Maailmankatsomusthread (uskontokeskustelut kaikki tänne)

Minä enemmän teknologia ja tiede kehittyy, sitä enemmän huomaa kuinka entisaikojen uskot ovat olleet päin v*ttua...
Evoluutioteoria on järkevin selitys ja mitään muuta en nauramatta kuuntele.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mike sanoi:
No oli Jammu sitten mikä tahansa, niin miksi jumalasi antoi kahden pienen tytön kärsiä epäinhimillisen paljon? Eikö nämä pienet ihmiset olisivat ansainneet edes säädyllisen kuoleman? Etkö sä ikinä mieti miten sairas koko jumala-kuva on?

Tolla koko jutulla ei oo mitään tekemistä Jumalan kanssa vaan ihmisten.
Jumala sallii paljon muutakin ikävää sodat, nälänhädät, mielisairaudet, joukkoraiskaukset yms. Vastasin jo aiemmin että ei oltais ihmisiä jos oltais Jumalan talutushihnassa ilman vapaata tahtoa, sillon me vasta oltas niitä aivokuolleita joille olis se lobotomia tehty. Mun on vaikee sanoa tohon henk koht paljon mitään lisää. Synti on sen verran vakava asia mitä ihmisen on vaikea käsittää kun ei olla pyhiä, että se aiheuttu ihmiselle eron Jumalasta, ja nyt ihmiset korjaa synnin hedelmiä jotka on ihmisen oman syntisen luonnon tulosta. Musta pitäis ennemminkin miettiä miks ihmiset tekee tollasta ja miks maailma on tällanen, eikä heti ensimmäisenä syyttää Jumalaa ihmisten teoista. Jos olisit tutustunu Jumalan sanaan paremmin (Raamattu), niin olisit tietonen siitä että Jumala ei todellakaan ole tarkottanut että asiat olis näin.
Ei se Jumala ole se sairas vaan ihmiset joille on vapaa tahto annettu.

Kynäniska80 sanoi:
Tolla koko jutulla ei oo mitään tekemistä Jumalan kanssa vaan ihmisten.
Jumala sallii paljon muutakin ikävää sodat, nälänhädät, mielisairaudet, joukkoraiskaukset yms.
Ei se Jumala ole se sairas vaan ihmiset joille on vapaa tahto annettu.
Musta pitäis ennemminkin miettiä miks ihmiset tekee tollasta ja miks maailma on tällanen, eikä heti ensimmäisenä syyttää Jumalaa ihmisten teoista.

Oli nyt pakko ottaa tähänkin kantaa. Miksi aina näin? Kun on pahoista asioista kyse, niin ne ovat ihmisten aikaansaannosta. Mutta jos joku parantuu jostain, kokee jonkun ihmeen yms, niin se onkin sitten Jumalan aikaansaannosta.
Miksi nämä hyvät asiat voi koskaan olla ihmisten tekemiä? Jos Jumalaa ei saa syyttää ensimmäisenä, niin miksi sitten olette Jumalaa kiittämässä ensimmäisenä??

Juspe sanoi:
Voi Kiesus, mitä paskaa!

Ilmeisesti Koraaniinkin voi luottaa, koska Allah pitää huolta siitä, että hänen sanaansa (eli Koraania) ei kirjoiteta väärin.

Kynäniska, mitäs mieltä olet Joseph Smithin mormonikirjasta. Sekin on ihan puhdasta Jumalan sanaa. Jaa et usko vai? Mutta pitäishän sinun uskoa, koska Jumala pitää huolta siitä, että Jumalan sanaa ei kirjoiteta miten sattuu. Mormonithan ovat nostaneet tuon kirjan Raamatun rinnalle/jatkoksi. Eikös Herran pitäis viheltää peli poikki?

Raamatustahan on aikojen kuluessa jätetty useita kohtia pois. Ilmoittiko Herra nämäkin säkeet/luvut pyhän hengen välityksellä kirkon johdolle vai olikohan siinä ihan ihmiset hösläämässä, että mitä tuubaa siihen kirjaan nyt sitten jättäis?

Joo no, Raamatussa sanotaan että toista Evanleliumia ei tule. Uskon Raamattuun Jumalan sanana, joten kaikki mitä sen jälkeen on tullut noin opilliseksi perustukseksi täytyy olla ihmisistä itsestään.

