiskelevaa oikeaa keskustelua"?
Mitä ne sun pätevät perustelut mun kommentteja vastaan on? Luulis löytyvän kun vastassa on tällainen fundamentalisti ateisti. Mun vastaukset sun kysymyksiin/kommentteihin vaikuttaa ainakin omasta mielestäni suht järkeviltä, ja mitään relevanttia kritiikkiä et niille ole ainakaan vielä esittänyt. Etkä näköjään meinaakaan esittää. Ylläri.

Onko kukaan teistä ikinä pohtinut mikä ihminen lopulta on? Mikä tekee ihmisestä ihmisen ja erottaa ihmisen eläimestä? Luomiskertomuksen analysointi muuttuu mielenkiintoisemmaksi, jos ensin määritellään mikä ihminen oikeastaan on.
Apinoitahan me ollaan.
Eikä ole mitään syytä olettaa, että meillä on jotain maagista ja ikuista (kuten sielu), jota ei muilta eläimiltä löydy. Vaikka me ollaankin aika älykkäitä niihin verrattuna.

Mitenkä nyt sitten pitäisi analysoida luomiskertomusta tämän tiedon pohjalta?

Tämäkö on teistin mielestä sitä "pohdiskelevaa oikeaa keskustelua"?
Mun mielestä pohdiskeleva keskustelu on intohimottomuuteen ja puolueettomuuteen pyrkivää rakentavaa ajatuksenvaihtoa, ei huutoväittelyä, jossa oma kanta on ehdottomasti ainoa oikea ja toisen puolen argumentteja ei edes yritetä ymmärtää.

Ihanteellisessa keskustelussa asiat väittelevät, eivät ihmiset.

Mikään ei erota ihmistä eläimestä. Sen enempää kuin mikään ei erota norsua eläimestä. Ihminen on nisäkäs, monessa määrin pitkälle kehittynyt, mutta myöskin voidaan ajatella ihmisen olevan aivan hirvittävän kaukana täydellisyydestä. Sen verran pitkälle ollaan kuitenkin tähän mennessä kehitytty, että ollaan ravintoketjun huipulla ja voidaan aikalailla hallita muuta eläinkuntaa omien tekojen avulla. Mikä nyt ei välttämättä ole kovin hyväkään asia jos haluaa surra niitä lajeja jotka ovat ihmisen aikaansaannosten takia kuolleet sukupuuttoon.

Luomiskertomus muuttuu entistä enemmän kauniin sadun suuntaan, jos oikeasti aletaan analysoimaan mikä ihminen lopulta on.

Mun mielestä pohdiskeleva keskustelu on intohimottomuuteen ja puolueettomuuteen pyrkivää rakentavaa ajatuksenvaihtoa, ei huutoväittelyä, jossa oma kanta on ehdottomasti ainoa oikea ja toisen puolen argumentteja ei edes yritetä ymmärtää.

Ihanteellisessa keskustelussa asiat väittelevät, eivät ihmiset. Siksi en koe, että mun henkilökohtaisten näkemysten määrittelemisellä on juurikaan väliä.

Kiva, että määrittelit mut teistiksi, siitä tuli hyvä mieli :)
Sekö on "puolueettomuutta", kun hypitään renkaiden läpi ja tehdään ties minkälaisia temppuja vain, että saadaan yhden uskonnon pyhä kirja jotenkin kuulostamaan vakavasti otettavalta? Hauska, miten pyrit antamaan itsestäsi kuvan puolueettomana, kiihkottomana ja avoimena keskustelijana (joka on agnostikko, deisti tai korkeintaan tosi moderaatti kristitty), mutta kaikki sun viestis näyttää puolustavan kristinuskoa ja kieltäydyt paljastamasta mitään omista näkemyksistäsi...

Yritin ymmärtää ja ymmärsinkin argumenttisi. Raamattu ei ole todistetusti ristiriidassa todellisuuden kanssa, jos ollaan tarpeeksi luovia tulkitsijoita ja pidetään tiukasti kiinni niistä epäoikeutetuista alkuoletuksista. Sama homma (muidenkin) satukirjojen kanssa. Jos sulla ei oikeasti ole mitään sisällöllistä kritiikkiä esittää, niin lopeta nyt hyvä mies tuo itkeminen huutoväittelystä sun muusta.

Mikään ei erota ihmistä eläimestä.

Ihmisen erottaa eläimestä se että sinä ja muut jotka tätä pohtivat ovat ihmisiä. Eläimet eivät ole tällä palstalla kelailemassa tätä asiaa. On ymmärrettävää että ihminen voi joskus ajatella olevansa jotain muuta kuin eläimet, koska ihminen itse asettaa tuon probleeman. Kukaan eläin ei voi koskaan tulla tietoiseksi tästä pohdinnasta, kelaappa sitä.

rjs: Johtuisikohan tuo pohdiskelu ja ajattelu juurikin kehittyneistä aivoista ja niiden hienosti toimivista hermoradoista.