Voinhan mä kirjottaa tosta vaikka oman uskonnon, mutta se olis roskaa. Kristinusko perustuu Raamattuun. Kaikki muut kirjat opettaa jotain muuta kun Kristinuskoa.

Niinno mä en tiedä mitä Raamatusta on jätetty pois tai miten sitä on tarkalleen käännetty, enkä koe tarvetta tunteekkaan, kun tunnen jo Jumalaa.

demoni sanoi:
Aivopieru?
Edit: Se että uskot johonkin sokeasti, ei ole todiste tai perustelu yhtään millekään.

No oon tutkinut ja kokenut ja koetellut uskon oikeaksi ja hyväksi. Ihmisten pitäis olla vaan ilosia mitä enemmän on uskovia koska usko tekee ihmiselle hyvää ja kaikki hyvä on kotiinpäin. Eli vaikka Raamattu olis bullshittiä niin siihen kannattais uskoa, sillä se saa aikaan niin paljon hyvää ja kaunista, jos sitä noudatetaan.

Henk. koht. en vois uskoa silti Raamattuun ellen pitäis sitä totuutena.

Kynäniska80 sanoi:
Raamattu on kirjoitettu mun käsityksen mukaan Pyhän Hengen innoittamana, eli siinä ei sillon ole inhimillisiä erehdyksiä koska sen sisältö ei ole tullut ihmisten omasta päästä vaan ihmisten kautta Jumalalta.

Koska Jumala pitää huolta siitä että Jumalan sanaa (eli Raamattua) ei kirjoteta miten sattuu, niin siksi Raamattuun voi luottaa.

Koska Raamattu on Jumalan sanaa, niin sillon uskomalla Raamattuun uskoo Jumalaan.

No mä en ainakaan omasta päästä löytänyt sitä mikä olis tärkeintä, ja musta Raamattu on hyvä ohjekirja jos haluaa hyvän elämän.

Kehäpäätelmä.

Raven sanoi:
Oli nyt pakko ottaa tähänkin kantaa. Miksi aina näin? Kun on pahoista asioista kyse, niin ne ovat ihmisten aikaansaannosta. Mutta jos joku parantuu jostain, kokee jonkun ihmeen yms, niin se onkin sitten Jumalan aikaansaannosta.
Miksi nämä hyvät asiat voi koskaan olla ihmisten tekemiä? Jos Jumalaa ei saa syyttää ensimmäisenä, niin miksi sitten olette Jumalaa kiittämässä ensimmäisenä??

Yleensähän kun tapahtuu pahaa niin ihmiset syyttää Jumalaa ja kun käy hyvää niin kerätään kunnia siitä itselleen. Kato vaikka kuinka Mike koittaa laittaa Jammun raiskaukset Jumalan niskoille. Jos ihminen kokee ihmeen, niin sillon on selvää että se ei ole ihmisestä itsestään, ja jos ihminen on uskossa niin sillon on helppo antaa kiitos Jumalalle.

Onhan hyvät asiat ihmisten tekemiä. Anna rahaa hyväntekeväisyyteen, niin annoit sen itse. Jumala toimii merkillisin tavoin vaikuttaen ihmisiin ja elämään. Eli tietenkin mun elämässä olis hyvää ja pahaa vaikka en olis uskossa.

Asiat on sen verran monimutkaisempia että Jumala voi antaa ihmiselle myös sekä hyvää että pahaa, kumpaakin hyvässä tarkoituksessa. Eli huonot asiat ihmisen elämässä voi ajaa välillä hyvään suuntaan tai johtaa loppupelissä hyvään.

Samoin Saatanalta voi saada näennäisesti hyvää. Esim. rikastuminen monen henkilön kohdalla aiheuttaa enemmän huonoa kun hyvää etc.

Voidaan siis katsoa että kaikki mitä Jumalalta saa on ihmisen hyväksi, oli se huonoa tai hyvää - ja kaikki mitä saa Paholaiselta on loppupelissä pahaa, vaikka se voikin näyttää päälleppäin hyvältä.

Raamattu sanoo seuraavaa:

”Mutta me tiedämme, että kaikki yhdessä vaikuttaa niiden parhaaksi, jotka Jumalaa rakastavat, niiden, jotka hänen aivoituksensa mukaan ovat kutsutut.” (Room. 8: 28)

Seuraavien ajatusten perustalla uskova voi Jumalaa kiittää kaikesta elämässä, myös pahasta. Selvästikin jotkut Jammun raiskaukset ei ole Jumalasta eivätkä voi loppupelissä aiheutta mitään hyvää, joten täytyy katsella asioita laajemmin ja usein myös jälkikäteen jotta näkee Jumalan työn omassa elämässään.