Sitä enempää kantaa ottamatta tähän kesksuteluun.

Ihmisen erottaa eläimestä se että sinä ja muut jotka tätä pohtivat ovat ihmisiä. Eläimet eivät ole tällä palstalla kelailemassa tätä asiaa. On ymmärrettävää että ihminen voi joskus ajatella olevansa jotain muuta kuin eläimet, koska ihminen itse asettaa tuon probleeman. Kukaan eläin ei voi koskaan tulla tietoiseksi tästä pohdinnasta, kelaappa sitä.

Jaa että se pohtiminen erottaa? Kyllähän jotkut eläimetkin ovat ilmeisen tietoisia ovat itsestään.. En vieläkään näe ihmisen ja ja muiden eläinten välillä mitään kovin ratkaisevaa eroa. Toki ihminen on älyllisesti kehittynein, mutta mitä sitten? Mikä estää ettei joku tällä hetkellä kehittymättömämpi elukka joskus vuosimiljoonien päästä onkin hallitseva laji maapallolla ja miettii ihan vastaavia? Tai joku muu laji jossain ihan muualla, mikä on myöskin mahdollisuuksien rajoissa. Miksei mikään eläin voi KOSKAAN kehittyä sellaiseksi, että se pohdiskelee näitä samoja asioita? Ties, vaikka evoluution myötä sille uudelle hallitsevalle lajillekin muotoutuisi jokin uskonto tai jotain...

En kyllä näe mitään sellasta lajien yli ulottuvaa kriteeriä jolla ihminen olisi muita kehittyneempi. Osaahan esim. mursu uida jäälautan alla ihmistä paremmin. Eli mursu on kehittyneempi kuin ihminen?

Voi olla että joku toinenkin laji joskus tulee kelanneeksi näitä samoja juttuja. Ajattelin oikeastaan tossa aiemmassa kommentissa todeta, että just nyt ei ole ketään muuta eläintä joka pystyisi osallistumaan tähän keskusteluun. Ja onhan tämä keskustelu ihmistenkin kohdalla rajattu loppujen lopuksi aika pieneen joukkoon.

Mikään ei erota ihmistä eläimestä. Sen enempää kuin mikään ei erota norsua eläimestä. Ihminen on nisäkäs, monessa määrin pitkälle kehittynyt, mutta myöskin voidaan ajatella ihmisen olevan aivan hirvittävän kaukana täydellisyydestä. Sen verran pitkälle ollaan kuitenkin tähän mennessä kehitytty, että ollaan ravintoketjun huipulla ja voidaan aikalailla hallita muuta eläinkuntaa omien tekojen avulla. Mikä nyt ei välttämättä ole kovin hyväkään asia jos haluaa surra niitä lajeja jotka ovat ihmisen aikaansaannosten takia kuolleet sukupuuttoon.

Luomiskertomus muuttuu entistä enemmän kauniin sadun suuntaan, jos oikeasti aletaan analysoimaan mikä ihminen lopulta on.

Miten norsu käyttää elämänsä? Mitä aktiviteetteja sen elämänkaareen sisältyy?
Miten suomalainen ihminen käyttää elämänsä? Eroaako ihmisen pyrkimykset mitenkään norsusta?
Miksei norsu ole ravintoketjun huipulla?

Olen tätä keskustelua seurannut sivusta jo vuosia. Pakko kysyä uskovaisten puolelta, että miten ihmeessä te voitte palvoa/rakastaa kristinuskon jumalaa, joka niin vaan niittaa naisia ja lapsia melkoisessa määrin?

Itseäni ajatus tuollaisen henkiolennon rakastamisesta saa miltei aikaan oksennusrefleksin.

Vai on ihminen kehittynyt ja älykäs...pah! Olen nyt lukenu tuota raamattua taas eteenpäin ja en voi oikeasti käsittää miten tyhmiä me oikein ollaan. Siis miten ihmeessä kukaan voi tosissaan kirjaimellisesti uskoa tuohon? Ja vielä aikuiset ihmiset ja vielä sellaiset tyypit mitkä voi olla korkeassa asemassa ihmisten yhteiskunnassa????? Tää ajattelu on tehny meistä ylimääräsyyksiin keskittyviä väitteleviä ääliöitä. Jos katotaan eläimiä, niiltä on tää turha "ajattelu" karsittu pois. Eläimet keskittyy täysin siihen elämiseen ja suvun jatkamiseen, niiden vaistot on tässä olennaisuudessa huippuunsa hiottu. Toisin kuin meidän, me vaan jaksetaan tuhota ja tuhota niitä luontaisia vaistoja, muisti huonontuu, liikkuminen vähentyy, ruoka haetaan kaupasta, lämmitys hoituu napista, suunnistetaan navigattoreilla, keskitytään epäolennaisuuksiin, lista on loputon. Tosiasiassa me mennään takapakkia koko ajan. Suurinosa meistä ei selviä hengissä, jos jotain suurempaa luonnonmittakaavassa tapahtuu, me ollaan kusessa. Ketkä sieltä sitten ensimmäisenä toipuu?...eläimet, niillä on jo nuo taidot selvitä luonnossa ja ne kehittää niitä edelleen. Paskemman skenaarion sattuessa se on kiva sitten huudella, samalla hangatessaan niitä tikkuja yhteen, kun on niin hemmetin kylmä ja nälkä, että miten mahtavan älykkäitä ja viisaita sitä ollaan koko luomakunnassa. Jos joku siinä vaiheessa tulee mulle selittään kuinka Jumala pelastaa, niin huonosti käy, ei mun huumorintaju enään yksinkertaisesti riitä.