Muistetaan myös että jos on antanut elämänsä Jeesukselle, niin sillon voi elää elämäänsä katsoen sitä niinkuin siinä toimisi Jumala, ja näin voi kiittää Jumalaa kaikesta. Ihminen joka ei ole antanut elämäänsä Jeesukselle ei välttämättä kiitä mistään hyvästä Jumalaa elämässään kun hän tietää että haluaa olla oma elämänsä herra.

Syyttely johtaa myös usein katkeruuteen ja vähentää rakkautta ihmisen elämässä, joten se ei ole koskaan rakentavaa. Kiitos rakentaa ihmistä aina rakkaudessa joten kiittäminen on aina hyväksi. Eli onhan hyvät asiat usein ihmisten tekemiä, mutta uskova voi nähdä asian niin, että ihmiset toimivat välikappaleina Jumalan työssä ja olla siitä kiitollisia - niin hyvässä kuin pahassakin ja rakentua kiitollisuudessa lisäten rakkautta elämässään.

Kynäniska80 sanoi:
Jos ihminen kokee ihmeen, niin sillon on selvää että se ei ole ihmisestä itsestään, ja jos ihminen on uskossa niin sillon on helppo antaa kiitos Jumalalle.

Millä perustein se ihme on Jumalan aikaansaannosta ja miksi se muka niin selvää on?
Eikös ihmeeksi yleensä kutsuta sellaista mitä ei pystytä sillä hetkellä selittämään.. Vuosien saatossa on varmaan miljoonia asioita joista ollaan Jumalaa kiitelty ihmeestä, mutta jälkeenpäin se ei enää olekaan ollut mikään ihme.

Kynäniska80 sanoi:
Voidaan siis katsoa että kaikki mitä Jumalalta saa on ihmisen hyväksi, oli se huonoa tai hyvää - ja kaikki mitä saa Paholaiselta on loppupelissä pahaa, vaikka se voikin näyttää päälleppäin hyvältä.

No kerro nyt hyvä mies meille, miksi jumalasi näkee tarpeelliseksi suunnattomat kärsimykset maan päällä? Miksi paha jyllää? Miksei nämä ko. pikkutytöt voineet kuolla normaalisti? Mitä perverssiä sadistia palvot?

Kun jotain hyvää sattuu, ollaan jeesustelemassa että jumala rakastaa ja suojelusenkelit oli paikalla, kun taas jotain pahaa tapahtuu, ollaan hiljaa kuin kusi sukassa, tai syytetään saatanaa, vaikka jumalahan se naruja käsissään pitää.

mä oon täysin samaa mieltä Miken kanssa, ja varmaan muunki.sitä mä en tuu varmaan koskaan käsittämään miten uskovaiset voi tosissaan väittää että jos esim. bussi ajaa rekkaan ja kymmeniä nuoria ihmisiä kuolee ni se on jotenki hyvä juttu, ja että jumalalla oli joku hyvä syy miks näin kävi, täysin sairasta sanon minä. Ja mitä koko uskonto hommaan tulee ni uskontojen takia ihmisiä kuolee tosi paljon, ja sekö on sit kans jotenki hyvä juttu ja jumala tai mikä lie allah hyväksyy sen?? mun mielestä uskonnot on vaan mieleltään heikoille jotka pelkää niin paljon kuolemaa että on pakko uskoa johonki ettei elämä pääty kokonaan kuolemaan, ja mä en syytä ketään, kaikki tekee niinku ite tahtoo ja joillekki siitä voi olla jotain apua jos tuntee olonsa jotenki turvattomaks...mutta kunhan ei tuu sitä tuputtamaan muille ihmisille väkisin jotka eivät sitä kaipaa, tää on mun mielipide.

Kynäniska80 sanoi:
Uskon Raamattuun Jumalan sanana, joten kaikki mitä sen jälkeen on tullut noin opilliseksi perustukseksi täytyy olla ihmisistä itsestään.

Mike sanoi:
Kun jotain hyvää sattuu, ollaan jeesustelemassa että jumala rakastaa ja suojelusenkelit oli paikalla, kun taas jotain pahaa tapahtuu, ollaan hiljaa kuin kusi sukassa, tai syytetään saatanaa, vaikka jumalahan se naruja käsissään pitää.