Tuossa opuksessa lukee selkeästi ohjeistuksena, että se on kirjoitettu/koottu "pakkosiirolaisuuden aikana 587-538 eKr. !!! Juuri kun Israelin olemassaolo oli uhattuna, pidettiin tarpeellisena koota menneisyyttä koskeva perimätieto yhteen ja kirjoittaa muistiin myös tulevat lupaukset. Näin niistä voitiin ottaa oppia ja saada lohdutusta. Myös uuden testamentin kirjeiden tehtävänä oli toimia rohkaisuna ja opetuksena". Lähde: Pyhä Raamattu; vanha testamentti, uusitestamentti. Suomen evankelis-luterilaisen kirkon kirkolliskokouksen vuonna 1992 käyttöön ottama suomennos. Suomen Pipliaseura. sivu:...noh sitä ole viittitty merkata?, mutta on viimeisillä sivuilla Raamatun synty, otsakkeen alla.

Eli sitä ei miksikään lakikirjaksi rustattu vaan sillä yritettiin ohjeistaa ja tuoda lohtua huonoihin tilanteisiin. Missä vaiheessa joku on ajatellu, että tällä voidaan rynniä ihmisten yli ja missä vaiheessa, ne opetukset eivät enään mene sinne jakeluun, vaan pitää kirjaimellisesti alkaa tinkaamaan asioista nykypäivänä mitkä on kirjoitettu 587-538 eKr. !!! Siitä on hemmetti 2598-vuotta!!! Mitkä asiat on siltä lähtösin pysyneet samana??? No ne perus jutut, eli ole ystävällinen toisille, älä tapa ketään, älä varasta keltään, auta kykyjesi mukaan toista, älä koske toisen puolisoon, kunnioita muita, jne, jne. perussettiä, olennaisuuksia mitkä me jokainen tajuamme myös ilman Raamattua.

Mihin ihmeeseen isolta osalta kristittyjä on esimerkiksi tämä unohtunu???
2. käsky "Älä käytä väärin Herran, Jumalasi, nimeä, sillä Herra ei jätä rankaisematta sitä, joka käyttää väärin hänen nimeään. *Sananmukaisesti: »Älä käytä Herran, Jumalasi, nimeä petokseen, sillä Herra ei jätä rankaisematta sitä, joka käyttää hänen nimeään petokseen.» Lähde: http://fi.wikipedia.org/wiki/Kymmenen_käskyä

Monet ajaa sitä omaa etuaan ja sitten niin kirkkain silmin selitetään, että kun tässä meidän kirjassa näin on kirjoitettu. Ei ihme, että krintinusko junnaa vaan paikoillaan, kun sitä ei osata piettää ohjeistuksena vaan tolkutetaan kirjaimellisesti asioita, mitkä edelleen on kirjoitettu 2598-vuotta sitten.

Meikäläisen optimistisyys näissä kristitty asioissa lens kyllä nyt leppäkeihään lailla ikkunasta ulos, mä alan lukeen Harry Potteria!

Miten norsu käyttää elämänsä? Mitä aktiviteetteja sen elämänkaareen sisältyy?
Miten suomalainen ihminen käyttää elämänsä? Eroaako ihmisen pyrkimykset mitenkään norsusta?
Miksei norsu ole ravintoketjun huipulla?

Mee haastaan sen norsun kans riitaa, niin nähdään kumpi voittaa ;) Helppo se sieltä koneen takaa on huudella, että olen ravintoketjun huipulla :D

Mee haastaan sen norsun kans riitaa, niin nähdään kumpi voittaa ;) Helppo se sieltä koneen takaa on huudella, että olen ravintoketjun huipulla :D

Eiköhän tää oo jo testattu aika kattavasti. Vai veikkaatko, että historiallisissa ihminen vs. norsu -statseissa on bodycountit n. 50-50?

Back
Ylös Bottom