Nämä kaksi sitaattia osoittavat, että tämä keskustelu on mahdoton. Kynäniska olettaa Raamatun aksiomajoukoksi - siis tosiksi lauseiksi, joista päättely lähtee liikkeelle. Mike perustaa päättelynsä arkikokemukselle ja maatiaisjärjelle ilman, että ottaa lähtökohdaksi Raamatun lausejoukon olevan välttämättä totta.

Kynäniska ei voi sitatoida niille Raamattua, jotka eivät oleta sen muodostavan taustaoletusten joukkoa.

Elämänkatsomukseni löytyy Raamatusta ja uskosta Jeesukseen!
Sillä olen 10 vuotta sitten tajunnut että Ilman Jeesusta elämä on yhtä "bullshittiä", elikä ei mitään.
Mutta tänäpäivänä tulevaisuus on valoisaampi, vaikka "maalinen"elämä saatta lyödä kovinkin kasvoihin.
Sillä turva on Jumalassa. :thumbs:

Sitäpaitsi treenitkin on sujunnut paljon paremmin, kun ei örvellä tuolla yöelämässä. ;)

T: Jartsa

Vaikea kysymys.
Jeesustakin murhattiin! Monet uskovat joutuvat nykypäivänäkin kokea kidutusta ja murhia. http://www.stefanus.fi/

Mutta uskon että melkein jokaisella ihmisellä on ollut mahdollisuus kuulla Jeesuksesta ja hengellisestä asioista.
Ihminen tekee itse valintansa ottaako vastaan tai ei.
Sillä siinä Jumala osoitta rakkautensa myös, että Hän on antannut ihmiselle vapaan tahdon.
Uskon sentähden myös, että ihmisten väärien valintojen ja synnin seurauksena maailmassa tapahtuu mitä nyt tapahtuu, joukkomurhia, raiskauksia, pedofilia, homoliitot ym.. mutta Jumala sallii ne, vaikka ei tahtoisi niin tapahtuvan.
Sentähden uskovat tahtovat kertoa ja "paasaavat" Jeesuksesta, jotta ihmiset ja sinäkin löytäisi turvan Jumalassa ja elämän isolla E:llä.

://fi.msnusers.com/Joh%2D11

Jartsa sanoi:
vaikka ei tahtoisi niin tapahtuvan.

Ja mitä tarkoittaa ei tahtoisi? Jos kerran maailmankin ja koko maailmankaikkeuden luo, niin luulisi voivan sitten myös tehdä maailmasta paremman ja rauhallisemman.

Yhden asian olen aina halunnut tietää ja kuulla uskovaisilta, mutta koskaan en ole saanut vastausta. Uskotteko maapallon ulkopuoliseen elämään? Että onko ihmisiä tai jotain käveleviä/konttaavia otuksia jossain?

Muay sanoi:
Vaikka koittaa, eipä hylkää Herra? :rolleyes:

Jumala ei ole Raamatussa luvannut omille helppoa ja kivutonta elämää täällä maanpäällä, mutta toivon iankaikkisesta elämästä.
Ja Jumala ei hylkää ketään jonka luottamus on hänessä. Mutta ihmiset ovat hyljänneet oman Luojansa.
Sillä Nyt lopunaikaa jota elämme ennen uskovien ylöstempausta, saastainen saastuu ja pyhä pyhittyy sanotaan ilmestyskirjassa 22 luku 11 jae.

Raven sanoi:
Ja mitä tarkoittaa ei tahtoisi? Jos kerran maailmankin ja koko maailmankaikkeuden luo, niin luulisi voivan sitten myös tehdä maailmasta paremman ja rauhallisemman.

Yhden asian olen aina halunnut tietää ja kuulla uskovaisilta, mutta koskaan en ole saanut vastausta. Uskotteko maapallon ulkopuoliseen elämään? Että onko ihmisiä tai jotain käveleviä/konttaavia otuksia jossain?

Niin mielenkiinnolla olen seurannut tuota Mars juttua, nii oma henkilökohtainen mielipiteeni on että en pidä sitä mahdottomana.
Mutta en silti noihin lentäviin Arabilautasiin ihan heti usko. :)

Voipi olla että jossain on muuallakin elämää, mutta missä muodossa niin sitä en tiedä. Sillä onhan Jumala kaikkivaltias!!
T: jartsa

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom